Pillade i datorn utan ESD-band... Hjälp!

Permalänk
Medlem

Baserat på TS beskrivning så låter det som om CMOS fick på fan i samband med arbetet. ESD inblandning går ej att utesluta. Skulle dock vara intressant att få veta hur TS plockade ut CMOS . Det är mest till servrar som dom sitter i en DIL sockel.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

@anon196866: Bra att du fick igång den igen! Glöm bara inte att konfigurera om bios eftersom dina inställningar försvinner när du återställer CMOS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Tyckte att det framgick rätt tydligt att det bara var en oro/spekulation från TS sida att han med några pill på RAM-minnen hade bränt hela sin burk bortom räddning? Även om ESD är ett riktigt grej man behöver skydda sig ifrån så är det så extremt ovanligt att det leder till att en dator direkt är bortom all räddning som TS har beskrivit ovan, och det har ju nu dessutom visat sig att så inte var fallet.

Nu vet jag inte om du missade något, det var inte TS jag svarade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Och det är ju i sig egentligen ointressant eftersom det handlar om att få samma potential som delarna man ska hantera men om du använder det metallrena elementet som arbetsbord där du placerat datordelarna så fungerar det ju men det är nog oerhört få som bygger dator på det sättet,

jag tar alltid i chassit, alltså i den miljö jag handhar komponenterna. jag vet att komponenter är känsliga för statisk elektricitet men de är också antistatbehandlade. RAM minne tar jag dessutom aldrig i metalldelar eller kisel. tar dem mellan tumme ich pekfinger i plaständorna. jag är inte den enda som är lite slapp med det där heller. det är rätt standard. dock brukar man ha antistat matta på golvet i verkstaden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Och det är ju i sig egentligen ointressant eftersom det handlar om att få samma potential som delarna man ska hantera men om du använder det metallrena elementet som arbetsbord där du placerat datordelarna så fungerar det ju men det är nog oerhört få som bygger dator på det sättet,

Skulle tro det är ganska få vanliga hemmabyggare som faktiskt använder esd

Ang. element är det ju i princip alltid kroppen som är laddad. Tror att om man ser till att ladda ur genom att jorda sig själv på något sätt samt ta i plast på sina komponenter är nog risken väldigt låg, men självklart är armband att föredra.
Har dock inte hänt något för mig på 19 år.

Permalänk
Skrivet av videopac:

Nu vet jag inte om du missade något, det var inte TS jag svarade.

Nej, du svarade till ett förslag om vad TS skulle göra, och det förslaget tyckte du var olämpligt på grund av TS oro/spekulation.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av anon179202:

Påhittade? Om man tar i jord, tex ett element försvinner statisk elektricitet från kroppen.

Vilket är helt ointressant när det är potensskillnad mellan dig och komponenterna som är det viktiga, och inte om du har högre statisk laddning än ett element eller vad du nu väljer att ta i. Det finns en anledning till att företag använder ESD-mattor och armband, och inte element eller bara "tar i chassit". Kort sagt; om folk kunde sluta sprida sina huskurer utan grundning i verkligenheten skulle ESD-skador sjunka drastiskt.

Skrivet av mrqaffe:

Och det är ju i sig egentligen ointressant eftersom det handlar om att få samma potential som delarna man ska hantera men om du använder det metallrena elementet som arbetsbord där du placerat datordelarna så fungerar det ju men det är nog oerhört få som bygger dator på det sättet,

Och sen är ju poängen med ett ESD-armband att de har ett motstånd i sig, så att utjämningen sker långsamt, och inte fort, i form av en stöt, annars hade man bara lindat lite ståltråd runt armen, eller bara tagit den enkla vägen; att ta tag i komponenten, då jämnas potentialen ut direkt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Skulle dock vara intressant att få veta hur TS plockade ut CMOS

Jag misstänker att han syftar på batteriet bara. Smartare att använda jumpern, eller knappen som är till för det, men det brukar fungera.

Skrivet av Veni:

Det är mest till servrar som dom sitter i en DIL sockel.

Inte funderat på. Jag är så van vid att man flashar konstiga grejer i BIOS, och när det skiter sig lyfter man bara in ett annat chip som man flashat med rätt mjukvara i en annan dator. Jag måste börja bli gammal...

Skrivet av CloudTobi:

Glöm bara inte att konfigurera om bios eftersom dina inställningar försvinner när du återställer CMOS

Misstänker att det hade räckt med att läsa in BIOS för att få det att fungera.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Nej, du svarade till ett förslag om vad TS skulle göra, och det förslaget tyckte du var olämpligt på grund av TS oro/spekulation.

Det förslaget tyckte jag var olämpligt, punkt slut. Andemeningen i det inlägget kan man inte missta sig på.

Permalänk
Skrivet av videopac:

Det förslaget tyckte jag var olämpligt, punkt slut. Andemeningen i det inlägget kan man inte missta sig på.

Jag håller inte med, punkt slut. Att skicka in en komponent så att de undersöker om felet verkar vara ursprungligt eller inte tycker jag låter helt rimligt, speciellt när man inte tycker det låter trovärdigt att TS orsakat detta själv genom att inte använda ESD-armband när han byter RAM-minne, vilket det ju inte heller är.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Att skicka in en komponent så att de undersöker om felet verkar vara ursprungligt eller inte tycker jag låter helt rimligt, speciellt när man inte tycker det låter trovärdigt att TS orsakat detta själv genom att inte använda ESD-armband när han byter RAM-minne, vilket det ju inte heller är.

Jag har, vid ett par olika tillfällen gjort just detta. Men jag hör först av mig till återförsäljaren och förklarar läget, innan jag startar ett garantiärende, då jag anser att de ska vara medvetna om att jag kan ha orsakat felet själv. Med lite olika resultat från gång till gång.
Nu senast skickade jag in ett moderkort som slutat fungera efter att det åskat. Inga synliga skador, det bara fungerade inte längre. Mailade lite med Inet, som tyckte det var självklart att jag skulle skicka in det, och sen gick jag genom deras vanliga reklamationstjänst.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag kanske missade det men läste du aldrig av någon felkod från moderkortet? Om inte så lär du ha sparat mycket tid och besvär om du hade gjort det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Jag håller inte med, punkt slut. Att skicka in en komponent så att de undersöker om felet verkar vara ursprungligt eller inte tycker jag låter helt rimligt, speciellt när man inte tycker det låter trovärdigt att TS orsakat detta själv genom att inte använda ESD-armband när han byter RAM-minne, vilket det ju inte heller är.

Ok, då försöker vi igen, vad har jag kommenterat?

Skrivet av Wille1504:

Garanti och reklamationsrätt gäller självfallet inte handhavandefel.

Skrivet av Cypress_86:

@Wille1504: Nej, såklart inte. Men man kan alltid försöka...

För folk som inte har kognitiva problem är det inte så svårt att se vad detta rör sig om. Men tjafsa på bara, jag drar mig ur denna fruktlösa konversation nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Vilket är helt ointressant när det är potensskillnad mellan dig och komponenterna som är det viktiga, och inte om du har högre statisk laddning än ett element eller vad du nu väljer att ta i. Det finns en anledning till att företag använder ESD-mattor och armband, och inte element eller bara "tar i chassit". Kort sagt; om folk kunde sluta sprida sina huskurer utan grundning i verkligenheten skulle ESD-skador sjunka drastiskt.

Och sen är ju poängen med ett ESD-armband att de har ett motstånd i sig, så att utjämningen sker långsamt, och inte fort, i form av en stöt, annars hade man bara lindat lite ståltråd runt armen, eller bara tagit den enkla vägen; att ta tag i komponenten, då jämnas potentialen ut direkt

Ett ESD-band är ett bilbälte om olyckan är framme, kör du försiktigt klarar du dig förmodligen eller så dör du ändå om du kör som en idiot.
Element och ta i chassit varje gång är ingen huskur utan är "verklig" fysik, ska jävligt mycket till om något ska hända,.
Använde alltid ESD-band tils jag plockade fram multimetern och motståndet var oändligt.
En falsk säkerhet för 49kr från komplett är betydligt farligare än husmorstips.

Ett jordat chassi och ståltråd är minst lika bra som ESD-band, när du väl är jordad är det du som är motståndet.

För många ord lol.
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ramlösa:

...

Ett jordar chassi och ståltråd är minst lika bra som ESD-band, när du väl är jordad är det du som är motståndet.

Vad tror du händer om det blir fel i nätagget eller att du av misstag kommer åt 230V-sidan när du kör en ståltråd lindad runt handleden istället för ett godkänt ESD-armband med 1MOhms motstånd?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad tror du händer om det blir fel i nätagget eller att du av misstag kommer åt 230V-sidan när du kör en ståltråd lindad runt handleden istället för ett godkänt ESD-armband med 1MOhms motstånd?

Varför skulle du öppna nätagget och trycka ner en ståltråd i nätagget, kan man göra om du vill testa jordfelsbrytaren.
De flesta har ett ESD-band från 2001 i en skräplåda som används kanske en gång per år och mitt överlevde inte och hade ett oändligt motstånd.
Säger inte att du inte ska använda ESD-band, i en perfekt värld ska du också ha en jordad ESD-matta.
Men de flesta pillar i datorn max en gång per år och lyckats förlagt bandet. Husmorstips är i min uppfattning tillräckligt tillfredställande, klä av dig naken, besudla radiatorn och smek det nyligen jordade chassit etc...

Permalänk
Inaktiv

Kul att det ordnade sig, jag misstänkte också det var biosen som kunde bli uppfuckad.
Det är bra att TS är noggrann med ESD skydd då det kan skada komponenter, speciellt om man går med skor på speciella ställen. Jag minns ett ställe som jag var på, där jag mer eller mindre alltid fick en rejält smäll om jag tog i ett räcke efter ha gått på några mattor.

Angående hur känslig konsumentprylar emot esd är, så är konsumentprylar anpassade för sbs (skit bakom spakarna) användare och har olika skydd emot deras hantering.
Det skulle vara intressant och få någon statistik eller något på risker, folk som säger att de aldrig kör med esd och klarar sig bra ändå, tillhör nog samma andel användare som knappt skulle märka av om det så brann i datorn. Så länge spelet snurrar så är allt fine.
Gör man något viktigt med datorn där dolda fel kostar mycket pengar så slarvar man ej med saker som man vet kan orsaka fel. Alltså de stora kostnaderna är ofta inte för att komponenten slutar att fungera eller att man får ett felmeddelade, utan för fel som uppstår som kan påverka ens bearbetning av data och man ej kanske upptäcker det samma år.

Råd att ta på element, ja man ska ha samma potential som komponenten, men genom att ta på ett element ser man till att man inte är sjukligt mycket laddad och förhoppningsvis är ej ens komponenter detta.

Permalänk

http://m.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrostati...

https://youtu.be/sFqedlvMm6k - värt att kolla när dom testar transistorer och esd-skadat vid 5:30

Anekdot: byggde en dator med element-metoden och allt funderade prefekt tills två år senare. Började få jäkligt konstiga beteenden där ingen bild visades eller eller datorn tog 20 försök på sig att starta. Skickade in datorn och visade sig att moderkortet blivit esd-skadat. Tog dock två år innan symtomen ens började...

Visst nu kan dom ha bullshittat mig men med nytt moderkort fungerade allt fint.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veni:

Baserat på TS beskrivning så låter det som om CMOS fick på fan i samband med arbetet. ESD inblandning går ej att utesluta. Skulle dock vara intressant att få veta hur TS plockade ut CMOS . Det är mest till servrar som dom sitter i en DIL sockel.

Jag stängde av datorn, av med strömbrytaren och ut med sladden, väntade 5 minuter för säkerhets skull. Sen ut med CMOS ut sin lilla gömma

Permalänk
Medlem

Det är klart att du KAN förstöra elektroniska komponenter vid statisk urladdning och att ett ESD armband KAN hjälpa. That said så har jag inte använt det och inte haft något problem med någon dator jag pillat i sedan 1988. Dock är jag så försiktig jag kan med hur jag håller i och pilla rpå saker.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av inquam:

Det är klart att du KAN förstöra elektroniska komponenter vid statisk urladdning och att ett ESD armband KAN hjälpa. That said så har jag inte använt det och inte haft något problem med någon dator jag pillat i sedan 1988. Dock är jag så försiktig jag kan med hur jag håller i och pilla rpå saker.

Hur menar du att ett ESD-armband KAN hjälpa? Och ESD-skador är inte så lätta att undvika genom att vara "försiktig" som att låta bli att peta rakt ner i CPU-socketen.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Det är tur att du inte (så vitt du vet) skadat några av dina komponenter, men blanda inte ihop tur med att påhittade huskurer skulle fungera

ESD armband är inget trollspö med magi Det handen gör när man tar på chassiet är exakt samma sak som ESD armbandet gör, utan kabeln.
Det är ingen huskur, utan ren fysik

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hur menar du att ett ESD-armband KAN hjälpa? Och ESD-skador är inte så lätta att undvika genom att vara "försiktig" som att låta bli att peta rakt ner i CPU-socketen.

Precis vad jag säger. Det KAN uppstå problem med statisk elektricitet (även om det i sig även om det blir en urladdning inte per definition skadar komponenter) och det KAN vid dessa fall hjälpa att ha arband på sig så länge detta används korrekt osv.

ESD skador är "uppenbarligen" tillräckligt lätta att undvika för att inte ha haft några issues under snart 30 år och MÅNGA datorer pillade i.
Lite sunt förnuft, inte rulla runt på en lurvig matta innan man pillar osv. Sedan säger jag inte att folk skall skita i ESD-armband. Har de ett så använd det. Det är som att ta på sig bälte i bilen även om man kör sakta. Är olyckan framme så skadar det ju inte.

Dock har det varit lite panik bland folk man stöter på som kanske egentligen inte är så vana. De lever under tron att om de råkar pilla på sitt nya grafikkorts PCB med handen så är den per automatik död eller skadad. Den hysterin tycker jag man kan tona ner lite.

Jag har en låda med grafikkort hemma från slutet på 80-talet och fram. De har många legat i en hög utan någon skyddande plast, hanterats med händerna många gånger under åren osv. Det borde vara worst-case scenario och om de är så kännsliga så borde någon av dem rent sannolikehtsmässigt vara trasigt. Inte ett enda av dem är skadat.

Sedan KAN det självklart hända och det skadar inte att vara försiktig. Men man skall inte behöva leva i tron att saker är mycket värre än de egentligen är.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det är klart att du KAN förstöra elektroniska komponenter vid statisk urladdning och att ett ESD armband KAN hjälpa. That said så har jag inte använt det och inte haft något problem med någon dator jag pillat i sedan 1988. Dock är jag så försiktig jag kan med hur jag håller i och pilla rpå saker.

Hur vet du att du inte skadat något? Det är inte så att komponenten direkt förstörs bara av en liten urladdning. Det är mycket möjligt att något tagit stryk utan att du märker av det - men som kanske dyker upp något år senare i form utav skumma fel.

Se ESD-skydd som en billig försäkring - Det känns väldigt onödigt när inget händer, men när det väl skiter sig så önskar du att du hade haft det...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det handen gör när man tar på chassiet är exakt samma sak som ESD armbandet gör, utan kabeln.

Uh... Nä, det är det inte. Självklart inte.
Armbandet har ett skyddsmotstånd för att du inte ska droppa någon, till massor av kilovolt rakt in i datorn. När du tar i chassit utjämnar du mot alla komponenter i datorn, via moderkortets jordplan, så du sprider ut stöten, men allt i chassit får ta del av, eller dela med sig av, en spänningspotential. Att ta i chassit, speciellt om chassit i sin tur kan leda bort spänningen till jord, minskar risken, jämfört med att bara stoppa handen i chassit och ta i ett minne, vilket innebär att de ledningsbanor som är närmast, och vad än som är kopplat till dem, kommer få ta smällen.
Med ESD armbandet är det motståndet som får ta smällen, och det är gjort för det, fungerar som ett motstånd, stryper flödet, och skador är mindre sannolika än med "ta i chassit" strategin. Med en riktig ESD miljö, är både du, och arbetsplatsen anslutna till en jordpunkt, via skyddsmotstånd, så att även om du bär datorn samtidigt som du bygger upp en kraftig laddning, så laddar inte den laddningen ur med en blixt när du ställer den på din arbetsplats. (En urladdning du aldrig känner, inte vet om, och eventuella problem som uppstår ur det kommer du aldrig härleda till "ESD" skador, eftersom du inte vet om att det hänt.) Det är ungefär lika skadligt för en krets att ha 30.000v laddat ut ur den och ned i närmaste jordpunkt, som det är att få 30.000v skickat in i den, från någon som pillar i datorn.
Armband är en billig försäkring, speciellt eftersom många återförsäljare skickar med ett gratis med sina bundlar i dagsläget.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Baserat på TS beskrivning så låter det som om CMOS fick på fan i samband med arbetet. ESD inblandning går ej att utesluta. Skulle dock vara intressant att få veta hur TS plockade ut CMOS . Det är mest till servrar som dom sitter i en DIL sockel.

Hmm. Tja. Han bytte minneskretsar. Ganska tydligt samband där, även om foliehatt ej går att utesluta. Antagligen plockade han ut CMOS-batteriet, och inte själva kretsen - skulle jag ha gjort.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hur vet du att du inte skadat något? Det är inte så att komponenten direkt förstörs bara av en liten urladdning. Det är mycket möjligt att något tagit stryk utan att du märker av det - men som kanske dyker upp något år senare i form utav skumma fel.

Se ESD-skydd som en billig försäkring - Det känns väldigt onödigt när inget händer, men när det väl skiter sig så önskar du att du hade haft det...

Exakt dessa argument har jag hört många gånger. Och ja, teoretiskt skulle det kunna vara på det viset. Men om komponenterna fungerar 5, 10, 20 och 30 år efter då är i så fall skadorna som kan ha uppkommit helt irrelevanta då de på inget sätt påverkat funktionaliteten i enheten i fråga. Och för mig är det funktionen i ett grafikkort, moderkort, minne, processor, hårddisk etc. som är det intressanta. Därav blir en möjlig skada som inte orsakar någon som helst förlorad funktionalitet av helt akademisk natur.

Som jag säger, har man ett armband så använd det. Onödigt att låta bli om man har ett. Men paniken kan man lätta lite på. Man måste inte vänta en vecka med att bygga ihop sin dator för att man glömde beställa med ett ESD-armband. Om man dock gör allt man kan för att vara så statiskt laddad man kan och inte använder sunt förnuft så kan man nog lyckas döda en hel del komponenter.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

ESD armband är inget trollspö med magi Det handen gör när man tar på chassiet är exakt samma sak som ESD armbandet gör, utan kabeln.
Det är ingen huskur, utan ren fysik

Nej, det är inget trollspö med magi, det är en kabel med ett motstånd i som gör att potentialutjämningen sker långsamt istället för direkt i form av en stöt. Vad agerar som motståndet när man tar tag i chassit menar du, när vi nu ändå pratar "ren fysik".

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av inquam:

Precis vad jag säger. Det KAN uppstå problem med statisk elektricitet (även om det i sig även om det blir en urladdning inte per definition skadar komponenter) och det KAN vid dessa fall hjälpa att ha arband på sig så länge detta används korrekt osv.

ESD skador är "uppenbarligen" tillräckligt lätta att undvika för att inte ha haft några issues under snart 30 år och MÅNGA datorer pillade i.
Lite sunt förnuft, inte rulla runt på en lurvig matta innan man pillar osv. Sedan säger jag inte att folk skall skita i ESD-armband. Har de ett så använd det. Det är som att ta på sig bälte i bilen även om man kör sakta. Är olyckan framme så skadar det ju inte.

Dock har det varit lite panik bland folk man stöter på som kanske egentligen inte är så vana. De lever under tron att om de råkar pilla på sitt nya grafikkorts PCB med handen så är den per automatik död eller skadad. Den hysterin tycker jag man kan tona ner lite.

Jag har en låda med grafikkort hemma från slutet på 80-talet och fram. De har många legat i en hög utan någon skyddande plast, hanterats med händerna många gånger under åren osv. Det borde vara worst-case scenario och om de är så kännsliga så borde någon av dem rent sannolikehtsmässigt vara trasigt. Inte ett enda av dem är skadat.

Sedan KAN det självklart hända och det skadar inte att vara försiktig. Men man skall inte behöva leva i tron att saker är mycket värre än de egentligen är.

Finns många följdfrågor till vad du påstår, som t.ex hur du vet att inga i din hög av grafikkort är skadade, eller om du försöker antyda att anledningen till att det är lag på att använda bilbälte är för "det skadar ju inte" om man krockar i låg hastighet?

Och nej, det är ingen som försöker få fram någon hets om att alla datorkomponenter är extremt känsliga för ESD-skador, och de går sönder vid minsta beröring (även om det KAN hända), men det finns heller ingen mening med att förringa effekten av ESD-skydd. Använder du fungerade ESD-skydd på korrekt vis kommer du inte ge sina komponenter ESD-skador, det är inget "KAN hjälpa" där. Betyder det att du hade gett dina komponenter ESD-skador om du inte hade använt det? Nej, det kluriga med ESD-skador är att de inte alltid händer, och framför allt är det väldigt svårt att själv inse när de har hänt, då problemen kan ta lång tid att visa sig, och även visa sig i små former, i form av nedsatt prestanda.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Var och sprang mycket på jobb på en avdelning där de lödde kretskort för granater och grövre kalibrar på ammunition. Innan man kom in där fick man hårnät, en rock, skoskydd för att sedan ställa sig på någon magisk maskin som gjorde något. Lägg därtill att hela golvet bestod av någon mysko matta.
Inom vapenindustrin tror man på ESD iaf^^
Har aldrig använt skydd när jag byggt burkar och aldrig lidit av hårdvarufel heller, däremot är det ganska dumt att förneka/förminska riskerna och det är ganska dumt att inte köpa ett armband för en 100 spänn egentligen när man håller på med såpass dyra komponenter.
Inför nästa bygge kommer jag iaf köpa med ett armband också!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...