Pillade i datorn utan ESD-band... Hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Finns många följdfrågor till vad du påstår, som t.ex hur du vet att inga i din hög av grafikkort är skadade, eller om du försöker antyda att anledningen till att det är lag på att använda bilbälte är för "det skadar ju inte" om man krockar i låg hastighet?

Och nej, det är ingen som försöker få fram någon hets om att alla datorkomponenter är extremt känsliga för ESD-skador, och de går sönder vid minsta beröring (även om det KAN hända), men det finns heller ingen mening med att förringa effekten av ESD-skydd. Använder du fungerade ESD-skydd på korrekt vis kommer du inte ge sina komponenter ESD-skador, det är inget "KAN hjälpa" där. Betyder det att du hade gett dina komponenter ESD-skador om du inte hade använt det? Nej, det kluriga med ESD-skador är att de inte alltid händer, och framför allt är det väldigt svårt att själv inse när de har hänt, då problemen kan ta lång tid att visa sig, och även visa sig i små former, i form av nedsatt prestanda.

Jodå, jag har sett flera trådar både här och i andra forum där folk verkligen inte vågat sätta ihop sin dator för att det inte har ett ESD-armband hemma. Det jag menar med att ett ESD armband kan hjälpa dig är just att du skall anända "fungerade ESD-skydd på korrekt vis". Dessa personer som inte vågar röra sina komponenter utan ett ESD-armband för att de läst att detta är ett måste någonstans inte direkt är "experter". Och det kan finnas en övertro på armbanded om man har bristande kunskap.
Topic på denna tråd nämner också ESD-armband specifikt vilket förmodligen inte är slump. Det finns även andra sätt att undvika skador och minimera potentiella ESD skador. ESD-armbanded som någon silverkula är det jag vill slå hål på. Inte att man skall undvika bry sig om ESD alls. Jag tar gärna på något jordat och chassit innan jag börjar osv. men skulle inte ha någon panik om jag inte hade ett ESD-armband hemma.

Är man riktigt paranoid i skall man egentligen hantera denna typ av produkter i en ESD klassad miljö och då är det en hel del mer än bara ESD-armband som brukar ingå. Men den nivån av uppskrämdhet har vi inte nått till. Men om någon pillar i en dator utan ESD-armband så finns det många som på fullt allvar tror att det är lika med game over.

Nej, du vet kanske bättre, många vet nog bättre. Men att det finns den andra extremen pga bristande kunskap eller felaktig kunskap här och på andra ställen på internet skall man inte blunda för.

Hur jag vet att just mina komponenter fungerar är att de har fortsatt att användas och byggas ihop i system av och till under alla dessa år. Exempelvis har jag ett S3 Virge kort som jag säkert haft i tio olika system har hanterats för hand säkert hundratals gånger genom åren. Men som sagt, jag är inte personen som först rullar på en lurvig matta och sedan börjar skruva.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

That said så har jag inte använt det och inte haft något problem med någon dator jag pillat i sedan 1988.

Du menar att du aldrig har haft problem med någon komponent som har gått itu eller strulat sedan 88? För det måste jag erkänna att jag har svårt att tro på.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Du menar att du aldrig har haft problem med någon komponent som har gått itu eller strulat sedan 88? För det måste jag erkänna att jag har svårt att tro på.

"Gått itu" har ingen komponent gjort. Men saker har helt klart gått sönder, något annat har jag aldrig påstått. Efter åsknedlag som fick det att blixtra i eluttaget tex dog en del saker, en peltierkylare som satt limmad med epoxy på en gammal celery ramlade efter många år av och skadade ett kort under, en fläkt på ett moderkort som blev för varmt expanderade och kunde inte snurra, hårddiskar som sakta ger upp efter en massa års trogen tjänst osv.
Men när saker har gått sönder så kan jag inte, på något sätt som proportionerligt med antalet gånger jag utan ESD-armband hanterat sakerna, kunnat finna någon tydlig länk mellan det och komponenten som gått sönder.
Ofta är det istället tydlig yttre påverkan, åsknedlag osv som mer sannolikt legat bakom.

Som jag säger om och om igen så är ESD ett issue. Men ESD-armband är inget krav som en del idag tyvärr felaktigt tror. Jag har på riktigt läst mer än en gång på dessa forum om folk som inte har ett hemma, fått hem ett nytt system och inte bågar bygga det innan de köpt ett band. Det är som sagt den övertro på att band är ett krav jag vill ändra på. Hade band varit ett sådant krav och "sunt förnuft" inte alls hade hjälpt så borde jag se ett tydligt samband med en mängd trasiga grafikkort, moderkort, minnen osv hos mig. Men så är det inte. Men jag är som sagt inte oförsiktig när jag bygger ett system. Jag gör inte allt jag kan för att vara så uppladdad att håret står åt alla håll innan jag börjar. Och detta kan man uppnå utan ESD-armband.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bardbard:

Var och sprang mycket på jobb på en avdelning där de lödde kretskort för granater och grövre kalibrar på ammunition. Innan man kom in där fick man hårnät, en rock, skoskydd för att sedan ställa sig på någon magisk maskin som gjorde något. Lägg därtill att hela golvet bestod av någon mysko matta.
Inom vapenindustrin tror man på ESD iaf^^
Har aldrig använt skydd när jag byggt burkar och aldrig lidit av hårdvarufel heller, däremot är det ganska dumt att förneka/förminska riskerna och det är ganska dumt att inte köpa ett armband för en 100 spänn egentligen när man håller på med såpass dyra komponenter.
Inför nästa bygge kommer jag iaf köpa med ett armband också!

Inom industrin och vid kretskortsmontage/-reparation/-hantering är det ju självklart att man hanterar de problem/risker som finns med ESD. Att man som privatperson, hemma, inte gör det är ju upp till en själv förstås. Dock är det ju lite trist med sådana problem som kanske inte visar sig med en gång eller medför viss nedsatt prestanda speciellt om man säljer dessa komponenter till någon annan sedan.

Den "magiska maskinen" skulle jag tro var en kontroll av din ledningsförmåga Såg den ut som en golvvåg kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Inom industrin och vid kretskortsmontage/-reparation/-hantering är det ju självklart att man hanterar de problem/risker som finns med ESD. ...

Nej nej. På stället jag jobbade på för många år sedan körde vi efter devisen: ESD finns inte om man inte tror på det. Och sen skruvade vi glatt ihop folks maskiner utan korrekta kläder, armband eller skor. Vi hade mattor. Men de var inte inkopplade, utan fungerade mer som dämpning.
Ibland undrar jag hur mycket fel vi orsakade. Det mesta fungerade såklart. Felprocent på nya komponenter kommer man inte ifrån. Men nån maskin måste slutat fungera efter ett tag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dudukun:

Nej nej. På stället jag jobbade på för många år sedan körde vi efter devisen: ESD finns inte om man inte tror på det. Och sen skruvade vi glatt ihop folks maskiner utan korrekta kläder, armband eller skor. Vi hade mattor. Men de var inte inkopplade, utan fungerade mer som dämpning.
Ibland undrar jag hur mycket fel vi orsakade. Det mesta fungerade såklart. Felprocent på nya komponenter kommer man inte ifrån. Men nån maskin måste slutat fungera efter ett tag.

Nu pratar jag om seriösa företag och inte källarfirmor. Man klarar inte de certifieringar som kunder kräver om man inte tar, bland annat, sådant här på allvar. Men skall man skruva ihop PC-maskiner till en butik på sta'n eller kanske för en web-shop, ja då kanske man kan chansa och köra på devisen "det kunden inte vet mår den inte illa av".

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Som jag säger om och om igen så är ESD ett issue. Men ESD-armband är inget krav som en del idag tyvärr felaktigt tror. Jag har på riktigt läst mer än en gång på dessa forum om folk som inte har ett hemma, fått hem ett nytt system och inte bågar bygga det innan de köpt ett band. Det är som sagt den övertro på att band är ett krav jag vill ändra på. Hade band varit ett sådant krav och "sunt förnuft" inte alls hade hjälpt så borde jag se ett tydligt samband med en mängd trasiga grafikkort, moderkort, minnen osv hos mig. Men så är det inte. Men jag är som sagt inte oförsiktig när jag bygger ett system. Jag gör inte allt jag kan för att vara så uppladdad att håret står åt alla håll innan jag börjar. Och detta kan man uppnå utan ESD-armband.

Kommentaren var mer för att du tvärsäkert skriver att du aldrig haft några problem med ESD skador och det är ett starkt uttalande iom att ESD-skador kan vara väldigt svåra att diagnostisera som just ESD-skador.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Inom industrin och vid kretskortsmontage/-reparation/-hantering är det ju självklart att man hanterar de problem/risker som finns med ESD. Att man som privatperson, hemma, inte gör det är ju upp till en själv förstås. Dock är det ju lite trist med sådana problem som kanske inte visar sig med en gång eller medför viss nedsatt prestanda speciellt om man säljer dessa komponenter till någon annan sedan.

Den "magiska maskinen" skulle jag tro var en kontroll av din ledningsförmåga Såg den ut som en golvvåg kanske?

Yes, ser ut som en våg där man höll I två handtag. Antar att det var en kontroll som du sager då det lös en grön lampa om jag minns rätt^^

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Kommentaren var mer för att du tvärsäkert skriver att du aldrig haft några problem med ESD skador och det är ett starkt uttalande iom att ESD-skador kan vara väldigt svåra att diagnostisera som just ESD-skador.

Som jag skriver så kan subtila ESD skador under åren självklart ha inträffat. Men då de på inget sätt påverkat funktionen så blir de i så fall av akademisk karraktär. Det är absolut inte ovanligt att argumentet "ESD skador kan vara subtila och inte skapa några uppenbara problem" kommer upp om man påpekar att man inte haft några problem. Men om man köper en produkt för ett ändamål och den fungerar som tänkt för det ändamålet så blir det lite konstigt att tala om någon annan teoretisk skada som inte påverkar funktion. På samma sätt som produktions- och designdefekter kan finnas som i vanligt bruk inte påverkar produkten. Självklart hade det kunnat vara så att en skada drastiskt förkortar livslängden, men då borde det tex märkas på komponenter som använts av och til i mellan 10 och 30 år.

Modernare kretsar har ofta en hel del inbyggt ESD-skydd även i små komponenter också så de bör, teoretiskt, klara sig ännu bättre än de älsta korten jag har liggandes. Är man en person som exempelvis hela tiden upplever urladdningar när man tar i ett dörrhantag osv så bör man vara extra försiktig då ens klädsel, omgivning etc förmodligen inte är optimal. Och återigen, rulla inte runt i en lurvig matta strax innan. Då har man ju dock uppenbarligen slängt sunt förnuft ut genom fönstret.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

Såg ut som att denna kan vara läsvärd för en del här.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av inquam:

"Gått itu" har ingen komponent gjort. Men saker har helt klart gått sönder, något annat har jag aldrig påstått. Efter åsknedlag som fick det att blixtra i eluttaget tex dog en del saker, en peltierkylare som satt limmad med epoxy på en gammal celery ramlade efter många år av och skadade ett kort under, en fläkt på ett moderkort som blev för varmt expanderade och kunde inte snurra, hårddiskar som sakta ger upp efter en massa års trogen tjänst osv.
Men när saker har gått sönder så kan jag inte, på något sätt som proportionerligt med antalet gånger jag utan ESD-armband hanterat sakerna, kunnat finna någon tydlig länk mellan det och komponenten som gått sönder.
Ofta är det istället tydlig yttre påverkan, åsknedlag osv som mer sannolikt legat bakom.

Som jag säger om och om igen så är ESD ett issue. Men ESD-armband är inget krav som en del idag tyvärr felaktigt tror. Jag har på riktigt läst mer än en gång på dessa forum om folk som inte har ett hemma, fått hem ett nytt system och inte bågar bygga det innan de köpt ett band. Det är som sagt den övertro på att band är ett krav jag vill ändra på. Hade band varit ett sådant krav och "sunt förnuft" inte alls hade hjälpt så borde jag se ett tydligt samband med en mängd trasiga grafikkort, moderkort, minnen osv hos mig. Men så är det inte. Men jag är som sagt inte oförsiktig när jag bygger ett system. Jag gör inte allt jag kan för att vara så uppladdad att håret står åt alla håll innan jag börjar. Och detta kan man uppnå utan ESD-armband.

https://www.youtube.com/watch?v=4WHbcd4NGJQ&list=PLTJZXrHGz7T...

En video-serie från -87, då var kretsar klart tåligare än vad de är idag. Ganska värd att se.

Permalänk
Avstängd

Jag brukar med slarva med det bandet,inga problem trots det.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

https://www.youtube.com/watch?v=4WHbcd4NGJQ&list=PLTJZXrHGz7T...

En video-serie från -87, då var kretsar klart tåligare än vad de är idag. Ganska värd att se.

Meh! Hallå, du ser väl att hon har ett armband på sig. Så det här måste ju vara falsk propaganda!
(Självklart inte. Anledningen till att det fungerar trots att hon har ett ESD armband är ju för att hon har en potential, och han har en annan.)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.