Överdriver folk med hur starkt nätaggregat man behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Som svar på din sista del, räknat på två exempel där båda har kompetenta system som drar ~70W idle och 400W i max load.
1) Har igång datorn 8 timmar om dagen, spelar 20h i veckan.
2) Har igång datorn 24/7, spelar 60h i veckan.

1) Verkningsgraden kommer inte påverkas förutom de spelade timarna som motsvarar 1120h/år eller 448 kWh förbrukning. 2% bättre verkningsgrad skulle alltså ge 9kWh lägre energiförbrukning under ett år, det tar alltså 10 år att spara in en hundralapp på elräkningen så det går aldrig ihop ekonomiskt.

2) Precis samma uträkning som ovan fast x3, alltså 27kWh per år. Det är återigen ingen ide att använda ekonomiska skäl som orsak till att välja ett starkare agg.

Har aldrig sagt att det var pga den ekonomiska biten. Sa att det var för det är miljövänligare, så att motbevisa min poäng genom ekonomi när jag inte pratar om det är rätt onödigt.
Säg att alla i Sverige skulle ha denna tanken som jag har. om det är 9kWh per år och person, så är det 10'000'000*9. Det är alltså 90 miljoner kWh. I en värld där vi förstör allt vi rör vid så tåls det alltid att vara mer miljövänlig. Det är klart att ensam gör det ingen skillnad, men i grupp gör det stora skillnader. Visst, 10 miljoner personer i Sverige använder inte datorn. Men flera personer har flera datorer körandes, så anta för enkelhetens skull att alla gör det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Har aldrig sagt att det var pga den ekonomiska biten. Sa att det var för det är miljövänligare, så att motbevisa min poäng genom ekonomi när jag inte pratar om det är rätt onödigt.
Säg att alla i Sverige skulle ha denna tanken som jag har. om det är 9kWh per år och person, så är det 10'000'000*9. Det är alltså 90 miljoner kWh. I en värld där vi förstör allt vi rör vid så tåls det alltid att vara mer miljövänlig. Det är klart att ensam gör det ingen skillnad, men i grupp gör det stora skillnader. Visst, 10 miljoner personer i Sverige använder inte datorn. Men flera personer har flera datorer körandes, så anta för enkelhetens skull att alla gör det

Man får inte glömma att det påverkar miljön negativt om alla skrotar sina gamla nätagg och köper nya. Att tillverka ett nätagg kräver både energi, naturresurser i form av material samt det ska transporteras runt halva jorden innan vi får det. Det kan vara så att det i slutändan är miljövänligare att behålla de gamla prylarna tills de är utslitna.

Men håller med om det gamla nätagget ändå redan är utslitet och man måste välja ett nytt. Då bör man tänka på vad man köper. Men att byta ut fullt fungerande prylar i förtid är troligtvis inget bra miljöval.

För mig personligen blir det ännu mer tveksamt eftersom jag har elvärme i mitt hus. Är datorn igång så går elementen mindre hårt eftersom termostaten stänger av då det är tillräckligt varmt. I ett land där större delen av året kräver uppvärmning av våra hus så ger inte energisnåla komponenter lika stor nytta som i länder där man får köra luftkonditioneringen hårdare om datorn går varmare.

Så det är mycket att tänka på om man ska se helheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man får inte glömma att det påverkar miljön negativt om alla skrotar sina gamla nätagg och köper nya. Att tillverka ett nätagg kräver både energi, naturresurser i form av material samt det ska transporteras runt halva jorden innan vi får det. Det kan vara så att det i slutändan är miljövänligare att behålla de gamla prylarna tills de är utslitna.

Men håller med om det gamla nätagget ändå redan är utslitet och man måste välja ett nytt. Då bör man tänka på vad man köper. Men att byta ut fullt fungerande prylar i förtid är troligtvis inget bra miljöval.

För mig personligen blir det ännu mer tveksamt eftersom jag har elvärme i mitt hus. Är datorn igång så går elementen mindre hårt eftersom termostaten stänger av då det är tillräckligt varmt. I ett land där större delen av året kräver uppvärmning av våra hus så ger inte energisnåla komponenter lika stor nytta som i länder där man får köra luftkonditioneringen hårdare om datorn går varmare.

Så det är mycket att tänka på om man ska se helheten

Nej klart det är onödigt att bara byta för bytandes skull. Det är anledningen till att man skaffar ett kvalitet nätagg från början. Dom har ofta garanti i 5-10 år, och troligen lever dom längre än så.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Man man aldrig ha för mycket Watt i maskineriet

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Christley:

Har aldrig sagt att det var pga den ekonomiska biten. Sa att det var för det är miljövänligare, så att motbevisa min poäng genom ekonomi när jag inte pratar om det är rätt onödigt.
Säg att alla i Sverige skulle ha denna tanken som jag har. om det är 9kWh per år och person, så är det 10'000'000*9. Det är alltså 90 miljoner kWh. I en värld där vi förstör allt vi rör vid så tåls det alltid att vara mer miljövänlig. Det är klart att ensam gör det ingen skillnad, men i grupp gör det stora skillnader. Visst, 10 miljoner personer i Sverige använder inte datorn. Men flera personer har flera datorer körandes, så anta för enkelhetens skull att alla gör det

Om vi ser på TS fall så skulle han ligga runt 75% last med sitt nuvarande nätagg, dvs det skiljer 1% eller i TS fall 3W. Givet att du har led-lampor så är det lika mycket energi som att du har en lampa på som du inte behöver.

Så du förordar att kassera en produkt som fungerar för att spara 3W medan du använder datorn. Visst, om vi bortser ifrån energin det tar att producera det nya nätagget så finns det ju en liten vinst. Om vi däremot ställer besparingen emot lite andra alternativ, som att byta ut dina 60W glödljus mot led, att inte ha TV'n igång (eller datorn för den delen) när du inte använder den, skruva ner värmen en grad i bostaden osv. så är det helt andra siffror. Börja med de stora åtgärderna. Att spara 3W på ett effektivare nätagg är att skjuta mygg med hagelbössa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har 850w eftersom jag tidigare körde GTX 680 SLI när datorn var ny och fräsch samt att mitt nätagg är passivt vid under 500w belastning

sen gör man sig en tjänst att ha ett bättre nätagg för om ett nätagg går sönder så tar de med största sannolikhet med sig resten av datorn.. och sen vet jag inte om detta stämmer men tror att nätagg tappar effekt med åren dock så vet jag inte hur mycket.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

För klent nätagg kan ge uppskov till väldigt mystiska problem, en kraftig nätagg varar i väldigt många år. Sedan överdriver folk, men jag köper allt större än vad som behövs.

En stor varning för detta, testar man det du rekommenderar en enda gång så har man svårt att gå tillbaka och köpa ett klenare nätagg igen. Känslan av en nästan knäpptyst dator vid enklare arbete är helt underbar.

hahaha, våga vägra oljud!
Min dator låter mindre vid 100% belastning än många bekantas gör vid vila.

kör EVGAs 750watts agg, fläkten är tyvärr inte tyst när den startar (verkar vara någorlunda konsensus på det)
men med ett 1070 och 3570k så startar fläkten aldrig oavsett vad, även vid 100% CPU och GPU användning.
och mitt EVGA FTW 1070 är inte direkt ljudligt det heller

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om vi ser på TS fall så skulle han ligga runt 75% last med sitt nuvarande nätagg, dvs det skiljer 1% eller i TS fall 3W. Givet att du har led-lampor så är det lika mycket energi som att du har en lampa på som du inte behöver.

Så du förordar att kassera en produkt som fungerar för att spara 3W medan du använder datorn. Visst, om vi bortser ifrån energin det tar att producera det nya nätagget så finns det ju en liten vinst. Om vi däremot ställer besparingen emot lite andra alternativ, som att byta ut dina 60W glödljus mot led, att inte ha TV'n igång (eller datorn för den delen) när du inte använder den, skruva ner värmen en grad i bostaden osv. så är det helt andra siffror. Börja med de stora åtgärderna. Att spara 3W på ett effektivare nätagg är att skjuta mygg med hagelbössa.

I hans orginalinlägg står det

Citat:

Tl;dr: Varför rekommenderar folk 650W till 970/1060/RX480 och vilken belastning mår ett nätaggregat bäst av att ligga i load?

Det är vad jag svarade på, har inte sagt åt han att kassera sitt nätagg eller liknande. Jag svarade på varför jag kör ett 750w nätagg. Så snälla ta inga ord ur min mun när jag bara svarade på hans fråga varför jag kör 750w.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

För klent nätagg kan ge uppskov till väldigt mystiska problem, en kraftig nätagg varar i väldigt många år. Sedan överdriver folk, men jag köper allt större än vad som behövs.

En stor varning för detta, testar man det du rekommenderar en enda gång så har man svårt att gå tillbaka och köpa ett klenare nätagg igen. Känslan av en nästan knäpptyst dator vid enklare arbete är helt underbar.

mitt corsair cx 500w eller var det VS skitsamma ... båda är billiga skitagg och kostade 399kr men hörs inte inte i spel och man kan gå strömsnål dator med billigt agg sen gpu som är passiv vid enklare spelande men hörs inte när den går sen orginal intel cpu kylare som inte hörs ...cheap och deadsilent.. love it men blir 1080p medium gaming i tripple a som är downside

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Köpte ett AX860i som jag skall köra 1080 eller 1080 Ti och ett gäng SSD med en klockad 6900K på 4,3 GHz. det kommer räcka och bli över

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Överdriver vet jag inte men dagens mest prisvärda nätagg om man vill ha modulärt och bra garanti samt ett nätagg som är byggt får att hålla igång datorn 10 -15 år ligger runt 1000kr klassent .

Dem flesta köper Corsair 750 rmx eller evga g2 g3 då dem väldigt hög kvalite finns inte jätte många nätagg i 400w som har bra kvalite. Seasonic g 360 räcker tex till mina brukar men för 300kr till får jag 5 års garanti modulärt så det tycker nog väger upp.

Nu hade jag turen å fick köpa ett g 360 som enbart vart testad för 150kr så ligger som reserv

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Ja, de överdriver. Har kört datorn i sig med ett VX450 sedan 2011 eller något. Byggde ett Ryzen system för en dag sedan och det nätaget sitter kvar.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

2600k och ett 1080 här. 850w psu. Känns bra att det ej får jobba skiten ur sig

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Nej, du behöver inte mycket för att driva runt de nyare grafikkorten eller CPUerna. Det som är grejen är dock att ju högre upp i Watt du kommer desto större chans är det att du får lite högre standard på agget. Kör själv ett XFX 850W Black Edition (Vilket är ett brandat Seasonic agg). Behöver inte alls 850w, men det är fullt modulärt och semi-passivt, vilket i sin tur med tanke på hur lite av maxet jag behöver betyder att det är i princip helt tyst även när jag spelar.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle