Permalänk
Medlem

Efter djupdykande efterforskningar inom SSD-världen landade det på Kingston KC2500 1TB som systemdisk då den likt Adata XPG SX8200 glänser i burst/4K och den slags prestanda man vill ha med mycket små filer.

Western Digital SN750 1TB för skrivning/kopiering etc då den har liten SLC-cache men extremt jämn skrivhastighet från 0% till 100% fylld, en arbetshäst helt enkelt.

Skiter i mirrored, databaser backar jag till molnet nattetid så det gör mig inget om någon av diskarna ger upp.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

min unraid låda har fått lite transcoding support
fick öppna och rycka rgb kabeln på graffekortet dock, fortnite ljuset drog hela 10watts, i en låda som är stängd i ett rack kändes det inge vidare men fixat nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

min unraid låda har fått lite transcoding support
fick öppna och rycka rgb kabeln på graffekortet dock, fortnite ljuset drog hela 10watts, i en låda som är stängd i ett rack kändes det inge vidare men fixat nu.

https://i.imgur.com/nGpMK5t.jpg

Vad är det för chassi?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Vad är det för chassi?

Hittar inte exakt samma modell, men var något noname 24bay server case från england, köpte det för ca 3 år sedan. Sök på 24bay server case så hittar du liknande, alla har mer eller mindre samma layout med väldigt liten differens.

2 till bilder hur det ser ut:

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Hittar inte exakt samma modell, men var något noname 24bay server case från england, köpte det för ca 3 år sedan. Sök på 24bay server case så hittar du liknande, alla har mer eller mindre samma layout med väldigt liten differens.

2 till bilder hur det ser ut:
https://i.imgur.com/9lzekAQ.png
https://i.imgur.com/iAHhkqF.jpeg

Stiligt! Sjulle de kunna vara från x-case?

Hur står det till med ljud och temperatur på diskar?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Stiligt! Sjulle de kunna vara från x-case?

Hur står det till med ljud och temperatur på diskar?

Ja x-case 24bay ger träffar på något som ser väldigt likt ut: http://www.custombuilt-pc.co.uk/shop/components/cases/x-case-..., kan mycket möjligt vara en sådan.

Jag har satt grejerna i ett ljudisolerat rack så det låter inte mer än ett dovt susande från fläktarna i racket, jag kan sova i samma rum som racket om det ger dig någon ide av ljudnivån.

Men om du kör öppet rack så låter det en del... om du proppar i 24 diskar så har du ju disk ljudet + att de 2 inkluderade fläktarna i bak var mer "server fläktar" och de pumpar rätt mycket luft i standard läge, men jag satte 2x noctua "quiet adapter" på dessa för att få ner ljudnivån så jag inte hör dem när jag har stängt dörren till racket.

Tempen på diskarna är runt 35-40c, 45c när det galet varmt ute.

Permalänk
Medlem

Hur plockar jag egentligen ut en usb-hårddisk säkert ur min unraid? Jag har bara unmountat och sen tryckt för att spinna ner den innan jag pluggat ut, men har nu fått problem med att filerna blivit osynliga på unraid (men syns på windows).

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Jag ska i helgen bygga min första unraid server och har en fundering.. jag har flera, men vi börjar med denna.
Då jag skaffat 2st 6TB diskar undrar jag om jag vid ett senare tillfälle kan lägga in en tredje disk och sätta som parity till dom befintliga?

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Jag ska i helgen bygga min första unraid server och har en fundering.. jag har flera, men vi börjar med denna.
Då jag skaffat 2st 6TB diskar undrar jag om jag vid ett senare tillfälle kan lägga in en tredje disk och sätta som parity till dom befintliga?

Japp. Det går bra. Tänk bara på att den måste vara lika stor, eller större, än största disken i array:en

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Japp. Det går bra. Tänk bara på att den måste vara lika stor, eller större, än största disken i array:en

Kanon.
Tack för snabbt svar!

Jag kommer att vilja bygga ut den i framtiden, men i dagsläget vill jag framför allt ha lagringsutrymmet.

Får väl posta specs senare i kväll då jag (förhoppningsvis) fått igång allt

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Kanon.
Tack för snabbt svar!

Jag kommer att vilja bygga ut den i framtiden, men i dagsläget vill jag framför allt ha lagringsutrymmet.

Får väl posta specs senare i kväll då jag (förhoppningsvis) fått igång allt

Min största rekommendation gällande unraid är att ha en SSD-cache pool. Gör massiv skillnad tycker jag (gällande hastighet för kopiering, skrivning, läsning mm).

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Min största rekommendation gällande unraid är att ha en SSD-cache pool. Gör massiv skillnad tycker jag (gällande hastighet för kopiering, skrivning, läsning mm).

Yes, tänkte lägga upp ssd cache.

CPU: AMD Ryzen 5 3600
Mobo: ASRock B550M Pro4
RAM: Corsair LPX 3200MHz 32GB
SSD: Kingston A2000 M.2 500GB x2
HDD: Seagate IronWolf Pro 6TB x2

Min tanke var att avvända den ena SSD till cache och den andra till div VM's/Dockers
Eller kan man dedikera utrymme på cache för VM's ?

Jag är som sagt helt ny på detta

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Yes, tänkte lägga upp ssd cache.

CPU: AMD Ryzen 5 3600
Mobo: ASRock B550M Pro4
RAM: Corsair LPX 3200MHz 32GB
SSD: Kingston A2000 M.2 500GB x2
HDD: Seagate IronWolf Pro 6TB x2

Min tanke var att avvända den ena SSD till cache och den andra till div VM's/Dockers
Eller kan man dedikera utrymme på cache för VM's ?

Jag är som sagt helt ny på detta

Du kommer att ha några default shares och sedan kan du skapa egna shares.
För VM's så ligger de som standard i den share som heter 'domains'. Data för dockers ligger under appdata.
Rekommenderat är att båda dessa ligger på cache (SSD helst).
Svårt att dedikera endast visst utrymme på cache till en sak. Men du kan skapa ett share som endast ligger på cache eller lägga ett default share på cache endast.

Beroende på hur viktigt du tycker det är så kan det vara bra att skapa redundans för cache:n också. Jag själv kör med ekvivalent till raid1 på min ena cache där jag har docker appdata och VM's.
På min andra cache kör jag stripe då den agerar endast stor yta att kopiera in data till unraid.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Du kommer att ha några default shares och sedan kan du skapa egna shares.
För VM's så ligger de som standard i den share som heter 'domains'. Data för dockers ligger under appdata.
Rekommenderat är att båda dessa ligger på cache (SSD helst).
Svårt att dedikera endast visst utrymme på cache till en sak. Men du kan skapa ett share som endast ligger på cache eller lägga ett default share på cache endast.

Beroende på hur viktigt du tycker det är så kan det vara bra att skapa redundans för cache:n också. Jag själv kör med ekvivalent till raid1 på min ena cache där jag har docker appdata och VM's.
På min andra cache kör jag stripe då den agerar endast stor yta att kopiera in data till unraid.

Nu har jag äntligen fått igång min unraid
Hade lite problem med att bios inte hittade mina m.2, så fick flasha.

Har du alltså lagt upp två pools för cache?

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Nu har jag äntligen fått igång min unraid
Hade lite problem med att bios inte hittade mina m.2, så fick flasha.

Har du alltså lagt upp två pools för cache?

Japp 😊
Riktigt trevligt med två/flera cache pools!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Japp 😊
Riktigt trevligt med två/flera cache pools!

Ah, nu börjar jag bli lite varm i denna underbara UnRaid värld
Har lagt upp dockers för Plex och spelservrar via community apps, löjligt enkelt!

Något roligt är att jag var helt inställd på att köra TrueNas. Kollade på flera videos och tyckte att det såg superbra ut... Tills jag upptäckte att det var komplicerat, om omöjligt, att köra steamcmd pga FreeBSD.
Detta ledde mig till att välja UnRaid. Som tur var! UnRaid är ju kanon!

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma. Jag har en väl fungerande miljö i Win Server 2016 med sonarr, radarr, jackett, plex, deluge m fl och allehanda skript för cleanup och auto-extract.. men vilket rackel att få allt att lira från första början eller dom gånger jag uppgraderar eller vill blåsa om operativsystemet.

Du måste tänka på matchande Python-bibliotek, matcha 7zip så x86-versionen passar Deluge.. vissa plugins är inte kompatibla med nyaste versionen av deluge.. att utföra en enkel åtgärd som att kontrollera en nedladdad katalog om den innehåller både rar + mp4 och om så är fallet, ta bort mp4 krävde att jag fick ta hjälp av en vän för att programmera ett C#-program som exekveras via radarr/sonarr...

Att få till den cache-hantering som är inbyggd i unraid är inga problem, men kräver oändligt mycket mer manuell handpåläggning med labels och moves inuti torrent-klienten och i slutändan måste du ändå rensa cache-disken manuellt eller ställa in en massa separata tasks för att flytta allt till snurrdisk..

I unraid? Installera dockers, aktivera cache på det vis du vill, lägg in ett plugin och något bash-script på sin höjd.. klar!

Så grymt smidigt ✨ Sen erbjuder det ju fantastiskt mycket fler fördelar som att kunna köra separata dockers över VPN, och en galen reducering av overhead... saknar man Windows? Släng upp en VM via gui:t på några minuter.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Gjorde om min dator hemma till servern eftersom jag typ aldrig spelar på den längre efter vi fick barn.

Blev ett byte av chassi i helgen och är sjukt nöjd med Fractal Design Define 7 XL.

Däremot är det typ flera månaders leveranstid på hårddiskslädarna till chassit så fick montera en disk längst ner i lådan.

Permalänk
Medlem

Hur går jag till väga om jag vill kunna komma åt mina shares på distans?
Jag har googlat och såg att Space Invader One hade ett par videos om OpenVPN-AS docker. Men den finns inte att få tag på längre tydligen. Så hur gör ni andra?

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Hur går jag till väga om jag vill kunna komma åt mina shares på distans?
Jag har googlat och såg att Space Invader One hade ett par videos om OpenVPN-AS docker. Men den finns inte att få tag på längre tydligen. Så hur gör ni andra?

WireGuard! Se: https://unraid.net/blog/wireguard-on-unraid

Sjukt mycket smidigare och snabbare än OpenVPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Hur går jag till väga om jag vill kunna komma åt mina shares på distans?
Jag har googlat och såg att Space Invader One hade ett par videos om OpenVPN-AS docker. Men den finns inte att få tag på längre tydligen. Så hur gör ni andra?

Skrivet av zaap:

WireGuard! Se: https://unraid.net/blog/wireguard-on-unraid

Sjukt mycket smidigare och snabbare än OpenVPN.

Förövrigt är det ju en smidigare lösning, om det går, att sätta upp VPN-servern i din router istället, då får du ju tillgång till hela ditt hemmanätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

WireGuard! Se: https://unraid.net/blog/wireguard-on-unraid

Sjukt mycket smidigare och snabbare än OpenVPN.

Kanon, ska kolla in det!

Skrivet av No_Jah:

Förövrigt är det ju en smidigare lösning, om det går, att sätta upp VPN-servern i din router istället, då får du ju tillgång till hela ditt hemmanätverk.

Ja, jag har läst om det med. Har inte kollat min router än. Men ska göra det när jag kommer hem.

Tack för svar!

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Förövrigt är det ju en smidigare lösning, om det går, att sätta upp VPN-servern i din router istället, då får du ju tillgång till hela ditt hemmanätverk.

Det går att komma åt hela hemmanätverket även med wireguard-servern på unraid. Däremot är det trevligt att ha sånt i routern som du säger så att man inte kastas ut om servern måste starta om eller dylikt.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Behöver en ren lagrings Unraid maskin. Se signatur för befintlig VM/app-server.
Tänkte mig ett 6-8 portars moderkort - förslag till att stoppa in i Fractal Desing Meshify 2?
Måsten: m2, 6-8xSATA, max 3000kr.
AMD eller Intel?

Visa signatur

Unraid#1: Asus X99-M WS/SE, Xeon E5-2683 v3, 32GB

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Stiligt! Sjulle de kunna vara från x-case?

Hur står det till med ljud och temperatur på diskar?

Kan nog vara ett från https://www.inter-tech.de/products/ipc Har själv ett 4416 som ser identiskt ut. Finns att köpa på Proshop tex

Permalänk
Medlem

Unraid för Plex och Torrent

Tja!

WOT...

Jag har i många år kört Plex media server och Torrent via Windows och hårddiskar kopplade som vanligt där jag placerat ut media filer i olika mappar, alltså basic användande utan backup, jag har på sistone börjat funderat om det skulle vara värt med "riktigt" server programvara...det enda jag egentligen är ute efter är att köra som idag, Plex och Torrent samt eventuella tillägg för undertexter osv, jag antar att det går att skapa olika mappar beroende på media? tex 4K filmer, barnfilmer osv.

Det är alltså inga livsviktiga filer som inte går att få tillbaka, hade bara varit trevligt med någon form av backup om någon disk skulle ge upp, även om jag "förlorar" en disk, eller ska jag fortsätta köra som idag? Jag har 4st 14TB WD140EMFZ diskar idag, så blir 3st att använda för media, alt om jag skaffar en större disk som parity drive?

Jag kör detta idag via en Surface Go 2 m3 8GB och denna Icybox med plats för 4 diskar vilket fungerar bra och med låg strömförbrukning, jag inte behov av att media behöver transcodas då jag kör Nvidia Shield som spelar upp allt utan problem, kan tänka mig gå över till ett mindre PC chassi med plats för 6-8 diskar om det behövs.

https://icybox.de/en/product.php?id=155

2st diskar är aktiva just nu varav en är full och ca 3TB ledigt på ena och 2st ligger tomma, som jag förstått så måste diskarna nollas om man ska köra Unraid men jag antar att jag skulle kunna stoppa i de 2 som är tomma och sedan överföra media jag har på de 2 nuvarande diskar för att sedan kunna stoppa in de i unraid ?

är det någon som kör Unraid på en bärbar dator med externa diskar? eller annat alternativt än Unraid? Tack!

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Tja!

WOT...

Jag har i många år kört Plex media server och Torrent via Windows och hårddiskar kopplade som vanligt där jag placerat ut media filer i olika mappar, alltså basic användande utan backup, jag har på sistone börjat funderat om det skulle vara värt med "riktigt" server programvara...det enda jag egentligen är ute efter är att köra som idag, Plex och Torrent samt eventuella tillägg för undertexter osv, jag antar att det går att skapa olika mappar beroende på media? tex 4K filmer, barnfilmer osv.

Det är alltså inga livsviktiga filer som inte går att få tillbaka, hade bara varit trevligt med någon form av backup om någon disk skulle ge upp, även om jag "förlorar" en disk, eller ska jag fortsätta köra som idag? Jag har 4st 14TB WD140EMFZ diskar idag, så blir 3st att använda för media, alt om jag skaffar en större disk som parity drive?

Jag kör detta idag via en Surface Go 2 m3 8GB och denna Icybox med plats för 4 diskar vilket fungerar bra och med låg strömförbrukning, jag inte behov av att media behöver transcodas då jag kör Nvidia Shield som spelar upp allt utan problem, kan tänka mig gå över till ett mindre PC chassi med plats för 6-8 diskar om det behövs.

https://icybox.de/en/product.php?id=155

2st diskar är aktiva just nu varav en är full och ca 3TB ledigt på ena och 2st ligger tomma, som jag förstått så måste diskarna nollas om man ska köra Unraid men jag antar att jag skulle kunna stoppa i de 2 som är tomma och sedan överföra media jag har på de 2 nuvarande diskar för att sedan kunna stoppa in de i unraid ?

är det någon som kör Unraid på en bärbar dator med externa diskar? eller annat alternativt än Unraid? Tack!

Jag har nu fått igång Unraid sedan ett par dagar och kör Trial men ska gå på Plus versionen, av det lilla jag hunnit testa så verkar detta vara exakt det jag ville och ännu bättre! kör just nu med en bärbar dator med i5 1135G7, 256GB SSD, 16GB RAM och Icybox kopplad med 4x14TB varav en parity disk, verkar fungera bra, får se om man byter det till en PC burk med plats för flera diskar.

följande denna guide för att få det jag önskade.

https://youtu.be/AMcHsQJ7My0

så just nu kör jag Plex, Sonarr, Radarr, Bazarr, Jackett och Torrent vilket gör det jag vill, ska se om jag ersätter Jackett med Prowlarr, finns säkert mer att göra men ska först blir varm i kläderna innan jag utforskar, men det ser lovande ut.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

2st diskar är aktiva just nu varav en är full och ca 3TB ledigt på ena och 2st ligger tomma, som jag förstått så måste diskarna nollas om man ska köra Unraid men jag antar att jag skulle kunna stoppa i de 2 som är tomma och sedan överföra media jag har på de 2 nuvarande diskar för att sedan kunna stoppa in de i unraid ?

Ja, precis så. Börja med en paritetsdisk och en datadisk så att du kan kopiera in allt. När du gjort det kan du lägga in de två kvarvarande diskarna i din array och formattera om dem.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ja, precis så. Börja med en paritetsdisk och en datadisk så att du kan kopiera in allt. När du gjort det kan du lägga in de två kvarvarande diskarna i din array och formattera om dem.

Jag började med två tomma diskar som data diskar då jag behövde överföra media från de två som jag hade fyllt, stoppade sedan i de två och ena data och parity, så nu har jag 14TB ledigt.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Varför ska man använda Unraid?