Uppsägning från Tele2 - knepiga datum och uppsägningstider

Permalänk
Medlem

Uppsägning från Tele2 - knepiga datum och uppsägningstider

Tjena!

Valde idag att flytta mitt telefonnummer till Comviq och säga upp mitt abonnemang hos Tele2. De har 30 dagars uppsägningstid och abonnemanget avslutas således om en månad, 1 oktober. Jag kunde välja att få det avslutat från dagens datum vilket jag inte ville eftersom det tar några dagar innan jag får mitt simkort från Comviq. Jag fick uppgift om att det inte skulle göra någon skillnad för mig, frågan är om det skulle det. Telefonisten var så skyndsam så jag hann inte med att fråga allt.

Jag fick veta att jag får en faktura i september och den sista i oktober. Tydligen fakturerar de i "efterhand", så i september betalar jag egentligen för augusti. Men - jag tittade på augustis faktura och där står det "Faktureringsperioden för ev. trafikavgifter är 2017-06-28 till och med 2017-07-27" och sedan där min abonnemangsform står specificerad står det "Datum 2017-07-28 / 2017-08-27". Då är frågan - är "ev. trafikavgifter" sådant som tillkommer utöver abonnemangskostnaden, t.ex. samtal eller sms där man betalar för något? Tolkar jag fakturan rätt så betalar jag i så fall för trafikavgifter en månad i efterhand och abonnemangskostnaden för den gångna månaden samma månad? I så fall borde jag få betala abonnemangskostnad i september för september - men vad ska jag i så fall betala i oktober när abonnemanget är uppsagt?

När jag en gång i tiden beställde mitt nuvarande abonnemang (borde varit 2011) så vill jag minnas att jag fick betala samma månad jag fick det. Men egentligen borde jag ju fått betala det först månaden efter i så fall. Antingen har de ändrat sina villkor under tiden, eller så minns jag fel.

Någon som har någon erfarenhet eller tankar om det här? Känns lite knepigt.

Tack på förhand!

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Låt oss säga att du fick din telefon den 15 Januari. Då får du ju inte en faktura den 25e Januari som täcker datumen 15-24 Januari.
Du får ju Januaris faktura i Februari, så jag tror bara du läser fakturan fel

Permalänk
Medlem

@Gardell: Jag sa nyligen också upp ett abonnemang hos Tele2 och blev också lite fundersam över fakturorna som kom efteråt.

Men jag antar att det är såhär; Du betalar för ditt abonnemang från månad 1 och betalar sidan eventuell förbrukning månad 2. Så den sista fakturan (hoppas jag) är bara på eventuell förbrukning (0kr i mitt fall)

Jag kan ha fel! Men det var så jag resonerade för mig själv

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Det är precis som när man betalar för el och vatten dom släpar typ alltid en månad efter, Dom kan ju inte ta betalt för något som dom inte vet va det är, dvs. dom måste vänta en månad för att få all din trafik innan dom skickar. Skillnad är Tex. TV och bredband. Där är du ju bara ute efter att ha tillgång till Internet/TV så då kan dom skicka fakturan i förhand.

Min mobilräkning från telia är tvådelad. Den fasta avgiften får jag en månad (får Okt. nu)innan. men min rörliga del kommer en månad efteråt.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk

Satt i den sitsen att jag porterade över mitt nummer från tele2 till telia och fick samtidigt för förra månaden på min faktura samt uppsägningstiden på samma gång dvs dubbelfaktura.

Började prata med deras kundtjänst per chatt och frågade varför jag ska betala för en tjänst dem inte erhåller mig längre. efter 40 min börjar handläggaren avsluta chatten med att säga "vi kommer inte nån vart nåmera, du får chatta med någon annan istället" frågar om jag får tala med en ansvarig. blir uppringd nästa dag, får hela fakturan borttagen.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren och spekulationerna. Förberedde mig på att fightas, men det visade sig vara som @KeVVa skrev.

Efter en lång chattsession, där operatören inte förstod hur jag menade med trafikavgift och månadsavgift och skillnaden de emellan, så blev jag flyttad till telefonkundservicen. Det tog också där en stund för den människan att fatta hur jag menade med datum och olika kostnader. Men när det väl skillnaden var fastslagen så var det självklart: månadsavgiften betalas i efterskott samma månad (dvs endast en gång och det i september för mig), och trafikavgifter (betalningstjänster, t.ex. Blocket, Bingolotto, whatever) månaden efter.

Så rimligtvis får jag en noll-faktura i oktober. Snacka om att blåsa blåsa i mistluren för ingenting med att säga att jag får betala två månader eftersom allt kommer i efterskott. Förvisso sant, men inte alls på sättet som det kan tolkas.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX