Permalänk
Medlem

Gillar du ditt jobb?

Fick idén när jag satte mig i stolen på jobbet och såg tråden "Vad har ni i lön?"

Har under en längre tid funderat på vad jag egentligen vill göra med livet, har kommit fram till att, inte jobba, ligger nära till hands, nu fungerar det ju inte så om man vill ha pengar också.... Så försöker istället hitta något jag trivs med! Har fått för mig att det är många som känner likadant, som är fast på ett jobb enbart för att det är bra med pengar, men de avskyr egentligen vad de gör!
Gillar mitt jobb ibland, men har inte möjligheten att byta inom samma område där jag numera bor.

Så till frågan, "Gillar du ditt jobb?"

Skriv gärna en kommentar också om vad du jobbar med.

Själv är jag nätverkstekniker och sitter i Jämtland men jobbet ligger i Stockholm, kommunikationen är kass och vi försöker jobba "LEAN" och efter ITIL, det går så där och passar mig inte alls.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Fick idén när jag satte mig i stolen på jobbet och såg tråden "Vad har ni i lön?"

Har under en längre tid funderat på vad jag egentligen vill göra med livet, har kommit fram till att, inte jobba, ligger nära till hands, nu fungerar det ju inte så om man vill ha pengar också.... Så försöker istället hitta något jag trivs med! Har fått för mig att det är många som känner likadant, som är fast på ett jobb enbart för att det är bra med pengar, men de avskyr egentligen vad de gör!
Gillar mitt jobb ibland, men har inte möjligheten att byta inom samma område där jag numera bor.

Så till frågan, "Gillar du ditt jobb?"

Skriv gärna en kommentar också om vad du jobbar med.

Själv är jag nätverkstekniker och sitter i Jämtland men jobbet ligger i Stockholm, kommunikationen är kass och vi försöker jobba "LEAN" och efter ITIL, det går så där och passar mig inte alls.

Är kortdraget en avdelningschef som är utbildad i LEAN Advanced och ITIL v3 Foundation. Jag trivs med mitt jobb men ibland är det bättre och ibland sämre. Kommunikation internt, särskilt mellan kontor kan vara bristfällig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

Jag jobbar som arbetsledare på en stor industri. Inte världens roligaste eller mest givande jobb, men det ger bra cash så det duger.
Det är dock inget jobb jag kommer jobba med hela livet ska väl tilläggas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag älskar mitt område, men min arbetsgivare har länge utnyttjat mig på diverse sätt. Jag borde ha en extra kollega, samt en annan roll, men det är som det är. Det borde bli bättre snart, men just nu har jag kanske 300% belastning, och jag mår verkligen dåligt för stunden. Det ryktas om förändringar i höst. Så fort allt kommer på banan igen, så kommer jag antagligen återgå till att älska mitt jobb!

Jag jobbar inom IT, tekniker mot externa kunder.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Jobbar som testledare och testanalytiker. Roligaste som finns!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag jobbade med kundservice i 3 år innan jag kraschade och är nu sjukskriven på 75%. Det var ett år sen jag blev sjuk. Försökte få upp på 50% men fick ett bakslag och tvingades gå ner i arbetstid till 25% igen. Jobbet var stressigt, många deadlines och massor av mål man skulle leva upp till. Hög personalomsättning där jag fick lära upp nya konsulter som slutade så fort dom lärde sig jobbet. Det värsta med jobbet är att tvingas vara så jävla fjäskig hela tiden. Eftersom jag blivit bitter på gamla dar så kan jag längre inte jobba mot kunder eftersom jag blivit allergisk mot att ta skit. Jag skulle säga att en kundservicemedarbetare på ett mindre företag som har sjukt många ansvarsområden utöver de vanliga kundkontakterna har ett bäst före datum på ca 3 år. Jag har personligen aldrig träffat på någon som jobbat längre än så utan att krascha, byta befattning eller flytt in i mammaledighet och konstant haft bulle i ugnen för att slippa gå tillbaka till jobbet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jobbade privat innan. Jobbar nu inom landstinget sen 8 månader tillbaka och kontrasterna mellan det privata och landstinget är verkligen enorma. Strävar efter att komma bort härifrån så fort som möjligt.

Ska tilläggas att jag jobbar som IT-tekniker.

Permalänk
Medlem

Jobbar som skiftgående operatör på industri. Jag trivs väldigt bra med lönen och långa ledigheterna men att jobba nätter suger livskraften ur mig och jobbet sliter på kroppen. Jag jobbar alltid 12-timmarspass och det är i stort sett aldrig kallare än 30 grader. Vi går med tjocka långa arbetsbyxor, skyddskor, skyddsglasögon, och hörselkåpor. Det är extremt högljutt och även med hörselkåpor så är man helt slut i öronen efter någon timme. Allting vibrerar, även kontrollrummen vi sitter i. Det tystaste man kan komma är ungefär som när man sitter i ett flygplan 10000m upp i luften. En del arbetsmoment är väldigt monotona. En del arbetsmoment är fruktansvärt skitiga (städa upp hydraulolja, avfetta i trånga utrymmen) och vi jobbar även med en del farliga kemikalier.

Har jobbat där lite drygt ett år nu. Tänkte inte jobba till hösten men jag tror jag tänker försöka jobba ett år till och sedan börja plugga. Känner inget sug för att börja plugga nu till hösten igen nämligen. Tjänar så pass att jag kan spara undan 10k i månaden utan problem, så ett års jobb till skulle göra stor skillnad för ekonomin.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Nopp, jag både ogillar min utbildning och mitt jobb..men vad gör man..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jobbar natt hos PostNord och sorterar paket, riktigt tungt arbete och minimum-lön (får ju iaf kvalificerad OB). Jobbar även som IT-support och börjar det jobbet nästan direkt efter nattpass hos PostNord.
Kan inte riktigt rekommendera något av dem men det fungerar eftersom de bara är nu i sommar, PostNord är ett 8-timmars träningspass och IT-support är 4-timmars reddit/SweC pass

Permalänk
Medlem

Jobbar sen åtta månader som KAM säljare mot offentliga sektorn samt stora privata bolag. Trivs för det mesta, bra kollegor, fritt arbete, bra lön..

Permalänk
Inaktiv

Är undersköterska, och trivs för det mesta. Inte världens mest glamorösa jobb men man gör något bra

Permalänk
Medlem

Jobbar som Nätverks/System-konsult, mest mot mindre till medelstora företag. Trivs oerhört bra med dom varierande arbetsuppgifterna och kommer bra överens med alla kollegor. Givetvis är det som allt i livet att det finns dagar/veckor då allt går åt skogen och man bara blir allmänt trött på end users som har noll förståelse för att allt inte är gjort i en handvändning.

Det enda som tar emot är min kassa lön, hoppas innerligt att jag kan ta ett stort kliv i rätt riktning vid nästa utvecklingssamtal/lönesamtal då jag helst inte byter arbetsplats..

Permalänk
Medlem

Sisådär.
Började på nuvarande arbetsplats som programmerare för ett år sedan, inte kaxig lön(vilket jag accepterade, litet företag, många affärer i luften). Blev projektledare, samma lön. Blev ensam driftansvarig för våra servermiljöer(med tillhörande samtal som kunde komma kl 01 en lördag vid problem), samma lön. Fick löneförhöjning DIREKT när jag berättade att jag sökte jobb dock.

Världens skönaste människor här, men det är ett jävla hönshus många dagar.
Så byter jobb i Augusti, utvecklare på ett lite större företag.

Kommer nog inte vara där länge heller egentligen. Gillar programmering, men blir lätt uttråkad av att sitta med samma produkter. Så anställning är egentligen bara tills jag har kapital för att köra eget.

Så att vara utvecklare överlag gillar jag, tror dock inte jag vill sitta framför en dator resten av livet

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Jobbar som trafikansvarig/trafikchef inom transportbranschen. Roligt och varierande jobb. Visst har det sina dagar, men det har nog de flesta jobben.
Det jag lärt mig är att kollegorna många gånger är viktigare än själva jobbet. Kanonjobb med kassa kollegor blir aldrig bättre än summan av delarna.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Har jobbat med svetsrobotar på en industri i ungefär 6-7 år och precis bytt avdelning för att få lite omväxling och har lärt mig laserskärning. Trodde de skulle hjälpa men jag går mest på autopilot just nu och funderar starkt på att läsa in ett par gymnasiekurser under vintern och söka in på yrkeshögskola till nästa höst. Skiftarbete och sura pensionstörstande gubbar tär på en

Permalänk
Medlem

Jobbar som tidningsbud (tidningar, brev, paket, reklam, medicin, samhällsinfo), kör 15-20mil om dagen i jobbet. Behöver aldrig lämna bilen, gillar jobbet även fast jag inte gillar att köra bil.

Är jävligt skönt att slippa kollegor (ser de bara 10-15min vid början av dagen när jag hämtar bilen och lastar den).
Hatade jobbet när jag delade i stan, några tusen trappsteg om dagen med upp mot 100kg saker som ska ut.
Mycket mer chill att glida runt på landsbygden och ibland ha flera mil mellan brevlådor

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jo jag trivs riktigt bra på jobbet. De kontakter man får via arbetet gör att man uppskattar det mer.

Annars så skulle nog även jag avstå från arbetet om man inte var tvungen just för att tjäna pengar. Det är ju därför vi arbetar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Annars så skulle nog även jag avstå från arbetet om man inte var tvungen just för att tjäna pengar. Det är ju därför vi arbetar.

Det här är som sagt min filosofi med, trodde det var lite så alla tänkte, men har stött på patrull. En släkting till mig sa att hon nog inte skulle klara av att inte jobba, när vi diskuterade medborgarlöner. Om tanken nu är så att det blir som det de testar i Finland på en grupp människor, där de får leva på existensminimum, så hade jag nog också velat jobba. Men hennes argument var att hon måste ha något att göra, jag kan komma på en miljon saker att göra förutom att jobba!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jobbar med inberedning av kundanpassade instrument som används inom läkemedelsforskning och tillverkning. I praktiken betyder det mycket tid i designdatabasen, mail och allehanda excelfiler som alla är mer eller mindre rop på hjälp där riktigt systemstöd saknas...

Precis som alla andra jobb går det att få låta hur märkvärdigt som helst, men det är det inte. Administrativt kontorsråttejobb är vad det är, men trivs med kollegorna och arbetsplatsen i stort. Bästa är att det inte är så mycket "vi och dom", produktionspersonal, chefer och tjänstemän syns ofta vid samma bord i matsal och fikarum, stämningen är överlag väldigt god och det gör mycket för trivseln tycker jag.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

jobba är så 90tal och dessutom överskattat så nä inget jobbande här

Permalänk
Inaktiv

Ni arbetslösa vet ej hur bra ni har det!

Jobbar diverse inom IT. Alltifrån hårdvarunära programmering, vanlig persondatorapplikationer, till webbutveckling. Där både språken hårdvaran skiljer sig kraftigt, ifrån en liten microdator till en stor server.

Jobbet hade varit bra om man inte bokstavligen vore totalt slut, allt är jobbigt. T.om. att gå på bio är ansträngde. Jag tycker det är för tufft på dagens jobb, visst vore man smartare, duktigare så skulle jobbet bli enklare.

Permalänk
Lego Master

Gillar mitt jobb för det mesta (allt har ju sina ups and downs), men generellt trivs jag riktigt bra.
Jobbar som systemadministratör/utvecklare/projektledare/random know-it-all på verksamhetssidan på en nischbank. Har mycket kontakt med alla kontor, åker relativt ofta på konferenser eller liknande, så det är rätt bra omväxling. Äger mina egna projekt och har stor kreativ frihet.

Men man kan ju alltid ha bättre betalt. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Jobbar inom kundtjänst och borde ha sökt nytt jobb för länge sen. Lönen är dålig, arbetsuppgifterna enformiga och kunderna är jobbiga. Låter lite bitter antar jag men har mig själv att skylla som inte har ansträngt mig för att ta mig vidare. Trivs bra med arbetsplatsen i sig och med kollegorna men jag vill göra något annat, vet bara inte vad.

Tur att semestern snart är här!

Permalänk
Medlem

@anon159643, känner din frustration.

Rejält trött på jobbet. "IT" (nej, inte laga Agda's skrivare, men vill inte precisera mer pga risk att outa mig)
Allt handlar bara om nästa kvartalsrapport. Leverera en ständigt ökande vinstmarginal.
Underbemannade, stor personalomsättning, anställda ska "ställa upp för laget" vilket innebär i stort sett två saker, övertid & täcka upp för sjukskrivna/föräldralediga/uppsagda (folk droppar av i snabbare takt än vad som hinner anställas).

Sen när det väl är dags för lönesamtal så "finns det inget utrymme i budgeten", trots att vi snackar vinster på hundratals miljoner per år.

Jag sa upp mig för nått halvår sedan och har nu varit "arbetslös" i typ 3 månader, lever på sparade pengar.
Har fått ungefär (utan att aktivt leta) 20 st jobberbjudanden bara senaste 2 månaderna (då snackar vi alltså inte erbjudanden om intervju etc, jag har fått 20 st "kom och signa kontrakt"). Men grejen är att alla ställen verkar lika dåliga eller sämre än därifrån jag gick, så sitter fortfarande med en öl i handen i solstolen och försöker komma på vad f*n man ska göra härnäst.

Det jag insett är, tyvärr, att det "enda" som driver mig är just dollars, $$$, cashmoniente!
Att sitta och jobba 40-80h per vecka för att generera vinst åt några aktieägare i nått företag är jag totalt ointresserad av, så det jag har insett är att det jag letar efter är en "möjlighet" att själv kunna tjäna pengar, sen vad jag gör kvittar faktiskt.
Visst att svenssonkneget ger mig lönen att gå runt på, men det som då händer är att så fort man "toppat" löneökningen så blir det slentrian och iaf jag funkar som så att det blir riktigt svårt att motivera någon form av vidareutveckling där man är. Det slutar i en trött bitterhet där man bara går och nöter av minsta möjliga varje dag/vecka/månad. Sätt ihop ett helt team/arbetsplats med den inställningen, samtidigt som det jag beskrev ovan (orimliga krav, underbemanning), så får man en rejält tråkig arbetsplats.

Tror att rätt många fungerar som jag, och att det är därför man ser en sån horribel personalomsättning inom hela IT-sektorn. Folk är bortskämda och vill utvecklas både inom vad dom gör och inom lön, och "enda" sättet (för den stora massan, absolut finns det undantag) att göra det någorlunda snabbt är att byta upp sig.
Personalomsättningen som det då genererar startar bara ett moment22 där det blir ännu värre på arbetsplatserna då kompetens försvinner och det blir ännu svårare att klara av krav/deadlines/bemanning/whatever.

Vidare är "problemet" med att leva i Stockholm att skit är dyrt. Samtidigt som skatten tar kål på glädjen i den (om än lilla) löneökning man fick. Senast betalade jag 52% i skatt på ökningen. Behåller mindre än hälften. Kul. Inte direkt så att 1000:- mer i plånboken per månad gör nån skillnad i livet Förmodligen borde dock det få mig att förstå hur priviligerad man är.

Så trots att jag nu som arbetslös lever på säg 1/5 av pengarna mot när jag jobbade, så är min livskvalité 100 gånger bättre. Istället för att sitta stressad/irriterad/frustrerad på en arbetsplats minst 9 timmar om dygnet + restid så kan jag nu skriva en whinepost på Swec, sen dra en repa till gymmet och efter det läsa en bok i solen. Så länge det håller ekonomiskt, #winning.

Så ja, ni kan skippa flame-kommentarer. Jag förstår att hela min situation skriker i-landsproblem / privilegium. Ville bara dela med mig av min sida av myntet.

Permalänk
Medlem

Jobbar som tekniker inom nätverks,server,lagring och virtualisering typ, sa faktiskt upp mig igår, internt fungerar jobbet kasst kommunikationen mellan parter och allmänt en dryg attityd hos en del. Så efter semester blir det nytt jobb som jag bara hört gott om faktiskt! Har inte sovit så gott som jag gjorde igår efter uppsägningen på ett bra tag faktiskt.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Jag skulle klara att fylla upp mina dagar alldeles utmärkt om kontot var fyllt.
BasseBaba, det blir ingen flame utan snarare en high five för att du gör det många av oss skulle vilja

Permalänk
Medlem

jobbar som grönyteskötare på golfbana, hatar jobbet när jag sätter mig i bilen 05:30 för att köra dit. vid 9 så tycker jag det är helt okej och trivs ganska bra även om det kan bli segt på dagarna

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Sitter fast i rehabiliteringsfällan efter att ha bränt ut mig. Inte för att jag gillade mitt jobb så mycket, utanför att jag inte gillar det och har ett lite för stort ansvarskännande samt en jobbig situation hemma.
Skulle gärna byta bra betalt mot glädje i livet, men fan vet hur man gör när man har en lång lista med måsten som inte är så lätt att bryta av.
Nu hoppas jag på att jag skall kunna byta avdelning på mitt arbete och jobba med något helt annat som mer tilltalar det jag är bra på.

Permalänk
Avstängd

Jobbar som säljare och trivs relativt bra.
Tyvärr har vi fått en VD som inte lyssnar på arbetarna utan kör sitt race och håller sig borta. All mail från honom går via en lägre chef och så stort företag är det inte.
Jag har helt ok lön så det är också svårt att hitta något som ger mer lön och liknande jobb men samtidigt så går jag just nu 40% över min budget så kanske är jag värd ännu mer.

Allt handlar inte om pengar men livet blir alltid lite lättare med pengar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10