Vad är det för enheter som dyker upp?

Permalänk
Medlem

Vad är det för enheter som dyker upp?

Tjena!

Under "Nätverk"/Nätverksöversikten i Windows (10) dyker det då och då upp lite olika, för mig okända, enheter. Förutsätter att det är mina grannars enheter, men fattar inte hur min dator kan känna av dem. Ibland är det någon TV, ibland telefoner och surfplattor. Får upp modellnamn samt mac-adresser, men i övrigt finns ingen info. Datorn är kabelansluten bakom en router med starkt lösenord och har wifi och bluetooth avstängt. Ser förövrigt inte mina egna enheter där när de är anslutna till mitt wifi heller.

Känns ju lite mystiskt faktiskt. Någon idé?

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Avstängd

Pröva stänga av WPS funktionen i routern.

Permalänk
Medlem

Wow, har inte ens tänkt på det. Men inte betyder väl det att vem som helst kunnat ansluta till mitt nätverk i tid och otid? Avstängt nu i alla fall.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Beroende på router, tar ca 10 min att knäcka WPS.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gardell:

Wow, har inte ens tänkt på det. Men inte betyder väl det att vem som helst kunnat ansluta till mitt nätverk i tid och otid? Avstängt nu i alla fall.

Nej det ska de inte kunna göra eftersom det krävs pin för att ansluta men det känner av enheter i närheten.

Permalänk
Medlem

Har du kollat i routern när du ser dessa? Vad får dom för ip-adresser?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Beroende på router, tar ca 10 min att knäcka WPS.

Hm! Det är en rätt ny Asus med originalprogramvaran.

Skrivet av Haptic:

Har du kollat i routern när du ser dessa? Vad får dom för ip-adresser?

Vid nåt tillfälle har jag det och då fanns de inte där alls.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Tjena!

Under "Nätverk"/Nätverksöversikten i Windows (10) dyker det då och då upp lite olika, för mig okända, enheter. Förutsätter att det är mina grannars enheter, men fattar inte hur min dator kan känna av dem. Ibland är det någon TV, ibland telefoner och surfplattor. Får upp modellnamn samt mac-adresser, men i övrigt finns ingen info. Datorn är kabelansluten bakom en router med starkt lösenord och har wifi och bluetooth avstängt. Ser förövrigt inte mina egna enheter där när de är anslutna till mitt wifi heller.

Känns ju lite mystiskt faktiskt. Någon idé?

Rätt säker på att det är detta du se: https://www.tenforums.com/network-sharing/71739-strange-devic... och det är absolut inte farligt om man inte gillar foliehattar Beskrivs också i nån följdlänk hur man inaktiverar detta om man så vill. Funktionen kallas tydligen Windows Connect Now och fanns även på win8.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Rätt säker på att det är detta du se: https://www.tenforums.com/network-sharing/71739-strange-devic... och det är absolut inte farligt om man inte gillar foliehattar Beskrivs också i nån följdlänk hur man inaktiverar detta om man så vill. Funktionen kallas tydligen Windows Connect Now och fanns även på win8.

Åhå, tack! Ja, det låter ju sannerligen samma. Så i så fall ska de inte dyka upp med WPS avstängt alltså. Väldigt knepigt ändå, dock. Känns ju som att det finns något potentiellt hål någonstans. Nåväl, upp till bevis nu då.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX