Ark: Survival Evolved prishöjs på Steam – kostar 70 euro

Permalänk
Melding Plague

Ark: Survival Evolved prishöjs på Steam – kostar 70 euro

Inför den skarpa lanseringen av Ark: Survival Evolved höjs nu priset för speltiteln på Steam. Detta görs enligt utvecklarna för att spelet ska kosta lika mycket oavsett plattform.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Alltså, folk kritiserade Wow's marknadsmodell när de kom, men Wow var också backat av ett rejält känt företag och riktigt stor publisher. Vem vill betala 700kr för ett Early Access indie spel bara för att de är populärt? Blev det inte populärt pga att de kostade mindre än 400kr?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Hade inte ens betalat 300kr för det där, än mindre 700kr :'D

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Keeper of Traditions

700kr för ett två år gammalt spel?

Knappast...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det här känns ganska overkligt. De som vill köpa spelet har köpt det. De som inte är så intresserade kommer nog inte klämma in 700 spänn va? Tror inte det blir någon sälj peak direkt... Blir väl releaserea på det där direkt om intresset ska upp alls.
Äe, det här spelet har nog haft sin "run" redan. Spelarbasen har inte övergivit spelet men den "heta" perioden är väl över iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

"Anledningen till prishöjningen är enligt Studio Wildcard att de vill ha paritet mellan de olika versionerna, där spelet kostar lika mycket oavsett plattform."

Så PC användare ska alltså betala lika mycket som folk med konsol bara för att ?
Årets sämsta ursäkt, dom vill ha mera pengar och är efterfrågan stor så är det bara hova in.

Å andra sidan så är inte så håller PC spelare ofta hårdare i sina pengar (i mina ögon iaf) så tror dom skjuter sig i benen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakd:

"Anledningen till prishöjningen är enligt Studio Wildcard att de vill ha paritet mellan de olika versionerna, där spelet kostar lika mycket oavsett plattform."

Så PC användare ska alltså betala lika mycket som folk med konsol bara för att ?
Årets sämsta ursäkt, dom vill ha mera pengar och är efterfrågan stor så är det bara hova in

Finns nog fler anledningar här. Jag tror att de hade fått på fan av communityt som köpt spelet i förväg omkonsumenterna inte hade fått spelet rabatterat under betatiden vilket ju utlovats. Bra sätt att reta upp sin kundbas som troligen redan peakat dessutom så detta var väl oundvikligt.
Samtidigt om man sätter priset baserat på löfte till de som redan köpt spelet så låter det väl också fel i fleras öron. Hur de än vänder sig har de ändan bak i det här fallet och det största problemet är väl att de kanske inte kommer sälja så mycket mer efter release som de gjort innan release så alla upplägg och förklaringar blir lite skeva.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

skulle inte ens kört de om det var gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

700kr för ett två år gammalt spel?

Knappast...

700 för ett -1 månad gammalt spel.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

vet inte hur det ligger till nu men var inte det här spelet ett av de mest ooptimerade spelen någonsin? ingen fick väl någon vidare fps oavsett vad man hade i burken och bara på de grunderna spelar det ingen roll hur bra gameplay det är spelet är dött i mina och många andras ögon också.

early access är cancern i spel världen och sen tar dessa borderline bedragare ut ännu mer pengar för ett inte ens halvfärdigt spel, wow bra metod att skaffa sig en kundbas det här gör ju verkligen att man ser fram emot kommande spel ifrån dom!

nu saknas det bara att dayz går ur sin alpha/beta whatever early access efter 100år och sen tredubblar priset också.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Gott om tid tills höjningen (till ett orimligt pris) ska ske... smart sätt att försöka skapa lite fler Early Access sales! Sen som grädde på moset så kan de ju bli good guys som "ser över" prissättningen när det väl blir dags för release.

edit: Fel av mig, fick för mig det skulle höjas vid release.

Permalänk
Avstängd

en bild säger mer än tusen ord brukar det sägas

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkov2:

Gott om tid tills höjningen (till ett orimligt pris) ska ske... smart sätt att försöka skapa lite fler Early Access sales! Sen som grädde på moset så kan de ju bli good guys som "ser över" prissättningen när det väl blir dags för release.

Priset är redan höjt till 69.99€

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

700 för ett -1 månad gammalt spel.

Beror väl på hur du ser det. Om jag idag går o köper det, i Early access, får jag inte spelet då? Så varför skulle åldern bli lägre om man köpte det för 1+ år sedan?

I mina ögon så börjar spelets "ålder" när det går att köpa. För redan då så får du ju folk som spelar och tröttnar på det, och kunddatabasen och potentiella spelare minskar.

Är lite som GTAV... är detta ett "nytt spel" för att de släppte det på PC?, eller är det samma gamla spel som funnits på konsol innan? I mina ögon var GTAV gammalt redan när det kom till PC.

@Kethsi det var väl största anledningen att jag var ointresserad. Så otroligt dåligt optimerat det var på AMD kort så det var löjligt. Och Nvidia kort må ha varit bättre, men du behövde rejält kort för hyfsad spelprestanda. Får Fallout 4 att kännas optimerat nästan...

Permalänk
Medlem

Känns som ytterligare ett havererat Early Access-spel som började med goda intentioner, men nu vill bara utvecklarna få klart skiten och tjäna så mycket pengar de kan innan folk glömmer det och går vidare.

Finns så många Early Access-spel som såg lovande ut i början men som aldrig levde upp till vad som utlovats. Samtidigt har ju en del riktigt bra spel som KSP och Rimworld kommit till tack vare EA som kanske inte funnits annars.

Man bör helt enkelt vara väldigt försiktig med vilka EA-spel man satsar sina egna pengar på. Oftast är det bättre att köpa något annat spel som är färdigt istället för att köpa något som inte är färdigt som eventuellt kanske kan bli bra när det är klart.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Tur att man köpte det i Steams julrea för 11 euro.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Känns som ytterligare ett havererat Early Access-spel som började med goda intentioner, men nu vill bara utvecklarna få klart skiten och tjäna så mycket pengar de kan innan folk glömmer det och går vidare.

Finns så många Early Access-spel som såg lovande ut i början men som aldrig levde upp till vad som utlovats. Samtidigt har ju en del riktigt bra spel som KSP och Rimworld kommit till tack vare EA som kanske inte funnits annars.

Man bör helt enkelt vara väldigt försiktig med vilka EA-spel man satsar sina egna pengar på. Oftast är det bättre att köpa något annat spel som är färdigt istället för att köpa något som inte är färdigt som eventuellt kanske kan bli bra när det är klart.

Delvis håller jag med, och egentligen borde jag av principsak hålla med, men även jag faller för EA spel som är kul...

Viktiga för mig är att de fungerar bra. Så länge de gör det så har jag inget emot dem. Tex Pulsar är ett sådant spel. Det är långt från färdigt, och jag tycker ändå det är kul. Det blir nästan som att man med uppdateringar och ändringar får ett nytt spel lite då och då att spela igen, typ som en DLC eller något sånt.

Men dessa typer av spel är få till antalet och egentligen har du rätt, man bör vänta...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av TheSlicker:

700 för ett -1 månad gammalt spel.

Nej, hypen var över för över ett år sedan, nu är det ett gammalt spel. Att det inte haft "officiell release" hjälper inte.

Ett av många problem med early access.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Mycket bra och gratis marknadsföringsknep!!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Tur att man köpte det i Steams julrea för 11 euro.

Håller med. Köpte det dock för några tior bara genom Humble Monthly Bundle under mars förra året.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Haha, tyckte inte ens det var värt att köpa på steamrean. Kostade väl 15€ eller nåt?

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Hjälpsam

Tror att det låg på rea för en vecka sedan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Men va? Om vi bortser från det faktum att €70 är vansinnigt dyrt för ett PC-spel, är inte anledningen till att konsolspel är dyra licenskostnader till konsoltillverkaren?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa spel jag personligen har spelat. Fast i det sedan 2015. Spelar väldigt ofta. 4000+ timmar nedlagt i detta. Hade gärna betalat 69,99€ ifall jag köpt det idag. Det har all content som andra spel saknar. En vacker map, ett bra community och bra modmöjligheter. Personligen kör jag Official Server PVP, så mod är väl inte riktigt min grej.. Men moddningscommunityt har lett till att nya official maps har släppts till Official Servers. Visst kan 69,99 euro vara lite högt.. Men ni får inte glömma att man får med ARK: Survival Of The Fittest gratis i det. Ett standalone battleroyal-spel.

Och på tal om FPS.. Det är klart att kör man med en dålig dual core eller en quad core från tidigare dagar och ett gammalt GTX 760 så kan man glömma att få ut någon vettig FPS.. Men så är det väl i de flesta nya spel så det är ju ett givet svar. Personligen kör jag i7 4790K, GTX 1060 6GB och 12GB RAM och ligger ganska stadigt på 150FPS, och runt 15-30FPS vid större baser. Det är väldigt svårt att optimisera spelet så att större baser drar ner på FPS så mycket eftersom spelmotorn lägger alla beräkningar för sådant på processorn så det blir en hick-up när man lämnar sin bas mot nya äventyr.. Mitt 1060 jobbar väldigt lågt i ARK när jag är vid vår mainbas som har nått build cap på 10000 structures. Som bild visar, lågt använt minne, GPU load på 13% när jag står i basen med allt renderat runt mig.

Point: Man kan gnälla hur mycket man vill på optimisering.. Men läser man alla som klagar så sitter de med Intel HD och tror att de kan spela spelet. Bara att virra runt i Steam Forums.. Tror jag har sett någon med 1080 fast då har hen haft en dålig processor istället, eller sparat in på RAM för att ha råd med 1080 och liknande.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

"Anledningen till prishöjningen är enligt Studio Wildcard att de vill ha paritet mellan de olika versionerna, där spelet kostar lika mycket oavsett plattform."

Så PC användare ska alltså betala lika mycket som folk med konsol bara för att ?
Årets sämsta ursäkt, dom vill ha mera pengar och är efterfrågan stor så är det bara hova in.

Å andra sidan så är inte så håller PC spelare ofta hårdare i sina pengar (i mina ögon iaf) så tror dom skjuter sig i benen.

Vi betalar redan lika mycket... tack vare steam. Spelen där kostar redan 60 USD

Skrivet av Hjemrdeil:

Det absolut bästa spel jag personligen har spelat. Fast i det sedan 2015. Spelar väldigt ofta. 4000+ timmar nedlagt i detta. Hade gärna betalat 69,99€ ifall jag köpt det idag. Det har all content som andra spel saknar. En vacker map, ett bra community och bra modmöjligheter. Personligen kör jag Official Server PVP, så mod är väl inte riktigt min grej.. Men moddningscommunityt har lett till att nya official maps har släppts till Official Servers. Visst kan 69,99 euro vara lite högt.. Men ni får inte glömma att man får med ARK: Survival Of The Fittest gratis i det. Ett standalone battleroyal-spel.

Och på tal om FPS.. Det är klart att kör man med en dålig dual core eller en quad core från tidigare dagar och ett gammalt GTX 760 så kan man glömma att få ut någon vettig FPS.. Men så är det väl i de flesta nya spel så det är ju ett givet svar. Personligen kör jag i7 4790K, GTX 1060 6GB och 12GB RAM och ligger ganska stadigt på 150FPS, och runt 15-30FPS vid större baser. Det är väldigt svårt att optimisera spelet så att större baser drar ner på FPS så mycket eftersom spelmotorn lägger alla beräkningar för sådant på processorn så det blir en hick-up när man lämnar sin bas mot nya äventyr.. Mitt 1060 jobbar väldigt lågt i ARK när jag är vid vår mainbas som har nått build cap på 10000 structures. Som bild visar, lågt använt minne, GPU load på 13% när jag står i basen med allt renderat runt mig.
http://i.imgur.com/m6LlK1Y.jpg Point: Man kan gnälla hur mycket man vill på optimisering.. Men läser man alla som klagar så sitter de med Intel HD och tror att de kan spela spelet. Bara att virra runt i Steam Forums.. Tror jag har sett någon med 1080 fast då har hen haft en dålig processor istället, eller sparat in på RAM för att ha råd med 1080 och liknande.

Sluta med att försöka försvara spelet och utvecklarna. Med samma logik kan spel kosta en miljon för du kommer spela det och ha roligt, så varför inte kosta så mycket som möjligt?

Permalänk
Testpilot

Betalade runt en 2-250kr för detta spelet om jag inte missminner mig (G2Play eller något sådant) redan under första "perioden".

Än idag kan jag tycka att det är det mest ooptimerade och överhypade skräpet på Steam. Det är nästan på en nivå där jag vill kalla det shovelware.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Vi betalar redan lika mycket... tack vare steam. Spelen där kostar redan 60 USD

2017, vem köper spel på steam ? Svindyrt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

700 spänn för det här? Skämtar de eller? Man får inte ens med expansionen, som var en tillräcklig käftsmäll mot alla som investerat i ett spel som aldrig blir färdigt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@Hjemrdeil: Ett battle royale spel som ingen spelar? Nice antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Hjemrdeil: Ett battle royale spel som ingen spelar? Nice antar jag.

Wildcard har lagt det på is tills att Survival Evolved är släppt och tills det att de har lyckats lösa fuskarproblemet i Survival of The Fittest genom arbete med BattlEye.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11