Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det är uppenbart att det inte var tanken med skylten. Men det var inte vad du sa utan att det var uppenbart att det var förbjudet. Jag skiter ju i vad tanken var liksom, lagen ska förstås tolkas bokstavligen annars finns det ingen mening med den. Eller menar du att jag borde betala böterna även om jag inte parkerat fel enligt lagen?

Inte alls, I detta fallet gör du snarare samhället en tjänst genom att överklaga då det förhoppningsvis kan leda till förbättrade rutiner. Hur liten den än må vara

Jag hade dock aldrig parkerat där från första början eftersom jag inte orkat detta, men kudos till dig hehe.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Brukar det inte vara tvärtom, att man inte ska betala utan istället bestrida innan sista betalningsdatum (för då upphör detta datum att gälla och det ska inte kunna bli några förseningsavgifter, utan man ska få en ny faktura med nytt sista-datum när nytt beslut har tagits)? Så brukar rådet åtminstone vara för bluff-fakturor.

Får man parkeringsböter, dvs den är utfärdad av en myndighet, måste man betala först.
Är det en förhöjd parkeringsavgift, dvs utfärdad av ett privat bolag, så måste man inte betala först.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Inte alls, I detta fallet gör du snarare samhället en tjänst genom att överklaga då det förhoppningsvis kan leda till förbättrade rutiner. Hur liten den än må vara

Jag hade dock aldrig parkerat där från första början eftersom jag inte orkat detta, men kudos till dig hehe.

Ok ok. Nej jag parkerade inte fel (eller tveksamt) med vilje utan jag glömde helt att det var städdag. Sen får jag se hur mycket jag orkar tjafsa. Blir det avslag från polisen så lägger jag nog ner det. 600 är inte så mycket liksom.

Permalänk
Medlem

Då ska vi se: Följande gäller VMF 2kap 2 § Vägmärken, symboler och tilläggstavlor har den betydelse som framgår av deras namn om inte annat särskilt anges.
Om det finns flera tilläggstavlor under ett vägmärke gäller anvisningen på var och en av dessa som en kompletterande anvisning till märket. Innehåller en tilläggstavla flera anvisningar gäller dessa gemensamt som en kompletterande anvisning till märket.
En tilläggstavla under två eller flera vägmärken som satts upp direkt över varandra avser samtliga dessa märken.

Utifrån ovanstående så gäller förbud att stanna eller parkera på den sträckan 7-11 november under tiderna 7-16 pga gatuarbete, sista tavlan är bara en information om att fordon som stannats eller parkerats kommer att flyttas från platsen.

Med andra ord så är denna skyltuppsättning inte aktuell i TS fall och det är grundregleringen (boendeparkering) och lite förbud kring denna som gäller.

Det rättsfall TS tar upp är ju intressant men helt irrelevant här. Kalla faktas program var ju inte direkt upplyftande sett ur juridisk mening (sen kan jag också tycka att det utfall som rätten gjort i rättsfallet står stick i stäv med all tidigare tillämpning av trafikjuridiken). Men jaja, fler skyltar till folket så blir det nog bra. Det är ju som sagt var en konstig tillämpning man valt att göra särskilt sett ur dels tidigare praxis men även analogiskt hur en skyltuppsättning ska läsas/tolkas. Sen så är det tyvärr synd att polismyndigheten inte valde att överklaga HR:s beslut till HD eller iaf begära ett prövningstillstånd. Men det finns fler udda beslut från hovrätter när det gäller parkeringsjuridik, även om de är långt färre än de beslut som finns från TR:er.

Det fanns en sån otrolig mängd faktafel i KF-inslaget så det borde granskas bara ur det avseendet. Att folk i allmänhet verkar ha problem att tolka vägmärken med en tilläggstavla är inte samma sak som att utmärkningen är felaktig.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sploofy:

Får man parkeringsböter, dvs den är utfärdad av en myndighet, måste man betala först.
Är det en förhöjd parkeringsavgift, dvs utfärdad av ett privat bolag, så måste man inte betala först.

Ok, tackar för förtydligandet. Udda med olika regler beroende på vem det är som skriver ut skiten, men det har säkert sina skäl.

Nu när jag tänker på det så har jag aldrig någonsin fått böter, utan bara straffavgift av rabiata parkeringsbolag (må de alla gå under), så därför har jag förstås aldrig stött på förekomsten av betala-först-bestrid-sedan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Då ska vi se: Följande gäller VMF 2kap 2 § Vägmärken, symboler och tilläggstavlor har den betydelse som framgår av deras namn om inte annat särskilt anges.
Om det finns flera tilläggstavlor under ett vägmärke gäller anvisningen på var och en av dessa som en kompletterande anvisning till märket. Innehåller en tilläggstavla flera anvisningar gäller dessa gemensamt som en kompletterande anvisning till märket.
En tilläggstavla under två eller flera vägmärken som satts upp direkt över varandra avser samtliga dessa märken.

Utifrån ovanstående så gäller förbud att stanna eller parkera på den sträckan 7-11 november under tiderna 7-16 pga gatuarbete, sista tavlan är bara en information om att fordon som stannats eller parkerats kommer att flyttas från platsen.

Med andra ord så är denna skyltuppsättning inte aktuell i TS fall och det är grundregleringen (boendeparkering) och lite förbud kring denna som gäller.

Det rättsfall TS tar upp är ju intressant men helt irrelevant här. Kalla faktas program var ju inte direkt upplyftande sett ur juridisk mening (sen kan jag också tycka att det utfall som rätten gjort i rättsfallet står stick i stäv med all tidigare tillämpning av trafikjuridiken). Men jaja, fler skyltar till folket så blir det nog bra. Det är ju som sagt var en konstig tillämpning man valt att göra särskilt sett ur dels tidigare praxis men även analogiskt hur en skyltuppsättning ska läsas/tolkas. Sen så är det tyvärr synd att polismyndigheten inte valde att överklaga HR:s beslut till HD eller iaf begära ett prövningstillstånd. Men det finns fler udda beslut från hovrätter när det gäller parkeringsjuridik, även om de är långt färre än de beslut som finns från TR:er.

Det fanns en sån otrolig mängd faktafel i KF-inslaget så det borde granskas bara ur det avseendet. Att folk i allmänhet verkar ha problem att tolka vägmärken med en tilläggstavla är inte samma sak som att utmärkningen är felaktig.

Men de förordningar du tar upp säger inte att detta inte gäller och det finns fler delar i vägmärkesförordningen. Exempelvis:

Citat:

(Om förbud att parkera, VMF 2kap 8 § C35, gäller även förbud att stanna: C39) Angivelsen gäller på den sida av vägen där märket är uppsatt. Angivelsen börjar gälla där märket satts upp och gäller enligt vad som anges på en tilläggstavla, till den plats där annan bestämmelse om stannande eller parkering märkts ut...

Märkts ut, här har annan bestämmelse märkts ut även om den inte har börjat gälla än, eller? Och en begränsning i när ett vägmärke gäller betyder inte att det är att betrakta som icke existerande utanför den tiden.

Sen håller jag med om att KFs reportage hade en hel del brister och de var typ förbluffade över saker som jag ser som helt naturligt, som att en zon med p-förbud gäller i hela zonen eller så. Men likväl föll domen i det fall som är relaterat i HR till den överklagandes fördel och ingen överklagan till HD från kommunen eller polismyndigheten gjordes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Därefter överklagar jag på de grunder jag kan komma på och ställer några relativt relevanta och mycket knepiga frågor som gör att de får jobba lite för att få in bötern. Aldrig lyckats få igenom en överklagan än, men har ju i alla fall bidragit till att se till att dom tjänar lite mindre pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Dvs du gör vad du kan för att slösa skattepengar? Det är Transportstyrelsen som hanterar majoriteten av parkeringsanmärkningar. Det finns såklart en del privata parkeringsbolag som inte har avtal med Transportstyrelsen men det är svårt att veta vilka som har eller inte har avtal. Det mest troliga resultatet man kan åstadkomma genom att göra det du gör (om alla gör det) är att någon skatt höjs för att täcka kostnaderna.

Dessutom finns det en hel avdelning som enbart sitter med att utreda överklaganden. Jag tror de är ganska duktiga och dina "kluriga" frågor får de säkert flera gånger i veckan.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Dvs du gör vad du kan för att slösa skattepengar? Det är Transportstyrelsen som hanterar majoriteten av parkeringsanmärkningar. Det finns såklart en del privata parkeringsbolag som inte har avtal med Transportstyrelsen men det är svårt att veta vilka som har eller inte har avtal. Det mest troliga resultatet man kan åstadkomma genom att göra det du gör (om alla gör det) är att någon skatt höjs för att täcka kostnaderna.

Dessutom finns det en hel avdelning som enbart sitter med att utreda överklaganden. Jag tror de är ganska duktiga och dina "kluriga" frågor får de säkert flera gånger i veckan.

Hur fungerar dessa avtal med Transportstyrelsen? All kommunikation jag har varit med om sker då med parkeringsbolagen själva. Från överklagan till beslut. Sen kan man ju driva det vidare men hur mycket tid i världen som helst har man ju inte tyvärr. Plus då får man stå för rättegångskostnader om man förlorar antar jag?

Det är klart att när det är polisen som lappar, på allmän väg utan att kommunen avtalat bort det hela är det annorlunda, det säger väl sig självt. Men då får man sällan en oförtjänt lapp heller.

Sen är det väl knappast svårt att komma på frågor som kan tros vara kluriga utan direkta uppenbart svar. Till exempel när hängdes skylten upp? Kan det ha varit efter tiden för parkering och innan lappningen skedde?

Edit: Förresten, som du skriver om avtalen låter det väl snarare som att Transportstyrelsen tjänar pengar på det hela? Eller skriver dom avtal som innebär att dom arbetar gratis åt parkeringsbolagen? Statliga må dom vara men så bakom flötet tror jag knappast dom är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

@olga32:

Det stämmer att när det gäller privata parkeringsplatser så är det oftast bolagen själva som sköter det hela. Men även när det gäller allmän väg där kommunen upphandlat "driften" eller vad man ska kalla det så går det till Transportstyrelsen.

Om jag förstått det rätt så har Transportstyrelsen ett uppdrag som innebär att man måste tillhandahålla ett system för parkeringsanmärkningar. Exakt hur det ser ut med vem som får använda det och med vilka villkor har jag ingen aning om. Min gissning är iaf att Transportstyrelsen själva inte har mycket att säga till om. Sånt brukar vara styrt av politiska direktiv.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@olga32:

Det stämmer att när det gäller privata parkeringsplatser så är det oftast bolagen själva som sköter det hela. Men även när det gäller allmän väg där kommunen upphandlat "driften" eller vad man ska kalla det så går det till Transportstyrelsen.

Om jag förstått det rätt så har Transportstyrelsen ett uppdrag som innebär att man måste tillhandahålla ett system för parkeringsanmärkningar. Exakt hur det ser ut med vem som får använda det och med vilka villkor har jag ingen aning om. Min gissning är iaf att Transportstyrelsen själva inte har mycket att säga till om. Sånt brukar vara styrt av politiska direktiv.

Citat:

Från http://www.transportstyrelsen.se/felparkering

Transportstyrelsen sköter administrationen av parkeringsanmärkningar som är utfärdade på kommunernas gator. Vi sköter däremot inte administrationen åt privata parkeringsbolag.

Tolkar jag utan vidare djupdykning att jag har rätt i mina moraliska värderingar när man gör allt för att det ska bli så besvärligt som möjligt för motpart när man fått en lapp från Q-park eller dylikt.

Edit:
För att återvända till topic så bör väl en överklagan ske vem som än hanterar det då det inte är säkert vad som är rätt eller ej. Det värsta som händer är att överklagan nekas och att lite skattepengar går till att ge någon stackare några minuters jobb. Finns värre saker som det bränns skattepengar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anaii:

@olga32:

Det stämmer att när det gäller privata parkeringsplatser så är det oftast bolagen själva som sköter det hela. Men även när det gäller allmän väg där kommunen upphandlat "driften" eller vad man ska kalla det så går det till Transportstyrelsen.

Om jag förstått det rätt så har Transportstyrelsen ett uppdrag som innebär att man måste tillhandahålla ett system för parkeringsanmärkningar. Exakt hur det ser ut med vem som får använda det och med vilka villkor har jag ingen aning om. Min gissning är iaf att Transportstyrelsen själva inte har mycket att säga till om. Sånt brukar vara styrt av politiska direktiv.

Transportstyrelsen sköter parkeringsanmärkningar, vilket alltså handlar om felparkering på allmän väg. Kontrollavgifter, vilket är vad det är på privata parkeringsplatser på tomtmark, garage och så, sköts av bolagen själva. Parkeringsanmärkningar betalas och överklagas sen till polisen som utreder eller skickar det till transportstyrelsen för utredning (kommer inte ihåg vad) och ifall överklagan går igenom så betalar transportstyrelsen ut pengarna till bilägaren och kräver in (tillbaka) dem av kommunen, går den inte igenom så kan man överklaga vidare i domstol. Kontrollavgifterna är lite mer som vilken faktura som helst, man bestrider fakturan och vill de ändå att du betalar bestrider man igen och drar det till rätten osv. Det viktiga är att man bestrider varje avslag för att det inte ska gå till inkasso och sedermera kronofogden och så, precis som för andra fakturor från företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men de förordningar du tar upp säger inte att detta inte gäller och det finns fler delar i vägmärkesförordningen. Exempelvis:

(Om förbud att parkera, VMF 2kap 8 § C35, gäller även förbud att stanna: C39) Angivelsen gäller på den sida av vägen där märket är uppsatt. Angivelsen börjar gälla där märket satts upp och gäller enligt vad som anges på en tilläggstavla, till den plats där annan bestämmelse om stannande eller parkering märkts ut..

Märkts ut, här har annan bestämmelse märkts ut även om den inte har börjat gälla än, eller? Och en begränsning i när ett vägmärke gäller betyder inte att det är att betrakta som icke existerande utanför den tiden.

Sen håller jag med om att KFs reportage hade en hel del brister och de var typ förbluffade över saker som jag ser som helt naturligt, som att en zon med p-förbud gäller i hela zonen eller så. Men likväl föll domen i det fall som är relaterat i HR till den överklagandes fördel och ingen överklagan till HD från kommunen eller polismyndigheten gjordes.

Här har vägmärkena satts upp med tilläggstavlor för vilka tider de ska gälla (vilket är kutym för annars blir det lite svårt att hävda att fordon som stått där längre får flyttas). Om du tänker på det som togs upp i KF så var det faktiskt en helt annan situation än denna.

Angivelsen gäller på den sida
av vägen där märket är uppsatt.
Angivelsen börjar gälla där
märket satts upp och gäller
enligt vad som anges på en
tilläggstavla
, till den plats
där annan bestämmelse om
stannande eller parkering
märkts ut, till nästa korsning
med annan väg än sådan som
avses i 3 kap. 21 § andra
stycket trafikförordningen
(1998:1276) eller till den
plats dessförinnan där ett
motsvarande märke med
tilläggstavla T11,
utsträckning, med nedåtriktad
pil, har satts upp. Om en
annan bestämmelse gäller på en
kortare sträcka gäller
angivelsen på nytt efter
sträckans slut utan att det
upprepas. Angivelsen gäller
också på nytt utan att märket
satts upp igen i det fall en
parkeringsplats anordnats vid
sidan av körbanan.
Märket anger inte rätt att
stanna där det är förbjudet att
stanna eller parkera enligt
trafikförordningen, om inte
detta tydligt framgår av
märkets placering eller anges
på en tilläggstavla.
Om angivelsen endast gäller för
ett visst fordonsslag eller en
viss trafikantgrupp anges det
på en tilläggstavla.

Så om detta förbud att stanna eller parkera inte gäller (dvs utanför de datum och tider som det är enligt tilläggstavlorna) så gäller inte annan utmärkning, i enlighet med hovrättsfallet?

Det är en olustig tolkning hovrätten gjorde av hur vägmärken ska tolkas. Men visst, vill man ha fler vägmärken (när folk inte kan läsa de som redan finns) så blir nog skylttillverkare och entreprenörer glada, för väghållarna är det bara ännu ett vägmärke som måste klottersaneras och underhållas. *Något bitter väghållare*

Skrivet av olga32:

Hur fungerar dessa avtal med Transportstyrelsen? All kommunikation jag har varit med om sker då med parkeringsbolagen själva. Från överklagan till beslut. Sen kan man ju driva det vidare men hur mycket tid i världen som helst har man ju inte tyvärr. Plus då får man stå för rättegångskostnader om man förlorar antar jag?

Det är klart att när det är polisen som lappar, på allmän väg utan att kommunen avtalat bort det hela är det annorlunda, det säger väl sig självt. Men då får man sällan en oförtjänt lapp heller.

Sen är det väl knappast svårt att komma på frågor som kan tros vara kluriga utan direkta uppenbart svar. Till exempel när hängdes skylten upp? Kan det ha varit efter tiden för parkering och innan lappningen skedde?

Edit: Förresten, som du skriver om avtalen låter det väl snarare som att Transportstyrelsen tjänar pengar på det hela? Eller skriver dom avtal som innebär att dom arbetar gratis åt parkeringsbolagen? Statliga må dom vara men så bakom flötet tror jag knappast dom är.

Skickades från m.sweclockers.com

Kontrollavgifter = parkeringsbolagen/fastighetsägare. Parkeringsanmärkning = polisen. Transportstyrelsens avtal ska ju vara kostnadsneutrala i det här avseendet, men jag kan tycka att 53kr/utfärdad parkeringsanmärkning är en hel del (även om det är en stor mängd ärenden).

Skrivet av snajk:

Transportstyrelsen sköter parkeringsanmärkningar, vilket alltså handlar om felparkering på allmän väg. Kontrollavgifter, vilket är vad det är på privata parkeringsplatser på tomtmark, garage och så, sköts av bolagen själva. Parkeringsanmärkningar betalas och överklagas sen till polisen som utreder eller skickar det till transportstyrelsen för utredning (kommer inte ihåg vad) och ifall överklagan går igenom så betalar transportstyrelsen ut pengarna till bilägaren och kräver in (tillbaka) dem av kommunen, går den inte igenom så kan man överklaga vidare i domstol. Kontrollavgifterna är lite mer som vilken faktura som helst, man bestrider fakturan och vill de ändå att du betalar bestrider man igen och drar det till rätten osv. Det viktiga är att man bestrider varje avslag för att det inte ska gå till inkasso och sedermera kronofogden och så, precis som för andra fakturor från företag.

Transportstyrelsen sköter administrationen (påminnelser, KF etc). För detta tar de 53 kronor per utfärdad parkeringsanmärkning, resterande del går till den utfärdande kommunen. För förhöjda avgifter (dvs påminnelser med tillägg) så tar de om jag inte kommer ihåg helt fel 113 kronor.

Parkeringsanmärkningar ska betalas, "överklagas" (begäras rättelse eller undanröjande av betalningsansvar) till polismyndigheten i rätt region (står på gula lappen var detta är). Transportstyrelsen är parten som kan betala tillbaka pengar, polismyndigheten är de enda som har mandatet att undanröja betalningsansvar, även om många (helt felaktigt) fått för sig att utfärdande kommun kan göra detta.

Kontrollavgifterna är precis som du säger precis som vilken annan faktura/fordran som helst.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF