Kemikalieskatten träder i kraft 1 juli

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Nu är nog detta snarare miljöpartiklarnas påhitt. Hoppas dom kommer under 4% spärren i nästa val.

En röst på S är en röst på MP #BlockPolitikFTW

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Har någon koll på vilka partier som rösta igenom denna skatt? Står bara Regeringen på de sidor jag har hittat. Antar att det betyder S+MP med stöd av V. Forfarande minoritet alltså. Röstade något allians parti för eller lade de ner sina röster? Vad gjorde SD?

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av spda242:

Har någon koll på vilka partier som rösta igenom denna skatt? Står bara Regeringen på de sidor jag har hittat. Antar att det betyder S+MP med stöd av V. Forfarande minoritet alltså. Röstade något allians parti för eller lade de ner sina röster? Vad gjorde SD?

Väldigt bra fråga, jag har letat efter svar på detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har du någon form av belägg för detta? Spontant känns det som om man hade fått samma lön men företaget hade tjänat mer pengar och det hade kommit bolagstoppen till gagn. Jag ser ju hellre att staten får de pengarna än höga chefter som mest sitter på möten känns det som.

Nej, det kan jag inte påstå att jag har, men det lär ju variera från företag till företag och kan ses som ett alternativ till var pengarna skulle ta vägen annars. Skulle säkerligen vara cheferna som får högre lön i vissa bolag, men även där så skulle det ju innebära att anställda, i form av chef eller ej, får högre lön.

Sen håller jag med dig, om pengarna skulle gå till högre löner för chefer så ser jag hellre också att de pengarna går till staten.

Permalänk
Medlem

Lite roliga konsekvenser får det ju, ju dyrare du har råd att köpa, ju mindre del av summan är skatten.
Kollade lite fort bara, den billigaste skärmen jag hittade kostade 285:-, men eftersom den är +3kg slår den i taket, 400:- i avgift, inget dåligt påslag.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Jag tycker det låter konstigt med en "kemikalieskatt" baserat på vikt och inte produktens sammansättning.

...
Momsen på mat justeras baserat på hur fet konsumenten är... Övervikt leder ju överlag till lite högre statliga omkostnader, så om fröken kunde ställa sig på vågen innan vi knappar in slutsumman för ditt familjepack Pepsi. Seså, det tar bara några sekunder. Ja... jag spårar lite.

Jag skulle nog nästan säkert kunna säga att kostnaden för staten som uppkommer till följd av kraftigt ökat sjukvårdsbehov för feta är mycket större än samma kostnader som uppkommer på grund av farliga kemikalier som kommer ut i naturen. Sedan är det ju självklart att kemikalieskatten också är till för att skydda människor, både på konsument- och utvinnarsidan. Allt som allt tror jag däremot att en fetmaskatt hade varit mer motiverat för regeringen än en kemikalieskatt.

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Nej, det kan jag inte påstå att jag har, men det lär ju variera från företag till företag och kan ses som ett alternativ till var pengarna skulle ta vägen annars. Skulle säkerligen vara cheferna som får högre lön i vissa bolag, men även där så skulle det ju innebära att anställda, i form av chef eller ej, får högre lön.

Sen håller jag med dig, om pengarna skulle gå till högre löner för chefer så ser jag hellre också att de pengarna går till staten.

Mjo, visserligen, men chefer har det ju redan bra ställt och jag är verkligen inget fan av "mycket vill ha mer". Om företag däremot lovar och garanterar (under straffansvar i form av fängelse för styrelsemedlemmarna) att arbetsgivaravgiften istället skulle gå till högre lön till de som tjänar sämst så hade jag kunnat gå med på att det vore en bra idé att slopa avgiften.

Men jag är skeptisk. Man ser ju hur det blev med restaurangmomsen. Det blev varken billigare käk eller högre lön/fler anställda utan det gick ner i fickan på ägarna, och då ser jag, återigen, hellre att staten förvaltar pengarna

Om jag hyser att mot chefter? Nä, men ska man omfördela pengar så gör det mer nytta om de som knappt har till nödtorften får dem än att chefen kan köpa en sportbil till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Lite roliga konsekvenser får det ju, ju dyrare du har råd att köpa, ju mindre del av summan är skatten.
Kollade lite fort bara, den billigaste skärmen jag hittade kostade 285:-, men eftersom den är +3kg slår den i taket, 400:- i avgift, inget dåligt påslag.

Som jag påpekat förrut, det är Alliansen och en utredare vald av Alliansen som kom på idéen att införa kemikalieskatten och hur den skulle utformas.

Har man råd/väljer att köpa dyra produkter så slår skatten, procentuellt sett, inte lika hårt som om man bara har råd/väljer att köpa billiga.

Om skatten kom till för mijöns skull (som Alliansen hävdar), eller för att omfördela skattebördan... Det kan man ju argumentera runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Har någon koll på vilka partier som rösta igenom denna skatt? Står bara Regeringen på de sidor jag har hittat. Antar att det betyder S+MP med stöd av V. Forfarande minoritet alltså. Röstade något allians parti för eller lade de ner sina röster? Vad gjorde SD?

Skrivet av Ratatosk:

Väldigt bra fråga, jag har letat efter svar på detta.

Regeringen bakade in det i budgeten, som de gör med saker de vill få igenom utan att behöva argumentera för det. Oppositionen ville ju inte fälla budgeten eftersom det skulle utlösa en regeringskris, vilket skulle riskera att de skulle behöva styra landet, vilket de av någon anledning inte vill.

SD påstår att de är det enda parti som är emot kemikalieskatten, vilket kan vara lite svårt att bevisa eftersom det inte röstades om den, som sagt.
http://www.barometern.se/debatt/oansvarigt-av-regeringen-att-...

Skrivet av :

Sverigedemokraterna är starkt kritiska till förslaget och är, förvånande nog, det enda parti som motsatt oss införandet. Detta kommer göra Sverige fattigare och när regeringen till slut tvingas inse detta kommer det att bli svårt att få tillbaka de jobb som raserats.

Permalänk

Vad är tillför den här kemi skatten? ska den få oss att köpa mindre elektronik?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balint:

Räcker det inte att man handlar från t.ex. Proshop.se för att slippa skatten? Deras lager finns i Danmark. Proshop brukar ofta vara bland de billigaste på Prisjakt, nu hamnar dom antagligen som nummer 1 i de flesta fall.
Någon som vet säkert hur det ligger till, räcker det att ha lager i Danmark för att sliopa skatten?

Är så jag tolkar det iallafall, hoppas Komplett.se stänger lagret i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Framröstad demokratiskt, folket visste vad som väntade oss..

#JagÄrNaiv

tror iof inte att detta förslaget stod på någon agenda innan valet eller? detta verkar de ha kokat ihop i efterhand? åt helvete är det iaf.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det enda jag hittar runt detta är en debatt med Magdalena Andersson och en moderat. Det tycks som att även moderaterna i princip är för en kemikalieskatt, men är emot på det vis den är utformad, vikt och inte mängd elaka kemikalier (om jag fatta rätt då jag inte orkade genomlida mer än de två första anförandena).

https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellation/kemi...

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

...
Ja, en utredning. De ville alltså att det skulle införas någon form av beskattning. Annars skulle de väl inte ha en utredning? Det var väl utredningen som var startskottet.

Nu är det ju så att man tillsätter utredningar för att få underlag till att kunna ta fram förslag och senare ta beslut. Det är inte så att våra politiker har expertkunskap i alla ämnen utan utredningar görs hela tiden (ofta av experter) för att ge politikerna underlag att kunna jobba med.

Att det gjordes en utredning betyder med andra ord att de ville ha mer information om läget. Att spekulera i vad det skulle kunna lett till för resultat blir just bara spekulation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Krakkan:

Hade hela EU haft denna skatt skulle jag faktiskt stödja det, främst eftersom då hade produkter verkligen blivit mer miljövänliga.
Men eftersom det endast är Sverige så kommer ju knappast nån tillverkare ändra sina produkter till enbart oss.
Och jag tycker det är fel att skatten inte kan undvikas med 100% om man är miljövänlig.

edit: Va skönt att datorkomponenter inte beskattas iaf

Det är just detta som irriterar, att svenska regeringen alltid ska agera som om hela världen beror på pyttelilla Sverige. Om andra länder hade tagit efter vore det riktigt bra men istället agerar de som om att det är ok att skita ner lite mer som kompensation för det lilla vi svenskar sparar.

Du ska se att när skatteintäkterna minskar på fossila bränslen kommer staten att lägga miljöskatter på eldrift för att någon okunnig miljöputte påstår att solens strålar är farliga och därmed måste elen från den vara likadan. Lovar dig, solenergi kommer att beskattas lika hårt i framtiden som fossila görs idag men istället för en eller ett par skatter blir det dussintals småskatter med samma resultat.

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 3900X | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W

Permalänk
Medlem

Parera kemikalieskatten genom att rösta på något annat parti med ena handen, och få annan dynga på köpet i den andra. Ni legitimerar bara en myriad av slag mot er själva, i likhet med kemikalieskatten, genom att gång på gång aktivt bolla makten till den andra, minst lika ruttna, sidan, med lagtröjan som enda reell skillnad.

I Sverige utgår makten i genomsnitt, och i förlängningen, utifrån vinstintresset, oavsett hur enskilda individer röstar. Låtsasval syftar bara till att legitimera och passivisera politisk opposition, med den närmast religiöst ideologiska hänvisningen till att vi lever i en demokrati, när det är fullständigt uppenbart att partierna, som möjliggörs existens, bara är verktyg och uttryck för olika strategier och intressen inom den minimala del av befolkningen som lever på att äga och styra alla andras arbete.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Den uppdaterade artikeln säger att skatten inte påverkar datorkomponenter, kanske det är relevant att ta bort listorna med vikt & prispåslag som fortfarande står kvar?

Permalänk
Medlem

Så ett par ganska billiga men maffiga högtalare i MDF på 30KG stycket kostar 9000:- extra i bara skatt. För att de innehåller lika mycket kemikalier som 400 smartphones? Och för att sänka detta till i bästa fall 900:- så måste pelles ljud AB söka dispans för varje modell och variant?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jacozz:

Det enda jag hittar runt detta är en debatt med Magdalena Andersson och en moderat. Det tycks som att även moderaterna i princip är för en kemikalieskatt, men är emot på det vis den är utformad, vikt och inte mängd elaka kemikalier (om jag fatta rätt då jag inte orkade genomlida mer än de två första anförandena).

https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellation/kemi...

Det var alliansen som tog tag i det här under 2013 med att vi har flamskyddsmedel i vår omgivning. Detta är problematiskt och åtgärder har behöfts sedan länge för att få bort dessa kemikalier från vår omgivning så det var bra att Moderaterna satte igång en utredning.
De tillsatte även utredarna som skulle ta fram mest lämpliga förslag för att få ner mängden flamskyddsmedel i vår omgivning. Så det kanske inte är helmärkligt att Moderaterna litar på expterterna de tillsatt för att utreda det här. Låter väl ganska rimligt?

Sedan blev det maktskifte i regeringen och efter detta blev utredningen klar. Nästa regering valde att lyssna på vad utredarna hade att säga i frågan.

Politiker är inte experter på alla områden utan de är okunniga kring marknadsregleringar likt de flesta andra lekän i denna tråd ;). Därför används experter inom respektive område.
Läser man rapporten så finns det en hel del samlad kunskap i ämnet och en del (iaf för mig) oväntade exempel på när liknande skatteregleringar haft god effekt för att reglera en specifik kemikalie i vår omgivning.

Jag förstår att folk är missnöjda över att man går på vikt som faktor för att bestämma avgift. Givetvis inte rättvist, men iaf möjligt att genomföra. Att kolla total mängd gift per vara är mångafalt månger mer komplext och framförallt mångfalt gånger dyrare. Både för återförsäljare och kontrollanter. Att väga något får ganska fort och vem som helst kan göra det. Att mala ner hela produkten för att skicka till kemianalys för alla teoretiska typer av framskyddsmedele som kan tänkas finnas på markanaden är... ja inte rimligt helt enkelt. Så valet att välja vikt som mått på beskattningsstorlek må vara trubbigt, men iaf realsistiskt att genomföra.

Slutligen kan jag hålla med om en del av kritiken kring lagstiftningen. Jag gissar på att den inte kommer drabba tillverkarna i den usträckning att det kommer leda till förändring ändå. Och den är helknäpp när det kommer till att varor som är fria från de dåliga flamskyddsmedlen ändå ska beskattas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag ser inte att lilla Sverige helt ensamt kommer göra någon skillnad alls med denna skatt när det kommer till kemikalier i produkter.

Detta kommer enbart leda till att det går sämre för Svenska butiker...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Regeringen bakade in det i budgeten, som de gör med saker de vill få igenom utan att behöva argumentera för det. Oppositionen ville ju inte fälla budgeten eftersom det skulle utlösa en regeringskris, vilket skulle riskera att de skulle behöva styra landet, vilket de av någon anledning inte vill.

SD påstår att de är det enda parti som är emot kemikalieskatten, vilket kan vara lite svårt att bevisa eftersom det inte röstades om den, som sagt.
http://www.barometern.se/debatt/oansvarigt-av-regeringen-att-...

Ta för svaret, så det är inte för "far fetched" att detta är ett resultat av DÖ?

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Eftersom det råder tveksamheter här:

År 2013 beslutade den borgerliga regeringen att utreda möjligheterna för kemikaliebeskattning.

År 2015 lade utredarna fram sitt förslag.

Och under förra året så formulerades ett lagförslag som sedan genomförts.

Det har funnits en bred samsyn om att någon form av beskattning av kemikalier behövs, den exakta utformningen står nuvarande regering för.

Sen undrar man ju lite över er som högljutt gnäller om att skatterna bara ökar och ökar. Under 2000-talet har inkomstskatterna sänkts rejält, och om man tittar på den totala skattekvoten så har den också stadigt gått neråt. Ni som gnäller om att skatterna höjs och att nya saker beskattas hela tiden framstår som bortskämda snåljåpar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Flamskyddsmedel tillsätts för att grejerna inte skall börja brinna, de tillförs inte för att sabba miljön.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Flamskyddsmedel tillsätts för att grejerna inte skall börja brinna, de tillförs inte för att sabba miljön.

Det är när de tillförs i textilier eller möbler som de kan bli ett stort problem (hudkontakt), dessa produkter omfattas inte av skatten dock.

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 3900X | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W

Permalänk
Medlem

@Morotsbiff:
Ja jösses.
Kolla lite på hur moderaten argumenterade eller snarare krumbuktade...
Goddag yxskaft!

Om man inte förut förstått hur ett i grunden rasistiskt parti (ursprungliga kärnan från gamla BSS dvs. Bevara Sverige Svenskt) lyckats ha gått från ingenting till Sveriges näst största parti så är ju denna debatt en bra illustration på varför.

När våra gamla partier slår knut på sig själva för att rättfärdiga en den ena dumheten efter den andra, så blir plötsligt ett sådant parti relevant.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk

Det är bara att börja sälja mycket som DIY där disk och chassi säljs separat eller omonterade för att slippa privatkopieringsavgiften.
Frågan är om ett tangentbord utan hattar som beställs separat kan klassas som "komponenter".
Eller man man måste separera PCB från chassit för att komponentklassa det.

Som många skriver blir det intressant att importera från Europa då budkostnaden till dörren ofta om inte alltid kommer att bli lägre än kemiskatten här hemma.
Stackars svenska handlare. Jag lider med dem.

För ett litet system kan det handla om tusenlappar i ökade kostader för konsumenten.
Istället kommer vi att skicka pengarna utomlands och omvandla dem delvis till obeskattat flygbränsle hem igen.
Bra för miljön! *suck*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spda242:

Har någon koll på vilka partier som rösta igenom denna skatt? Står bara Regeringen på de sidor jag har hittat. Antar att det betyder S+MP med stöd av V. Forfarande minoritet alltså. Röstade något allians parti för eller lade de ner sina röster? Vad gjorde SD?

Spelar självklart ingen roll om man tar folks pengar genom denna skatt eller någon annan skatt.

Faktum är att man har slösat pengar som inte finns de senaste åren och det börjar märkas på riktigt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darklorden:

Det är när de tillförs i textilier eller möbler som de kan bli ett stort problem (hudkontakt), dessa produkter omfattas inte av skatten dock.

Och varför gör den inte det?

Jag gissar på alla dessa tilläggsskatter görs för att vara lättare att "sälja in". Co2-skatt, Kemikalieskatt, Elcertifikat etc...

I grunden handlar det bara om att öka statens budget.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

@Cameltotem: Ja, det var nog denna frågan folk hade i åtanke när dom gick och röstade.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Asus Z97-P | I5 4690K | Crucial Ballistix 8GB 1600MHz | Gigabyte 970 G1 Gaming | Corsair TX 650W