Permalänk
Medlem

Sänkte hastighet efter omkoppling

Hej!

Kort och gott så hade vår nätverksuttag i hallen gått sönder så jag köpte en ny kontakt och ett kroneverktyg och satte dit den. Men nu visar det sig att istället för att ha mina 250mbits ner som jag hade förut så ligger jag på ca 100 ned. Och om jag kommer ihåg rätt så är det för att jag blandat ihop två färger men jag kan inte riktigt klura ut vilka det är? Går det att svara eller måste jag testa mig fram?

(Jag vet inte hur de kopplat i den andra änden)

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat då? Montera isär uttaget och ta en bild. Det är B-standarden du ska följa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Hur har du kopplat då? Montera isär uttaget och ta en bild. Det är B-standarden du ska följa.

Okej jag gör det ikväll!

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju även vara så att du inte fått kontakt när du pressade ner kabeln i plinten även om den är placerad på rätt ställe.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Hur har du kopplat då? Montera isär uttaget och ta en bild. Det är B-standarden du ska följa.

http://imgur.com/a/TUJxs

Permalänk
Medlem

Den orange/vita är inte "kronad" i botten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Den orange/vita är inte "kronad" i botten!

Tryckte ned den ordentligt men har ännu bara 100mbits ned, men tack ändå!

Permalänk
Medlem

Hastighetsbegränsningen ner till 100 tyder ju på att det inte blir en giglänk, alltså att något är galet med de blå och bruna paren.
Och om jag zoomar in på bilden du la upp så ser det lite märkligt ut med övre brun/vit samt blå/vit, är du säker på att dessa ska termineras längst upp och inte ett steg ned?
Det ser nämligen ut, om jag nu inte ser fel, som om att de övre två plintarna är någon form av reserver, (märklig plint tycker jag förövrigt).

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

@sYph: Oj det hade jag inte ens märkt, prövar att flytta ned dom ett snäpp!

Skrev fel...
Permalänk
Medlem

@sYph: Tryckte ner dom i utagen över men har ännu bara 100mbits, då måste det väll vara att så att brun och blå är på fel sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokie:

@sYph: Oj det hade jag inte ens märkt, prövar att flytta upp dom ett snäpp!

Tvärt om. Du skulle flytta ner de övre två ledarna. Det borde vara ledigt längst ut i plikten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Nej alltså de ÖVRE två, ska NER ett snäpp, färgerna ser bra ut, jag tror placeringen felar.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

@LoseMyMind: Ja precis skrev fel, menade såklart att jag flyttade ned dom två övre..

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/a/Luqd2
Så här ser det ut just nu. Den ljus blåa ser skadad ut skall nog göra om den.

Permalänk
Medlem

Ja den ser ut att behöva kontakteras om, angående färgerna så finns det ju en färgmarkering i botten på plinten, och med största sannolikhet så stämmer denna enligt "B".

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sYph:

Ja den ser ut att behöva kontakteras om, angående färgerna så finns det ju en färgmarkering i botten på plinten, och med största sannolikhet så stämmer denna enligt "B".

Det ser ut som att det är dubbla färgmarkeringar, så antagligen står det både A och B längst upp till och med, så man kan följa rätt kolumner

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@sYph: Okej nu har jag gjort så här.

1) Satte i den blå-vita korrekt och testade ännu 100mbits.
2) Bytte plats på de blåa och bruna och testade ännu 100mbits

Vet inte vad problemet är, men här kommer en bild på den gamla plinten eller vad det nu kallas.
http://imgur.com/a/vIdN5

Det löste sig! Visade sig att efter jag bytt plats på de bruna och blåa så behövde jag starta om routern.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det ser ut som att det är dubbla färgmarkeringar, så antagligen står det både A och B längst upp till och med, så man kan följa rätt kolumner

Ja självfallet är det dubbla markeringar, min uttalande var kanske lite luddigt.
Det jag menade var att antagligen så har den som en gång i tiden installerat fastighetsnätet kontakterat efter B, så om då trådskaparen följer färgschemat efter B-märkningen så bör det fungera. Men nu verkar det ju som om att det var en omförhandling av länk som krävdes från routerns sida.
Slutet gott allting gott!

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]