AMD Ryzen 5 släpps i andra kvartalet, Ryzen 3 senare under året

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 5 släpps i andra kvartalet, Ryzen 3 senare under året

Toppmodellerna i familjen AMD Ryzen är presenterade och lanseras inom kort, men givetvis väntar fler varianter. Nu framkommer det att serierna Ryzen 5 och Ryzen 3 rullas ut senare under året.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Logiskt att de väntar med 4-6 cores. Tar ju tid att få upp volymerna på produktionen då det troligtvis handlar om processorer med någon sorts defekt som gör att den inte kan köra alla kärnor.

Sen när det jämnat ut sig kommer det såklart också finnas "strypta" processorer. Vore kul om moderkorten har core unlocker, så man kan köpa en billigare och låsa upp fler kärnor

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed:
Fanboysen spinner det så hårt så, "AMD har så hög yield att de inte kan producera lågpresterande produkter!!!" -reddit

ungefär.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@Ozzed:
Fanboysen spinner det så hårt så, "AMD har så hög yield att de inte kan producera lågpresterande produkter!!!" -reddit

ungefär.

Så de sitter och hamstrar på alla R5 och R3 processorer? Hoppas inte lagret brinner ner.. ;P
Ryzen 5 1400X är processorn för mig, så måste hålla mig för att köpa R7 eller moderkort just nu.. :/

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Det känns dumt att beställa innan intel har svarat på det här. De måste sätta hårt mot hårt vad gäller pris/prestanda. Och det lär inte dröja allt för länge.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Enda jag vill veta just nu är hur bra funkar XFR och hur högt kan man överklocka de olika modellerna, förhoppningsvis kan de 4-6 kärniga klocka lite högre.

1600X kommer nog bli ett val för många.

Bara Vega som fattas nu sen kan man bestämma sig om det blir AMD eller Nvidia i nästa burk.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: tänkte samma sak. De tar någ alla chipen som nu inte går att använda för Ryzen 7 och gör 5 och 3 av dem beroende på vad som begränsade de.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Ozzed:
Fanboysen spinner det så hårt så, "AMD har så hög yield att de inte kan producera lågpresterande produkter!!!" -reddit

ungefär.

Vilket trams. Det troliga är väl snarare att de har god yield, men att det redan nu finns R3 och R5-klassade dies, bara att de måste vänta för att få upp volymen. Och sannorlikt är det högre vinstmarginal på R7:orna, så det är klart att de vill casha in på det först. AMD behöver kapital ju.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det känns dumt att beställa innan intel har svarat på det här. De måste sätta hårt mot hårt vad gäller pris/prestanda. Och det lär inte dröja allt för länge.

Fast AMD prissätter ju sina modeller mot vad Intel har för priser. Har mycket svårt att se att Intel gör några större förändringar i priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver:
Du menar, det känns dumt att beställa innan riktiga tester och recensioner kommer ut.
Som att förboka ett spel som har NDA fram tills lanseringsdatumet, du vet inte om slutprodukten är något för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Ozzed:
Fanboysen spinner det så hårt så, "AMD har så hög yield att de inte kan producera lågpresterande produkter!!!" -reddit

ungefär.

Måste ju vara hög yeld då Ryzen 5 inte kommer förrän ett kvartal senare

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

7 dagar kvar och man sitter fortfarande och darra som en idiot framför datorn av väntan kommer få uppsöka psykvård efter alla Ryzen är lanserade.

Min andra dator behöver ju få nya komponenter så en 6/12 Ryzen skulle de sitta fint eller den med 4 kärnig, så den lär få bli en bra test dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Måste ju vara hög yeld då Ryzen 5 inte kommer förrän ett kvartal senare

Har nog inte bara med yield att göra. Ju fler av de som väntat på en ny AMD processor som köper ur R7-serien dessto bättre då vinstemarginalen antagligen är högst där. Skulle man direkt erbjuda ett för oss kunder mer prisvärt och lockande alternativ så tappar man ju vinstmarginal direkt. Klassisk marknadsföring helt enkelt.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Har nog inte bara med yield att göra. Ju fler av de som väntat på en ny AMD processor som köper ur R7-serien dessto bättre då vinstemarginalen antagligen är högst där. Skulle man direkt erbjuda ett för oss kunder mer prisvärt och lockande alternativ så tappar man ju vinstmarginal direkt. Klassisk marknadsföring helt enkelt.

Om vinstmarginalen är stor för AMD på 1800x, tänk vinstmarginalen på Intels 6900k då!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande dom borde döpt dom till R8, R6 och R4 för motsvarande fysisk kärna

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Jo men AMD kommer nog sälja >100ggr flera 1800X än Intel sålt 6900k. Intel siktade på låg försäljning och högt premiumpris medans amd går på volym för sitt flaggskepp.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

De borde ha kallat de för R8 R6 och R4 istället. Beroende på kärnor. Tycker jag.

Edit

Såg precis att en annan tänker som mig.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Tycker fortfarande dom borde döpt dom till R8, R6 och R4 för motsvarande fysisk kärna

Och för att pika intel, som de gjort med "370"-chipset Kan ju bli som med Athlon xxxx+ modellerna, typ "vi är bättre än intels motsvarighet", fast nu verkade de ju ha något sämre IPC jämfört med intel så det skulle falla platt hos vissa. Tror de har valt R3, R5 och R7 för att visa vilken intel-serie det är tänkt att de ska jämföras emot.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Har nog inte bara med yield att göra. Ju fler av de som väntat på en ny AMD processor som köper ur R7-serien dessto bättre då vinstemarginalen antagligen är högst där. Skulle man direkt erbjuda ett för oss kunder mer prisvärt och lockande alternativ så tappar man ju vinstmarginal direkt. Klassisk marknadsföring helt enkelt.

Precis!

Jag var inte speciellt allvarlig med kommentaren, märk " ".

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och för att pika intel, som de gjort med "370"-chipset Kan ju bli som med Athlon xxxx+ modellerna, typ "vi är bättre än intels motsvarighet", fast nu verkade de ju ha något sämre IPC jämfört med intel så det skulle falla platt hos vissa. Tror de har valt R3, R5 och R7 för att visa vilken intel-serie det är tänkt att de ska jämföras emot.

Så mycket sämre IPC är det inte iallafall om man tittar på flertrådsprestanda.

Börjar mer och mer luta mot Intel~AMD IPC.

AMD slår världsrekord med kvävekyld Ryzen 7 1800X-processor

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Så mycket sämre IPC är det inte iallafall om man tittar på flertrådsprestanda.

Börjar mer och mer luta mot Intel~AMD IPC.

AMD slår världsrekord med kvävekyld Ryzen 7 1800X-processor

Jag syftar alltså på "instructions per clock", och där har ju diverse tester visat att intel har ett övertag vid samma klockfrekvens. Men skillnaden är inte såpass stor att det spelar någon roll annat än för riktigt ingrodda intel-fanboys.

Sen är det ju rätt nervöst att 5.2GHZ endast nåddes med LN2-kylning, så blir spännande att se hur högt det går komma med luft eller AIO.

Tankarna just nu är väl att jag köper en 1700, om den inte klockar apa, men vi får se, som sagt. Om 1800X är handplockad för att kunna nå de högsta frekvenserna och det visar sig stämma i tester så kan det bli en sådan istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

När det går att få en bra 8 kärnors Ryzen som tål lite belastning med moderkort för 5000kr, så är jag genast nyfiken på hur billig Ryzen 3 kan bli. Liksom precis varenda dator behöver inte vara så kraftig, det beror på vad man gör med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fast AMD prissätter ju sina modeller mot vad Intel har för priser. Har mycket svårt att se att Intel gör några större förändringar i priser.

Skickades från m.sweclockers.com

En sak är i alla fall säker, skulle Intel ex kontra genom att droppa ner 6900K med halva priset så sitter då jag med hakan i golvet.
Sannolikheten för att så blir fallet är nog inte så stor.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag syftar alltså på "instructions per clock", och där har ju diverse tester visat att intel har ett övertag vid samma klockfrekvens. Men skillnaden är inte såpass stor att det spelar någon roll annat än för riktigt ingrodda intel-fanboys.

Sen är det ju rätt nervöst att 5.2GHZ endast nåddes med LN2-kylning, så blir spännande att se hur högt det går komma med luft eller AIO.

Tankarna just nu är väl att jag köper en 1700, om den inte klockar apa, men vi får se, som sagt. Om 1800X är handplockad för att kunna nå de högsta frekvenserna och det visar sig stämma i tester så kan det bli en sådan istället.

7700K presterar 25% bättre i single core cinebench med 20% högre klockhastighet, skillnaden i IPC är ju nästintill obefintlig.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Jag är egentligen bara intresserad ifall de släpper något som slår Intel Core i5-7600K på fingrarna prestanda/pris-mässigt för spelande.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Logiskt att de väntar med 4-6 cores. Tar ju tid att få upp volymerna på produktionen då det troligtvis handlar om processorer med någon sorts defekt som gör att den inte kan köra alla kärnor.

Sen när det jämnat ut sig kommer det såklart också finnas "strypta" processorer. Vore kul om moderkorten har core unlocker, så man kan köpa en billigare och låsa upp fler kärnor

sant, men synd för alla som dreglade över 1600X då jag föredrar 6 cores med 95W än 1700

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag syftar alltså på "instructions per clock", och där har ju diverse tester visat att intel har ett övertag vid samma klockfrekvens. Men skillnaden är inte såpass stor att det spelar någon roll annat än för riktigt ingrodda intel-fanboys.

Sen är det ju rätt nervöst att 5.2GHZ endast nåddes med LN2-kylning, så blir spännande att se hur högt det går komma med luft eller AIO.

Tankarna just nu är väl att jag köper en 1700, om den inte klockar apa, men vi får se, som sagt. Om 1800X är handplockad för att kunna nå de högsta frekvenserna och det visar sig stämma i tester så kan det bli en sådan istället.

IPC = Instructions Per Clock, ja!
Precis vad även jag syftade på, med skillnaden att detta ger IPC vid flera trådar.

Ryzen 7 1800x 2449 @ 5.2 Ghz → 471.0/GHz

Core i7-5960X 2445 @ 6.0 Ghz → 407.5/GHz

471.0/407.5 = 115.6% → 15.5% högre IPC vid flertråds tillämpning.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att vänta på dom med färre kärnor, men jag gissar på att AMD väntar till dom får fram native 4-core chip innan dom släpps, det blir ju billigare än att stänga av kärnor på dom 8-kärniga, särskilt om man har hög yield. 6-kärniga väntar man bara en kortare tid med, så alla som är upphypade och inte orkar vänta köper en 8 för mer pengar istället. Får se om jag orkar vänta på 6:orna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Tycker fortfarande dom borde döpt dom till R8, R6 och R4 för motsvarande fysisk kärna

Fast då hade ju R8 varit den enda rätta

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Intressant att R5 1600X får 3,6 GHz base och 4 GHz boost.

Enligt http://www.sweclockers.com/nyhet/23397-amd-ryzen-5-1600x-i-pr...
"I det enkeltrådade testet ligger AMD:s kommande modell en bit efter Intel, något som utöver eventuella arkitektoniska övertag kan förklaras med att Core i5-7600K har en basfrekvens på 3,8 GHz med det maximala turboläget 4,2 GHz. Detta att jämföra mot Ryzen 5 1600X som tros ligga på 3,3 respektive 3,7 GHz."

Så det är 3,6/4,0 GHz på 1600X istället för 3,3/3,7 GHz som man trodde. Kanske var det en R5 1500 som testades och jämfördes mot 7600K?