Intel Core i9 "Skylake-X" med 12–18 kärnor utan fastlödd värmespridare

Permalänk
Skrivet av tvelander:

18 core Delid INC + vatten? någon?

5GHz masterrace 18 core för det behöver man i spel! 600W +inc

Alltså.. vem kommer våga delida dom? Varför kan de inte bara lödda fast IHS:n

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Aeig:

Broadwell-e och Haswell-e var båda lödda, så märkligt att dom inte fortsatte med det.

Mvh

Var broadwell-E löd? Jag trodde folk deliddade dom, och att haswell-e var enklare att kyla just pågrund av detta

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@tellus82: Hur kan detta vara en vitlögn ?

@tellus82: Då måste min Ryzen vara udda då den inte alls går varmt i 4ghz Har inte gått över 60 grader än på min lilla vatten kokare

Jag sa inte att det var i prime eller i spel
Jag sa klart och tydligt som det står
Jag gör inget annat än att spela så om du kallar 60c i spel är en lögn så vet jag inte hur du tänker
Om man inte håller på med Benchmarks och Prime för att stressa sin cpu och visa hur bra cpu man har ljuger jag då för att jag sa att min cpu inte går över 60 c ?
Jag spelar endast och när jag spelar så har inte cpun gått över 60 c
Det är ingen lögn för cpun har inte gått över 60 c i spel.
Vad jag har i prime95 och benchmarks osv är jag inte intresserad av för jag pillar inte med sånt
jag vill bara ha bra fps i spel och bra temperatur i spel. Jag ser inte det som en lögn.

Jo jag anser det vara en vit lögn, att hävda att en cpu är sval men samtidigt inte belasta den blir för mig en vit lögn, hur man än vill vrida på det... Och nej spel för en 16 trådad cpu är inte full belastning. När man pratar maximal temp på cpu så menar man per automatik under full belastning och inget annat.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@tellus82: Hur kan detta vara en vitlögn ?

@tellus82: Då måste min Ryzen vara udda då den inte alls går varmt i 4ghz Har inte gått över 60 grader än på min lilla vatten kokare

Jag sa inte att det var i prime eller i spel
Jag sa klart och tydligt som det står
Jag gör inget annat än att spela så om du kallar 60c i spel är en lögn så vet jag inte hur du tänker
Om man inte håller på med Benchmarks och Prime för att stressa sin cpu och visa hur bra cpu man har ljuger jag då för att jag sa att min cpu inte går över 60 c ?
Jag spelar endast och när jag spelar så har inte cpun gått över 60 c
Det är ingen lögn för cpun har inte gått över 60 c i spel.
Vad jag har i prime95 och benchmarks osv är jag inte intresserad av för jag pillar inte med sånt
jag vill bara ha bra fps i spel och bra temperatur i spel. Jag ser inte det som en lögn.

Normalt så menar man full load när man pratar om högre temperaturer utan att specificera sig. Det är bara det han menar.

Vilken temperatur en processor uppvisar i spel är ganska ointressant tyvärr.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså.. vem kommer våga delida dom? Varför kan de inte bara lödda fast IHS:n

Man kan väl inte få allt?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@Stoff3th3m4n: Och jag spelar bara. Vad jag har i prime strutnar jag i då jag bara spelar
För mig är det viktigaste att jag har bra temp i spelen.
Vad är det som inte förstås med det .

Det är ganska ointressant för diskussionen eftersom temperaturen i spel varierar från spel till spel.

Full load däremot kommer att lägga sig i ett ganska liknande temperaturintervall varje gång man mäter i ett specifikt stresstest, givet att rumstemperaturen är densamma vid mättillfällena förstås.

Det kan förstås vara intressant för dig personligen gällande temperatur i spel, men det tillför inte diskussionen i tråden något

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@tellus82: Enligt dig ja, Jag har aldrig hållt på med de och lär inte bry mig med det.
Så alla cpuer som håller 60 grader i spel är alltså inte svala ?
Jag måste enligt dig belasta den allt vad det går för att få höra att den är sval
Men då kan jag ju ändra allt jag sagt och säga att den är skit varm om man lyssnar på dig
Om man aldrig har hållt på med det så har man inte.
Prime och spel är inte samma sak.
Om jag har 60 c i spel eller 200 grader i prime skiter väl jag i ?
Jag spelar bara . Men jag ljuger cpun är inte sval.
Jag ligger inte i 60 grader när jag spelar.
Den är kok het

Om man ska jämföra processorer och dess termiska egenskaper så måste man göra det på samma sätt, detta gör man oftast genom att använda program så som Prime95 för att se hur dom reagerar under full belastning. Vissa arkitekturer reagerar dock lite olika på olika beräkningar så för att hitta maximal förbrukning/temp så kan man behöva köra lite olika program beoende på arkitektur, men för en rättvis jämförelse brukar man generellt köra vanliga Prime95 torture test som kör power cycling.

Skrivet av Surxx:

@Stoff3th3m4n: Och jag spelar bara. Vad jag har i prime strutnar jag i då jag bara spelar
För mig är det viktigaste att jag har bra temp i spelen.
Vad är det som inte förstås med det .

Edit: jag ljuger inte bara för att jag säger att jag har 60 grader när jag spelar.

Du sa dock inte under spelande i första inlägget, du sa bara att den var sval vid 4GHz och det ser jag fortfarande som en vit lögn.

Skrivet av Surxx:

@tellus82: Då måste min Ryzen vara udda då den inte alls går varmt i 4ghz Har inte gått över 60 grader än på min lilla vatten kokare

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@Stoff3th3m4n: Nej men jag ljuger inte om vad jag har.
Det är det jag blir irriterad över.
Men jag ska sluta svara är bäst så.

Handlar bara om vad som är vedertaget i diskussioner här på forumet. Ingen big deal.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Spännande uträkning av TDP om man jämför 7900 mot 7980.
80% mer cores till bara 20% mer TDP vid någonlunda samma frekvens. (boost)
I runda slängar menar Intel med sin TDP att det är vad d kräver av kylning för att processoren skall arbeta under normala förhållanden. Om du tar ett kylpaket som klarar av 165w på en 7980 är jag ganska säker på att den går i throttle så fort man ber om lite load. Går ganska enkelt att komma upp i 200w på kärnorna på en Ryzen 1700 och det är vid ca 3.9 ghz. Vad 16 cores vid 4.5 ghz hamnar på törs jag inte ens gissa på.

Det är väl ändå inte boost med alla kärnor? Basfrekvensen går ju ner med antalet kärnor, för det är frekvensen som "garanteras". Sen boostas det upp till vad TDP:n klarar.
Notera även att även om kärnantalet går upp, så tar basfrekvensen ett litet kliv upp vid 14 kärnor pga att där höjs TDPn från 140 till 165W.

Jag gissar på att boosten som står i tabellen är med samma antal lastade kärnor på varje CPU.

Permalänk
Medlem

Det enda jag får ur detta är att 140W-CPUerna inte är fastlödda. Vet vi ännu något om 165W-varianterna? Det är väl ändå TDP där man ska dra nån gräns, inte att man går över från LCC till HCC, då den första HCC-varianten enligt TDP utvecklar samma mängd värme som LCC.

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Båda var lödda : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Det hade ju varit fine att skippa lödningen IFALL de använde samma kylpasta som entusiaster som "deliddar" använder. Uppenbarligen blir temperaturerna helt OK bara man strykit på Liquid Metal.

Hur som beställt en 7920X så ska bli intressant att se hur varmt det blir.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså.. vem kommer våga delida dom? Varför kan de inte bara lödda fast IHS:n

jag hade XD

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Var broadwell-E löd? Jag trodde folk deliddade dom, och att haswell-e var enklare att kyla just pågrund av detta

Jupp dem e lödda.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Enligt teorin i den länken som nu postats några ggr så är Intels valda pasta bättre över tid. Prestandan försämras något första året men håller sig ganska stabil efter det. "Bättre" pasta har högre initial prestanda men försämras efterhand. Fullt förståeligt val av Intel då de inte kan förvänta sig underhåll efter några år.

Ni som har gjort en delid och nu kanske kört något år eller så - har ni märkt någon försämring? Samma konfig? Vilken pasta?

Permalänk
Medlem

Tackar det där var jätte mycket nyttig information.

Permalänk
Medlem

@Surxx: Han sa att det var en vitlögn, du tar det som att han ropat ut dig som värsta sortens lögnare.

Men nej du har inte ljugit, däremot att säga att du får mycket lägre temperaturer än alla andra utan att säga att du belastar din cpu mindre är riktigt missvisande.

Permalänk
Medlem

Min Porsche och grannens folkvagn är lika snabba. Kör aldrig över gränsen oavsett.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Surxx:

@swetox: Jag sa ju inte vad jag hade 60c i, Varför kan man aldrig fråga innan man säger något.
Jag hade ju åtminstone frågat.
Jag sa bara 60c det var ingen som sa att det skulle vara temp i prime. Hade jag sagt 60c i prime då hade jag ljugt som ett svin.
Det fattar jag ju. Men när jag läst inget i kommentarerna om att detta gällde prime
Klart jag skrev så.
Men jag ska inte skriva så igen så slipper det bli så här.
Men jag fattar att jag kunde sagt spel men han hade heller inte behövt säga så utan att fråga.

Mycket känslor här på swec nu för tiden!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Surxx:

Ska jag tolka det som ett Positivt eller Dåligt svar?
Ska alla börja skriva så här så kan jag snart be om att bli borttagen här ifrån.

Det va cred till dig för du orkar.
Jag typ lagt av.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

När man läst det så tänker man: Bra gjort av Intel som väljer att använda sig av någon form av kylpasta istället. Det förlänger livslängden, stabiliteten och säkerheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

När man läst det så tänker man: Bra gjort av Intel som väljer att använda sig av någon form av kylpasta istället. Det förlänger livslängden, stabiliteten och säkerheten.

Ställer mig högst tveksam till informationen i den artikeln. Intel hade aldrig släppt XEON-modeller med fastlödd IHS om det inneburit kortare livslängd.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Bådar gott för AMD då

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Den här grejen förstår jag verkligen inte. Hela konceptet har kritiserats hårt och högljutt från entusiasthåll ganska länge nu. Jag köper väl att man gör det på mainstreampropparna, vars presumtiva köpare till största delen kan antas inte bry sig eller ens ha koll på grejen, men att göra det på entusiastproppar? Verkar rent ut sagt korkat, särskilt så när man faktiskt fått riktig konkurrens från AMD.

Man sparar kanske in några kronor per tillverkad processor på den här snikmoven, men samtidigt kan det vara nog för att få mer än en och annan entusiast att välja AMD istället, och det känns inte som det krävs särskilt många uteblivna sälj för att det i slutändan skulle lönat sig att löda klabbet.

Instämmer.

Hoppas inte detta bli densamme för Coffee Lake 8700k och dess entusiastmodeller.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Som vanligt när det gäller intel så kommer väl priserna vara skyhöga.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Kommer själv hålla mig till fastlödda cpu.
I stresstest gick min 4790k upp till 90 grader, och nuvarande 6850k till mid 70. Båda kyldes med nh-d15 och vcore strax under 1.3.

Endast skrattretande att intels topp cpu ej är lödda, när ryzen är det.

Edit: My bad, mindes fel. Det var en HR-02 macho som kylde 4790k. But still

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Teoretiskt så handlar det tydligen om att pasta tål extrema förändringar i temperatur än vad en lödning skulle göra. Nu köper jag inte att det är så för det är ju många som deliddat och kan köra utan problem efter det.

Men om det stämmer, så borde det i alla fall vara deras förbannade skyldighet att använda bästa tänkbara pasta och inte det billiga skräpet som de kör med nu.

Iofs så blir det ju pasta när man kör deliddat.

Men det känns ju jävligt sniket att spara in på en CPU som går på 10 papp, för den billigaste modellen... Att det skulle vara en fördel att köra med pasta är ju uppenbarligen ... ej sant, med tanke på värmeproblemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Iofs så blir det ju pasta när man kör deliddat.

Men det känns ju jävligt sniket att spara in på en CPU som går på 10 papp, för den billigaste modellen... Att det skulle vara en fördel att köra med pasta är ju uppenbarligen ... ej sant, med tanke på värmeproblemen.

Det vanligaste vid delid är väl ändå liquid metal som är bättre än den bästa pastan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så typ all det dom säger är "stop hating on Intel" ...

Ser inga Ryzen eller threadripper som går sönder av micro sprickor, förstår inte varför man måste försvara att Intel använder kylpasta på det där djupet..

"Skylake works great even with normal thermal paste so I see no reason why Intel should/would change anything here. "
Alltså wtf.. All den där skiten på att förklara och allt dom säger är att alla klagar i onödan, helt värdelös artikel imo..