Är det värt att köpa en M2 SSD enhet? hjälp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Förvisso men om det endast finns 16 kanaler så får jag inte ihop det. 16 till grafikkortet och 4 till min M2-disk.

kolla på bilden ovan som @paddanx hade med i ett inlägg.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

och varför skulle impact moderkortet ha x4 3.0 om inte maximus vii hero kan det? är rog impact nyare än rog maximus hero? ska kolla upp det lite mer närmare om jag inte har x4 3.0 m2 på moderkortet!

EDIT: stämmer som ni säger ett ensamt M2 verkar bara köras i x2 speed.

Det är ett mITX moderkort, och inte ATX som du har.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

kolla på bilden ovan som @paddanx hade med i ett inlägg.

Tackar. Det som händer är att grafikkortet hoppar ner till x8 om det finns ett M2-kort installerat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Tackar. Det som händer är att grafikkortet hoppar ner till x8 om det finns ett M2-kort installerat.

TS här! har hört detta också då jag väntar på ett M2 på posten och man förlorar någon fps. Har du märkt någon större skillnad när du spelar, mindre fps än innan?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

TS här! har hört detta också då jag väntar på ett M2 på posten och man förlorar någon fps. Har du märkt någon större skillnad när du spelar, mindre fps än innan?

Inget jag har märkt något av, dock så spelar jag inte så mycket och i stort sett inga fps-kritiska spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Tackar. Det som händer är att grafikkortet hoppar ner till x8 om det finns ett M2-kort installerat.

Jag kanske tolkar det fel, men grafikkortet borde gå i full hastighet och ta banor ifrån processorn. och M.2 anslutningen tar pcie banor ifrån moderkortet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det gäller väl inte alla Z97-kort? Jag är rätt så säker på att jag hade PCIE 3.0 x 4 på min M2-plats på mitt Z97-kort (Asus Maximus Impact VII).

Skrivet av joakim99:

Förvisso men om det endast finns 16 kanaler så får jag inte ihop det. 16 till grafikkortet och 4 till min M2-disk.

Det är så styrkretsen är uppbyggd. De kan mycket väl på något kort ha gjort 4x 2.0 då via chipset och moderkortet, som i sin tur flaskas av DMI 2.0 (som är som 4x PCI-E 2.0), men det bör de bättre sekventiell prestanda. Jag har kollat in säkert 10 olika moderkort efter detta när jag letade Z97 kort, och ingen har det vad jag kunde hitta.

Det finns de dock som har den 8x, 4x, 4x lösningen till en PCI-E plats, som då kan hantera två GPUer och en M.2 SSD, men GPUerna får som sagt kraftigt minskad PCI-E bandbredd från 16x till 8x eller 4x beroende på platsen, eller via en Mux fått ut fler kanaler, men alla delas ändå till dessa 16 till CPUn hur man än vrider det, då det inte finns inte fler än 16 direkta kontakter i Intels lösningar.

AMD Ryzen har detta löst dock, med 16x eller 8x/8X + 4x till M.2 plats.

Och Intel löser det i modernare chipset (100 och 200-serien) via moderkortet, som har fått både 3.0 PCI-E, samt DMI 3.0 så den klarar 4x PCI-E 3.0 prestandan totalt iaf. Men även Intels nya lider lite om du tex har M.2 + SATA + USB som jobbar samtidigt, då de delar DMI bandbredden. AMD har inte detta problem.

Skrivet av Peppar2014:

Jag kanske tolkar det fel, men grafikkortet borde gå i full hastighet och ta banor ifrån processorn. och M.2 anslutningen tar pcie banor ifrån moderkortet.

M.2 anslutningen han har ska göra det, ja. Men han blir då begränsad till 2x PCI-E 2.0, eller ca 1/4 av prestandan en M.2 disk kan ge på rätt kontakt. Han får mao inte ens 2x SATA prestanda... Därför är förslaget att sätta en PCI-E till M.2 adapter i den andra PCI-E 16 platsern som man annars kan ha för SLI/CF grafik, vilket kommer sänka hans grafikkorts prestanda lite, men i gengäld ge honom en M.2 i full prestanda.

I moderna Intel plattformar har du 3.0 4x från moderkortet som du säger, men z97 är precis en generation för gammal.

Sen anser jag fortfarande inte det värt att gå ner i 8x 3.0, och få lite färre FPS för en M.2 SSD som inte ens kommer märkas i skillnad mot en bra SATA SSD.

EDIT:

Skrivet av gamerfreak87:

okej jag köpte ett M2 också för att få mer lagrings utrymme och för att det kunde vart kul att testa ett sådant. Jag vet inte om jag kommer köpa en adapter över huvudtaget då M2 kommer ge högre fart än vanliga SSD jag har oavsettt i datorn fast som du säger jag kommer inte få ut den fulla hastigheten från nvme M2. Vilka hastigheter pratar vi om tror du då? då den bara kommer köras på x2 speed.

Toretisk prestanda är 10Gbit med 2x porten, men i praktiken får man ca 400-450MB/s per 1x PCI-E 2.0 kanal. 3.0 är betydligt bättre då deras ECC nivå har gått från 8b/10b till 128b/130b, så mindre ECC behövs, vilket ger mer effektiv bandbredd. Med 2x får du då ca 800-900MB/s sekventiellt i praktiken, som är väldigt lite vinst över SATA3s 550MB/s i praktiken.

Finns ett alternativ till, vilket är att sätta adaptern i din 2.0 x4 plats. Detta påverkar inte grafikkortet, men ger inte max prestanda för M.2 kortet heller. Dock bör du kunna få 4x 2.0 iaf, vilket är ca 1600-1800MB/s och märkbar sekventiell prestanda skillnad iaf. Du kan dock få lite sämre prestanda slumpmässigt än den skulle haft på 3.0 dock, beroende på SSDns kontroller.

Notera dock att denna bandbredd påverkas av vad övrigt som sitter på chipset också, då hela chipset till CPU också begränsas av DMI 2.0 som är ekvivalent till en PCI 2.0 4x port. Mao... du kan få 1800MB/s om du bara lastar M.2 disken, men lastar du tex SATA disken eller USB samtidigt så kommer dessa att typ dela på denna bandbredd.

Edit lade till citat som missats
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

M.2 anslutningen han har ska göra det, ja. Men han blir då begränsad till 2x PCI-E 2.0, eller ca 1/4 av prestandan en M.2 disk kan ge på rätt kontakt. Han får mao inte ens 2x SATA prestanda... Därför är förslaget att sätta en PCI-E till M.2 adapter i den andra PCI-E 16 platsern som man annars kan ha för SLI/CF grafik, vilket kommer sänka hans grafikkorts prestanda lite, men i gengäld ge honom en M.2 i full prestanda.

I moderna Intel plattformar har du 3.0 4x från moderkortet som du säger, men z97 är precis en generation för gammal.

Sen anser jag fortfarande inte det värt att gå ner i 8x 3.0, och få lite färre FPS för en M.2 SSD som inte ens kommer märkas i skillnad mot en bra SATA SSD.

I detta fallet tänkte jag på @joakim99 som har ett mITX moderkort. Vilket borde betyda att både hans grafikkort och M.2 anslutningen går i full hastighet. Men mycket möjligt att jag har fel.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

I detta fallet tänkte jag på @joakim99 som har ett mITX moderkort. Vilket borde betyda att både hans grafikkort och M.2 anslutningen går i full hastighet. Men mycket möjligt att jag har fel.

Jag säger så här.

Jag har inte sett något kort ha denna lösning. Men om där finns moderkort som har det så är det väl bara gratulera. Jag gick igenom många kort letande efter detta.

Jag landade till slut på ett Gigabyte SOC värsting kort, som stöder 8x + 4x + 4x och tanke var då att köra 2st M.2 SSDer + GPU och vattenkylning. Men när jag såg hur lite M.2 gjorde nytta, och att en 65W Broadwell sval som kylskåp spöade skiten ur det mesta trots sin låga frekvens, så valde jag att hoppa över det och bara ta en bra noctua kylare och kör 5775c i 4Ghz med 2Ghz Cache och 2Ghz DDR3 @ 1.55V och maskinen är så sval o tyst, men kraftfull nog ändå pga alla multiplar är perfekt i sync, så jag får verkligen ut kraften också.

Min 4790k är varm, törstig och visserligen snabbare rent beräkningsmässigt, men förlorar likväl i en hel del spel. En M.2 i den kommer inte direkt hjälpa ändå, då laddningstiderna är bra nog.

Så jag lade ner M.2. jagandet och skaffade antal bra SATA SSDer istället. Har nu i denna 5775c maskin en 2TB 850 PRO + 1TB 850 PRO + en 400GB Intel 3700, och inte en HDD i sikte. Har nada problem med verken laddningstider eller SSD prestanda, även om jag nu tittar på nytt GPU, då 290X kortet börjar bli lite till åldern. Velar mellan ett 1080Ti (som dock kommer vilja ha vätskekylning för max prestanda) eller vänta på Volta.

M.2 är dock imho en gimmick som säljer för man ser topp prestandan, lite som en snabb bil. Men om du ändå bara kör i stan @ 40km/h så är det i min åsikt bättre att satsa på ett ekonomiskt alternativ, och lägga pengarna på något kul, dom att tex köra en snabb bil på bana i en upplevelse istället. Mao... en SATA SSD + bättre GPU är mer värt det, än M.2 SSD.

Sen är det alltid svårt om man har pengar som brinner i fickan... förstår det.

Permalänk
Medlem

Oj vilken tråd.. Kan ju säga att jag inte sett ett enda test där m. 2 nvme skulle vara snabbare än sata för dagligt bruk (spel inkluderat). Du kommer endast märka skillnad när större filer ska kopieras, dvs inga spel/boot times/load times. Om du vill investera dina pengar rätt, lägg det på en 850 Evo (pro för bättre kvalité).
https://youtu.be/RqaZTwW_X2o
https://youtu.be/nJEpQsGkNgg
https://youtu.be/EdF_aerWcW8
Kolla på dem om du vill bli klokare istället för att lyssna på trams.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag har kollat in säkert 10 olika moderkort efter detta när jag letade Z97 kort, och ingen har det vad jag kunde hitta.

Jag står fast vid att jag hade full prestanda på M2-platsen på mitt Z97-moderkort. Däremot har jag inte hittat det på något annat Z97-kort.

I manualen skriver Asus följande:
"1 x M.2 (NGFF) Socket 3 with M Key**
- Supports PCI Express 3.0 x4 standard

** The M.2 slot shares bandwith with PCIe x16 slot. Bandwith on the PCIe 3.0 x16 becomes x8 when an M.2 device is inserted"

Jag kan inte tolka det på ett annat sätt än att det är full bandbredd på M2 platsen dvs PICe 3.0 x4. När jag kollade prestanda på min disk (Samsung 950 Pro 512 GB) så fick jag det som jag förväntade mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag står fast vid att jag hade full prestanda på M2-platsen på mitt Z97-moderkort. Däremot har jag inte hittat det på något annat Z97-kort.

I manualen skriver Asus följande:
"1 x M.2 (NGFF) Socket 3 with M Key**
- Supports PCI Express 3.0 x4 standard

** The M.2 slot shares bandwith with PCIe x16 slot. Bandwith on the PCIe 3.0 x16 becomes x8 when an M.2 device is inserted"

Jag kan inte tolka det på ett annat sätt än att det är full bandbredd på M2 platsen dvs PICe 3.0 x4. När jag kollade prestanda på min disk (Samsung 950 Pro 512 GB) så fick jag det som jag förväntade mig.

& @Peppar2014
Aaah då är jag med.

De har dock gjort så att de istället för att göra en andra PCI-E plats (pga storleken), tagit denna och gjort en 8X+4X+4X anslutning direkt för CPU + M.2 platsen.

Du får då sänkt GPU prestanda med 8x PCI-E, men full M.2 prestanda. Du har dock fortfarande bara totalt 16X som max, men du delar dem direkt till moderkortets M.2 slot istället för en andra PCI-E plats. Du får dock samma prestanda då som en som sätter en adapter i sin andra PCI-E 16X slot mao, men du slipper adaptern.

Och ja... jag har inte hittat något mATX eller ATX kort som har detta. Närmaste var en del high-end Tri-SLI/CF moderkort som hade 8X+4X+4X layout.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cadzon:

Oj vilken tråd.. Kan ju säga att jag inte sett ett enda test där m. 2 nvme skulle vara snabbare än sata för dagligt bruk (spel inkluderat). Du kommer endast märka skillnad när större filer ska kopieras, dvs inga spel/boot times/load times. Om du vill investera dina pengar rätt, lägg det på en 850 Evo (pro för bättre kvalité).
https://youtu.be/RqaZTwW_X2o
https://youtu.be/nJEpQsGkNgg
https://youtu.be/EdF_aerWcW8
Kolla på dem om du vill bli klokare istället för att lyssna på trams.

Skickades från m.sweclockers.com

jag har redan 850 pro i datorn hade suget átt vilja testa en nvme och har nu installerat den i datorn en samsung nvme 960 EVO 250GB och har installerat samsungs nvme express driver och samsung magician och nu har jag benchmarkat Nvmin och får för läshastighet 839 och skrivning på 800. Det är ju snabbare än min 850 PRO SSD som får bara 500 från läs och skriv nånting.

Samsung magician säger att Nvmit är på interface Pcie Gen 2 x 2
och är det som ni säger x2 eller är det mer typ 2.0 x4 ?
samt gick utan problem installera windows på den! att det inte skulle gå är skitsnack! har installerat windows 10 home 64bit utan problem. Ställde in i bios innan att den ska vara på M.2 mode och den hittades i menyn där man ska välja vilken disk man ska ha sitt windows på. samt har kollat så att mitt gtx 1080 körs på 3.0 x16 och det gör det enligt gpu-z. I bios har jag sett att jag kan ändra till högre hastiggheter för dom olika Pcie uttagen där det bla står GEN 1-2-3 och det är för olika hastigheter men vet inte om det gör någon skillnad för Nvmit men ska pilla lite på det och se om jag kan få ut x4 istället för 2 x 2 eftersom ni säger att jag bara kan få ut x2. Men tänkte på är inte Pcie interface 2 x 2 samma som x4 ?? är helt förvirrad i detta då jag inte är så insatt i detta med Pcie x2 eller x4 :/

EDIT: kan länka in en bild på hur magician visar om mitt Nvme

här är benchmark resultat

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

jag har redan 850 pro i datorn hade suget átt vilja testa en nvme och har nu installerat den i datorn en samsung nvme 960 EVO 250GB och har installerat samsungs nvme express driver och samsung magician och nu har jag benchmarkat Nvmin och får för läshastighet 839 och skrivning på 800. Det är ju snabbare än min 850 PRO SSD som får bara 500 från läs och skriv nånting.

Samsung magician säger att Nvmit är på interface Pcie Gen 2 x 2
och är det som ni säger x2 eller är det mer typ 2.0 x4 ?
samt gick utan problem installera windows på den! att det inte skulle gå är skitsnack! har installerat windows 10 home 64bit utan problem. Ställde in i bios innan att den ska vara på M.2 mode och den hittades i menyn där man ska välja vilken disk man ska ha sitt windows på. samt har kollat så att mitt gtx 1080 körs på 3.0 x16 och det gör det enligt gpu-z. I bios har jag sett att jag kan ändra till högre hastiggheter för dom olika Pcie uttagen där det bla står GEN 1-2-3 och det är för olika hastigheter men vet inte om det gör någon skillnad för Nvmit men ska pilla lite på det och se om jag kan få ut x4 istället för 2 x 2 eftersom ni säger att jag bara kan få ut x2. Men tänkte på är inte Pcie interface 2 x 2 samma som x4 ?? är helt förvirrad i detta då jag inte är så insatt i detta med Pcie x2 eller x4 :/

EDIT: kan länka in en bild på hur magician visar om mitt Nvme

http://i.imgur.com/xL6TNz0.jpg

här är benchmark resultat

http://i.imgur.com/YMwHnHi.jpg

Ahh Okey, my bad. Jag har faktiskt också en 850 pro och känner samma sug. Men de som spelar mest roll för oss dödliga är läs hastigheter (på mindre filer) och där är dom snarlika. Skriv hastighet är nästan skit samma.
De tråkiga är att ssd's har degradation över tid, och hade nvme lagring haft mindre sådan hade uppgraderat direkt även om prestandan är det samma.
I testet du visade, är filen på 0.1 TB? Rätt stor fil Så fall.

Edit: eller de kanske är hur många TB disken har blivit skriven :facepalm. Får läsa på hur de testet utförs hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cadzon:

Ahh Okey, my bad. Jag har faktiskt också en 850 pro och känner samma sug. Men de som spelar mest roll för oss dödliga är läs hastigheter (på mindre filer) och där är dom snarlika. Skriv hastighet är nästan skit samma.
De tråkiga är att ssd's har degradation över tid, och hade nvme lagring haft mindre sådan hade uppgraderat direkt även om prestandan är det samma.
I testet du visade, är filen på 0.1 TB? Rätt stor fil Så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

ja jag har benchmarkat flera gånger? jag tryckte bara på start benchmark? att det står 0.2 TB är det inte rätt att det ska stå så? det är väl vad den redan har skrivit sedan allt jag har gjort? började med att installera win 10 sen alla program sen installerat BF1.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

ja jag har benchmarkat flera gånger? jag tryckte bara på start benchmark och att det står 0.2 TB är det inte rätt att det ska stå så?

Jo men de stämmer nog, har inte läst på så jätte mycket om ssd tester eftersom jag sett test efter test på spel och dylikt som visar identisk prestanda. Jag personligen bryr mig bara om att uppgradera om de ger märkbar skillnad i mina användningsområden, t. Ex spel, windows boot time (!) load time eller om allt är mer "snappy" när man klickar omkring på datorn.
https://youtu.be/ecCA0gx_eZk
https://youtu.be/tIXSSOzyLbs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cadzon:

Jo men de stämmer nog, har inte läst på så jätte mycket om ssd tester eftersom jag sett test efter test på spel och dylikt som visar identisk prestanda. Jag personligen bryr mig bara om att uppgradera om de ger märkbar skillnad i mina användningsområden, t. Ex spel, windows boot time (!) load time eller om allt är mer "snappy" när man klickar omkring på datorn.
https://youtu.be/ecCA0gx_eZk
https://youtu.be/tIXSSOzyLbs

Skickades från m.sweclockers.com

fast du kan inte inte visa 960 PRO på ett test då det inte är PRO jag har. Jag har ju 960 EVO 250GB och inte PRO varianten. Jag tänker testa om det ger någon märkbar skillnad och skaffa en adapter som klarar högre bandbredd för som det känns nu med 800 i läs och skriv känns ingen märkbar skillnad förutom att jag har fått mer plats i datorn förståss. Finns dom som tycker att det är mer värt att få ut full prestanda ur grafikkortet då vi snackar kanske om bara 1 fps mindre om man vill köra Nvme med adapter men det är väl mer värt att få riktigt snabb Nvme ssd om den nu ger snabbare boot time och snabbare uppstarter i spel? Känns ju värdelöst att köpa en Nvme och inte få ut fulla prestandan som man får om man köper en adapter.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

fast du kan inte inte visa 960 PRO på ett test då det inte är PRO jag har. Jag har ju 960 EVO 250GB och inte PRO varianten. Jag tänker testa om det ger någon märkbar skillnad och skaffa en adapter som klarar högre bandbredd för som det känns nu med 800 i läs och skriv känns ingen märkbar skillnad förutom att jag har fått mer plats i datorn förståss. Finns dom som tycker att det är mer värt att få ut full prestanda ur grafikkortet då vi snackar kanske om bara 1 fps mindre om man vill köra Nvme med adapter men det är väl mer värt att få riktigt snabb Nvme ssd om den nu ger snabbare boot time och snabbare uppstarter i spel? Känns ju värdelöst att köpa en Nvme och inte få ut fulla prestandan som man får om man köper en adapter.

Om inte pro visar skillnad kommer inte Evo heller göra de. Pro tål fler skriv cycles och håller skriv hastigheten uppe tills filen är klar. Och som jag sa tidigare så spelar inte skriv hastigheten så stor roll egentligen om du inte redigerar/lägger upp vids på Youtube.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

JA! Det är extrem skillnad.

Folk som påstår att man inte märker skillnad på spel ljuger.
Antingen har dom ingen M.2 NVMe eller så har dom inte testat spel som faktiskt drar nytta av snabb hastighet.

När jag startar t.ex Guild Wars 2, tog det upp till 5 minuter på en vanlig HDD förr i tiden.
Med en SSD tar det väl 1-2 minuter men på min Samsung 960 pro 1TB M.2 NVMe startas/laddas det instant.
Mina 2st Samsung 850 Pro 512GB känns slöa nu.

Allt är ju relativt.

Kör en M2:a nu i min speldator samt i HTPC-burken och självklart är det trevligt med lite (ibland mycket) snabbare ladddningstider.

Kör WOW t.ex. och där är det guld värt när man har många addons, tog kanske 20sek att ladda in från karaktärsskärmen med min gamla SSD och med M2:an så går det på dryga 5sek.

Dock andra multiplayerspel, shooters, mobas mfl, så spelar det inte så stor roll hur snabb din laddningstid är då du allt som oftast få vänta på resterande spelare i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Samsung magician säger att Nvmit är på interface Pcie Gen 2 x 2
och är det som ni säger x2 eller är det mer typ 2.0 x4 ?

Gen 2 = 2.0 och x2 = 2x Så 2.0 2x, som en del av oss sagt sedan tidigare.
Och jag spekulerade i 800-900MB/s och tada:

Skrivet av gamerfreak87:

"här är benchmark resultat

http://i.imgur.com/YMwHnHi.jpg"

Du får mao minimal vinst i sekventiell prestanda.

Det enda du tjänar på därför är 10vs13k IOPS i QD1 (då det är där 850 PRO och 960 hamnar som max)
Och om du skriver stora mängder små filer så kommer 960 blir snabbare i ca 3 sekunder, tills dens SLC cache tar slut och du når 300MB/s och din 850 PRO springer om den.

Testa med Crystal disk mark och 10GB stor test fil så ser du vad jag menar. Din 850 Pro är snabbare på att skriva när väl din 960 EVOs TLC cache tar slut.

Mao... 960 EVO 250GB = blää.

Skrivet av gamerfreak87:

samt gick utan problem installera windows på den! att det inte skulle gå är skitsnack! har installerat windows 10 home 64bit utan problem. Ställde in i bios innan att den ska vara på M.2 mode och den hittades i menyn där man ska välja vilken disk man ska ha sitt windows på. samt har kollat så att mitt gtx 1080 körs på 3.0 x16 och det gör det enligt gpu-z.

Självklart ska det gå. Du har ju fullt NVMe stöd i den pga BIOS uppdateringen. På ett z87 eller tidigare dock går det inte så lätt, utan där måste man hacka sin BIOS.

Och eftersom du inte har adapter så självklart påverkas inte ditt grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Gen 2 = 2.0 och x2 = 2x Så 2.0 2x, som en del av oss sagt sedan tidigare.
Och jag spekulerade i 800-900MB/s och tada:
Du får mao minimal vinst i sekventiell prestanda.

Det enda du tjänar på därför är 10vs13k IOPS i QD1 (då det är där 850 PRO och 960 hamnar som max)
Och om du skriver stora mängder små filer så kommer 960 blir snabbare i ca 3 sekunder, tills dens SLC cache tar slut och du når 300MB/s och din 850 PRO springer om den.

Testa med Crystal disk mark och 10GB stor test fil så ser du vad jag menar. Din 850 Pro är snabbare på att skriva när väl din 960 EVOs TLC cache tar slut.

Mao... 960 EVO 250GB = blää.

Självklart ska det gå. Du har ju fullt NVMe stöd i den pga BIOS uppdateringen. På ett z87 eller tidigare dock går det inte så lätt, utan där måste man hacka sin BIOS.

Och eftersom du inte har adapter så självklart påverkas inte ditt grafikkort.

Tur att man har Z97 moderkort då haha 😁 tack då vet jag att det är x2 den kör på!. Kraven för att köra M.2 mode är minst ett z97 moderkort. Jag har beställt Asus hyper m2 mini X4 3.0 adapter så ska sätta dit det istället och få full prestanda med det istället. Som det är nu utan adapter så får jag enligt Samsung magician lite över 800 på läs och för skriv.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Tur att man har Z97 moderkort då haha 😁 tack då vet jag att det är x2 den kör på!. Kraven för att köra M.2 mode är minst ett z97 moderkort. Jag har beställt Asus hyper m2 mini X4 3.0 adapter så ska sätta dit det istället och få full prestanda med det istället. Som det är nu utan adapter så får jag enligt Samsung magician lite över 800 på läs och för skriv.

Jag har sett de som moddat sin BIOS för att få stödet i tidigare moderkort också.
http://www.win-raid.com/t871f16-Guide-How-to-get-full-NVMe-su...

Du mer eller mindre behöver bara lyckas lägga in så att BIOSen fattar vf NVMe är... Windows kan du lägga till i efterhand oavsett, så du kan köra M.2 på tidigare moderkort också, men då inte som boot disk bara. Med denna mod kan du göra det som boot också. Z97 har ju fått exakt detta gjort fast via tillverkaren bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Jag har sett de som moddat sin BIOS för att få stödet i tidigare moderkort också.
http://www.win-raid.com/t871f16-Guide-How-to-get-full-NVMe-su...

Du mer eller mindre behöver bara lyckas lägga in så att BIOSen fattar vf NVMe är... Windows kan du lägga till i efterhand oavsett, så du kan köra M.2 på tidigare moderkort också, men då inte som boot disk bara. Med denna mod kan du göra det som boot också. Z97 har ju fått exakt detta gjort fast via tillverkaren bara.

Okej där ser man på 😁 tur att jag har z97 moderkort så att jag slipper allt pillande med mod och flash.

Har en fråga: jag får min adapter idag på posten och jag undrar om det bara är att stoppa in det på ett pcie uttag samt måste jag ändra i bios nånting? Just nu körs det utan adapter och har ställt in i bios till m.2 mode. Men med den nya adaptern en Asus hyper mini så ska den köras på x4 så tänkte fråga om du vet om det ska ändras i bios igen?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Okej där ser man på 😁 tur att jag har z97 moderkort så att jag slipper allt pillande med mod och flash.

Har en fråga: jag får min adapter idag på posten och jag undrar om det bara är att stoppa in det på ett pcie uttag samt måste jag ändra i bios nånting? Just nu körs det utan adapter och har ställt in i bios till m.2 mode. Men med den nya adaptern en Asus hyper mini så ska den köras på x4 så tänkte fråga om du vet om det ska ändras i bios igen?

Du kan ställa tillbaka det i BIOS igen, ja, om du inte ska använda M.2 platsen igen.

Men om du tänkte sätta den i PCI-E 3.0 platsen som "delar med ditt grafikkort" så ska du inte behöva ändra något för att det ska fungera. Ev dock kan du behöva ändra om boot ordningen, då trots allt du flyttar plats på disken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Du kan ställa tillbaka det i BIOS igen, ja, om du inte ska använda M.2 platsen igen.

Men om du tänkte sätta den i PCI-E 3.0 platsen som "delar med ditt grafikkort" så ska du inte behöva ändra något för att det ska fungera. Ev dock kan du behöva ändra om boot ordningen, då trots allt du flyttar plats på disken.

Jag satte i det längst ner på ett pcie uttag som körs i x4 speed och sen benchmarkade jag min 960 evo 250gb och fick läs hastighet på 1600 och read på 1500 och då blev jag lite besviken då jag har sett andra på Youtube med samma adapter som har fått betydligt mycket bättre resultat!. Så jag tänkte att jag skulle byta och sätta i adaptern på ett rött uttag då jag har två röda som körs i 3.0 x16 x8. Det andra röda ska gå i 3.0 x16 men om jag tex kör crossfire eller sli så körs båda i 3.0 x8 fast jag ska bara köra med ett grafikkort som jag väntar på från posten, ett vega 64 som ska sitta i det röda uttaget längst upp och det nedre röda uttaget som är 3.0 x8 så kör jag nvme med adaptern i nu. Hur som helst när jag bytte uttag med adaptern till ett rött x8 uttag så fick jag betydligt bättre resultat från nvme ssd och min fråga är då: varför får jag inte ut lika bra resultat från nedersta uttaget för? Det som är pcie x4? :/ har det med å göra att det uttaget körs långsammare än ett pcie 3.0 x8 ?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk

Bara för att lägga till i tråden om första frågan, Värt att köpa M2?
Idag impulsköpte jag en 960Evo M2
Migrerade o överförde allt från min 850 evo till den nya M2 ssd disken

Och utan att göra några mätningar utan bara vad man märker då man loggar in o använder windows, surfar, spelar lite, och bara så där sitter o öppnar och stänger fönster, för att man inte har något bättre att göra,,
så måste jag på min maskin, bara medela att, med ögonen och känseln, så märker jag ingen som helst skillnadf från min 850 evo.

Nu var kanske detta redan besvarat, men jag får i så fall be dig bortse från detta svar.....

PS sean är det alltid KUL att veta att man har en V8 istället för en V6 under huven, även om den inte syns, och inte nämnvärt går någe fortare... så är den go att bara ha där

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Impulsköpte också en M.2 2280 disk. Intel 600p 512 GB för 1749 på NetOnNet 08-09-2017. Har en Kingston V300 240 GB sedan tidigare. Olika benchmarks visar naturligtvis skillnad men inget jag upplever i dagliga bruket. Dock trevligt med dubbelt utrymme och sladdlöst :).

Skoj med ny hårdvara. Prisvärt? Njaa...

Permalänk
Avstängd

Tjena igen! jag har kollat om grafikkortet kör på 3.0 x16 speed när jag har nvme med adaptern på mitt andra uttag som är 3.0 x16 slot (alltså två röda uttag som är 3.0 x16) har kollat det i gpu-z och där kör grafikkortet i PCIe x16 3.0 @ x16 3.0 precis som det står i gpu-z när jag kollar på gpu-z nu och ni alla som säger att nvme och adaptern bara kommer köras i x4 eller var det x8? så stämmer inte det! jag får ut fulla hastighet från grafikkortet även om jag kör nvme med adapter i en slot som är 3.0 x16. Har dubbel kollat detta och tagit bort nvme med adaptern och satt det i nedersta sloten som bara är på PCIe x4 och sen satt tillbaka det till 3.0 x16 röd slot igen och gpu-z visar fulla hastighet för grafikkortet.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Jag satte i det längst ner på ett pcie uttag som körs i x4 speed och sen benchmarkade jag min 960 evo 250gb och fick läs hastighet på 1600 och read på 1500 och då blev jag lite besviken då jag har sett andra på Youtube med samma adapter som har fått betydligt mycket bättre resultat!. Så jag tänkte att jag skulle byta och sätta i adaptern på ett rött uttag då jag har två röda som körs i 3.0 x16 x8. Det andra röda ska gå i 3.0 x16 men om jag tex kör crossfire eller sli så körs båda i 3.0 x8 fast jag ska bara köra med ett grafikkort som jag väntar på från posten, ett vega 64 som ska sitta i det röda uttaget längst upp och det nedre röda uttaget som är 3.0 x8 så kör jag nvme med adaptern i nu. Hur som helst när jag bytte uttag med adaptern till ett rött x8 uttag så fick jag betydligt bättre resultat från nvme ssd och min fråga är då: varför får jag inte ut lika bra resultat från nedersta uttaget för? Det som är pcie x4? :/ har det med å göra att det uttaget körs långsammare än ett pcie 3.0 x8 ?

Jag förklarade detta för dig tidigare.

Riktiga 16X platsen är PCI-E 3.0, som delas med GPUn. Alternativen är 1*16X eller 2*8X...
Nedre platsen är fortfarande PCI-2.0 även om den är 4x. Du kommer då få ca 2x bandbredden som du fick i din M.2 plats.

Skrivet av gamerfreak87:

Tjena igen! jag har kollat om grafikkortet kör på 3.0 x16 speed när jag har nvme med adaptern på mitt andra uttag som är 3.0 x16 slot (alltså två röda uttag som är 3.0 x16) har kollat det i gpu-z och där kör grafikkortet i PCIe x16 3.0 @ x16 3.0 precis som det står i gpu-z när jag kollar på gpu-z nu och ni alla som säger att nvme och adaptern bara kommer köras i x4 eller var det x8? så stämmer inte det! jag får ut fulla hastighet från grafikkortet även om jag kör nvme med adapter i en slot som är 3.0 x16. Har dubbel kollat detta och tagit bort nvme med adaptern och satt det i nedersta sloten som bara är på PCIe x4 och sen satt tillbaka det till 3.0 x16 röd slot igen och gpu-z visar fulla hastighet för grafikkortet.

Om så är fallet så kanske du har en MUX på moderkortet, så att platserna delas på mer effektivt sätt. Är en dyr lösning, så det är mer troligt att mjukvaran helt enkelt läser fel.

Btw. Porten får 8X, men adaptern kan troligen bara använda 4X. Finns en del adaptrar som kan ha 2st SSDer på en sådan plats, med vardera 4X PCI-E.

@Blacksheep Är det många av oss säger också... man märker inte det utom i benchmarks. Sen är 960 EVO 250GB en fälla som kan vara långsammare än SATA SSDer i skrivning också.

Permalänk

@Paddanx:
Japp du har rätt och det såg jag också,
däremot har jag en liten fundering nu när jag kört ett test i Samsung magician (se bild)
Är det jag som fattar fel, eller varför är det snabbare på sequentiual på 850 evo disken mot M2 stickan, eller är det jag som fattar fel...

https://imgur.com/a/QcHkY

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.