Hjälp motivera inköp av telefon

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

TS verkar vilja att hans arbetsgivare ska köpa telefonen åt honom, som firmatelefon, och då utan förmånsvärde, så han slipper skatta för den. Så då får firman betala telefonens pris (minus moms) och TS för en dyrgrip gratis. För att övertala sin arbetsgivare är det inte helt orimligt att man har "bra" argument som stöd till varför man ska ha just den telefonen.

Du är ute och cyklar
Jag klargjorde att telefonen inte är till mig. Om så var fallet, varför skulle jag inte bara skrivit det ifrån början tror du? att du sitter och spekulerar kring vem som ska vilken telefon känns väldigt off-topic.
Jag vill endast ha hjälp att identifiera skillnader, kan du och vill hjälpa till med detta så uppskattar jag det verkligen.. Men snälla håll dig till ämnet, blir så vilseledande med dina spekulationer under pågående diskussioner

Skrivet av pålis:

Känns lite bakvänt att börja med att konstatera att man vill ha en high-end telefon och sen leta argument för att bekräfta det ist för att först stipulera behov och sen se vad för mobil man behöver.

Som sagt, telefonen är inte till mig så bakvänt är det inte. Jag vill inte ha någon annan telefon än den jag har idag!

Skrivet av spikfavoriten:

@jompenleet: skärmen. En otrolig skillad mellan topparna med oled och de med lcd. Man tittar ju på den rätt mycket och då är det trevligt om det är fint. Kamera features och annat är snarlika oavsett pris.

Tar med det på listan tack!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Du är ute och cyklar

Och du överreagerar. Jag lade ingen som helst värdering i vad du pysslar med, varken i positiv eller negativ riktning.

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Jag klargjorde att telefonen inte är till mig. Om så var fallet, varför skulle jag inte bara skrivit det ifrån början tror du?

Du gjorde en friskrivning på precis samma sätt som alla andra... "min kompis har tankat ned film och fått kravbrev" Jodåförså att. Den kompisen har vi visst alla. Men oavsett spelar det ingen som helst roll. Hela vitsen med ditt första inlägg är att man vill lägga fram argument för att köpa en högpresterande telefon, utan att egentligen ha det behovet. Hade man haft behovet hade man inte behövt be andra om tips på krävande mjukvara, eller användarscenarion, man hade redan haft argument man kunde luta sig mot. Och precis som vanligt skiter jag faktiskt i vilket, JAG ska inte betala den, och även om man lyckas argumentera för en telefon i 100kkr klassen, så påverkar det inte mig överhuvudtaget. Snarare tillhör jag de som tycker att om"din kompis" kan få något lite extra till sin vardag, så är det bra. Så, om du slutar överreagera, och i stället läser citatet, och min kommentar, så kanske du fattar att jag efterlyste argument som faktiskt gick att framföra till en arbetsgivare i stället för "because why the fuck not", som knappt fungerar när man ska betala för telefonen själv, och definitivt inte fungerar på arbetsgivare...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du gjorde en friskrivning på precis samma sätt som alla andra... "min kompis har tankat ned film och fått kravbrev"

Jag gör inte gör jag detta för egen vinning. Inte heller har jag någon kompis som får ut något av detta!
Ja må överreagera men är så trött på forumtroll som alltid ska överanalysera och tro sig ha koll på allt.
Du har ingen aning om i vilket syfte jag vill ha en lista över användningsområden utav high end eller skillnader mellan de olika segmenten, just för att det INTE är relevant i frågan.
-Det enda som bör diskuteras är faktiska skillnader!
Som sagt
Vill du bidra, gör det gärna för det uppskattas. Annars kan du byta tråd
mvh

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Jag gör inte gör jag detta för egen vinning. Inte heller har jag någon kompis som får ut något av detta!

Nej då, så klart inte. Du försöker skapa en site där alla som vill försöka få en lite bättre telefon från sin arbetsgivare, kan hämta tips och information om vilka appar som kräver sjukt mycket hårdvara...

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Vill du bidra, gör det gärna för det uppskattas. Annars kan du byta tråd

Bidra? Till någon som är så in i helvete otrevlig gång på gång? Nej, vet du vad, det tänker jag inte göra. Jag svarade på en kommentar som tyckte att "Why the fuck not" var det enda argumentet som behövdes, med en motivering till varför man faktiskt behöver vettiga argument, och du uppför dig som om jag kallat din mamma något olämpligt. Vid det här laget är jag rätt sugen på att kalla din mamma, din syster, och dig för något olämpligt, men jag tänker helt enkelt pissa på dig och din tråd i stället. Du har ju redan fått det enda argumentet du behöver. Lägg "Why the fuck not" överst, och var klar... Själv är jag mer än färdig med din taskiga attityd, och din tråd. Lycka till.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

TS verkar vilja att hans arbetsgivare ska köpa telefonen åt honom, som firmatelefon, och då utan förmånsvärde, så han slipper skatta för den. Så då får firman betala telefonens pris (minus moms) och TS för en dyrgrip gratis. För att övertala sin arbetsgivare är det inte helt orimligt att man har "bra" argument som stöd till varför man ska ha just den telefonen.

Långsam CPU, för lite RAM, och kritiskt för mig, alldeles för lite lagring. Skärmen, för låg upplösning, IPS i stället för OLED. Precis som du skriver, ingen NFC. Varför i helvete en modern telefon med blåtand inte har NFC fattar jag inte... Inte heller varför en modern telefon har USB 2.0, & microUSB. Tydligen skitkamera.

Är det överhuvudtaget möjligt att köpa den här telefonen lokalt, och tillbehör som läderfodral? Då för specifikt den här telefonen så klart, alltså, med urtag för fingeravtryckssensor, kamera och ljus.

För stor. 5" hade varit riktigt rätt. Fast å andra sidan hade jag varit villig att lägga betydligt mer pengar för en prestanda telefon i rätt format... Problemet verkar vara att jag är ensam om det, alla andra verkar vilja ha stora jäkla saker i sina flaggskeppstelefoner.

Vi har alla olika krav. CPU:n duger gott åt att läs RRS feeds, mejla, surfa webben, använda Slack helt utan lagg. Jag vet inte vad man gör ananrs, spelar kanske? Det är iaf helt ointressant för mig. Min minnesanvändning är i genomsnitt 1.5gb så det räcker gott och väl för min del(Använder inte sociala medier, fb tar väl 1gb bara det?) Batteriet är en kung och håller lätt 2-3 dagar med 10h skärmtid. Tillbehör finns det gott om, precis som alla andra telefoner, bara ta en snabb titt på ebay. (inte för att jag pallar bry mig om att skydda en mobil för 1300 spänn dock). NFC har jag aldrig sett någon som helst nytta av. Hade en LG 4x för 3 år sedan som hade det, lekte i fem minuter med de medföljande taggarna, har ännu inte sett det någonstans i det vilda. Hade tidigare en P9000 med trådlös laddning, tyckte det var värdelöst då den behövde ligga exakt rätt på plattan så man kunde inte använda den samtidigt som den laddade och så tog det en halv evighet att ladda ovanpå det. Kameran är kass vilket jag inte kunde bry mig mindre om, jag pallar inte hålla på att slösa tid på Instagram och all skit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

http://www.mi.com/my/redmi4x/

Säg till om du saknar något. NFC samt Qi Wireless Charging är det enda jag saknar, men svårt att begära det i en mobil för 1500:-. Dock tyckte jag att 4100mAh batteri samt IR-sändare var viktigare för mig.

Den är inte heller IP68-klassad, men tål rätt mycket trots allt:
https://youtu.be/lguRaVTpRi8

Vettig jävla storlek. Blir så trött på att det ända "valet" man har är sony Z5C och, om de någonsin släpper en värdig, efterträdare.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köpa föregående modell av high-end, vilket brukar vara lite billigare. Vem behöver det ALLRA senaste?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Min Xperia Z5 compact blev ruskigt seg efter ca 1,5 års användning, spelade ingen roll om jag gjorde en fabriksåterställning. Bråkade ändå.

Z5 compacten har lite sämre hårdvara än Z5an har.
Så nu hoppas jag att min nya lur ska funka i flera år. En Oneplus 5. Med snapdragon 835, överdrivet mycket ram, (8gb) och lagring på 128gb, för ynka 5500kr. De är en bra deal tycker jag!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Men som du säger så är kameran ingen höjdare och detsamma gäller videofunktionen. Jag valde att lägga pengarna på en riktig kamera i form av Olympus OM-D E-M10 MkII istället

Helt klart ett bra argument och för dig var det bästa lösningen. För mig är den bästa kameran den jag har med mig (som det brukar heta) och vet med mig att jag sällan skulle ha med mig en separat kamera. Där är vi bara olika helt enkelt. Så jag lägger hellre mer pengar på en mobil som ger mig bästa möjliga kamera.

Skrivet av Remmer:

Om du vill sträcka ut budgetten till 2000:- för dubbla kameror, USB-C och stock Android.

Xiaomi Mi A1, 64GB
https://m.aliexpress.com/s/item/32831155611.html?spm=a2g0n.se...

Helt klart ett litet steg upp från redmi 4x men fortfarande långt ifrån att motsvara mina förväntningar/behov. Dubbla kameror, visst, men fortfarande ingen bra kamera på något sätt. USB-c men bara 2.0. Och fortfarande ingen vattenresistens, ingen trådlös laddning. Bezels lika stora som på iphones + modeller osv.

Tycker helt enkelt att när man använder en pryl flera timmar om dagen varje dag av sitt liv så kan man lägga lite extra pengar på att få bra grejer. Detta är inte ett område jag skulle snåla på. Är som att köpa en säng/madrass för en hundring eller två och sen sova dåligt varje natt...Värt det? inte för mig i alla fall.

Skrivet av Remmer:

Tycker att kamerorna på budgetelurar blivit betydligt bättre även i lågljus. Tog lite foton nattetid igår och kvalitén är bra nog om man bara ska ha för eget bruk.

Tagen med RedMi Note 4
http://www.bilddump.se/bilder/20171108115013-80.34.176.240.jp...

Tycker samtliga mobilkameror (även de allra bästa) är LÅNGT ifrån "bra nog", även för eget burk. Och då det är rätt stor skillnad på dessa budgetkameror och de som sitter i de bästa flaggskeppen tycker jag personligen att det är värt mer pengar att få det bästa som går.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4