WD RED 14 TB? När?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

14 och 16 TB har funnits på marknaden ett tag nu, nyligen släpptes 18 TB. 😊

Wow, jag har onekligen inte hängt riktigt med där. Tack för upplysningen! Kanske ska man satsa på 18 TB till min server. Har fortfarande inte fått tummen ur, men jag byggde precis en ny NAS istället för Synology.

Skrivet av cyklonen:

SSD:erna, och i synnerhet de med hög lagringskapacitet, lider av dålig lagringsbeständighet. Där är hårddiskar väldigt överlägsna, och lär så förbli under överskådlig framtid. Att betala mer för nåt som är sämre är inget vidare. Stora SSD:er tål inte lika många skrivningar heller, så de fungerar sämre som snabb mellanlagring för stora projekt också.

Jag trodde att det tvärtom... förhoppningsvis blir det bättring på den fronten om ett x antal år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

Jag trodde att det tvärtom... förhoppningsvis blir det bättring på den fronten om ett x antal år.

Tyvärr blir det nog bara värre. Ju högre lagringsdensitet man har, desto sämre lagringsbeständighet får man. Det är fullt möjligt att göra SSD:er med väldigt bra lagringsbeständighet, men de skulle bli lite dyrare och väldigt mycket större.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

OK, där kan vi stoppa klockan. Februrari 2021, om det nu inte släpptes lite tidigare. Western Digital RED Plus 14 TB säljs i butiker i Sverige nu. Men det är först nu som jag har sett det.

Men nu verkar SSD:er börja komma ikapp. Vi har Samsungs QLC på 8 TB, kostar ungefär det dubbla. Framtidens lagringsdiskar är helt klart SSD:er. Tystare, snabbare, hållbarare, energisnålare och stöttålig lagring med klart större potentiell kapacitet på mindre yta. Jag kan knappt vänta på att SSD:erna blir klart större och går ner i pris.

När är vi där? 10-20 år? Om ens det?

Um, skulle säga som @cyklonen är inne på, att QLC är en katastrof när det gäller lagringsbeständighet. Den är usel som cachedisk också eftersom den bara klarar ett fåtal skrivningar. Den duger som mest till nischade saker, som att du laddar hem en stor film och ska titta på den inom kort, för att sedan radera den och dra hem nästa.

Grovt sett är det mekaniska som gäller om du vill åt lagringsbeständighet. MLC om du vill ha en cachedisk, TLC om du vill ha en allround-systemdisk.

Permalänk
Medlem

Har provat med bcache med 3 olika fabrikat MLC SSD av lite äldre modell (Liteon, Adata och samsung 830) - det har inte gått bra alls, ja katastrof är det rätta ordet när man kört tung små-sektorlast som sektordeduplicering och slutat med helt frusna SSD och efteråt har dessa SSD varit mycket långsamma att skriva sekventiell med högentropi-data till (filer med slumptal, krypterade kontainrar, mediafiler etc.) - vi pratar om 10-20 MB/s som max och det tom. stannat och fryst efter en stund (LiteON-SSD:n), tills man skrivit hela volymen med '0' eller gjort en "blkdiscard" för diskar som stöder TRIM-funktion (blkdiscard ~= samma som att köra TRIM men inte beroende av filsystem) och rensat SSD-disken och först efter 1-2 träningsvarv med skrivning med slumpdata får tillbaka sina databladshastigheter igen.

Försöker man med bcache igen på dessa SSD efter dataresningen och hastighetstester så är man snart på samma nivå som beskrivet igen... - känns som att SSD:ernas TRIM-tabeller blir totalt intrasslade och därför till slut slutar att svara helt (och kräver spänningscykling innan de kommer igång igen) ...

Har inga pro och server-versioner av SSD för att uttörna om problemet finns i använda SSD, i själva Bcache eller i kombination med överliggande filsystem som man kör deduplicering på (i det här fallet BTRFS med 'bees' som deduplicering och på en större bunt diskimages från olika datorer som dedupliceringstest)... men eftersom SSD är mycket påverkade även efter Bcache-användningen i oberoende tester efteråt så är en del av problemet helt klart på SSD:a själva.

Hur eller hur - är man frestad att använda bcache (eller annan liknande disk-cachande lösning) med SSD - prova noga och mycket med hård last innan man låter det hantera viktig data - och kör inte writeback om inte absolut måste av prestandaskäl och bara på data som tål att förloras - en förlorad bcache-SSD till en snurrdisk och det är i writeback-mode och du har fått en fullständigt oräddningsbar lagring - av den enkla anledningen att metadatan aldrig hamnar på den fysiska surrdisken då det i bcache default inte har någon regelbunden synkningsintevall på metadata och filsystemsdata mellan SSD och snurrdisk och flyttar på sällan accessade sektorer först när det börja bli trångt på SSD:n...

- hur vet jag det? - har provat det också!!... den enda gången en BTRFS-filsyem har visat sig vara fullständigt oräddningsbar, och inte så konstigt om största delen av dess metadata aldrig har kopierats över på den fysiska disken utan stannat kvar i cache-SSD:n just för att det uppdateras ofta (vilket jag läste mig till efteråt att det var så satt default-mässigt) och problemet torde gälla alla andra filsystem också.

Permalänk
Medlem

Jag hittade precis en intressant tråd.

https://linustechtips.com/topic/1154850-using-an-ssd-as-a-cac...

I slutet rekommenderar de:

https://www.romexsoftware.com/en-us/primo-cache/

De skriver att det är "texture caching" (??) som ökar prestandan ordentligt, kräver inte att man formaterar eller flyttar datan innan man kör igång och gör att man klarar sig även om cachedisken går sönder. På deras sida står det upp till 70 gånger hastigheten.

Ett bättre alternativ till SSD:er?? Eller låter det för bra för att vara sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

Wow, jag har onekligen inte hängt riktigt med där. Tack för upplysningen! Kanske ska man satsa på 18 TB till min server. Har fortfarande inte fått tummen ur, men jag byggde precis en ny NAS istället för Synology.

Jag trodde att det tvärtom... förhoppningsvis blir det bättring på den fronten om ett x antal år.

Hejsan!
har en WD RED+ 14TB. Observera att det är "viktigt" att det är så att säga "+" på WD Red. Saknas "pluset" så kan disken vara "shinglad", och i princip värdelös i praktiken.

Lycka till!

LTT har bra om det: https://www.youtube.com/watch?v=aztTf2gI55k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Hejsan!
har en WD RED+ 14TB. Observera att det är "viktigt" att det är så att säga "+" på WD Red. Saknas "pluset" så kan disken vara "shinglad", och i princip värdelös i praktiken.

Lycka till!

LTT har bra om det: https://www.youtube.com/watch?v=aztTf2gI55k

Tack för informationen. Det är absolut bra att veta.

Permalänk
Medlem

Har för mig att versioner med shinglade diskar (SMR-diskar) upphörde vid 8 eller 10 TB storlek, och finns främst i området 1-6 TB - dock en jäkla röra är det ändå...