En allmän tråd om Ryzens moderkort, diskussioner och upplysningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Jag kör ett Prime B350. Fungerar bra, vet ej hur det är mot andra. Men 850kr på netonnet

Går det att få någon clock på B350-kort?
Jävligt sugen på en MSI Mortar i vitt finns tråkigt nog bara på skitbutiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Går det att få någon clock på B350-kort?
Jävligt sugen på en MSI Mortar i vitt finns tråkigt nog bara på skitbutiker.

Alla B350 går att klocka, inte för jah provat så mycket men min går i 3.8

Kolla här

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Alla B350 går att klocka, inte för jah provat så mycket men min går i 3.8

Kolla här

Va? varför finns inte komplett med på prisjakt då? Ska man behöva kolla butikerna manuellt också?

Edit:
Nu va det dock inte moderkort jag tänkte på främst utan minnen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Haha ingen aning.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Satan, min Gigabyte K7 verkar bli uppskjuten... IGEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Går det att få någon clock på B350-kort?
Jävligt sugen på en MSI Mortar i vitt finns tråkigt nog bara på skitbutiker.

Det är din processor som styr om du kan klocka bra eller dåligt på et B350 moderkort. Minnen kan du bara klocka till max divider som bioset har med.

Hade moderkortet haft BLCK chip så kan du ställa cpu på tex 39X104 som ger 4056mhz. Minnet skulle i så fall ge en ordentlig boost i prestanda. På ett B350 kan du sätta 40,5X100 som skulle ge samma hastighet på cpu, men klart sämre prestanda på minnet.

Det blir ännu mer prestanda om och när det kommer 3500 divider till minnet snart. Om B350 korten väljer att ta med det eller inte återstår att se, men jag skulle inte hålla andan.

Är man intresserad av att klocka skulle jag se på följande moderkort:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4188879
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4178221
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4178222
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4178223
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4186274

Dom har möjlighet att klocka via BLCK som kräver ett speciellt chip på moderkortet.

För att man skall vara lite framtidsäkrad till när 3500 dividern kommer hade jag köpt G.skill minnen som är 3600 eller snabbare. Alltså 3600 cas 15 eller snabbare med cas 16,17,18 osv. 3600 cas 15 och 3600 cas 16 är bägge Samsung B minnen, men Cas 15 är bara bättre selekterade från tillverkaren. Med andra ord, de klarar högre frekvens än Cas 16.

Notera att ovanstående produkter inte är några personliga preferenser från min sida. Bara ren och skär information.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Fick detta från NZXT idag... Snart.... Snart...

I wanted to provide you with an update regarding your AM4 bracket request. We have confirmation from our supplier that the kits are on the way and we hope to be shipping them out beginning the week of April 3rd. The kits will be shipped out in the order they were received, so please be patient. When your order is shipped, you will receive a confirmation email from us.
I am sorry it has taken a while to get you the AM4 bracket. If you are curious about what caused the delay, the team at Gamer’s Nexus has put together a video explaining all the issues. You can view it here: https://youtu.be/705YHr1DyMw
Thanks for your patience. We hope your new AM4 build goes smoothly.

Lauren Kim -
NZXT

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hrm. Jeg la inn en ordre for et sett 2x8 GB CL14 3200mhz DDR4 "Ryzen" ram (Flare X, F4-3200C14D-16GFX, angivelig m. Samsung minne) for over en uke siden, men selger har ennå ikke fått dem inn.

AMD har på sin blogg noen nyheter for Ryzen, og påpeker enkelte ting som burde være interessant for alle her:

*We have reduced DRAM latency by approximately 6ns. This can result in higher performance for latency-sensitive applications.
* We resolved a condition where an unusual FMA3 code sequence could cause a system hang.
* We resolved the “overclock sleep bug” where an incorrect CPU frequency could be reported after resuming from S3 sleep.
* AMD Ryzen™ Master no longer requires the High-Precision Event Timer (HPET).

Og

"We will continue to update you on future AGESA releases when they’re complete, and we’re already working hard to bring you a May release that focuses on overclocked DDR4 memory."

https://community.amd.com/community/gaming/blog/2017/03/30/am...

Inlägg sammanfogade, off topic raderat /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Jag ser verkligen fram emot nytt UEFI med dessa AGESA-uppdateringar och andra fixar. 0511 funkar okej för mig på mitt X370-Pro men jag kan fortfarande inte köra RAM-minnet i den specifierade frekvensen.

Låter som att uppdateringen i maj är den man vill åt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att få se massa tester i maj där 3600 Mhz minnen faktiskt fungerar, även i coldboot och förhoppningsvis får vi då en gång för alla svart på vitt exakt hur mycket snabbare minnen faktiskt gör för Ryzen.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Jeg tror at når jeg får rambikkene mine, så bare setter jeg DDR4 minnet til en helt grei hastighet og så får andre tulle med overklokking fram til mai måned.

For meg blir det viktig å kjøre 3200 MHz ram med CL14, og så kjøre Ryzen 1800x prosessoren med strømsparingsfunksjonen intakt, og SÅ, kan jeg evt. se om det er noe rom for overlokking på cpu og minnet.

Permalänk
Medlem

Nytt bios uppe till Asus PRIME X370-PRO

Beskrivning PRIME X370-PRO BIOS 0515
1.Improve system stability.
2.Enhance memory compatibility
3.Improve CPU temperature monitor function
Filstorlek 5.9 MBytesuppdatera 2017/03/31
Ladda ner från Global

Permalänk
Medlem
Skrivet av deicide:

Nytt bios uppe till Asus PRIME X370-PRO

Beskrivning PRIME X370-PRO BIOS 0515
1.Improve system stability.
2.Enhance memory compatibility
3.Improve CPU temperature monitor function
Filstorlek 5.9 MBytesuppdatera 2017/03/31
Ladda ner från Global

Svänger fint. Alla värden för OC får köras om på nytt igen. Blev andra värden när jag drog in 0511 och nu med 0515 så är min 4GHz OC instabil med samma spänning som innan (verifierat via CPU-Z).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Även nytt till Asus Prime 350M-A!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av deicide:

Nytt bios uppe till Asus PRIME X370-PRO

Beskrivning PRIME X370-PRO BIOS 0515
1.Improve system stability.
2.Enhance memory compatibility
3.Improve CPU temperature monitor function
Filstorlek 5.9 MBytesuppdatera 2017/03/31
Ladda ner från Global

Min dator blev tystare även med egna fläktkurv-inställningar. CPU visar 10-15 grader lägre. Inte testat om jag kan köra upp mina corsair minnen över 2133 Hz.

... Testat nu, nej mina https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/c... minnen slår i 2133 Hz-taket.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar:
Trist.. det kommer lösa sig får vi hoppas men bra drygt ändå!
1.35V+ för stickorna samt testat blck ökning för att få upp dem något?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Inaktiv

Varför är X370 moderkorten så fruktansvärt dyra? Man kan köpa ett Z170 ROG moderkort för 1500kr idag. Ett motsvarande AM4 moderkort verkar kosta 2000kr+
Det känns som en bakvänd strategi om man vill ta marknadsandelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Varför är X370 moderkorten så fruktansvärt dyra? Man kan köpa ett Z170 ROG moderkort för 1500kr idag. Ett motsvarande AM4 moderkort verkar kosta 2000kr+
Det känns som en bakvänd strategi om man vill ta marknadsandelar.

Vänta tills det kommer ut fler kort så kommer nog priserna gå ner för många kort också. Finns varken jättemånga kort än eller nån vidare konkurrens.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Varför är X370 moderkorten så fruktansvärt dyra? Man kan köpa ett Z170 ROG moderkort för 1500kr idag. Ett motsvarande AM4 moderkort verkar kosta 2000kr+
Det känns som en bakvänd strategi om man vill ta marknadsandelar.

Z170 tillhör ju föregående generation chipset. Även om B350 inte tillhör föregående generation så är det nog mer rättvist att jämföra med det chipset och där hittar du moderkort för 850:- vilket är rätt skapligt pris.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Varför är X370 moderkorten så fruktansvärt dyra? Man kan köpa ett Z170 ROG moderkort för 1500kr idag. Ett motsvarande AM4 moderkort verkar kosta 2000kr+
Det känns som en bakvänd strategi om man vill ta marknadsandelar.

billigaste x370 kostar 1600kr så är väl helt ok för en nylanserad krets med tanke på efterfrågan

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anonymous FTW:

Z170 tillhör ju föregående generation chipset. Även om B350 inte tillhör föregående generation så är det nog mer rättvist att jämföra med det chipset och där hittar du moderkort för 850:- vilket är rätt skapligt pris.

Z170 är ju dock i högsta grad aktuellt ännu dock då Z270 inte längre har några fördelar efter Optane floppen. Men om vi ska jämföra mot Z270 så kostar det billigaste 979kr idag. Billigaste köpbara X370 ligger på 1649kr.

Skrivet av Flopper:

billigaste x370 kostar 1600kr så är väl helt ok för en nylanserad krets med tanke på efterfrågan

Nja det kan jag inte hålla med om, Intels Z-chipsets har gått att få för runt 1000-lappen direkt efter lansering. Procentuellt sett så är X370 är faktiskt extremt dyr i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Fråga, räcker Wraith Spire bas kylaren som kommer med paketet att kyla en R7 1700 om man sätter den i turbo på 3.7 eller om man sätter processorn upp till 3.9?

Eller skulle det vara bättre med en AiO till exempel?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Fråga, räcker Wraith Spire bas kylaren som kommer med paketet att kyla en R7 1700 om man sätter den i turbo på 3.7 eller om man sätter processorn upp till 3.9?

Eller skulle det vara bättre med en AiO till exempel?

Jag kör min överklockad till 3.8Ghz i väntan på monteringskit från NZXT. Processorn blir då ca 78C i stresstest men det är ju lugnt. AMD har själva sagt att 95C är en OK temperatur.

Visst, väsnas den en del när man kör stresstest och så men annars är det ganska tyst.

Ska du upp till 3.9 så är det nog bättre med en AIO. Jag har försökt med 3.9 men det blir helt enkelt för jävla varmt med den spänningen man måste ha, så det funkar inte för mig. Bättre i så fall att köra med en AIO. Då får du ju dessutom ett tystare system.

1.7 är inga problem alls på Wraith dock. Min fixar det på 1.2V och då är det ingen värme att prata om så då hörs det knappt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kör min överklockad till 3.8Ghz i väntan på monteringskit från NZXT. Processorn blir då ca 78C i stresstest men det är ju lugnt. AMD har själva sagt att 95C är en OK temperatur.

Visst, väsnas den en del när man kör stresstest och så men annars är det ganska tyst.

Ska du upp till 3.9 så är det nog bättre med en AIO. Jag har försökt med 3.9 men det blir helt enkelt för jävla varmt med den spänningen man måste ha, så det funkar inte för mig. Bättre i så fall att köra med en AIO. Då får du ju dessutom ett tystare system.

1.7 är inga problem alls på Wraith dock. Min fixar det på 1.2V och då är det ingen värme att prata om så då hörs det knappt.

Ja nå jag kommer lustigt nog från att ha försökt installerat en Noctua kylare som gjorde att ingenting fungerade, alltså ingen POST, inga fläktar som ville snurra, alla LED på moderkortet fungerade och CPU READY lyste grönt men annars var det dött som i graven.

Tog bort Noctua kylaren och satte på Wraith Spire, och vips så startade maskinen som väntat.

Och jag har ingen erfarenhet med att överklocka, är mera nöjd om det skulle finnas en knapp som man skulle pilla med och automatiskt gå upp till <insert magic number> och simsalabim.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Ja nå jag kommer lustigt nog från att ha försökt installerat en Noctua kylare som gjorde att ingenting fungerade, alltså ingen POST, inga fläktar som ville snurra, alla LED på moderkortet fungerade och CPU READY lyste grönt men annars var det dött som i graven.

Tog bort Noctua kylaren och satte på Wraith Spire, och vips så startade maskinen som väntat.

Och jag har ingen erfarenhet med att överklocka, är mera nöjd om det skulle finnas en knapp som man skulle pilla med och automatiskt gå upp till <insert magic number> och simsalabim.

Vad har du för moderkort? Brukar finnas färdiginställda överklockningsprofiler i BIOS på de flesta nu om man inte vill pilla själv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Söker lite råd!

Har en ryzen 1700 som jag dragit upp till 3,7 med Ryzen Master, funkar hur bra som helst, inga krasher och tempsen är finfina.

Dock så verkar det som att ryzen master ställer om allting till default varje gång jag startar om datorn, någon som stött på det här?

Kan inte riktigt klocka i bios på mitt gigabyte b350 då jag inte kan sätta någon fast volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad har du för moderkort? Brukar finnas färdiginställda överklockningsprofiler i BIOS på de flesta nu om man inte vill pilla själv.

Ja jag sitter med Asus Crosshair VI Hero och jo jag vet att XMP och liknande finns men den går ju bara upp till 3.7 och resten 0.2 borde man ju då själv göra och utan erfarenhet så blir det ju lite farligt.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som kör asus prime x370 pro med windows 7 64-bit?
Undrar lite över drivers till nätverks kortet. finns inget på asus hemsida eller på intel som är nyare än 2015. Den nyaste intel drivers på deras hemsida har alla från 2015 förutom den som Ryzen använder.
Finns drivers på andras moderkorts tillverkare som asrock etc som kör också intels network card som asus har och dom har drivers för windows 7 64-bit : S.

Förresten Asus support suger hårt... Dom har ingen support för datorkomponenter, då måste du skicka ett mail och vänta typ 2 dar på ett svar...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Fatty:

Är det någon här som kör asus prime x370 pro med windows 7 64-bit?
Undrar lite över drivers till nätverks kortet. finns inget på asus hemsida eller på intel som är nyare än 2015. Den nyaste intel drivers på deras hemsida har alla från 2015 förutom den som Ryzen använder.
Finns drivers på andras moderkorts tillverkare som asrock etc som kör också intels network card som asus har och dom har drivers för windows 7 64-bit : S.

Förresten Asus support suger hårt... Dom har ingen support för datorkomponenter, då måste du skicka ett mail och vänta typ 2 dar på ett svar...

Detta är LAN chippet, Intel® I211-AT.
Hittade detta på Intels hemsida, borde fungera.
https://downloadcenter.intel.com/download/18713/Ethernet-Inte...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Detta är LAN chippet, Intel® I211-AT.
Hittade detta på Intels hemsida, borde fungera.
https://downloadcenter.intel.com/download/18713/Ethernet-Inte...

står inget att den ska funka. senaste där I211-at står med är
https://downloadcenter.intel.com/download/25242/Intel-Network...
vilket är ifrån 2015: S .

Intel rekommenderade inte att ta hem drivers ifrån deras hemsida utan från moderkorts tillverkarens hemsida.