Nvidia introducerar Titan XP – nytt flaggskepp med fullskaliga GP102

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt kort. Helt utanför min prisklass, men ändå...

Tyvärr tror jag att denna releasen inte på något sätt är relaterat inför kommande Vega*, utan det är bara Nvidia som konkurrerar med sig själv. Märkligt att den introduceras så tätt inpå GTX 1080 Ti dock.

*Om Vega presterar som GTX 1080 Ti så gör AMD en helt galen prestandaökning i detta generationsskiftet, nästan en dubblering från sin tidigare prestandakung R9 Fury X. Det hade varit riktigt kul om hoppet mellan Fury X och Vega var så stort, men pessimisten (realisten?) i mig har lärt mig att aldrig hoppas för mycket...

Skrivet av Överklockad_gasklocka:

För övrigt så ser ju jag som i min enfald inte vet vad "Ti" betyder, ännu en extra dimension av namnförvirring i Titan-korten.

"Titanium".
Har använts rätt länge av Nvidia för att visa att en krets är lite bättre/mer premium än icke-Ti.

Har inte sett "SE" (Slow Edition?) sedan GTX 560-tiden dock.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av wounds:

Vilket precis är vad som hänt. Jobbar med detta och får dagligen frågor från pro-användare som vill ha titan x istället för quadro/tesla. Man försöker med argument som långa livscykler, beprövade drivare, stabilitet, certifieringar etc men det hjälper föga när det skiljer 10000-tals kronor. Särskilt forskare och andra som behöver maskiner i enstaka projekt går den vägen. Nvidia kör internkonkurrens så att det smäller om det. Större företag som behöver förutsägbarhet och kontinuitet ligger dock fortfarande kvar på pro-korten, driftstopp kostar för mycket.

Det kan väl ändå vara andra krav på hård- och mjukvara i arbetsstationer som används för konstruktion av flygplan, byggnader och broar jämfört med videoredigering och bildbehandling?
Utan att vara så väldigt insatt tänker jag mig att kort som Titan XP skulle kunna användas t ex för professionell videoredigering och bildbehandling medan Quadro och Tesla med fördel kan användas vid konstruktion av JAS Gripen och liknande där krav på precision i beräkningarna och certifiering av mjukvaran är helt avgörande.

Permalänk
Medlem

Företaget med störst renommé (apple) använder ju exakt samma namngivningslogik. Så bevisligen funkar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej. Kretsarna är avskurna med laser.

Då blir det svårt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Vilken best.. Lite otippat släpp. Men kul att det kommer nytt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej. Kretsarna är avskurna med laser.

En händig man/kvinna löser det med lite eltejp..

Nej det blir intressat och se vad som händer när Vega kommer, förhoppningsvis blir det prissänkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunilu:

Vad tänkte Nvidia när de släppte detta kort?? Ska de kontra Vega innan det finns prestanda nummer på det??

Dem tänkte inte så mycket annorlunda som när dem har släppt alla andra kort. GP102 är den fulländade pascal kretsen helt enkelt.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vilken best.. Lite otippat släpp. Men kul att det kommer nytt.

Gillar faktiskt ändå hur dem bara släppte det kortet utan att tala om det Nvidia är ett företag som vet var dem har sina kunder.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, jag har svårt att se att man som ett mindre företag där man kanske använder korten primärt för daglig rendering t ex kan motivera Quadro eller Tesla-kort. Det blir väl lite som en mekanisk hårddisk för lagring, ska den inte användas i någon server som behöver vara vid liv 24/7 blir det ju lite svårt att motivera köp för dyra server-diskar.

Långa livscykler måste ju dessutom vara föga intressant när det går så fort ändå på GPU-marknaden med nya arkitekturer. Har man behovet av det bästa lär man ändå uppgradera vartannat år eller dylikt. Det blir väl kanske enklare att motivera om det handlar om ett fåtal kort kanske, men ska man köpa in 10-15 kort eller mer så blir det ju enorma pengar. Skulle ett kort mot förmodan säcka är det ju billigare att köpa ett nytt en eller ett par gånger.

Det beror på hur viktigt det är att det är en supporterad lösning, nedtid kostar. Långa livscykler är väldigt viktigt för stora företag som kör applikationer vilka inte kräver den högsta prestandan (vilket få av de vanligaste gör, typ autocad, solidworks etc). En homogen miljö som är enkel att managera är mycket viktigare då det sparar otroligt mycket pengar.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Det kan väl ändå vara andra krav på hård- och mjukvara i arbetsstationer som används för konstruktion av flygplan, byggnader och broar jämfört med videoredigering och bildbehandling?
Utan att vara så väldigt insatt tänker jag mig att kort som Titan XP skulle kunna användas t ex för professionell videoredigering och bildbehandling medan Quadro och Tesla med fördel kan användas vid konstruktion av JAS Gripen och liknande där krav på precision i beräkningarna och certifiering av mjukvaran är helt avgörande.

Det går nog alldeles utmärkt att rita jas med titan-kort, däremot så är det inte certifierat av de stora programvarutillverkarna vilket innebär att de inte ger dig någon support om något strular. Dessutom finns det inga externt kommunicerade roadmaps på spelkorten vilket gör att de kan försvinna ganska snabbt. Tufft läge om du ritar jas-plan och ett grafikkort pajjar och när du ska skaffa nytt har det försvunnit från marknaden, efterföljaren är inte godkänt av ditt företag och det kommer att ta 3-6 månader att få det godkänt av den interna it:avdelningen eller mjukvaruavdelningen. Förseningen gör att du får vite på ex antal hundra miljoner från beställaren. Då är de där extra tusenlapparna som ett certat kort kostar så mycket, särskilt inte när du lagt ner x antal på mjukvaran du ska köra också. Det är den tryggheten man betalar extra för.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Nja långt över 10.000 är fortfarande jäkligt mycket pengar för ett grafikkort även om det är kraftfullt och dras man med samma referenskylare som tidigare lär det bli både varmare och ljudligare nu med uppskruvade frekvenser och fler processor enheter, fast har man nu råd och vilja att slänga ut så mycket på ett kort så har man väl råd med andra kyllösningar. Tror nog att de flesta blir mest nöjda med påkostad 1080ti från partnertillverkare för betydligt billigare peng.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Eftersom vi fick två st Titan X, och den med pascal blev då Titan XP... Ska vi döpa om denna till Titan XFP för X Full Pascall?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Denna pingla kommer vara GTX 2070, GTX 1170 För volta absolut.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Är inte riktigt glad för de här Titan korten. Inget tredjeparts stöd, endast beställning från Nvidias hemsida samt en skyhög prislapp. Hade önskat att Nvidia skippat Titan helt.

En annan sak är säker, nu behövs det verkligen konkurrens från AMD, priserna behöver komma ner.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Är inte riktigt glad för de här Titan korten. Inget tredjeparts stöd, endast beställning från Nvidias hemsida samt en skyhög prislapp. Hade önskat att Nvidia skippat Titan helt.

En annan sak är säker, nu behövs det verkligen konkurrens från AMD, priserna behöver komma ner.

Jag förstår inte, Varför ska dem skippa dem ? Hur kan du säga nej till flera valfrihet.....

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Förmodligen runt 5-10% mer prestanda än Ti för 50% procent högre pris?

Please take my money!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Det går nog alldeles utmärkt att rita jas med titan-kort...

Linus (vad han nu heter) vilket jag iofs absolut inte är något fan av pratade om det där. I hans mening var den enda skillnaden och fördelen med Quadrokortet mängden VRAM.
Så för applikationer där det behövdes (rendering av animerad film, mm, vadvetjag) så var det bara Quadro som gällde så då var det bara att punga ut.
Men som sagt, jag har ingen aning och gillar inte honom som källa heller.

Permalänk
Medlem

Vi får väl kalla det Titan Xp2.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Omg omg jag köpte 1080, sen 1080ti och nu detta, cya, nu köpter jag Titan XP!

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

OHH NEEEEEY
Just amorterat huset igen för ett 1080ti !!!
Nåväl

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Nja långt över 10.000 är fortfarande jäkligt mycket pengar för ett grafikkort även om det är kraftfullt och dras man med samma referenskylare som tidigare lär det bli både varmare och ljudligare nu med uppskruvade frekvenser och fler processor enheter, fast har man nu råd och vilja att slänga ut så mycket på ett kort så har man väl råd med andra kyllösningar. Tror nog att de flesta blir mest nöjda med påkostad 1080ti från partnertillverkare för betydligt billigare peng.

Inte ens de 'billiga' korten är så billiga denna generationen.
Ta GTX 1060 6GB som exempel. Priser runt 3000kr för ett mellanklass kort, som åtminstone jag från början trodde skulle kosta runt 2000kr. En tusenlapp mer eller mindre är ganska mycket i det segmentet.
Delvis den svaga kronans fel, men ändå.

Vad ska en budget gamer köpa? GeForce GT 710 ? Det lär ju prestera bra...

Permalänk
Medlem

Vad är marginalerna på ett sånt här kort, finns det tillräckligt med oprismedvetna stackare för att motivera tillverkning av det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Denna pingla kommer vara GTX 2070, GTX 1170 För volta absolut.

GTX 2070? Dvs 10 år framåt såvida de fortsätter med samma namnschema. Alltså 10XX->11XX->12XX osv

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Vad är marginalerna på ett sånt här kort, finns det tillräckligt med oprismedvetna stackare för att motivera tillverkning av det??

Vill man ha det bästa och har pengar så varför inte? Men för den breda massan? Antagligen inte.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

GTX 2070? Dvs 10 år framåt såvida de fortsätter med samma namnschema. Alltså 10XX->11XX->12XX osv

Jag vet inte vad siffran blir för kommande Volta.

Vet absolut att 11xx eller 20xx blir det

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Inte ens de 'billiga' korten är så billiga denna generationen.
Ta GTX 1060 6GB som exempel. Priser runt 3000kr för ett mellanklass kort, som åtminstone jag från början trodde skulle kosta runt 2000kr. En tusenlapp mer eller mindre är ganska mycket i det segmentet.
Delvis den svaga kronans fel, men ändå.

Vad ska en budget gamer köpa? GeForce GT 710 ? Det lär ju prestera bra...

Jo och än roligare är att 1060 kostar ungefär vad ett 970 kostade 2015 och presterar endast marginellt bättre så länge inte vram blir ett problem och då räcker ändå inte GPU prestandan till.

Permalänk
Medlem

Nvidia har verkligen förfinat metoden att mjölka sinna kunder maximalt!

Permalänk
Medlem

Men för fan Nvidia, Titan X (Pascal) har ju kallats för Titan XP för att slippa förväxlingar med Titan X (Maxwell).

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Vafan. Jag trodde 1080 ti och titan pascal var den fulla kretsen.

Så dom har suttit o sugit på denna i typ ett halvår eller nått? Aja så blir det väl när konkurrenten laggar efter

Permalänk
Medlem

Va skoj! Jag planerade att köpa ett bra 1080 ti kort när dom kommer i lager men så dyker dessa upp å går att beställa direkt Trist dock för dom som köpte d tidigare titan kortet som blir screwed twice på prestanda tronen.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.