Varför hittar inte Windows 7 installationen ens USB 2.0-portar?

Permalänk
Medlem

Varför hittar inte Windows 7 installationen ens USB 2.0-portar?

Försöker installera Windows 7 på en dator med ett Asus Z170-P. Men Windowsinstallationen stannar och klagar på att den inte hittar USB-portarna. Detta även om jag kör USB på Legacy och med installtionsstickan i USB 2.0-portar. Har lagt till USB 3.1-drivisar på stickan enligt denna guiden men det funkar inte heller:

http://codeabitwiser.com/2014/03/how-to-install-windows-7-wit...

Vad är fel?

EDIT: Ska tråden möjligtvis ligga i moderkorts-delen? Isf får mod flytta tråden.

EDIT 2:
Finns inga USB 2.0 -drivrutiner för moderkortet på ASUS hemsida. Kör minnet i en USB 3.1-port. Stoppat i en extra hårddisk i datorn med USB 3.1 -drivrutiner på. Windows-installationen vägrar ta emot dem.

EDIT 3:
Klantigt av mig att försöka köra 64-bit drivrutinerna. Installationen är ju 32-bits. Nu gick det med drivrutinerna på extra hårddisken. Men varför accepterar den inte drivrutinerna jag lagt till i minnet (fungerade på en annan dator) och varför accepterade den inte USB 2.0 -portar?

Permalänk
Medlem

Flesta tillverkare har verktyg för att skapa en USB sticka med Windows 7 installation som passar moderkort med Z170.

Stock Windows 7 USB sticka går vanligen inte med Z170.

Så att det inte går är inget fel, mer än att försöker installera ett gammalt OS utan någon support för dagens hårdvara

EDIT: du ska väl ändå inte installera ett 32 bits OS??

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Flesta tillverkare har verktyg för att skapa en USB sticka med Windows 7 installation som passar moderkort med Z170.

Stock Windows 7 USB sticka går vanligen inte med Z170.

Så att det inte går är inget fel, mer än att försöker installera ett gammalt OS utan någon support för dagens hårdvara

EDIT: du ska väl ändå inte installera ett 32 bits OS??

Tycker att Legacy och USB 2.0 borde fungera ändå. Ser inte vad USB 3.0-drivrutiner ska tillföra där. Men uppenbarligen hjälpte det efter att jag fixat fram en extra SATA-disk att lägga det på.
Har inte hängt med på det där då jag sällan installerar Windows, men kan man utan inlogg hos microsoft ladda ner Windows 7 ännu? Jag har ingen DVD-spelare, och hela tanken att man ska skapa en USB-sticka med hjälp av en DVD-skiva är efterbliven. "Så här klarar du dig utan DVD-spelare, jo du tar din DVD-spelare och....".

Och nä, installerar självklart 64-bit. Men installationsprogrammet går i 32-bit och accepterade inte 64-bitars drivrutin under själva installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tycker att Legacy och USB 2.0 borde fungera ändå. Ser inte vad USB 3.0-drivrutiner ska tillföra där. Men uppenbarligen hjälpte det efter att jag fixat fram en extra SATA-disk att lägga det på.
Har inte hängt med på det där då jag sällan installerar Windows, men kan man utan inlogg hos microsoft ladda ner Windows 7 ännu? Jag har ingen DVD-spelare, och hela tanken att man ska skapa en USB-sticka med hjälp av en DVD-skiva är efterbliven. "Så här klarar du dig utan DVD-spelare, jo du tar din DVD-spelare och....".

Och nä, installerar självklart 64-bit. Men installationsprogrammet går i 32-bit och accepterade inte 64-bitars drivrutin under själva installationen.

Hej!

Visserligen för Z170-A men ändå. Från en tråd augusti 2015 ett inlägg jag skrev.

Har nu kollat igenom i kortets manual:

https://www.asus.com/Motherboards/Z170-A/HelpDesk_Download/

Den engelska manualen heter E10611, den finns i tryckt form med kortet.

På sidan 118 - 122 kap 2.12.1 beskrivs tre sätt att installera Win7.

Där sägs att W7 kräver en speciell metod i tre varianter för att kunna använda usb mouse/keyboard.

Metod 1 kräver asus dvd, win7dvd, sata brännare och 8GB usb.
brännare

Metod 2 kräver asus dvd, win7, sata och en annan dator. Man skall skapa en ny iso som är ändrad som man bränner!

Metod 3 kräver allt som finns i metod 1 och 2 tillsammans.

Detta problem finns beskrivit i recension anandtech för några dagar sedan.

http://www.anandtech.com/show/9485/intel-skylake-z170-motherb....

Citat: Chipset Power and Installing Windows 7

"The power into the chipset is now provided by a single power rail, rather than separate core/suspend rails, which should simplify design. Some other restrictions are also placed on PCIe routing signals, bringing the maximum length down from 10-inches to 9-inches, and also M.2 routing in PCIe 3.0 mode is also reduced. We are also informed that PCIe flex cable/daughter card arrangements are limited to PCIe 2.0 mode.

One big shock will be for Windows 7 users. By default, the Z170 chipset and BIOS will not support full USB 2.0 Enhanced Host Controller (EHCI) mode. This means that for a number of circumstances, USB devices will not work unless an XHCI environment in play."

Lite om XHCI som ej går att kopiera:

"In our testing, this means that in order to install Windows 7 you need to do the following:
◾Navigate to BIOS
◾Enable ‘Windows 7 Installation’ or ‘EHCI mode’, Save and Exit.
◾Have your Windows 7 image on an optical disk. USB sticks will not work!
◾Install the OS as normal via the optical media. Install OS drivers/USB 3.0 drivers.
◾Disable the BIOS option.

This is done for a couple of reasons. Firstly, it helps reduce the size of the BIOS for more customization. It also aids moving users to AHCI capable operating system installations. For everyone else, it is a bit of a headache. As far as we can tell, almost all motherboard manufacturers (at least the Tier-1s) will have this option in the BIOS to enable Windows 7 installation."

Jag måste erkänna att det är ett helt nytt problem. Gäller både usb2 och usb3 portarna. Dvd via usb är att glömma.

Så här trådskaparen lite att bita i här. Nytt chipset skylake släpps samtidigt som man under ett år har möjlighet att uppgradera till W10!
Men med en W7-licens blir det extra jobb att installera W7 på Skylake som framgår av ASUS manual och recension.

Men ASUS metod så behövs en sata dvd-odd och ett 8 GB usb-minne. Och att man sparar dvd som medföljer kortet.
Där finns ju alla nya drivers också. Framgår av manualen att när man stoppar i dvd så bockar man för vilka man vill installera.

Däremot så går win8 att installera utan problem. Och Win10 inga problem. Men då den installeras utan nyckel så måste man ju på den nya hårdvaran uppgradera till Win10 från W7 eller W8. Hoppas bara att det går att göra en uppgradering igen på ny dator till W10.
MS har ju hela hårdvaran knuten till den gamla datorn och den licens som den uppgraderades ifrån.
Det finns ett kommando man kan skriva i kommandotolken i w10 så kan man avaktivera den W10 man har fått från en WIN7licens.
Gjort själv, tog fel kommando men det vara bara att göra om installationen av W10.
Då borde man kunna använda den på en ny dator igen.

Tycker trådskapare annars skall ringa MS support:
Microsoft Kundservice (Microsoft Customer Care Center): +46 08-559 900 00

Trådskapare har verkligen fått Stora Problem....

Mer info goggla: z170 chipset windows 7 problem

Om man googlar "windows 7 installation intel z170" så hittade jag bland annat

http://forums.hardwarezone.com.sg/hardware-clinic-2/%5Bpsa%5D....

Så för att kunna installera windows 7 på ASUS Z170-A utan att använda de tidigare nämnda metoderna krävs sata brännare/läsare

och ps2 mus eller tangentbord (adapter till mus funkar också) då varken usb2 eller usb3 portarna fungerar förrän drivrutinerna till dem installeras. Vilket ej kan ske förrän installationen är klar (om man ej använder en av ASUS tre metoder).
Det har ju kommit chassi utan plats för dvdenhet. Z170 kräver det och har därför även en kombinerad ps2 mus/tangentbord kontakt.

För att ta bort win10 aktivering på en dator: Jag tror ej att det fungerar att uppgradera en ny dator till W10 med samma Win7 nyckel om man ej återställer tillbaka till win7 på den gamla datorn eller kör kommandon i kommandotolken som administratör:

slmgr/dlv Licensinformation
slmgr/rearm nollställer datorns licenstillstånd.
slmgr/upk avinstallerar produktnyckeln.

Då borde det gå att installera win7 med dvd på sata och ps2-tangentbord eller ps2-mus. Därefter installera drivrutinerna från ASUS DVD. Och därefter få WIN 10 aktiverat på den nya datorn med bara den nya ssd inkopplad. Därefter installera en Clean W10,
reserverat av systemet blir i WIN10 450MB, skrev fel tidigare.

Asrock har på sitt kort Z170 Extreme+ gjort en guide i tre olika versioner också:

http://www.asrock.com/mb/Intel/Z170%20Extreme7+/

Klicka på "How to install Windows7".

De har tre varianter också! Solution A är den du skall använda. Den med katten!

Finns även en video på drygt 3 minuter. Solution B är Asrock ensamma om. Solution C är lik Metod 3 hos ASUS.

Senast redigerat 2015-08-11 01:49

Ytterligare tips: Läs manualen till kortet.

Det går att installera på det sätt som du har i länken win7 med usb3. Finns även hos Microsoft och beskriven på många ställen.
Men den är ej helt lätt, finns i flera varianter. Har ej gjort det själv då jag har win10 eller win7 med dvd.
Enklaste lösningen för dig är en dvdrw för typ 175:-

/cuagn

Permalänk
Medlem

Mycket informativt. Tack @cuagn

Löste det sedan med en en SATA-disk jag kopplade in med USB 3.1 drivrutiner. Först gjorde jag misstaget att ge installationsprogrammet 64-bit drivisar som inte funkade då själva installationsprogrammet är 32-bit. 32-bit fungerade men inte utan problem det heller. Listade man bara kompatibla drivrutiner så fick man en som inte gick in, men hann inaktivera USB så tangentbord och mus slutade fungera. Det man fick göra var att bocka i att lista alla drivrutiner, då kunde man köra in en jag glömt namnet på som Windows sa "inte funkade" men som sedan gjorde att nästa gick in.
Så lite strul var det allt men det löste sig.