Dyr vs Billig Kamera Blindtest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nej så är det inte. Det finns tillfällen då APS-C är överlägset FF. Det finns tillfällen då en 1" är överlägsen mellanformat.
Det är det som är grejen, det går inte att köpa något slags multitool och sedan tro att det är lika bra på allt som individuella verktyg i en hel verktygslåda.

Men FF är helt klart populärt i många genrer.
Även att "jobba" med foto är så brett begrepp att det blir omöjligt att säga.

Jo, möjligt, men det är leksaker hursom.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Nisse-Tuta:

Bildserie 2:

1: 20k
2: 5k
3: 800

Ingen skärpa på bild 2 och 3, de ser rätt lika dassiga ut. De skulle inte ha blivet en keeper hos mig om inte motivet var exceptionellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike3r:

@Nisse-Tuta:

Bildserie 2:

1: 20k
2: 5k
3: 800

Ingen skärpa på bild 2 och 3, de ser rätt lika dassiga ut. De skulle inte ha blivet en keeper hos mig om inte motivet var exceptionellt.

Öppna bilderna i ps så ser ni att det är skärpa

Permalänk
Medlem

Gissar på:

1: 5k
2: 20k
3: 800

Så, vilken var rätt och vilken var fel?

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nej så är det inte. Det finns tillfällen då APS-C är överlägset FF. Det finns tillfällen då en 1" är överlägsen mellanformat.
Det är det som är grejen, det går inte att köpa något slags multitool och sedan tro att det är lika bra på allt som individuella verktyg i en hel verktygslåda.

Men FF är helt klart populärt i många genrer.
Även att "jobba" med foto är så brett begrepp att det blir omöjligt att säga.

***bort/mod***

Meningslöst/icke-konstruktivt inlägg /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Här gissar jag följande:

Kamera 1: 800:-
Kamera 2: 20 000:-
Kamera 3: 5000:-

Den här gången tyckte jag det var svårare.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Gissar på:

1: 5k
2: 20k
3: 800

Så, vilken var rätt och vilken var fel?

Finns inget rätt o fel här

Vilken bild tyckte du var bäst?

Svaret är lätt: Den bilden du tyckte vart bäst, är just det

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Finns inget rätt o fel här

Vilken bild tyckte du var bäst?

Svaret är lätt: Den bilden du tyckte vart bäst, är just det

Dock rätt eller fel är ändå "rätt eller fel", till det jag gissade. Gissade jag fel, så är det ju fel.
Jag brydde mig inte så noga om vilken som är bäst eller inte, jag är mest intresserad av om jag gissade rätt på prisklasserna. Men om man går efter alla inlägg från trådskaparen, så tror jag man aldrig kommer få veta. :/

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Finns inget rätt o fel här

Vilken bild tyckte du var bäst?

Svaret är lätt: Den bilden du tyckte vart bäst, är just det

Bingo!

Permalänk
Medlem

@micke7406:

Sorry har inte PS. Bilderna ser fortfarande inte skarpa ut. Om det är kameran eller fotografen låter jag vara osvuret.

Dock verkar det ganska futilt då det verkar som om TS inte kommer att dela med sig vad som är rätt rad!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

På den andra testet:
C3 5 000
C2 800
C1: 20 000

C1 hade bättre vitbalans och bättre färger än resten. C2 hade som tidigare dåligt brus och var lite gulaktiv i bilden. C1 var lite mer blå, bättre färger än C2 men inte lika bra som C3. kan lika väl ha helt fel.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike3r:

@micke7406:
Sorry har inte PS. Bilderna ser fortfarande inte skarpa ut. Om det är kameran eller fotografen låter jag vara osvuret.

Om det är din skärm eller dina ögon kan vi också låta vara osagt.

Skrivet av Mike3r:

Dock verkar det ganska futilt då det verkar som om TS inte kommer att dela med sig vad som är rätt rad!

Planen var att berätta typ nu. Men du och den som sa det tidigare har börjat få mig att fundera på om det är bättre att skita i det. Tror bara det leder till massa megapixel tjafs igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

På den andra testet:
C3 5 000
C2 800
C1: 20 000

C1 hade bättre vitbalans och bättre färger än resten. C2 hade som tidigare dåligt brus och var lite gulaktiv i bilden. C1 var lite mer blå, bättre färger än C2 men inte lika bra som C3. kan lika väl ha helt fel.

Närå du har alla rätt

Permalänk
Medlem

Sådärja,
Ska man inte göra något avancerat så behöver man inget avancerat.
Som avslutning och tack för medverkan, även från kritikerna, så lämnar jag en bild från varje kamera utan inbördes ordning.

Och vad passar då bättre än det 95% av alla kameraköpare gör det första de gör när de öppnat kartongen...

...En kattbild!

Tyvärr har jag ingen katt så håll till godo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Närå du har alla rätt

Och första serien?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Vilka kameror var det?

Permalänk
Medlem

Vill inte vara med och gissa fullt ut, men min EOS 400D (kostade 7000:- 2007), med Canons billiga (och fantastiska) 50 mm som jag alltid använder, behöver alltid lite puts, men beroende på hur jag använder slutartid, bländare m.m. så ser jag direkt att det här är inte taget med en mobilkamera. Dock blir bilderna alltid lite "trista" innan jag har trollat lite i Photoshop.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag gissar:

C1 = 5000
C2 = 20000
C3 = 800

Är så extremt okunnig på kameror och vad alla inställningarna betyder men tråden har ju helt klart tagit fart

Permalänk
Medlem

Andra bildserien tycker jag va betydligt lättare.

C1 är absolut bäst och måste vara 20k
C2 är 5k
och C3 är 800kr

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag gillade tråden, C2 hade jag svårt för så den placerade jag direkt som billiga kameran 800.
C1 och C3 var lite svårare men med de uppdaterade bilderna så satte jag C1 som 20k och C3 som 5k.
Tur att jag inte stressade igenom tråden och sett svaret innan.
Jag är inte speciellt duktig på bilder och det grafiska men jag är tydligen inte helt ute och cyklar.

Permalänk
Medlem

Rent rakt av ut från kameran så skulle jag kunna få en bättre, klarare och skarpare bild från en kompaktkamera, än vad jag får från min Canon 1DX.

Varför då, kanske någon undrar då 1DX:en kostar 55k+objektiv...

Kompaktkameror och andra billigare kameror är gjorda för att leverera "färdiga" bilder, då amatörer inte gärna sitter och jobbar med bilderna i efterhand.
Proffskameror levererar bilder som är tänkta att jobba med och därför är bilderna mer blaskiga och oskarpa. Men när man väl jobbar med bilderna, så kan man göra nästan vad som helst, till skillnad från bilder från en kompaktkamera som det skär sig så fort man rör dem.

Så jag sätter större vikt vid hur filerna från kameran ser ut och hur bra det går att efterarbeta dem, än hur bilderna ser ut direkt ut från kameran...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Sådärja,
Ska man inte göra något avancerat så behöver man inget avancerat.
Som avslutning och tack för medverkan, även från kritikerna, så lämnar jag en bild från varje kamera utan inbördes ordning.

Och vad passar då bättre än det 95% av alla kameraköpare gör det första de gör när de öppnat kartongen...

...En kattbild!

Tyvärr har jag ingen katt så håll till godo

http://forumbilder.com/images/2017/06/11/A.md.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/06/11/B.md.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/06/11/C.md.jpg

Tänkt dela med dig vilka kameror och lins det var du använde dig av? Om inte får du ändå gärna PM'a mig

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

1. 5000kr lite kromatisk aberation men inte lika störande som i nr2.
2. 800kr väl mycket kromatisk abberation och endel brus.
3. 20000kr troligtvis.

Sedan går det att ta dåliga bilder med en 100.000kr kamera också
Det som oftast är störande på billiga objektiv är annars dålig bokeh.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Och ännu en poäng att ta med till nästa "köpa kamera tråd". Ser ofta folk som säger att lite brus är viktigt, vilket de ju är för dem. Men de säger det som nån slags universalsanning.
När faktum är att inte få utan tiotusentals fotografer där ute skiter högaktningsfullt i brus. De till och med lägger till det, boostar ISOn, ja gör allt för att få mycket brus.

Inget av det är rätt eller fel. Bara olika tycke o smak.

Beror ju lite på vad man vill göra med bilden, ska man printa i någon dagstidning som har kass kvalitet på utskrift eller lägga upp på tradera eller facebook så spelar det kanske mindre roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Varför då, kanske någon undrar då 1DX:en kostar 55k+objektiv...

Whaat, jag betalade bara 30k för nåt år sedan

Sen är det ju skillnad på kompaktkamera och kompaktkamera.
Filerna från en Ricoh GRii mäter sig lätt med de från din 1DX vad gäller push förmåga. Och du behöver en bra skarp 28mm för att komma upp i samma nivå.

Men det är ju två helt olika kameror som är bra på helt olika saker.

Skrivet av Alpha77:

Beror ju lite på vad man vill göra med bilden, ska man printa i någon dagstidning som har kass kvalitet på utskrift eller lägga upp på tradera eller facebook så spelar det kanske mindre roll.

Du missförstår helt. Jag pratar inte om sunkigt tryck eller om att stå ut.
Utan en stor del av fotovärlden vill ha mycket brus i sina bilder för att de tycker det är snyggt, effektfullt, passande, etc. Och det är inte konstigare eller mer fel än att du inte vill ha det.

Permalänk

Helt omöjligt att avgöra, och fel frågeställning

@Nisse-Tuta:
I stort sett alla kameror klarar det här motivet OK, till och med en bättre mobiltelefon skulle ge hyfsat resultat. Utifrån bilderna är det helt omöjligt att avgöra vilken bild som kommer från vilken kamera, speciellt som bilderna är gravt misshandlade - felexponering (ger mer brus och sämre färger), felställd skärpa, alltför hårdhänt jpeg komprimering. Ingen systemkamera på marknaden ger så här usla bilder om utan "hjälp" från fotografen.

Skillnaden mellan dyr och billig kamera är snarare om man kunde ta bilden överhuvud taget.
Fotograferar man en blomma utomhus en solig sommardag kan en billig Nikon D3300 ge bättre resultat än en dyr Nikon D5 för 60 000+ p.g.a. avsaknad av aa filter och bättre dynamiskt omfång. Försöker vi däremot fotografera hästhoppning inomhus i ett mörkt ridhus är D3300 ganska chanslös autofokus kommer inte att hänga med och den mindre sensorn ger mer brus, bildhastigheten blir kommer att vara lägre vilket gör att vi får färre bilder att välja på.

Permalänk

@Dockland:
Beror helt på vad du vill fotografera. APS-C har t.ex. klara fördelar när det gäller fågel och vilt, och även macro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unoengborg:

@Nisse-Tuta:
I stort sett alla kameror klarar det här motivet OK, till och med en bättre mobiltelefon skulle ge hyfsat resultat. Utifrån bilderna är det helt omöjligt att avgöra vilken bild som kommer från vilken kamera, speciellt som bilderna är gravt misshandlade - felexponering (ger mer brus och sämre färger), felställd skärpa, alltför hårdhänt jpeg komprimering. Ingen systemkamera på marknaden ger så här usla bilder om utan "hjälp" från fotografen.

Detta är bara snick-snack och anledningen till varför jag startade tråden. Du basunerar ut ditt personliga tycke och smak som om det vore fakta och sanning.

Skrivet av unoengborg:

Skillnaden mellan dyr och billig kamera är snarare om man kunde ta bilden överhuvud taget.

Detta är lite sant och en del av poängen med tråden. På rätt väg med andra ord.

Permalänk
Medlem

Angående det här med att folk medvetet vill ha brus och oskärpa etcetera i sina bilder, Är det inte alltid av fördel att ha ett original som är så skarpt och rent som möjligt för att sedan efterbehandla till önskad effekt, istället för att få skräp ut direkt från kameran? Jag tänker att ju renare indata desto mer möjligheter att göra vad man vill med den sedan. Eller är det ett tråkigt och fel tänk av en amatör?

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Alla mer eller mindre anser jag. Sen lite beroende på vars man vill ha bilden.
Jag skulle nog sätta den ljusare bilden på framsidor, medans dom mörkare och/eller mer detaljerade inuti.
Lite som man leker med mobil. Tycker dessa tar helt ok bilder.
men en bild som man vill föreviga verkligen testar man div inställningar för att få en i ens egna tycke bra bild. Detta kan ta en bra tid då jag har fått leka med motljus / iso å vitbalans i telefonen.
Var väl nån gång man var lite intresserad av foto, men släppte de för över 10 år sen då det var bloatat å fyllt med massa krams i mina ögon. En bild ska vara ens egna reflektion inte nå hittepå.
Har inte den blekaste aning om vilken som är vad, men från Post 1 så tyckte jag att bild 2,1,3 bäst -> sämst.
Summering "allround" så funkar nästan allt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Angående det här med att folk medvetet vill ha brus och oskärpa etcetera i sina bilder, Är det inte alltid av fördel att ha ett original som är så skarpt och rent som möjligt för att sedan efterbehandla till önskad effekt, istället för att få skräp ut direkt från kameran? Jag tänker att ju renare indata desto mer möjligheter att göra vad man vill med den sedan. Eller är det ett tråkigt och fel tänk av en amatör?

Ingenting är "fel" när det kommer till foto. Det är det som är så kul imo.
Det enkla/svåra svaret är "det beror på".
Har du tid att fixa det, vill du fixa det, tycker du det är kul, blir det lika bra, osv.

Vi fotar alla olika saker av olika anledning. En del gillar att leka i Lightroom andra avskyr det som pesten och vill nå slutresultatet så fort och smidigt som möjligt.

Jag är personligen mittemellan. Jag vill komma nära i kameran men lämna vissa kreativa beslut till senare.
Jag tar tex för vana att alltid fota lite vidare så att jag kan beskära om. Ofta har min uppfattning om bilden ändrats lite när jag kommit hem och ser på det så att säga "utifrån". Min uppfattning av en scen på plats lämpar sig inte lika bra för att förmedla den till någon annan.

Ett annat exempel är Polaroid. Man kan fundera på varför man inte kör digitalt istället eller vanlig negativ film för att få möjlighet till finjustering i efterhand.
Men det finns många som kör Polaroid, Packfilm och Inatax just för snabbheten. Och många för att bilden då blir "one of a kind" och inte går att återskapa exakt.

Typ