Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

dock saknades det 50 öre och det kunde dom inte bjuda på visst förstår man dom men måste kostat mycket mer att bära tillbaka alla matvaror på bandet.

Men vänta nu, varför inte bara plocka bort en vara och betala resten?
Eller blev det principsak och du vägrade betala alls?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Men vänta nu, varför inte bara plocka bort en vara och betala resten?
Eller blev det principsak och du vägrade betala alls?

Nej det kunde vi absolut gjort och det var ju faktiskt mitt egna fel att jag glömt kortet så det tar jag fullt på mig. Men i situationen då blev det ganska krångligt med kassörskan som var enormt otrevlig när jag sa att jag glömt kortet och börja kolla efter kontanter. och sa att jag bara hade 1200kr på mig och fick ett otrevligt svar tillbaka. Så det blev en edge redan där men faktiskt tyckte jag det var snålt som handlade för över 1000kr per vecka där och gjort i flera år. Hon hade en dålig dag och det hade nog jag med jag tyckte det var snålt ändå.

Skrivet av FatherOfThree:

Snålhet handlar det väl inte om, när inte någon gör något för egen vinning?

Kassapersonal i matvarubutiker har normalt inga som helst mandat att pruta på priset.
Och har troligtvis även fått strikta instruktioner att absolut inte göra det.

Bara 50 öre kanske du säger, men var drar du gränsen, 1kr 3kr 4Kr?

Du däremot är ute och storhandlar och råkar av en slump ha exakt 50 öre för lite med dig,
och tydligen inte så mycket som ett enda mynt i någon ficka eller så...

Jag har nog en något annorlunda uppfattning om var snålheten kan sökas.

Jag till skillnad från dig hade alla mina mynt I bilen för parkering du vet på den tiden där man stoppade mynt i mer eller mindre varenda parkeringsautomat. Och faktiskt använde bankkort. Du vet sådant där plastkort man har för banken där det finns pengar så man inte behöver vandra runt med 5KG mynt. Och jag hade 1200kr I sedlar på mig du får gärna förklara hur det är snålt att inte ha en 50 öring på sig och bara 1200kr I sedlar.

Och finns fan inget värre än massa småmynt i alla fickor och hela plånboken enligt mig.

Jag ber fullständigt om ursäkt för mitt elakt formulerade svar men du förstår grejjen FatherOfThree hoppas jag.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordkiller:

Var på hemköp och storhandlade för många många år sedan. Gick på 1200.50kr yes på den tiden vi fortfarande hade 50 öringar.

Insåg att jag glömt kortet men hade som tur 1200kr I sedlar.

dock saknades det 50 öre och det kunde dom inte bjuda på visst förstår man dom men måste kostat mycket mer att bära tillbaka alla matvaror på bandet.

Och detta hör till att jag alltid storhandlade där och aldrig haft några problem. Efter detta börja jag handla på andra butiker.

Så istället för att lägga undan EN vara för att DU hade för lite pengar med dig, så lät du dom bära tillbaka allt? Jösses...

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Skrivet av sam_Q:

Så istället för att lägga undan EN vara för att DU hade för lite pengar med dig, så lät du dom bära tillbaka allt? Jösses...

anledningen till detta var för den otrevliga tonen från kassörskan och den dumma kommentaren jag fick inte på grund utav att jag inte kunde lägga undan en vara. Hade jag inte haft pengar med mig alls hade jag tom gärna gått tillbaka med alla varor själv. men till saken hör att jag fortfarande tyckte det var lite snålt att inte kunna bjuda på 50öre när jag ändå är där och handlar för flera tusen kronor varje månad . Trots att jag kunde gått till andra butiker som var mycket billigare så blev man lite stamkund för hur trevliga dom alltid varit.

Men visst jag kunde absolut skött det mycket snyggare och inte varit en sån douchebag och det ber jag personligen om ursäkt för. Men som stunden såg ut då var det annorlunda vilket jag inte lyckades fånga upp i mitt inlägg.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lordkiller:

anledningen till detta var för den otrevliga tonen från kassörskan och den dumma kommentaren jag fick inte på grund utav att jag inte kunde lägga undan en vara. Hade jag inte haft pengar med mig alls hade jag tom gärna gått tillbaka med alla varor själv. men till saken hör att jag fortfarande tyckte det var lite snålt att inte kunna bjuda på 50öre när jag ändå är där och handlar för flera tusen kronor varje månad . Trots att jag kunde gått till andra butiker som var mycket billigare så blev man lite stamkund för hur trevliga dom alltid varit.

Men visst jag kunde absolut skött det mycket snyggare och inte varit en sån douchebag och det ber jag personligen om ursäkt för. Men som stunden såg ut då var det annorlunda vilket jag inte lyckades fånga upp i mitt inlägg.

Jag förstår dig fullt ut, är dom otrevliga så får det vara

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Jag förstår dig fullt ut, är dom otrevliga så får det vara

tack trodde jag var ensam om tycka det.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk

Ett tidigare ex:s mammas sambo var ingen trevlig person, sur, dominant och aggressiv. När han åkte för att hälsa på vänner över helgen så tog han med sig fjärrkontrollen till den helt nya tv:n. Detta för att övriga inte skulle kunna använda tv:n. Det var ju Hans tv, ny dessutom. När han kom tillbaka tog det några dagars förhandlande för exets mamma innan han tillät någon annan att använda den.

Och ni kan nog tänka er hur upprörd han blev när han byggt om huset lite, och banken tyckte det var så fult att de vägrade uppvärdera huset för mer än färgen som använts i ett rum.

Nästa exempel tvivlar jag att ni tror på.

Väldigt längesen nu.. men på en myndighet någonstans i Sverige. Har för mig det var möte 2ggr per månad, där chefen och hennes lärjunge gick igenom hur pass effektivt de hade jobbat med den senaste gruppen av utredningar. Av okänd anledning var detta kontoret oftast sämst i Sverige. Iaf, mötena avslutades normalt med att chefen tog upp den senaste tidens stölder på kontoret. Första gången jag var med om detta fick jag en rejäl chock! Här?! Vem skulle kunna göra något sådant?
Denna gången hade iaf två (2) blyertspennor stulits från förrådet! Va? Nää, nu drev de med mig för att jag var ny. Väl..? Men alla var dödsallvarliga, ingen sa ett ljud! Nej, jag måste ha hört fel. Hon sa väl två lådor? Askar? Och hur visste hon det? De ska väl användas tänkte jag för mig själv.
Efteråt frågade jag försiktigt min närmsta ansvarig, och hon kunde bekräfta. De hade faktiskt haft problem med stölder ett tag!

Två möten senare var det dags igen. Detta kontoret var sämst i Sverige. Chefen var samlad men känslosam. Skammen förmedlade hon tydligt utan att uttala det.
Och sist kom det.. Detta var den största stölden hittills. Fyra blyertspennor hade stulits! Denna gången sa hon lite mer. Det hade egentligen gått åt fyra blyertspennor mer än vad som var beräknat att det skulle gå åt med tanke på hur många vi var. Stöld var alltså inte bevisat. Och jag förstod fortfarande inte vad som var så speciellt med de här pennorna. Vågade inte fråga.

Jag bestämde mig för att undersöka saken. En dag när förrådet stod öppet och ingen var i närheten smet jag in i det pyttelilla rummet. Hittade dem, och det var helt vanliga j....a blyertspennor!
Någon dag senare kopierade jag en massa, och maskinen råkar ligga precis utanför förrådet. Dörren stod öppen igen, utan tillsyn, vilket inte var tillåtet. Noterade att chefen gick förbi mig åtminstone en gång. Och senare den dagen fick jag frågan av henne, om jag hade stulit något. För hon hade sett att jag stod där utanför ganska länge när dörren var öppen.
Några dagar senare råkade jag höra två personer på kontoret prata. Den ena frågade den andra lite sådär halvseriöst om det var hon som hade stulit pennorna. Hon svarade att, nja, inte stulit. Men för att slippa gå till förrådet igen så kunde hon väl lika gärna lägga fyra pennor i skrivbordslådan.
Thats it! Jag löste mysteriet!
Men, detta handlar knappast om några pennor. Utan om att skapa rädsla bland personalen, och få dem undergivna och formbara, så att de kan göras sjukligt plikttrogna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag förstår dig fullt ut, är dom otrevliga så får det vara

jag trodde den här tråden handlade om snålhet?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

När jag jobbade i hemtjänsten för många år sedan anklagade vår chef oss för att ha stulit toalettpapper från personaltoan. Hon menade att det gått åt för mycket papper.
Vi hade ett jäkla skitpapper med ett lager..

Sen har jag en moster som är lite lustig/snål.
Vi var på Tuborg för ca 30år sedan. Man fick en liten rundtur och sedan bjöd de på en läsk eller öl som tack för besöket.
Min moster ville inte behöva köpa öl nummer två så hon säger åt personalen.
"Skulle jag kunna få en öl till min son som har suttit och väntat i bilen".
Hon fick ingen öl och vi fick bara konstiga blickar från danskarna. Vilken morsa skulle lämna ungen i bilen och sen be om en öl till honom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Jo visst. Vissa är fast i sina gamla sätt.

Edit: Jag kör förövrigt redan som en kärring, så jag tror inte jag behöver oroa mig. När jag väl hade gasat upp på motorvägen under provet fick jag den första kommentaren under resan "jaja, du kan accelerera också"..
Jag kör förvisso så för att jag vet att jag annars skulle vara en trafikfara..
[/quote]

Tänk på att förbrukningen inte alltid är mindre för att du accelererar långsammare, utan det är "arean under grafen" som gör det, om du tänker acc vs tid. Så ska du accelerera så är rätt växel och ca halvgas faktiskt mer ekonomiskt, om du sen snabbt kan komma upp i fart och i högsta växeln och sen bara hålla farten. Om du accelererar långsamt, så drar bilen mycket bränsle under längre tid, vilket blir typ samma sak, förutom att du kommer hålla lägre fart också.

Sen precis som jag sa till de jag hjälpt ta kort...
Prio är:
1. Säkerheten
2. Regler
3. Eco-körning
"I den ordningen... och inget annat."

Så oavsett om det är mer ekonomiskt eller du har rätt enligt regler, så måste säkerheten gå först. Sen får man följa alla regler, och kan man sen inom dessa ramar göra förbättringar för att köra mer ekonomiskt så är det naturligtvis det man bör göra.

Vad jag för mitt liv inte kan förstå hur så kallad eco-driving överhuvudtaget har någon bäring på om man skall få körkort eller ej! Det är ju helt barockt!

[EDIT]: Oops! Hur gammalt var inte det inlägget som jag citerade! Får skylla på trötthet...

Permalänk

Har bjudit näta vänner som haft det lite dåligt ekonomiskt ställt, i hopp att få tillbaka något nu när dom själva fått det bättre ställt, inte fått tillbaka något alls. Så ett stort tips. Bjud inte vänner som ni inte är 110% på att ni kommer få något tillbaka ifrån.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillsing:

Jag är nog den snålaste människan i min lilla umgängeskrets. Men när det gäller den här trådens riktiga skräckexempel ligger jag i lä. Här är i alla fall ett typ-exempel: Mina matkostnader ligger runt 650 kr i månaden, och nyligen köpte jag en massa yoghurt för ett par kronor billigare per liter, för yoghurt är gott. Men nu börjar min mage protestera mot den halvliter yoghurt om dagen jag behöver äta upp innan bäst-före datumet. Jag antar att magen vill ha lite omväxling? Jäkla oskick. Nåja, jag får väl slå på stort, med risgryta idag då.

Även om han hade varit villig att lägga 500 kr på ett nytt nätaggregat hade det kanske inte ens varit praktiskt möjligt att köpa ett som följer samma standard som moderkortet i en så gammal dator. Hände mig för några år sedan, då det nätaggregat jag köpte till min tidigare dator saknade en vit kabel i 24-pin kontakten. En kabel som är frivillig i den nuvarande standarden, men som tydligen krävdes av det gamla moderkortet.

Hur kan du klara dig på bara 650kr per månad, vad äter du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

Nästa exempel tvivlar jag att ni tror på.

Väldigt längesen nu.. men på en myndighet någonstans i Sverige. Har för mig det var möte 2ggr per månad, där chefen och hennes lärjunge gick igenom hur pass effektivt de hade jobbat med den senaste gruppen av utredningar. Av okänd anledning var detta kontoret oftast sämst i Sverige. Iaf, mötena avslutades normalt med att chefen tog upp den senaste tidens stölder på kontoret. Första gången jag var med om detta fick jag en rejäl chock! Här?! Vem skulle kunna göra något sådant?
Denna gången hade iaf två (2) blyertspennor stulits från förrådet! Va? Nää, nu drev de med mig för att jag var ny. Väl..? Men alla var dödsallvarliga, ingen sa ett ljud! Nej, jag måste ha hört fel. Hon sa väl två lådor? Askar? Och hur visste hon det? De ska väl användas tänkte jag för mig själv.
Efteråt frågade jag försiktigt min närmsta ansvarig, och hon kunde bekräfta. De hade faktiskt haft problem med stölder ett tag!

Två möten senare var det dags igen. Detta kontoret var sämst i Sverige. Chefen var samlad men känslosam. Skammen förmedlade hon tydligt utan att uttala det.
Och sist kom det.. Detta var den största stölden hittills. Fyra blyertspennor hade stulits! Denna gången sa hon lite mer. Det hade egentligen gått åt fyra blyertspennor mer än vad som var beräknat att det skulle gå åt med tanke på hur många vi var. Stöld var alltså inte bevisat. Och jag förstod fortfarande inte vad som var så speciellt med de här pennorna. Vågade inte fråga.

Jag bestämde mig för att undersöka saken. En dag när förrådet stod öppet och ingen var i närheten smet jag in i det pyttelilla rummet. Hittade dem, och det var helt vanliga j....a blyertspennor!
Någon dag senare kopierade jag en massa, och maskinen råkar ligga precis utanför förrådet. Dörren stod öppen igen, utan tillsyn, vilket inte var tillåtet. Noterade att chefen gick förbi mig åtminstone en gång. Och senare den dagen fick jag frågan av henne, om jag hade stulit något. För hon hade sett att jag stod där utanför ganska länge när dörren var öppen.
Några dagar senare råkade jag höra två personer på kontoret prata. Den ena frågade den andra lite sådär halvseriöst om det var hon som hade stulit pennorna. Hon svarade att, nja, inte stulit. Men för att slippa gå till förrådet igen så kunde hon väl lika gärna lägga fyra pennor i skrivbordslådan.
Thats it! Jag löste mysteriet!
Men, detta handlar knappast om några pennor. Utan om att skapa rädsla bland personalen, och få dem undergivna och formbara, så att de kan göras sjukligt plikttrogna.

ja det kan inte gå kanonbra på det företaget om 2-4 pennor räknas som stöld, vi har "färg" pennor man kan sudda ut om man skrivit fel på kontoret, de köpte in en låda med askar med typ 10-20st i varje förpackning, tog mig en röd och blå och satte i skrivbordslådan, så slipper man leta sen, nog har 1 eller 2 följt med hem men va fan ? seriöst, inte speciellt kul för de anställda om chefen oroar sig över pennor... hade väl varit en sak om typ laptops eller liknande började försvinna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Har bjudit näta vänner som haft det lite dåligt ekonomiskt ställt, i hopp att få tillbaka något nu när dom själva fått det bättre ställt, inte fått tillbaka något alls. Så ett stort tips. Bjud inte vänner som ni inte är 110% på att ni kommer få något tillbaka ifrån.

Att bjuda på något är väl ändå helt förbehållslöst, och inte någon form av byteshandel.
Sen kan de väl vara skitstövlar ändå...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Att bjuda på något är väl ändå helt förbehållslöst, och inte någon form av byteshandel.
Sen kan de väl vara skitstövlar ändå...

Ja jo det är sant.. Men kommer aldrig bjuda något någonsin igen eftersom alla verkar va snåla j*vlar.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

En herre som tog med varmvatten från jobbet i termosar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Har bjudit näta vänner som haft det lite dåligt ekonomiskt ställt, i hopp att få tillbaka något nu när dom själva fått det bättre ställt, inte fått tillbaka något alls. Så ett stort tips. Bjud inte vänner som ni inte är 110% på att ni kommer få något tillbaka ifrån.

Skrivet av Kevlarheart:

Ja jo det är sant.. Men kommer aldrig bjuda något någonsin igen eftersom alla verkar va snåla j*vlar.

Du inser att det är du som framstår som "den snåla jäveln" va?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

Ett tidigare ex:s mammas sambo var ingen trevlig person, sur, dominant och aggressiv. När han åkte för att hälsa på vänner över helgen så tog han med sig fjärrkontrollen till den helt nya tv:n. Detta för att övriga inte skulle kunna använda tv:n. Det var ju Hans tv, ny dessutom. När han kom tillbaka tog det några dagars förhandlande för exets mamma innan han tillät någon annan att använda den.

Och ni kan nog tänka er hur upprörd han blev när han byggt om huset lite, och banken tyckte det var så fult att de vägrade uppvärdera huset för mer än färgen som använts i ett rum.

Nästa exempel tvivlar jag att ni tror på.

Väldigt längesen nu.. men på en myndighet någonstans i Sverige. Har för mig det var möte 2ggr per månad, där chefen och hennes lärjunge gick igenom hur pass effektivt de hade jobbat med den senaste gruppen av utredningar. Av okänd anledning var detta kontoret oftast sämst i Sverige. Iaf, mötena avslutades normalt med att chefen tog upp den senaste tidens stölder på kontoret. Första gången jag var med om detta fick jag en rejäl chock! Här?! Vem skulle kunna göra något sådant?
Denna gången hade iaf två (2) blyertspennor stulits från förrådet! Va? Nää, nu drev de med mig för att jag var ny. Väl..? Men alla var dödsallvarliga, ingen sa ett ljud! Nej, jag måste ha hört fel. Hon sa väl två lådor? Askar? Och hur visste hon det? De ska väl användas tänkte jag för mig själv.
Efteråt frågade jag försiktigt min närmsta ansvarig, och hon kunde bekräfta. De hade faktiskt haft problem med stölder ett tag!

Två möten senare var det dags igen. Detta kontoret var sämst i Sverige. Chefen var samlad men känslosam. Skammen förmedlade hon tydligt utan att uttala det.
Och sist kom det.. Detta var den största stölden hittills. Fyra blyertspennor hade stulits! Denna gången sa hon lite mer. Det hade egentligen gått åt fyra blyertspennor mer än vad som var beräknat att det skulle gå åt med tanke på hur många vi var. Stöld var alltså inte bevisat. Och jag förstod fortfarande inte vad som var så speciellt med de här pennorna. Vågade inte fråga.

Jag bestämde mig för att undersöka saken. En dag när förrådet stod öppet och ingen var i närheten smet jag in i det pyttelilla rummet. Hittade dem, och det var helt vanliga j....a blyertspennor!
Någon dag senare kopierade jag en massa, och maskinen råkar ligga precis utanför förrådet. Dörren stod öppen igen, utan tillsyn, vilket inte var tillåtet. Noterade att chefen gick förbi mig åtminstone en gång. Och senare den dagen fick jag frågan av henne, om jag hade stulit något. För hon hade sett att jag stod där utanför ganska länge när dörren var öppen.
Några dagar senare råkade jag höra två personer på kontoret prata. Den ena frågade den andra lite sådär halvseriöst om det var hon som hade stulit pennorna. Hon svarade att, nja, inte stulit. Men för att slippa gå till förrådet igen så kunde hon väl lika gärna lägga fyra pennor i skrivbordslådan.
Thats it! Jag löste mysteriet!
Men, detta handlar knappast om några pennor. Utan om att skapa rädsla bland personalen, och få dem undergivna och formbara, så att de kan göras sjukligt plikttrogna.

Var det statligt bolag? Fått höra en historia där det blev inköpsstopp på en skola, inte ens pennor fick dom köpa in

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hur kan du klara dig på bara 650kr per månad, vad äter du?

Skickades från m.sweclockers.com

När jag skrev den kommentaren åt jag i regel en 300 gram påse Tortillachips för 9,95 kr (eller mindre när jag bunkrade upp p g a extrapris) som jag dippade i en halvliter eller mer yoghurt (ca 10-12 kr litern beroende på eventuella extrapris) med grovmalen vitlök (9,95 kr för en vanlig liten kryddburk). Sedan en halvliter te med mycket socker för några kronor (0,52 kr för tepåsen, ~2 dl socker för kanske 1,8 kr). Borde vara tillräckligt med energi för ett helt dygn för någon som mest sitter hemma framför en dator och tittar på internet eller spelar något spel. Och det blir ju mindre än 20 kr per dag för just de dagarna. Strösocker är ordentligt billigt per kcal: 2 kg (8000 kcal) för 16 kr. Sugen på något sött? Köp inte lösgodis för 69 kr/kg, köp strösocker för 8 kr/kg!

Nu har jag har nog börjat äta för mer än 650 kr i månaden när jag lyxar till det med 400 gram skagenröra för 28,90 kr, vilket räcker till tre omgångar om 7-8 kokta ägg som jag delar upp i ägghalvor. (Täcker resterna av skagenröran i burken med en halv bit plastfolie för att hindra att ytskiktet reagerar med luften.) En hel tallrik med ägghalvor för 22 kr, med den sedvanliga halvlitern sockerte när jag ändå har en tesked i gång. Men det blir nog inte lika många kcal som tortillachipsen, så jag äter i regel något annat samma dag, som t ex en halvliter yoghurt med tre deciliter havregryn. Med ett lager socker och ingefära. Blir ju lätt över 30 kr om dagen = 900 kr månaden!

Pannkaka är också ett alternativ, och behöver inget tillsatt socker eller sylt tillsammans med min halvliter sockerte. Ibland köper jag billigt kött eller korv (20-40 kr/kg) och ångkokar det ovanpå 2 dl ris med hackad lök, och när det är klart häller jag ner en 400 gram burk krossad tomat (4-4,50 kr). Gillar inte att koka tomaten så att den 'mörknar' i smaken. Extrapris på frysta kycklingklubbor 15 kr/kg, ner i grytan med 2 dl vatten, högsta värmen tills locket är för varmt att hålla handen på, sedan lägsta värmen (180W för mig), låt stå i två timmar, lyssnar på podcast medan jag rensar köttet från benen och allt annat klet.

Köpte på mig flera kilo potatis för 5 kr/kg: tar bort missfärgade fläckar och liknande, skär upp i fyra klyftor med skalen på, ner i kastrullen, högsta värmen tills locket blir för varmt att hålla handen på, sedan 100W i 20-30 minuter. Häll matolja på tallriken och krydda den med chilipulver för att få en billig sås till potatisen. Ska nog pröva att lägga till ingefära till chilipulvret nästa gång.

Bakar även eget 'bröd': 3 dl vetemjöl + 1 dl vatten + 'lagom mycket' matolja i en bunke, blandar med pekfingret tills det blir tillräckligt degigt för att knåda med handen, knådar till en orm, delar upp ormen i fyra lika stora delar. Plattar till en del i taget, sticker några ordentliga hål i mitten med en gaffel och lägger den på en upp-och-nedvänd glasskål på en tallrik. 90 sekunder i mikrovågsugnen på 900W. Ut med den och vänder på den och sticker hål på eventuella luftbubblor och plattar till dem, sedan in med den igen (samma 90 sekunder i 900W) och lägger upp den för att torka och svalna. Fortsätter knåda degbitar under tiden, och totalt brukar det ta ca 40 minuter (plus tiden för brödet att svalna), så om jag hade ett jobb skulle det förstås löna sig att jobba 40 minuter och spendera lönen på att köpa bröd och få pengar över. Så det här är väl inget jag skulle rekommendera om man inte har tid eller lust att knåda deg med händerna. Eller om man är så snål att man...

Visa signatur

I'm a slacker, hear me snore...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillsing:

När jag skrev den kommentaren åt jag i regel en 300 gram påse Tortillachips för 9,95 kr (eller mindre när jag bunkrade upp p g a extrapris) som jag dippade i en halvliter eller mer yoghurt (ca 10-12 kr litern beroende på eventuella extrapris) med grovmalen vitlök (9,95 kr för en vanlig liten kryddburk). Sedan en halvliter te med mycket socker för några kronor (0,52 kr för tepåsen, ~2 dl socker för kanske 1,8 kr). Borde vara tillräckligt med energi för ett helt dygn för någon som mest sitter hemma framför en dator och tittar på internet eller spelar något spel. Och det blir ju mindre än 20 kr per dag för just de dagarna. Strösocker är ordentligt billigt per kcal: 2 kg (8000 kcal) för 16 kr. Sugen på något sött? Köp inte lösgodis för 69 kr/kg, köp strösocker för 8 kr/kg!

Nu har jag har nog börjat äta för mer än 650 kr i månaden när jag lyxar till det med 400 gram skagenröra för 28,90 kr, vilket räcker till tre omgångar om 7-8 kokta ägg som jag delar upp i ägghalvor. (Täcker resterna av skagenröran i burken med en halv bit plastfolie för att hindra att ytskiktet reagerar med luften.) En hel tallrik med ägghalvor för 22 kr, med den sedvanliga halvlitern sockerte när jag ändå har en tesked i gång. Men det blir nog inte lika många kcal som tortillachipsen, så jag äter i regel något annat samma dag, som t ex en halvliter yoghurt med tre deciliter havregryn. Med ett lager socker och ingefära. Blir ju lätt över 30 kr om dagen = 900 kr månaden!

Pannkaka är också ett alternativ, och behöver inget tillsatt socker eller sylt tillsammans med min halvliter sockerte. Ibland köper jag billigt kött eller korv (20-40 kr/kg) och ångkokar det ovanpå 2 dl ris med hackad lök, och när det är klart häller jag ner en 400 gram burk krossad tomat (4-4,50 kr). Gillar inte att koka tomaten så att den 'mörknar' i smaken. Extrapris på frysta kycklingklubbor 15 kr/kg, ner i grytan med 2 dl vatten, högsta värmen tills locket är för varmt att hålla handen på, sedan lägsta värmen (180W för mig), låt stå i två timmar, lyssnar på podcast medan jag rensar köttet från benen och allt annat klet.

Köpte på mig flera kilo potatis för 5 kr/kg: tar bort missfärgade fläckar och liknande, skär upp i fyra klyftor med skalen på, ner i kastrullen, högsta värmen tills locket blir för varmt att hålla handen på, sedan 100W i 20-30 minuter. Häll matolja på tallriken och krydda den med chilipulver för att få en billig sås till potatisen. Ska nog pröva att lägga till ingefära till chilipulvret nästa gång.

Bakar även eget 'bröd': 3 dl vetemjöl + 1 dl vatten + 'lagom mycket' matolja i en bunke, blandar med pekfingret tills det blir tillräckligt degigt för att knåda med handen, knådar till en orm, delar upp ormen i fyra lika stora delar. Plattar till en del i taget, sticker några ordentliga hål i mitten med en gaffel och lägger den på en upp-och-nedvänd glasskål på en tallrik. 90 sekunder i mikrovågsugnen på 900W. Ut med den och vänder på den och sticker hål på eventuella luftbubblor och plattar till dem, sedan in med den igen (samma 90 sekunder i 900W) och lägger upp den för att torka och svalna. Fortsätter knåda degbitar under tiden, och totalt brukar det ta ca 40 minuter (plus tiden för brödet att svalna), så om jag hade ett jobb skulle det förstås löna sig att jobba 40 minuter och spendera lönen på att köpa bröd och få pengar över. Så det här är väl inget jag skulle rekommendera om man inte har tid eller lust att knåda deg med händerna. Eller om man är så snål att man...

Fel tråd att get mat tips kanske, men viss del av kosten är inte så nyttig och det brödet låter inte gott (varken jäst eller salt), har du grovt mjöl eller vanlig vetemjöl? Tanken är ju inte fel med kalorier, men det finns ju dåliga sätt man kan få i sig kalorier (socker är ju den sämsta, du går upp högt och sen dimper du under vad du hade innan, du blir trött helt enkelt). Att äta billigt och baka själv gör jag med då och då. Men använder jäst och ugn om jag gör bröd eller bullar t.ex (smör har blivit riktigt dyrt, men köper ingen margarin helst), lagar oftast mat från grunden (men ligger inte så lågt i matkostnader)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Fel tråd att get mat tips kanske, men viss del av kosten är inte så nyttig och det brödet låter inte gott (varken jäst eller salt), har du grovt mjöl eller vanlig vetemjöl? Tanken är ju inte fel med kalorier, men det finns ju dåliga sätt man kan få i sig kalorier (socker är ju den sämsta, du går upp högt och sen dimper du under vad du hade innan, du blir trött helt enkelt).

Använder vanligt vetemjöl till brödet, alltid inköpt till extrapris. Och brukade ha salt i, men kände ingen egentlig skillnad i smak när jag struntade i det. Pålägg och/eller smör med grovmalen vitlök står för smaken, och eftersom jag nu fått veta att jag har för högt blodtryck får jag väl strunta i salt i fortsättningen. Fast inte i havregrynsgröt. Havregrynsgröt utan salt är bara blä.

Jag kanske blir trött av socker, men det enda jag absolut kan säga är att jag ofta blir sömnig av att fylla magen med så mycket mat att jag känner mig däst. Huruvida det är socker eller något annat verkar inte spela någon större roll. Och jag känner mig nästan aldrig matt av hunger, eller så hungrig att jag 'absolut' måste äta. Så jag tycker att det fungerar bra att 'tanka' med ett par deciliter socker. Jag har en dator att leka med, så kroppen får allt se till att hushålla med vad den får när jag orkar ta mig tid att fylla på.

Visa signatur

I'm a slacker, hear me snore...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Har bjudit näta vänner som haft det lite dåligt ekonomiskt ställt, i hopp att få tillbaka något nu när dom själva fått det bättre ställt, inte fått tillbaka något alls. Så ett stort tips. Bjud inte vänner som ni inte är 110% på att ni kommer få något tillbaka ifrån.

Vänta nu vah?!

Bjuda är ju att bjuda...

När jag bjuder folk på något så räknar jag inte med att få tillbaka. Man bjuder helt enkelt för att man vill, man kan inte gå runt och tänka på det viset.
"Jag bjöd dig på en öl så nu är det din tur att bjuda"

^ Detta är fult och helt sjukt att det finns folk som gör så, nu kanske du inte gör det men ändå.

Att bjuda och sen förvänta eller kräva tillbaka är fan inte ok.
Vill man bjuda då gör man det, annars låter man bli! Jag bjuder många gånger då jag har det bra ekonomiskt men inte fan kräver jag att någon ska bjuda för att jag gjorde det. Personen i fråga kanske inte har samma ekonomiska situation som mig.
För mig är det viktigare att en nära vän till mig kan följa med ut och ha roligt även om han/hon inte har pengar.

Sen så uppskattas det givetvis om den personen som man har bjudit ett x antal gånger bjuder tillbaka, men det ska man inte räkna med eller kräva.
Detta var mina 5 ören
//Quiki

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Vänta nu vah?!

Bjuda är ju att bjuda...

När jag bjuder folk på något så räknar jag inte med att få tillbaka. Man bjuder helt enkelt för att man vill, man kan inte gå runt och tänka på det viset.
"Jag bjöd dig på en öl så nu är det din tur att bjuda"

^ Detta är fult och helt sjukt att det finns folk som gör så, nu kanske du inte gör det men ändå.

Att bjuda och sen förvänta eller kräva tillbaka är fan inte ok.
Vill man bjuda då gör man det, annars låter man bli! Jag bjuder många gånger då jag har det bra ekonomiskt men inte fan kräver jag att någon ska bjuda för att jag gjorde det. Personen i fråga kanske inte har samma ekonomiska situation som mig.
För mig är det viktigare att en nära vän till mig kan följa med ut och ha roligt även om han/hon inte har pengar.

Sen så uppskattas det givetvis om den personen som man har bjudit ett x antal gånger bjuder tillbaka, men det ska man inte räkna med eller kräva.
Detta var mina 5 ören
//Quiki

Lite grann att förvränga tycker jag!
Det stod "i hopp om" & "få tillbaka något av".

Men oavsett hur illa man än väljer att tolka det som vore det ändå på sin höjd att låna ut gratis. Hur mycket kan man ha behov av att kritisera det egentligen?

Personligen skulle jag aldrig ta emot att någon bjuder mig på något om jag inte hade förhoppning att ge något "tillbaka" vid något tillfälle. Då ska man fan avböja. Mina 5 ören.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FatherOfThree:

jag trodde den här tråden handlade om snålhet?

Ja? Missade du nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Har bjudit näta vänner som haft det lite dåligt ekonomiskt ställt, i hopp att få tillbaka något nu när dom själva fått det bättre ställt, inte fått tillbaka något alls. Så ett stort tips. Bjud inte vänner som ni inte är 110% på att ni kommer få något tillbaka ifrån.

Jag tror och gissar att de är glada för det du har gjort för dem och att det inte finns en baktanke.
Var stolt över att du har hjälpt några som hade det sämre ställt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Quiki:

Vänta nu vah?!

Bjuda är ju att bjuda...

När jag bjuder folk på något så räknar jag inte med att få tillbaka. Man bjuder helt enkelt för att man vill, man kan inte gå runt och tänka på det viset.
"Jag bjöd dig på en öl så nu är det din tur att bjuda"

^ Detta är fult och helt sjukt att det finns folk som gör så, nu kanske du inte gör det men ändå.

Att bjuda och sen förvänta eller kräva tillbaka är fan inte ok.
Vill man bjuda då gör man det, annars låter man bli! Jag bjuder många gånger då jag har det bra ekonomiskt men inte fan kräver jag att någon ska bjuda för att jag gjorde det. Personen i fråga kanske inte har samma ekonomiska situation som mig.
För mig är det viktigare att en nära vän till mig kan följa med ut och ha roligt även om han/hon inte har pengar.

Sen så uppskattas det givetvis om den personen som man har bjudit ett x antal gånger bjuder tillbaka, men det ska man inte räkna med eller kräva.
Detta var mina 5 ören
//Quiki

Nej jag har aldrig sagt att jag begär att en tillbaka bjudning ska ske OMGÅENDE, då jag har inte vet någon annans ekonomi. Personen ifråga får bjuda tillbaka när den känner att den kan det. Och inte så heller att jag begär att personen ska bjuda tillbaka mig 10ggr bara för att jag varit schysst och bjudit 10ggr. Utan det skulle räcka med 1 gång så skulle jag kännas att man är uppskattad för att man varit schysst tidigare.

Skrivet av Igelkott:

Lite grann att förvränga tycker jag!
Det stod "i hopp om" & "få tillbaka något av".

Men oavsett hur illa man än väljer att tolka det som vore det ändå på sin höjd att låna ut gratis. Hur mycket kan man ha behov av att kritisera det egentligen?

Personligen skulle jag aldrig ta emot att någon bjuder mig på något om jag inte hade förhoppning att ge något "tillbaka" vid något tillfälle. Då ska man fan avböja. Mina 5 ören.

Ja precis, jag begär inte att någon ska gå minus för att den känner att den måste bjuda. Och jag känner ju precis som dig att , jag helst inte bjur bjuden om jag inte kan bjuda tillbaka någon gång. Men har vänner som jag vet "kommit upp sig rejält med jobb etc". Som ändå inte kan bjuda igen en endaste gång när jag gjort det tidigare. Och numera bjuder jag ingen, eftersom ingen verkar gå efter "som man vill bli bihandlad själv, ska man behandla andra". Så tänker inte jag göra det heller.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

@videopac:
Min körlärare förklarade det när jag tog kortet och det var ett krav från högre instans. Det som körs som Eco driving är egentligen stäng av motorn när du inte kör, motorbroms planerad körning i ett. Själva ECO är inte så stor prio på för om man planerar sin körning så kommer ECO på köpet och planering är det jätte prio på.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

tack trodde jag var ensam om tycka det.

Hade gjort samma sak av principiella orsaker. Hade hen varit trevlig i kassan så hade det varit en annan femma.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

@videopac:
Min körlärare förklarade det när jag tog kortet och det var ett krav från högre instans. Det som körs som Eco driving är egentligen stäng av motorn när du inte kör, motorbroms planerad körning i ett. Själva ECO är inte så stor prio på för om man planerar sin körning så kommer ECO på köpet och planering är det jätte prio på.

Underbart sätt att förkorta livslängden på motorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

@videopac:
Min körlärare förklarade det när jag tog kortet och det var ett krav från högre instans. Det som körs som Eco driving är egentligen stäng av motorn när du inte kör, motorbroms planerad körning i ett. Själva ECO är inte så stor prio på för om man planerar sin körning så kommer ECO på köpet och planering är det jätte prio på.

Jo, jag förstår ju att det är politiskt motiverat. Dock anser jag att det inte alls har något med körkortet att göra; om ens ideologi eller ekonomi tvingar en till att köra som en "kärring" (ursäkta uttrycket, men ni förstår nog vad jag menar) så är det väl sin sak. Men att ha det som ett krav för att få ta körkort? Nej, det är inte ok. Trafiksäkerhet och -vett är det som skall gälla.