Har MX Red, vill ha tystare och något trögare. Vilken switch vill jag ha? :) O-ringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

2) Ozone Strike Battle har (väl?) Costar stabbar som är 'bättre' än cherry, så leta efter sånna.
Annars hjälper det mycket (mot "rattling") att smörja stabbarna med "tjockare fett" där "metalltråden möter plast" (ett risgryn med siliconfett eller annan liknande tjockare smörja)

Cherrys standardstabbar är bedrövliga (svampiga och äckliga), men clippade är de riktigt trevliga.

Gjorde misstaget att tro att jag fixat stabilisatorerna på ett bygge för inte så länge sedan, men glömsk som man är var det visst inte så. Det ödesdigra misstaget upptäcktes tyvärr först när brädan var färdig. Yuck! Oanvändbart! (Nåja, jag kanske överdriver; men det är inget jag använder om jag har alternativ, vilket jag har). Dessvärre körde jag med en platta, så brädan har legat i väntan på att lödas om sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köpte 10 st, får väl sälja några här-

Fick du dina? Om din post reflekterar ungefär när du beställde så beställde vi ungefär samtidigt. Fanns 50 i lager när jag la min beställning.

Fick nyss:

Citat:

Hej,
Tack för att du beställer varor hos oss på Asedo.
Tyvärr har din beställda vara sålt slut hos vår distributör och kommer inte att gå att få tag på igen.
Vi makulerar därav din order.
Tveka inte att höra av dig till oss antingen här eller med ett mail till webshop@asedo.se om du har minsta fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Nej, TKL har en standardlayout, och den är kompakt nog. Det är ju precis det. Det gör den bäst.

Man ska inte hålla på och flytta runt tangenter. Man ska satsa på att etablera en kompakt standard med tanke bakom, i så fall. Branschen har haft 30 år på sig att tänka ut en kompakt design, men inte lyckats. Se diverse försök med laptops genom tiderna, bara irriterande och cripplande. Håll min öl.

Nåt sånt.

Det finns ingen layout som är "bäst". Den layout som är bäst är den som passar just Dig bäst. Det är helt omöjligt att säga att någon specifik layout är bäst.

Skrivet av anon257891:

@syre: Imgur Vet

@HolyFather:
1) Tunnare O-ringar påverkar inte slaglängden eller bottning på Topre, så är det för Novatouchens skull du funderar på tunnare O-ringar så är det överkurs/onödigt enligt min åsikt.

2) Ozone Strike Battle har (väl?) Costar stabbar som är 'bättre' än cherry, så leta efter sånna.
Annars hjälper det mycket (mot "rattling") att smörja stabbarna med "tjockare fett" där "metalltråden möter plast" (ett risgryn med siliconfett eller annan liknande tjockare smörja)

Tack! Tråkigt bara att de verkar så svåra att öppna, även när de inte sitter i ett tangentbord. Jag gissar på att man kommer ha sönder ett stort antal brytare om man ger sig på det där. Det får nog vara som det är

Skrivet av Khers:

Cherrys standardstabbar är bedrövliga (svampiga och äckliga), men clippade är de riktigt trevliga.

Gjorde misstaget att tro att jag fixat stabilisatorerna på ett bygge för inte så länge sedan, men glömsk som man är var det visst inte så. Det ödesdigra misstaget upptäcktes tyvärr först när brädan var färdig. Yuck! Oanvändbart! (Nåja, jag kanske överdriver; men det är inget jag använder om jag har alternativ, vilket jag har). Dessvärre körde jag med en platta, så brädan har legat i väntan på att lödas om sedan dess.

Tycker det är galet tråkigt att cherry-stabs fortfarande är standard. Jag har haft 2-3 brädor med Cherry-stabs och 2 brädor med Costar-stabs. Det går inte ens att jämföra hur tysta och smidiga Costars stabs är till skillnad från Cherrys. Samma sak när jag byggt ihop två egna brädor. På första brädan (GH60) så klippte jag och smorde stabsen så mycket jag kunde. Det är bättre än ett köpe-tangentbord, men låångt ifrån Costars stabs tycker jag. På nästa bräda (AMJ96) så klippte jag och smorde samt körde "band-aid-mod". Något bättre än GH60, men långt ifrån bra.

Väldigt tråkigt! Jag förstår att folk tycker att det kan vara lite drygt att byta caps med Costar-stabs. Men det är en uppoffring jag gör varje dag i veckan!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Skrivet av anon257891:

@syre: Imgur Vet

@HolyFather:
1) Tunnare O-ringar påverkar inte slaglängden eller bottning på Topre, så är det för Novatouchens skull du funderar på tunnare O-ringar så är det överkurs/onödigt enligt min åsikt.

2) Ozone Strike Battle har (väl?) Costar stabbar som är 'bättre' än cherry, så leta efter sånna.
Annars hjälper det mycket (mot "rattling") att smörja stabbarna med "tjockare fett" där "metalltråden möter plast" (ett risgryn med siliconfett eller annan liknande tjockare smörja)

1) nej, det är för att testa på Cherry MX och få idéer eller om slutsatsen blir att dämpare helt enkelt dödar och att jag inte ska använda dem.

Skrivet av FaatIII:

Jag säger det igen, det enda tangentbordet som har samma linjära brytare är MX black som också är trögare med 60g actuation force (till skillnad från 45g hos MX red).

MX black är bland de tystaste brytarna på marknaden, nybörjarmisstaget är att man försöker bottna tangenterna som man gör med rubber dome brytare.. vilket resulterar i ett väldigt högljutt ljud.
Försöker man man bara trycka ner en tangent försiktigt så att den registreras enbart och försiktigt följer med den upp så hörs det absolut ingenting (precis som MX reds).

Man får helt enkelt lära sig skriva mjukare och mer elegant (även om jag gillar att bottna tangenterna när jag skriver för att undvika typos).

Tycker ändå att om inte slutsatsen ska bli att ingen MX är bra för att skriva på så ska man kunna trycka ner tangenten normalt. Håller med om att hovring krävs på en del MX, men det belastar axlarna och / eller handlederna. Men se allt som skrivits i tråden redan

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av SYRE:

Det finns ingen layout som är "bäst". Den layout som är bäst är den som passar just Dig bäst. Det är helt omöjligt att säga att någon specifik layout är bäst.

Jag säger alltså inte att 105-key minus numpad är den bästa layout som kunnat gjorts. Det är bara att alla layoutförsök för kompakta layouter som gjorts inte är gjorda för att passa *någon* bäst. Välj en valfri kompakt layout från 80-talet och framåt (som inte är gjord i pytteliten serie, för då kan du ju vara skräddarsydd efter request, ej heller av enskild person, för då har han ju gjort den layout som passar honom bäst och då är det ju inte mycket att säga emot det, det är ju bara häftigt och kul och bra), så kan jag tala om specifikt vad som är fel för de flesta användare med den. Det blir bättre. Då förstår ni nog var jag kommer ifrån och håller med om mycket.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Jag säger det igen, det enda tangentbordet som har samma linjära brytare är MX black som också är trögare med 60g actuation force (till skillnad från 45g hos MX red).

MX black är bland de tystaste brytarna på marknaden, nybörjarmisstaget är att man försöker bottna tangenterna som man gör med rubber dome brytare.. vilket resulterar i ett väldigt högljutt ljud.
Försöker man man bara trycka ner en tangent försiktigt så att den registreras enbart och försiktigt följer med den upp så hörs det absolut ingenting (precis som MX reds).

Man får helt enkelt lära sig skriva mjukare och mer elegant (även om jag gillar att bottna tangenterna när jag skriver för att undvika typos).

Snickesnack i min mening. Det är väldigt svårt att touch-skriva med linjära brytare, att inte bottna ut exempelvis blåa funkar - men att lyckas att inte bottna en linjär kräver extremt mycket träning om man ska lyckas skriva så kontinuerligt med en någorlunda WPM/APM. Att hävda att linjära brytare är tystast bara för att man inte måste göra något ljud för att få en bokstav på skärmen är en lätt överdrift. Är du på fullaste allvar ute efter tysthet så finns det betydligt bättre alternativ, nedan tillexempel;

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Tycker det är galet tråkigt att cherry-stabs fortfarande är standard. Jag har haft 2-3 brädor med Cherry-stabs och 2 brädor med Costar-stabs. Det går inte ens att jämföra hur tysta och smidiga Costars stabs är till skillnad från Cherrys. Samma sak när jag byggt ihop två egna brädor. På första brädan (GH60) så klippte jag och smorde stabsen så mycket jag kunde. Det är bättre än ett köpe-tangentbord, men låångt ifrån Costars stabs tycker jag. På nästa bräda (AMJ96) så klippte jag och smorde samt körde "band-aid-mod". Något bättre än GH60, men långt ifrån bra.

Väldigt tråkigt! Jag förstår att folk tycker att det kan vara lite drygt att byta caps med Costar-stabs. Men det är en uppoffring jag gör varje dag i veckan!

Jag gillar själv clippade Cherry bättre än Costar. Som så mycket annat i det här träsket är smaken som baken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Snickesnack i min mening. Det är väldigt svårt att touch-skriva med linjära brytare, att inte bottna ut exempelvis blåa funkar - men att lyckas att inte bottna en linjär kräver extremt mycket träning om man ska lyckas skriva så kontinuerligt med en någorlunda WPM/APM. Att hävda att linjära brytare är tystast bara för att man inte måste göra något ljud för att få en bokstav på skärmen är en lätt överdrift. Är du på fullaste allvar ute efter tysthet så finns det betydligt bättre alternativ, nedan tillexempel;

http://www.smemarketing.com/wp-content/uploads/2010/12/yahoo-flexible-keyboard11.jpg
http://www.excelsystems.in/up_images/594516Laser_4.jpg

Du misstolkade nog texten rätt rejält.
Jag skrev för övrigt om brytare, i det här
fallet om mekaniska sådana.

Iom att MX black/red inte har ett klick eller "bump" gör det till den potentiellt tystaste mekaniska brytaren punkt.

Jag skrev själv att jag bottnar när jag skriver för det är mer behagligt i 100wpm, aldrig stört mig på ljudnivån heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Fick du dina? Om din post reflekterar ungefär när du beställde så beställde vi ungefär samtidigt. Fanns 50 i lager när jag la min beställning.

Fick nyss:

Fick samma mejl. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

På nästa bräda (AMJ96) så klippte jag och smorde samt körde "band-aid-mod".

Detta hade jag missat var en grej, måste testas i nästa bygge Hittade denna videon från zeal, hade du även lube på plåstret? (sorry om jag drar tråden lite off-topic)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Detta hade jag missat var en grej, måste testas i nästa bygge Hittade denna videon från zeal, hade du även lube på plåstret? (sorry om jag drar tråden lite off-topic)

Yes! Följde den där videon och smorde plåstret också. Svårt att veta såhär i efterhand om det hjälpte mer eller mindre, men det skadade nog inte iaf!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk

Nu har jag känt rejält på alla möjliga tangentbord, och blivit med Novatouch TKL.

Bäst hittills är Novatouchen, om man nu undantar min topp-5-icke-nymekaniska ovan. Skulle jag summera det hela så har det sålts hundra tusen nymekaniska tangentbord de senaste åren, men 99% är "inte riktiga tangentbord", de verkar inte ha utvecklats som seriösa produkter - på mer än ett sätt. Enklast är väl att avgöra det på kända märken, som klämmer ut 5-6 flashiga designs årligen, där - som tangentbord - det inte har några fördelar gentemot fjolårets modell alls.

Den enda fördelen nymekaniska har, och det är ju en bra fördel, är att de har mer rollover än "2+modifiers, sen piper datorn".

Men Novatouchen var det första som var genomtänkt, d.v.s. verkade vara konstruerat för att vara en produkt, ett riktigt tangentbord, eller hur man nu ska uttrycka det. Det saknade en massa saker. Det saknade sladdriga stabbar, hög ljudnivå och påhittade tangenttoppsformer och gjorde sitt jobb.

Och då är det ju plötsligt lika bra som de gamla, fast med N-key rollover. Det är väl dit man vill? Eller?

Så för mig hade inte något annat tangentbord en enda fördel för gaming eller skrivning.

En slutsats som jag drog var - alla tangentbord presterar lika v.g. skrivhastighet och antal stavfel. Detta inkluderar rubber dome, scissor, you name it. Men när man skriver på det, även när man haft det ett bra tag och vant sig, kan ett tangentbord kännas osäkert. Man får skärpa sig när det är dags att skriva. Då är tangentbordet inte bra. För dig, om du vill lägga till det. Men spöar det inte ett rubberdome i trygghet så...?

Två tangentbord stack dock ut nog från detta för att jag ska nämna dem, och det är MX Red som hade högre felstavningar och dålig hastighet, och Novatouch som hade noll felstavningar för det mesta och högst hastighet.

För gaming (actionspel då) presterade alla bra, och bättre än omnämnda topp-5 gamlisar.

MX Red och Corsair MX Brown var lite svåra att få strafe konsekvent då det inte var någon feedback på uppsläpp. Konstigt nog var Ozone annorlunda och jag kunde under längre perioder undvika att bottna och få konsekvent strafe, och för Novatouch var det tydligt och konsekvent och jag slapp helt det här snudd-trigger som var på de andra.

--~ novell --~-- roman ~--

Naturligtvis har jag fått blodad tand och vill prova mer. Helst vill jag ju köpa case, kretskort, plastplatta eller ingen, switchar och keycaps och rulla mitt eget.

Gör jag fel i att såga MX totalt? (Eller iaf MX Clear som är kvar att testa.)

För jag undrar ju vad som finns för options i switchväg som man kan köpa nu för bygge. Det känns som om jag vill ha Topre-liknande med kortare keytravel (i botten, inte toppen, och utan hemska O-ringar eller skumdampers).

Alternativen jag sneglar på är ett färdigt Leopold, Novatouch, eller Realforce 88, eller ett WASD v2 med MX Clear med deras trevliga customiserare.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag framförallt att det är roligt att "rulla eget" och då är ju en stor fördel med MX att det är relativt enkelt och "billigt" att få tag i delar. Några "roliga" switchar man kan testa i MX-världen skulle kunna vara t.ex. jailhouse blues, ergo clears (kör själv trampoline-moddade med bollar från imsto), zealios eller originatives nya MOD-switchar. Men har svårt att tro att de kommer att leva upp till ditt Novatouch

Annars finns det ju andra switchar och kika på som t.ex. alps, hasu har ett gruppköp igång på hans 60% PCB'er just nu. Beställde ett själv idag ^^

Skrivet av SYRE:

Yes! Följde den där videon och smorde plåstret också. Svårt att veta såhär i efterhand om det hjälpte mer eller mindre, men det skadade nog inte iaf!

Toppen, ska helt klart testas

Permalänk
Skrivet av anon257891:

@syre: Imgur Vet

@HolyFather:
1) Tunnare O-ringar påverkar inte slaglängden eller bottning på Topre, så är det för Novatouchens skull du funderar på tunnare O-ringar så är det överkurs/onödigt enligt min åsikt.

2) Ozone Strike Battle har (väl?) Costar stabbar som är 'bättre' än cherry, så leta efter sånna.
Annars hjälper det mycket (mot "rattling") att smörja stabbarna med "tjockare fett" där "metalltråden möter plast" (ett risgryn med siliconfett eller annan liknande tjockare smörja)

1) Jepps, jag har provat O-ringar med alla 5 tangentborden, men då bara dog känslan utan att ge några fördelar förutom något lägre ljudnivå. Men jag tyckte MX Blue blev bättre, d.v.s. man klicket som man vill ha dem för dör inte, och resten var liksom bara lång och lätt keytravel och dämpningen kortar keytravel. Jag tror ändå att det som jag lär mig från detta är valfri dämpning inte kan "fixa" en mech som man inte redan gillar.

2) Så det är därför jag behållt detta över 2x Corsair. Intuitivt så tyckte jag att det var snyggt/välgjort/nätt/whatever och värt utlägget, men jag har undrat vad det berodde på att jag tyckte så. Speciellt eftersom Corsair hade i mitt tycke tangenttoppar som var korrekt formade och Ozone hade nå square blocky som jag borde ogillat. Men jag tror att varför jag gillar det är samma som varför man vill ha tangenttoppar med samma vinkling, d.v.s. man vill "rassla" som man gör på vissa välgjorda laptoptangentbord som Thinkpad T40 (jag har felaktigt skrivit T42 förut). Detta betyder dock inte att jag kan rassla och glida på Ozone som jag kan på ett laptoptangentbord.

Så keycaps nu då.

PimpMyKeyboard har lågprofiltangenter, jag har en känsla att jag gillar icke-sfäriska.

Jag har fortfarande ett litet sug att prova nåt mer TKL, d.v.s. 68%/88-key, och att känna på MX Clear eller Topre-eller-bättre till. Gör någon sådana kretskort?

Jag tycker Noppoo Lolita Spyder är så prydligt. Mm, blir sugen på en mugg brons, jag menar kaffe.

Och Tai Hao har stiliga caps, även om de flesta är ABS och ej lågprofil. (Jag är inte ett fan av neon/accentfärger, mauve är väl så långt jag kan sträcka mig nädå men för många/mycket accent är jobbigt, och jag föredrar s.a.s. ljusa eller medelljusa tangenter överlag så modifiers kan vara gråa eller mild accent, även om mörka med vit text funkar.)

Kan jag få till ett bygge med dessa stilidéer och en trevlig switch? Använder WASD Costar-stabbar? Har inte lyckats få reda på det. Funderade på deras barebones.

Har även funderat på att slakta capparna från ett Cherry 3.0 istf köpa från PMK. Är de mer lika det jag har i åtanke?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Använder WASD Costar-stabbar? Har inte lyckats få reda på det. Funderade på deras barebones.

Som du kan se på bilderna på deras barebones så använder de Costar-stabs.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Inaktiv

@HolyFather:
1) Cherry 3.0 har "off-center-caps-lock" så den passar i allmänhet dåligt på "standard" (t.ex. Novatouch)
2) Tur för dig att du är bestämd: annars hade du ju varit tvungen att prova G20 (lågprofil)(saknar ISO-enter) och/eller DSA (lågprofil) (sfärisk): det slipper du ju nu

Permalänk

Det är en fördel att veta vad man vill ha, för att skära ner på antalet kombinationer. Det finns ju så mycket att välja på! Samtidigt så går jag ju just på rekommendationer (även MX Red och Brown var rekommendationer från början!) och har provat intensivt i flera veckor just för att ta reda på jag vill ha.

När det gäller layouten är jag i själva verket mindre bestämd än någon som propsar på att ha ett minimalare tangentbord än så, d.v.s. 65%, 60%, osv. Numpaden är den största orsaken till oergonomisk tangentbordsanvändning, och är den borttagen kan jag ha home keys symmetriskt framför mig utan att flytta musen till oergonomiskt avstånd.

Flytta runt tangenter som i de mindre layoutarna är inte ett ergonomiskt problem, men tar man bort för många får man lite trivselproblem vid textredigering. Knappar långt från home keys (som man använder ofta) ska vara större just pga avståndet. Så då hamnar man ju på icke-krympta modifiers, orörd Bottom Row, och tvåraders Enter. Alltså på sin höjd ISO TKL utan F-tangenter, men F-tangenterna påverkar ju inte ergonomisk symmetri, så alltså spelar det ingen roll om de är kvar.

Ctrl på Bottom Row är ergonomiskt mycket skadligt. Därför, Ctrl vid Capslock där den var från början. Har man Caps Lock där istället är det ju meningen att man inte ska träffa den, därför stepped Caps Lock. Stepped Caps Lock förhindrar därför att ha Ctrl på en ergonomisk plats.

1) Off center är en annan best, förslag mottages om små key cap sets inte finns i liknande profil. Eller så kanske jag provar med befintlig Caps Lock och det funkar som Ctrl.
2) G80 och G20 känner jag till och är absolut options även om jag skulle vara tvungen att på liknande sätt behålla ISO-Enter och "make it work".

Byte av enstaka keycap är ju inte något som påverkar ergonomi eller hastighet, eller kräver att man vänjer om sig när man går från en dator till annan.

Men allt detta betyder ju inte att jag inte är extremt petig, "my way or the highway", utan mer att jag fattar beslut från grov nivå till fin. I vissa fall kan man ju göra grova beslut i början, som nu senast: wrist rest eller inte? Trä, läder, hårt eller mjukt skum/gel? Och det är ganska lätt att se om de kommer att hålla. Ju mer de kostar desto mer måste man ju veta om de känns bra, och då det mesta som är gjort för något som lägger mer än 250 kr på ett tangentbord måste importeras från andra sidan världen så får man sålla bort det mesta pga återköpsrätt, fraktkostnad och frakttid.

Så just nu står det mellan Glorious Gaming's tjocka mjuka, ingen alls, eller hemtillverkad så kan jag ju definitivt avgöra om jag ska ha en och hur den i så fall ska vara och känns. De grova beslut jag fattat är att den ska vara bred och hög för att göra någon nytta alls, och inte kilformad. Utan anpassa sig efter vinkeln som blir utifrån sittposition, alltså: hög, mjuk,inte för smal. Enda alternativet jag kan se är en träskiva i lagom tjocklek bred nog för att ha underarmarna på och djup nog för att gå hela vägen ut till skrivbordskanten, så att det blir som om man höjde skrivbordet en centimeter (det är ju det problemet man vill lösa visavi den höga tangentbordskanten).

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Jag har själv provat många olika tangentbord och har fastnat för 60% layout. Det enda jag ibland kan sakna är piltangenterna. Med mitt tangentbord löser jag det genom att att hålla nere någon av fn-tangenterna (min Caps lock används som fn) och sedan trycka på någon av IJKL. Jag kör även ett program som gör att när jag håller ner mellanslag och trycker på någon av IJKL så blir det piltangenter. Vanligt tryck på mellanslag blir mellanslag. Det gör att jag kan använda piltangenterna utan att flytta händerna från den korrekta fingersättningen. Väldigt smidigt! Programmet jag använder är: http://martin-stone.github.io/touchcursor/

Mitt tips till dig är att oavsett vilket tangentbord du väljer så välj ett som är programmerbart. Det är helt oslagbart att kunna programmera om vad tangenterna gör, tex Caps mot Ctrl som du tar upp. Jag kommer inte att kunna gå tillbaka till ett tangentbord som inte går att programmera.

Permalänk
Skrivet av twk:

Jag har själv provat många olika tangentbord och har fastnat för 60% layout. Det enda jag ibland kan sakna är piltangenterna. Med mitt tangentbord löser jag det genom att att hålla nere någon av fn-tangenterna (min Caps lock används som fn) och sedan trycka på någon av IJKL. Jag kör även ett program som gör att när jag håller ner mellanslag och trycker på någon av IJKL så blir det piltangenter. Vanligt tryck på mellanslag blir mellanslag. Det gör att jag kan använda piltangenterna utan att flytta händerna från den korrekta fingersättningen. Väldigt smidigt! Programmet jag använder är: http://martin-stone.github.io/touchcursor/

Mitt tips till dig är att oavsett vilket tangentbord du väljer så välj ett som är programmerbart. Det är helt oslagbart att kunna programmera om vad tangenterna gör, tex Caps mot Ctrl som du tar upp. Jag kommer inte att kunna gå tillbaka till ett tangentbord som inte går att programmera.

Det är roligt för jag har redan designat en optimal treraders, 30-tangenters layout som använder space som modifier. No-brainer att göra den 4-raders och 30 tangenter because spacebar, men då är den ju inte längre optimal. Men trevligare att använda, tror jag Så ja, eftersom jag "been there, done that" tycker jag att den här jakten på det optimala minitangentbordet är lite i onödan.

Jag tycker modifier+vanliga för att få andra vanliga (siffror och piltangenter, för att inte nämna alla symboler man behöver för vanligt text och programmering) är att gå för långt.

Keymaps/möjligen mjukvarulösningar bör användas så långt som möjligt. När man ändå har NKRO, kan ju valfri tangent agera modifier. Nu är ju min layout optimal (d.v.s. uttryckt på ett annat sätt - oförbätterlig ), och allmänt om man har så få tangenter att man måste använda space som modifier så bör slutsatsen vara att man gått för långt.

Hursomhelst känns keymap/mjukvara betydligt bättre än att programmera någons oersättliga small-run kretskort, och keymaps är en basic feature i operativsystem. Det där programmet fungerar säkert utmärkt på mitt TKL och kanske känns bra, så det kanske jag provar. Så just för den featuren behöver man ju inte känna att man "inte kommer kunna gå tillbaka"

Denna post sponsrad av SRMUM: Svengelska Riksföreningen Mindre Unga Män. (Jag vet, förkortningen makes no sense.)

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Det är roligt för jag har redan designat en optimal treraders, 30-tangenters layout som använder space som modifier. No-brainer att göra den 4-raders och 30 tangenter because spacebar, men då är den ju inte längre optimal. Men trevligare att använda, tror jag Så ja, eftersom jag "been there, done that" tycker jag att den här jakten på det optimala minitangentbordet är lite i onödan.

Jag tycker modifier+vanliga för att få andra vanliga (siffror och piltangenter, för att inte nämna alla symboler man behöver för vanligt text och programmering) är att gå för långt.

Keymaps/möjligen mjukvarulösningar bör användas så långt som möjligt. När man ändå har NKRO, kan ju valfri tangent agera modifier. Nu är ju min layout optimal (d.v.s. uttryckt på ett annat sätt - oförbätterlig ), och allmänt om man har så få tangenter att man måste använda space som modifier så bör slutsatsen vara att man gått för långt.

Hursomhelst känns keymap/mjukvara betydligt bättre än att programmera någons oersättliga small-run kretskort, och keymaps är en basic feature i operativsystem. Det där programmet fungerar säkert utmärkt på mitt TKL och kanske känns bra, så det kanske jag provar. Så just för den featuren behöver man ju inte känna att man "inte kommer kunna gå tillbaka"

Denna post sponsrad av SRMUM: Svengelska Riksföreningen Mindre Unga Män. (Jag vet, förkortningen makes no sense.)

Som sagt får jag högre effektivitet av att slippa flytta händerna för att nå tex piltangenterna. Men jag håller till viss del med. 40% layout tycker jag är att ta bort för många tangenter.

Mycket går att göra med mjukvara, men inte allt. Om du har ett tangentbord med fn-tangent kommer du, med stor sannolikhet, inte att kunna programmera om vad den gör. Om du tex har fn + F1 som volym upp så kommer du inte att med mjukvara ändra den till fn + F10.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Jag tycker modifier+vanliga för att få andra vanliga (siffror och piltangenter, för att inte nämna alla symboler man behöver för vanligt text och programmering) är att gå för långt.

Keymaps/möjligen mjukvarulösningar bör användas så långt som möjligt. När man ändå har NKRO, kan ju valfri tangent agera modifier. Nu är ju min layout optimal (d.v.s. uttryckt på ett annat sätt - oförbätterlig ), och allmänt om man har så få tangenter att man måste använda space som modifier så bör slutsatsen vara att man gått för långt

Skrivet av twk:

Som sagt får jag högre effektivitet av att slippa flytta händerna för att nå tex piltangenterna. Men jag håller till viss del med. 40% layout tycker jag är att ta bort för många tangenter.

Mycket går att göra med mjukvara, men inte allt. Om du har ett tangentbord med fn-tangent kommer du, med stor sannolikhet, inte att kunna programmera om vad den gör. Om du tex har fn + F1 som volym upp så kommer du inte att med mjukvara ändra den till fn + F10.

Jag, precis som @twk är mer effektiv när jag kan använda caps (som är fn för mig)+wasd som piltangenter istället för piltangenterna själva, trots att mitt amj96 innehåller vanliga piltangenter. Jag använder väldigt sällan de vanliga piltangenterna då min vänsterhand istället alltid är rätt placerade för wasd-tangenterna. Du (@HolyFather) skrev någonstans innan att det inte är "your way or the high way". Men det är precis så jag tycker att det verkar. Vad än folk skriver så är du fast bestämd att du har rätt och att ingenting annat kan vara bättre eller lika bra. Allting är individuellt och alla har olika uppfattningar om vad som är bäst.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Skrivet av SYRE:

Jag, precis som @twk är mer effektiv när jag kan använda caps (som är fn för mig)+wasd som piltangenter istället för piltangenterna själva, trots att mitt amj96 innehåller vanliga piltangenter. Jag använder väldigt sällan de vanliga piltangenterna då min vänsterhand istället alltid är rätt placerade för wasd-tangenterna. Du (@HolyFather) skrev någonstans innan att det inte är "your way or the high way". Men det är precis så jag tycker att det verkar. Vad än folk skriver så är du fast bestämd att du har rätt och att ingenting annat kan vara bättre eller lika bra. Allting är individuellt och alla har olika uppfattningar om vad som är bäst.

Jag svarar och förklarar hur jag tänker, precis som du när du motiverar varför du gillar modifier+WASD. Jag gillar TKL bäst, och motiverar det. Vi är väl alla på jakt efter det optimala sweeta tangentbordet?

Om jag fattade @twk rätt så går hans gräns vid 60% och min vid 68%. Innan det blir för många modifierkombinationer, tror jag hans motivering är? Samma motivering jag har. Låter inte som vi är på olika planeter?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Jag svarar och förklarar hur jag tänker, precis som du när du motiverar varför du gillar modifier+WASD. Jag gillar TKL bäst, och motiverar det. Vi är väl alla på jakt efter det optimala sweeta tangentbordet?

Om jag fattade @twk rätt så går hans gräns vid 60% och min vid 68%. Innan det blir för många modifierkombinationer, tror jag hans motivering är? Samma motivering jag har. Låter inte som vi är på olika planeter?

Absolut. Jag får bara uppfattningen av att du fortfarande inte testat ett tangentbord med fulla programmeringsmöjligheter och ändå skjuter ner förslagen, men om jag har fel om det så ber jag om ursäkt!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Skrivet av twk:

Som sagt får jag högre effektivitet av att slippa flytta händerna för att nå tex piltangenterna. Men jag håller till viss del med. 40% layout tycker jag är att ta bort för många tangenter.

Mycket går att göra med mjukvara, men inte allt. Om du har ett tangentbord med fn-tangent kommer du, med stor sannolikhet, inte att kunna programmera om vad den gör. Om du tex har fn + F1 som volym upp så kommer du inte att med mjukvara ändra den till fn + F10.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, Fn är den enda tangenten som inte går att remappa med OS inbyggda keymaps eller en mjukvarulösning. Det är för att den inte ens skickas till datorn som ett tangenttryck.

Kan bju på lite ironi det hade varit fint att kunna remappa Fn-knappen på mitt Ozone.

Det är för att det har ändrad bottom row.

Markörtangentlösning som använder valfri tangent verkar friare än Fn+WASD? Jag gillar Ctrl+piltangenter istf Home/End. Men hur gör ni som kör utan? Ctrl+Fn+wasd?

För TKL behöver jag inte använda Fn till nånting, egentligen.

Men måste man ha bort fler tangenter från layouten så blir man ju mer beroende av modifiers och att de är där man vill ha dem. Så då måste man programmera om, om tillverkaren inte skickar in Fn-trycket. Det är ju en logisk följd av layouten att man behöver den, så att säga. (Om man nu inte kan ta en annan modifier man inte använder, men det är inte säkert en sådan finns när antalet tangenter minskar.)

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av SYRE:

Absolut. Jag får bara uppfattningen av att du fortfarande inte testat ett tangentbord med fulla programmeringsmöjligheter och ändå skjuter ner förslagen, men om jag har fel om det så ber jag om ursäkt!

Det är klart jag inte har testat allt som alla ni tangentbordsrävar sammantaget har testat. Hur skulle jag ha hunnit det, och hur skulle jag kunna ha råd med det? Jag har inte ens kunnat testa alla off the shelf TKL.

Dessutom är det ju surt för mig att alla "skjuter ner" TKL, just nu verkar det som om bygga eget=60% eller mindre. Så det vore ju pengar i sjön för mig som vill ha TKL. Posta gärna undantag om ni vet!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Vill du bygga eget tkl kan du köpa kit från GON eller Winkeyless, alternativt plocka ihop ett Phantom (mech keyboards säljer PCB och case). Vill du bygga eget mindre med pilar har du clueboard, alt vänta på nästa whitefox. Ett ytterligare färdigbyggt alternativ är Tada68.

Permalänk
Inaktiv

@HolyFather:

  • Magicforce 68-varianter brukar gå att hitta i DIY-kit. TKL finns också i DIY: om än något ovanligare (leta på sedvanliga ställen). (Dock är 60% MYCKET vanligare: antagligen för att de som bygger eget verkligen funderat igenom sin layout och inte bara går på "elfte och tolfte budet".)

  • Jag tycker det är en märklig diskussion om modifiers och att "vanliga tecken" inte får ligga på modif.
    Jag hävdar att alla använder konstant modifier för "vanliga" tecken, så ofta att de inte ens tänker på det.
    Det vanligaste lagret man använder genom att trycka på modif. (som f.ö. vanligtvis är felmärkt på alla keysets) är såklart Versal-lagret på alpas.

  • Att påstå att qwerty-baserade layouter är "optimala" och "oförbätterliga" (speciellt för svenska) är tämligen ... kanske inte trångsynt, men inte så öppensinnat.
    Det är bara att titta på var t.ex. QZXW sitter i förhållande till de mycket mer använda ÅÄ. Eller för den delen vanliga skiljetecken som ?:! och numera även @ och # eller (). Och allvarligt talat: hur ofta använder du t.ex.´¨ och känner att du måste ha dem direkt tillgängliga för att vara effektiv?

Sen att man personligen föredrar qwerty-layouter (eller ngn annan layout) för att man är bekväm och inte vill lära om, det är en annan sak. Sån är jag också.

Rent logiskt sett så borde den optimala layouten bestå av 10 tangenter (som "råkar" sammanfalla med antalet fingrar de flesta av oss har) vilket borde ge tillräckligt med kombinationer (2^10) för alla ASCII-tecken (och om inte: lägg till en(1) modif. så är vi hemma).

Men såklart: det är inte en "layout" jag vill lära om till, och framförallt; det blir ju inte så snyggt på skrivbordet... och vad ska jag då göra med all min plast

Edit: Och ngn på /r/mk/ har ju redan gjort en fungerande "En-tangents"-bräda där du matar in binärt (ASCII): men det är, tycker jag, att gå lite för långt Just nu hittar jag dock bara den användarvänligare tretangentsvarianten

En kanske rimligare, och beprövad, variant: om effektivitet är det primära, är ju ngn försvenskad variant av Stenografen med en 22-25 tangents layout (vilket ger möjligheter till 300+ opm).

Edit: (+ korr. felanvändning av (/li))
Permalänk
Skrivet av anon257891:

@HolyFather:

  • Magicforce 68-varianter brukar gå att hitta i DIY-kit. TKL finns också i DIY: om än något ovanligare (leta på sedvanliga ställen). (Dock är 60% MYCKET vanligare: antagligen för att de som bygger eget verkligen funderat igenom sin layout och inte bara går på "elfte och tolfte budet".)

  • Jag tycker det är en märklig diskussion om modifiers och att "vanliga tecken" inte får ligga på modif.
    Jag hävdar att alla använder konstant modifier för "vanliga" tecken, så ofta att de inte ens tänker på det.
    Det vanligaste lagret man använder genom att trycka på modif. (som f.ö. vanligtvis är felmärkt på alla keysets) är såklart Versal-lagret på alpas.

  • Att påstå att qwerty-baserade layouter är "optimala" och "oförbätterliga" (speciellt för svenska) är tämligen ... kanske inte trångsynt, men inte så öppensinnat.
    Det är bara att titta på var t.ex. QZXW sitter i förhållande till de mycket mer använda ÅÄ. Eller för den delen vanliga skiljetecken som ?:! och numera även @ och # eller (). Och allvarligt talat: hur ofta använder du t.ex.´¨ och känner att du måste ha dem direkt tillgängliga för att vara effektiv?

Sen att man personligen föredrar qwerty-layouter (eller ngn annan layout) för att man är bekväm och inte vill lära om, det är en annan sak. Sån är jag också.

Rent logiskt sett så borde den optimala layouten bestå av 10 tangenter (som "råkar" sammanfalla med antalet fingrar de flesta av oss har) vilket borde ge tillräckligt med kombinationer (2^10) för alla ASCII-tecken (och om inte: lägg till en(1) modif. så är vi hemma).

Men såklart: det är inte en "layout" jag vill lära om till, och framförallt; det blir ju inte så snyggt på skrivbordet... och vad ska jag då göra med all min plast

Edit: Och ngn på /r/mk/ har ju redan gjort en fungerande "En-tangents"-bräda där du matar in binärt (ASCII): men det är, tycker jag, att gå lite för långt Just nu hittar jag dock bara den användarvänligare tretangentsvarianten

En kanske rimligare, och beprövad, variant: om effektivitet är det primära, är ju ngn försvenskad variant av Stenografen med en 22-25 tangents layout (vilket ger möjligheter till 300+ opm).

Tycker inte jag var otydlig, men bara för att klargöra.

Modifier: Jag menar saker som Alt+Fn+j (eller Ctrl+Fn+a eller vad som) för Home, istf direkt Home-tangent eller kanske Ctrl+vänsterpil. Eller Ctrl+Fn+Delete för att gör en Ctrl+Backspace. I vissa lägen blir det mer jobb än det är värt för att få fram vanliga symboler eller användbara redigeringsfunktioner, bara för att spara 3 tangentkolumner. Även om jag personligen bara behöver Del t.h. om Enter (eller helst t.h. om Backspace).

Qwerty: Jag menar inte keymapen (som varierar mellan språk) utan layouten på tangentbordet. Precis som när någon säger att han gjort ett kretskort med 60%-layout eller 87-key layout. Folk säger layout om båda, och kanske jag också ibland. Jag menar detta, inte vad som står på keycaps.

Det är lite för att DIY nästan === < 65 % som jag slår ett slag för TKL.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Tycker inte jag var otydlig, men bara för att klargöra.

Modifier: Jag menar saker som Alt+Fn+j (eller Ctrl+Fn+a eller vad som) för Home, istf direkt Home-tangent eller kanske Ctrl+vänsterpil. Eller Ctrl+Fn+Delete för att gör en Ctrl+Backspace. I vissa lägen blir det mer jobb än det är värt för att få fram vanliga symboler eller användbara redigeringsfunktioner, bara för att spara 3 tangentkolumner. Även om jag personligen bara behöver Del t.h. om Enter (eller helst t.h. om Backspace).

Qwerty: Jag menar inte keymapen (som varierar mellan språk) utan layouten på tangentbordet. Precis som när någon säger att han gjort ett kretskort med 60%-layout eller 87-key layout. Folk säger layout om båda, och kanske jag också ibland. Jag menar detta, inte vad som står på keycaps.

Det är lite för att DIY nästan === < 65 % som jag slår ett slag för TKL.

Jag hänger inte riktigt med här. Modifier = en kombination av 3 tangenter? Tex Ctrl + fn + z? Om det är så du menar så vet jag inte hur ofta man behöver använda en 3-finger-kombination. Jag själv behöver aldrig göra det på mitt 60%-bord. Jag har numpad + home/end/pgup/osv på fn+ olika tangenter. Om det är någon som skrämmer dig så tror jag inte att du heller kommer behöva en 3-finger-kombo för något speciellt om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Det är lite för att DIY nästan === < 65 % som jag slår ett slag för TKL.

Då har du nog inte tittat ordentligt. Se mitt inlägg ovan. Lägger till lite länkar för den late:

GON (Varning för att beställa färdigbyggt från GON)
WKL
Phantom

Utöver de jag postade ovan finns dessutom en hel del Koreanska customs i TKL. En har blivit svindyra på andrahandsmarknaden (356.2/CL/CLS ex. vis) andra kommer som GB med ojämna mellanrum (TX87, Duck Orion (v3 på g??? vem vet)). Eller ett TGR Jane kanske. Svåra att få tag på är de allesamman. Och mer eller mindre dyra. Från $400 till ∞...