Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mson
Har för mig att "kablarna" skulle klara av 10 - 50 Mbit/s Downstream och 5 - 10 mbit/s Upstream.. (Läste nån stans kan vara betydligt mer eller mindre rätta mig någon) Men modemen klarar "bara" 10 Mbit/s.

Dem nya motorola modemen klarar 54Mbps downstream & då krävs en bandbredd på 8Mhz samt upstream klarar den 10Mbps som då om jag uppfattar det rätt kräver en bandbredd på 3,2Mhz.

http://broadband.motorola.com/modem/SB4200E.pdf

Koaxkabeln klarar lika mycket som den klarar i bandbredd, vilket är en hel del. Om 54Mbps använder 8Mhz & total bandbredd som comhem använder ligger mellan 108Mhz till 862Mhz så är det bara att börja räkna...ca 5Gbps. Eller jag har fel??

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Att många tror att när telia försvinner som ägare till comhem så sjunker hastigheten & priset höjs... hur kommer det sig?

Jag antar att comhem som dotterbolag till Telia haft fördelaktig tillgång till Telias stamnät osv. Ska bli intressant att se vad som händer i framtiden på den biten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som har hört något mer om hur comhem kommer göra?

Permalänk
Medlem

ingen aning på hur com hem ska göra, faktist, men com hem såldes ett bra tag sedan, när dem gick ihop med sonera eller vad det var, konkurensverket tillät inte telia att behålla com hem, vad gäller kablarna, läste ett tag sen på comhems egna sida att varje kanal tar 8mbps, räkna ihop alla comhems kanaler, ta dem gånger 8 så har ni nåt att gå efter....har själv comhem som isp, och personligen så tycker jag att 1mbps "räcker", jag menar givetvis skulle jag hellre ha 100mbps eller 1 gigabit, men faktum är att jag lyckas oftast inte hitta nån som kan skicka i 1 mbps så...det comhem bör kritiseras mest för är deras kassa upload, 256kb/s RIKTIGT dåligt, ofta så går den inte ens i det =/