Förhör på polisen imorgon (Tv-licens) Edit: Även dragen till tingsrätten i November. Edit: I won!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MacAllan:

Du säger ju emot dig själv här, uppdatera sig för den digitala värden är ju precis det dom gör när dom tar bort avgiften för TV innehav och lägger avgiften på skatten så att även dom som tar det digitalt är med och betalar.

Det enda som kan göra att detta upplägget blir dåligt är om avgiften kommer vara alldeles för hög per person, rimligt är någon stans mellan 500 - 1000 per person och år som tak.

Nej, det gör jag inte. Att fortsätta på samma sätt som man alltid gjort är inte att uppdatera sig. Att fortsätta som om alla hade TV-mottagare som tog emot en analog signal som sändes ut över hela landet är inte att digitalisera sig.

De tar inte bort någon avgift, de utökar den och gör att alla måste betala, istället för endast de som vill ha "underhållningen".

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det gör jag inte. Att fortsätta på samma sätt som man alltid gjort är inte att uppdatera sig. Att fortsätta som om alla hade TV-mottagare som tog emot en analog signal som sändes ut över hela landet är inte att digitalisera sig.

De tar inte bort någon avgift, de utökar den och gör att alla måste betala, istället för endast de som vill ha "underhållningen".

Det nya är väl inte en fortsättning som om alla har TV, du hänger upp dig på TV eftersom det är det som styr det idag.
Med den nya avgiften blir det mer en public service avgift än en TV avgift eftersom alla betalar oavsett om de har TV, radio eller tar del av public service på annat sätt och helt oberoende på HUR du tar emot det.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MacAllan:

Det nya är väl inte en fortsättning som om alla har TV, du hänger upp dig på TV eftersom det är det som styr det idag.
Med den nya avgiften blir det mer en public service avgift än en TV avgift eftersom alla betalar oavsett om de har TV, radio eller tar del av public service på annat sätt och helt oberoende på HUR du tar emot det.

Okej, du verkar ha missförstått det hela och verkar inte heller läsa det jag skriver, så jag sätter punkt här. Vi har olika åsikter helt enkelt, och jag hade hellre sett att de utvecklat sig istället för att fortsätta på samma spår och att de skulle inse att vi inte lever i åttiotalet längre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

@Allexz:

Är det bara jag som ser ironi du har jobba hård för att inte betala tv-licens men dom ska skrota det så du kommer ändå att förlora och tillslut betala via lönen som dom andra måste göra med.

Men jag måste ändå säga att jag är stolt över dig som våga säga emot ofta's så bruka men ge upp.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@Allexz:

Är det bara jag som ser ironi du har jobba hård för att inte betala tv-licens men dom ska skrota det så du kommer ändå att förlora och tillslut betala via lönen som dom andra måste göra med.

Men jag måste ändå säga att jag är stolt över dig som våga säga emot ofta's så bruka men ge upp.

Är det bestämt att det ska läggas på skatten? Är väl bara en utredning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PlogarN97:

Är det bestämt att det ska läggas på skatten? Är väl bara en utredning?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett förslag som kommer läggas fram. Inget är bestämt, som tur är. Vi får hoppas att galenskapet inte går igenom.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nu blandar du dock ihop saker helt... Hur jämför du ren underhållning med sjukvård?

Fast det är kanske här man borde börja.
Att betala skatt för Public Service har jag inget problem med. Men i dag pysslar inte SVT, SR, och UR enbart med PS, utan är underhållning först och främst.

Skrivet av blue eyed devil:

Jobbar dom jävlarna på provision eller något?

Ja.

Skrivet av blue eyed devil:

Förstår precis vad du menar, public service ska visa saker med kvalitet.

Kvalitet? PS är samhällsinformation. Möjligen kan lite av UR's utbud, samt nyheterna falla in där.

Skrivet av MacAllan:

Det enda som kan göra att detta upplägget blir dåligt är om avgiften kommer vara alldeles för hög per person, rimligt är någon stans mellan 500 - 1000 per person och år som tak.

Det finns i "förslaget", och avgiften ska bli samma, möjligen liiite högre, än i dag, per person. För ett hushåll med 2 vuxna, dubbel avgift. För ett hushåll med 2 vuxna och sommarjobbande barn / studenter som jobbar extra, betydligt mer än så. Det här är samma förslag som de plockar fram typ vart fjärde år. Det har inte blivit något av det än, men det lär ju inte hålla för evigt...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är kanske här man borde börja.
Att betala skatt för Public Service har jag inget problem med. Men i dag pysslar inte SVT, SR, och UR enbart med PS, utan är underhållning först och främst.

Vilket är precis vad jag försökte få fram. Just Public Service tycker jag gärna får skattebelagt eller hur man nu vill finansiera det, men då kan man inte fortsätta på samma gammalmodiga sätt man gör idag, eller vill göra med detta förslaget.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är kanske här man borde börja.
Att betala skatt för Public Service har jag inget problem med. Men i dag pysslar inte SVT, SR, och UR enbart med PS, utan är underhållning först och främst.

Skrivet av Dunder:

Vilket är precis vad jag försökte få fram. Just Public Service tycker jag gärna får skattebelagt eller hur man nu vill finansiera det, men då kan man inte fortsätta på samma gammalmodiga sätt man gör idag, eller vill göra med detta förslaget.

Ni är medvetna om att även underhållning ingår i public service begreppet?
Så det SVT, UR och SR bedriver är faktiskt public service även om det inte tilltalar er och mig för den delen.

Vad frågan gäller är hur man skall finansiera detta och då anser jag det är rätt väg att slopa TV avgift eftersom det är förlegat och man idag kan ta del av detta på så många andra olika sätt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MacAllan:

Ni är medvetna om att även underhållning ingår i public service begreppet?
Så det SVT, UR och SR bedriver är faktiskt public service även om det inte tilltalar er och mig för den delen.

Vad frågan gäller är hur man skall finansiera detta och då anser jag det är rätt väg att slopa TV avgift eftersom det är förlegat och man idag kan ta del av detta på så många andra olika sätt.

Nej, underhållning ska vara skiljt från public service.

Att tvinga alla att betala, även de som inte kan se "underhållningen", det om något är förlegat.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Är det bestämt att det ska läggas på skatten? Är väl bara en utredning?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag förtog så är chansen stor att den läggs på skatten.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ni är medvetna om att även underhållning ingår i public service begreppet?
Så det SVT, UR och SR bedriver är faktiskt public service även om det inte tilltalar er och mig för den delen.

Jag var kanske otydlig. *tittar på citatet*
Nä, det var jag inte. Det är alltså just dagens utformning, och tolkning, i relation till hur övriga möjligheter att konsumera media har förändrats, som gör att jag inte är nöjd med dagens PS.

Skrivet av superegg:

Vad jag förtog så är chansen stor att den läggs på skatten.

Varken första, eller sista det här ska upp på agendan. Radiotjänst, och därmed SVT, SR, och UR, är helt emot en sådan förändring. Så jag tror inte det blir av den här gången i heller. Varför de är emot en förändring som skulle ge dem substantiellt mer med pengar? Därför att hela Radiotjänst skulle få läggas ned, när de inte längre har något existensberättigande. Eftersom politiker gillar att klia varandras rygg, så tror jag inte det kommer bli några större förändringar på ett tag.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Varken första, eller sista det här ska upp på agendan. Radiotjänst, och därmed SVT, SR, och UR, är helt emot en sådan förändring. Så jag tror inte det blir av den här gången i heller. Varför de är emot en förändring som skulle ge dem substantiellt mer med pengar? Därför att hela Radiotjänst skulle få läggas ned, när de inte längre har något existensberättigande. Eftersom politiker gillar att klia varandras rygg, så tror jag inte det kommer bli några större förändringar på ett tag.

Får hoppas att det läggs ner igen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Kul tråd om sorgligt ämne.

Även om man tycker att det inte borde behövas så torde det vara ganska enkelt för TS att bara visa upp bilder på sina skärmar samt kvitto när de blev inköpta. Då finns det på svart och vitt att TS vid det tillfället ägde dessa.

For the lulz borde man ta med dem till rätten och kräva att den gaggiga gamlingen skulle få koppla in en antennkabel till dem för att bevisa det han påstår.

Permalänk
Skrivet av Itasha:

For the lulz borde man ta med dem till rätten och kräva att den gaggiga gamlingen skulle få koppla in en antennkabel till dem för att bevisa det han påstår.

Fast han kanske inte är så gaggig att han förstår att en digitalbox kopplar man in med HDMI.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Lägger TS upp nån slags insamling till kostnad för advokat så kommer åtminstone jag att bidra med en slant.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant läsning.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Fast han kanske inte är så gaggig att han förstår att en digitalbox kopplar man in med HDMI.

Använder folk digitalboxar idag? Det var ju bara någon grej som behövdes under en övergångsperiod till det digitala TV-nätet. Alla TV som säljs i Sverige idag stödjer vanlig svensk digital-TV och så har det varit länge. Enda anledningen att ha någon slags box är om man använder satellit-TV med egen dekoder eller har någon inspelningsbox för sitt kanalpaket. Du har inte en inspelningsbox bara för gratiskanalerna. De flesta TV idag har dessutom inspelning inbyggt samt kan dekoda nästan allting inklusive sådant som kräver CI-moduler och dylikt.

Hur som helst så har knappast den s.k. kontrollanten iaktagit någon digitalbox så det är knappast relevant för tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Fast han kanske inte är så gaggig att han förstår att en digitalbox kopplar man in med HDMI.

Fast han påstår att han har sett TV, inte digitalbox.

Skrivet av Itasha:

Enda anledningen att ha någon slags box är om man använder satellit-TV med egen dekoder eller har någon inspelningsbox för sitt kanalpaket. Du har inte en inspelningsbox bara för gratiskanalerna. De flesta TV idag har dessutom inspelning inbyggt samt kan dekoda nästan allting inklusive sådant som kräver CI-moduler och dylikt.

Massor med folk har boxar för IP-TV osv. Varför vet jag inte riktigt, det kostar inte många ören med en RJ-45'a, så funktionaliteten skulle varit inbyggd i TV'n kan man tycka.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är kanske här man borde börja.
Att betala skatt för Public Service har jag inget problem med. Men i dag pysslar inte SVT, SR, och UR enbart med PS, utan är underhållning först och främst.

Ja.

Kvalitet? PS är samhällsinformation. Möjligen kan lite av UR's utbud, samt nyheterna falla in där.

Det finns i "förslaget", och avgiften ska bli samma, möjligen liiite högre, än i dag, per person. För ett hushåll med 2 vuxna, dubbel avgift. För ett hushåll med 2 vuxna och sommarjobbande barn / studenter som jobbar extra, betydligt mer än så. Det här är samma förslag som de plockar fram typ vart fjärde år. Det har inte blivit något av det än, men det lär ju inte hålla för evigt...

Jag har inte sett någon form av diskussion ännu om vad skatten ska ligga på, bara om att det är föreslaget att man ska ha det så i stället. Skulle gärna läsa om det om du har någon bra källa...

Skrivet av Anonymous FTW:

Fast han kanske inte är så gaggig att han förstår att en digitalbox kopplar man in med HDMI.

Fast ärendet handlar om att personen skulle inneha en TV, inte om huruvida man kan koppla en digitalbox till dennes bildskärm.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Skulle gärna läsa om det om du har någon bra källa...

Eftersom det här är samma "förslag" som alltid, så har inget ändrats. Så källor skulle kunna sökas i alla de artiklar genom åren, som har lyft frågan i media, men jag citerar bara till den källan som angetts senast i tråden...

"Den individuella avgiften ska dock ha ett tak, som innebär att den med hög inkomst inte betalar mycket mer än i dag."

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Använder folk digitalboxar idag? Det var ju bara någon grej som behövdes under en övergångsperiod till det digitala TV-nätet. Alla TV som säljs i Sverige idag stödjer vanlig svensk digital-TV och så har det varit länge. Enda anledningen att ha någon slags box är om man använder satellit-TV med egen dekoder eller har någon inspelningsbox för sitt kanalpaket. Du har inte en inspelningsbox bara för gratiskanalerna. De flesta TV idag har dessutom inspelning inbyggt samt kan dekoda nästan allting inklusive sådant som kräver CI-moduler och dylikt.

Hur som helst så har knappast den s.k. kontrollanten iaktagit någon digitalbox så det är knappast relevant för tråden.

Sällan IPTV via Fiber eller ADSL funkar direkt i TVn, något som också är ett väldigt vanligt sätt att få in sina TV-kanaler genom. Så Digitalboxar är fortfarande vanligt förekommande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, underhållning ska vara skiljt från public service.

Att tvinga alla att betala, även de som inte kan se "underhållningen", det om något är förlegat.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag var kanske otydlig. *tittar på citatet*
Nä, det var jag inte. Det är alltså just dagens utformning, och tolkning, i relation till hur övriga möjligheter att konsumera media har förändrats, som gör att jag inte är nöjd med dagens PS.

Det är en helt annan sak att man inte vill ha med det i public service, länken jag postade från början berör hur man driver in pengarna för public service och inte vad den skall innehålla.

Tittar man då på hur avgiften skall betalas så anser jag det är betydligt bättre och modernare att göra det via den föreslagna avgiften än att koppla det till ett TV innehav, sen kan vi ha en annan diskussion om vad public service borde innehålla.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MacAllan:

Det är en helt annan sak att man inte vill ha med det i public service, länken jag postade från början berör hur man driver in pengarna för public service och inte vad den skall innehålla.

Tittar man då på hur avgiften skall betalas så anser jag det är betydligt bättre och modernare att göra det via den föreslagna avgiften än att koppla det till ett TV innehav, sen kan vi ha en annan diskussion om vad public service borde innehålla.

Det är ingen här som diskuterar vad public service ska, eller inte ska, innehålla.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är ingen här som diskuterar vad public service ska, eller inte ska, innehålla.

Ok så nedanstående har inte med innehållet i public service att göra?

Alla som har en TV eller internetanslutning i någon form KAN se public service idag, det är en helt annan fråga om man vill.

Skrivet av Dunder:

Nej, underhållning ska vara skiljt från public service.

Att tvinga alla att betala, även de som inte kan se "underhållningen", det om något är förlegat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är så urbota korkat... Varför ska folk som inte har möjlighet att titta på kanalerna tvingas betala för andras underhållning? Till och med dagens system är bättre, då de som inte har TV faktiskt kan komma undan betalandet... Med undantag för galenskap som det TS går igenom då.

Varför införa kollektiv bestraffning istället för de andra förslag som diskuterats hundra gånger här på forumet?

Fast hur kan något som är semi-obligatorisk vara en bra lösning? Är det kanske för att du, personligen, vill kunna göra en ekonomisk besparing, men nu inte kan komma undan?

Det nuvarande systemet är (oavsett vad man anser om SVT/SR/UR) det absolut konstigaste systemet som man kan tänka sig. Varför ska en person som har en TV (TV-mottagare), tvingas att betala, oavsett om personen i fråga någonsin nyttjar dessa tjänster, medans någon som inte har en TV, men ibland nyttjar dessa tjänster genom andra medium (radio/internet) inte behöver betala? Framförallt då en TV-apparat i sig är licenspliktig, även om det på platsen TVn står (exempelvis en stuga i skogen med en dieselgenerator) inte ens finns en teoretisk möjlighet att få in SVT.

Jag har läst många inlägg här på SweC från folk som inte tycker det borde ligga på skatten, utan att behålla det som det är. Men hittills har ingen kunnat ge något genuint argument för detta (förutom deras personliga vinning). Visst finns det tusentals saker som kan förbättras med Public Service, men det är en helt annan frågeställning och kan även appliceras på de mesta av offentlig verksamhet (offentlig byråkrati är inte känd för att vara särskilt effektiv).

Du säger att man inte kan jämföra Public Service med sjukvård och utbildning, det kan jag köpa till viss del. Men det förändrar inte principen med allmän skatt. Här har du några andra, mer "relevanta" exempel:

  • Varför ska en skattebetalare som bor i Norrland vara med och sponsra en infrastruktursatsning (Västlänken) i Göteborg, tänkt att förbättra kollektivtrafiken för de lokalt boende?

  • Varför ska en skattebetalare vara med och ge presstöd till tidningar i andra delar av landet, med kanske helt annan inriktning och politiskt åsikt än skattebetalaren i fråga? (Som denne skattebetalare kanske inte har möjlighet att läsa, utan att fysiskt resa på 180 mil)

Exemplen kan göras många. Det finns tonvis med saker som staten bekostar, som enskilda personer tycker är skit och som de egentligen inte vill vara med och sponsra. Men det är alltså hela poängen med skatt, det är kollektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Är det kanske för att du, personligen, vill kunna göra en ekonomisk besparing, men nu inte kan komma undan?

Nu känns det som mer besvär än det är värt för att slippa "TV skatt", men det finns redan gott om folk som är skrivna i Spanien, men jobbar, och lever här. De har ett "företag" i Spanien som fakturerar deras arbetsgivare för utfört arbete, arbetstid, osv, och även om man egentligen ska skatta här, så kommer man runt det rätt enkelt.

Skrivet av Blomman90:

Jag har läst många inlägg här på SweC från folk som inte tycker det borde ligga på skatten, utan att behålla det som det är. Men hittills har ingen kunnat ge något genuint argument för detta (förutom deras personliga vinning).

Mitt enda argument mot, är den kraftiga höjning det innebär. Alla andra argument jag har, är för. Speciellt eftersom de flesta förslag som lagts fram innebär att jag får subventionerad, eller helt undantags från skatten i alla fall. (Sjukpensionär)
Annars är de vanliga argumenten mot, att man inte vill ha det på skattsedeln, för att politikerna inte ska kunna hålla på med "omfördelning" och använda TV-skatten till att finansiera andra saker som ska finansieras via skattsedeln. Man brukar också vara orolig för att staten i form av politiker ska gå in och styra vilket innehåll som visas, men det känns som ett icke argument, dels för att det redan är så, dels för att PS i högsta grad borde vara styrt av politiska beslut.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MacAllan:

Ok så nedanstående har inte med innehållet i public service att göra?

Alla som har en TV eller internetanslutning i någon form KAN se public service idag, det är en helt annan fråga om man vill.

Fast nu finns det som sagt många som inte har TV, eller du kanske har missat vad hela tråden handlat om?
Nu får du allt skärpa dig.

Skrivet av Blomman90:

Fast hur kan något som är semi-obligatorisk vara en bra lösning? Är det kanske för att du, personligen, vill kunna göra en ekonomisk besparing, men nu inte kan komma undan?

Vart skrev jag det?
Dagens lösning är helt värdelös, precis som den föreslagna lösningen är.

Skrivet av Blomman90:

Det nuvarande systemet är (oavsett vad man anser om SVT/SR/UR) det absolut konstigaste systemet som man kan tänka sig. Varför ska en person som har en TV (TV-mottagare), tvingas att betala, oavsett om personen i fråga någonsin nyttjar dessa tjänster, medans någon som inte har en TV, men ibland nyttjar dessa tjänster genom andra medium (radio/internet) inte behöver betala? Framförallt då en TV-apparat i sig är licenspliktig, även om det på platsen TVn står (exempelvis en stuga i skogen med en dieselgenerator) inte ens finns en teoretisk möjlighet att få in SVT.

Det har också redan sagts i tråden, och i likadana trådar. Varför ska man betala för andras underhållning?
Hade du läst tidigare inlägg hade du sett att jag var för att man skulle finansiera public service, men inte ren underhållning.

Skrivet av Blomman90:

Jag har läst många inlägg här på SweC från folk som inte tycker det borde ligga på skatten, utan att behålla det som det är. Men hittills har ingen kunnat ge något genuint argument för detta (förutom deras personliga vinning). Visst finns det tusentals saker som kan förbättras med Public Service, men det är en helt annan frågeställning och kan även appliceras på de mesta av offentlig verksamhet (offentlig byråkrati är inte känd för att vara särskilt effektiv).

Jag har läst väldigt få inlägg som vill behålla det som det är idag. Jag vet inte vilka trådar du läst i men i princip alla trådar om ämnet har varit ett stort rage:ande mot dagens system.
Att förlåta ett oeffektivt system som enkelt kan förbättras med att "offentlig byråkrati inte är känd för att vara effektiv" känns tamt...

Skrivet av Blomman90:

Du säger att man inte kan jämföra Public Service med sjukvård och utbildning, det kan jag köpa till viss del. Men det förändrar inte principen med allmän skatt. Här har du några andra, mer "relevanta" exempel:

  • Varför ska en skattebetalare som bor i Norrland vara med och sponsra en infrastruktursatsning (Västlänken) i Göteborg, tänkt att förbättra kollektivtrafiken för de lokalt boende?

  • Varför ska en skattebetalare vara med och ge presstöd till tidningar i andra delar av landet, med kanske helt annan inriktning och politiskt åsikt än skattebetalaren i fråga? (Som denne skattebetalare kanske inte har möjlighet att läsa, utan att fysiskt resa på 180 mil)

Exemplen kan göras många. Det finns tonvis med saker som staten bekostar, som enskilda personer tycker är skit och som de egentligen inte vill vara med och sponsra. Men det är alltså hela poängen med skatt, det är kollektivt.

Det är lätt att hitta anledningar till de exemplen du gav, så de kanske inte var de bästa direkt...

Jag vet inte om du missförstått vad diskussionen handlade om, eller om du hittade ett litet sidospår som du valde att hugga på, men det var inte generell skattepolitik som diskuterades.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast nu finns det som sagt många som inte har TV, eller du kanske har missat vad hela tråden handlat om?
Nu får du allt skärpa dig.

Som vanligt hänger du upp dig på TV-innehav eftersom det är det som styr det idag, numera kan alla som har en uppkoppling ta del av samma saker som man behövde TV för tidigare
Du behöver ta bort skygglapparna för att vidga din syn på det hela.

Nu lägger jag ner diskussionen.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MacAllan:

Som vanligt hänger du upp dig på TV-innehav eftersom det är det som styr det idag, numera kan alla som har en uppkoppling ta del av samma saker som man behövde TV för tidigare
Du behöver ta bort skygglapparna för att vidga din syn på det hela.

Nu lägger jag ner diskussionen.

Jag hänger inte upp mig på något, det är du som inte har koll på vem som ska betala. Det har ingenting med en uppkoppling att göra. Från Radiotjänsts hemsida:

Citat:

Alla hushåll/företag som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare (exempelvis tv, digitalbox, video med kanalväljare, inspelningsbar dvd-spelare, dator med tv-kort) ska betala radio- och tv-avgift (enligt 2a § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst).

Innan du hetsar upp dig nästa gång får du nog ha koll på vad du snackar om.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.