EVGA svara inte när jag vill utnyttja min ångerrätt.

Permalänk
Avstängd

EVGA svara inte när jag vill utnyttja min ångerrätt.

Köpte ett 1070 SC från EVGA just pga att så många här rekommenderar dom. Och nu har jag fått problem med supporten för första gången. :/

Fick hem mitt kort i fredags 2/9
Efter registrering och test av kortet så kontaktar jag supporten för att jag har inte fått nån Paragon bundle key, men dom hävdar att den bara gäller i Nord Amerika. Då menar jag att det kan inte stämma för Nvidia skickar med en sån nyckel till alla 10 serie kort som säljs i Sverige och att om jag skickar tillbaka mitt kort och köper ett annat EVGA 1070 SC från komplett.se så får jag en sån kod.
Då skyller supporten på deras avtal med Nvidia.

Så i Söndags 4/9 så startar jag ett nytt support ärende där jag begär att få utnyttja min ångerrätt. Nu har snart hela Tisdagen gått och jag har inte hört ett ord från dom.

Kortet är köpt från EVGA EU, dom skickade det från Tyskland, men som jag förstår det så gäller ångerrätten i hela EU?
Jag startade supportärendet med deras webbformulär och man får ingen bekräftelse på att man har skickat den.
Hur ska jag göra nu?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Jag använder inte min kod så du kan få den annars

Permalänk

Har dom enbart mailsupport? Jag har inte använda mig av EVGA förutom att jag har deras PSU. Men de kommer nog att svara på din förfrågan inom kort, Ignorerar dom dig så kan du ta upp detta med konsumentverket.

Permalänk
Medlem

Du kanske ska höra med Nvidia? De kanske bara har erbjudandet i vissa länder och vissa butiker?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ångerrätten ska gälla i europa också enligt tex denna sida:
http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/e-handel/E-hand...
(det har jag inte ens tänkt på själv faktiskt..)

Men risken är att du får stå för returfrakten själv, så vet inte om du kan tjäna på det direkt. Känns som mycket bök för lite vinst.
... och det känns som väl tidigt att få panik efter att inte fått svar på mindre än två arbetsdagar

Varför köpa via EVGA och inte via svensk ÅF förresten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är det Sales du har kontaktat? Eller Teknisk support? För troligen om du skickar till teknisk support kan det i bästa fall ta ett tag för dem att skicka över det till sales annars kanske de bara "försvinner" eller har du bara gjort en ticket i deras system?
Ångerrätten gäller i hela EU ja
http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/e-handel/E-hand...

Kan rekommendera dig att försöka maila dem (EVGA) direkt och får du inte svar så se till att du har kopior (screens, mail m.m.) där du försöker ångra köpet med datum och liknande, sedan vänder du dig till
http://www.konsumenteuropa.se/sv/kontakta-oss/

De finns för att hjälpa till med just detta, mer info finns på sidorna jag länkat

EDIT:
EVGA Sales support
United Kingdom, Ireland, Nordics, South Africa: bwilson@evga.com (Ben Wilson)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag kommer garanterat låta nedsättande och brysk nu, men du tänker allvarligt skicka tillbaka ditt kort enbart för ett spel?

Ska vi som köpte våra kort i Maj och fick de nyligen också börja klaga då eller?

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

1. Det står alltid på deras hemsida att man ska låta det gå MINST 48 timmar för deras support att återkomma, det kan dröja längre.
2. Att du inte får en nyckel när du köper direkt från deras shop är inte samma sak som att du köper den från en svensk återförsäljare. Att ens tänka så låter konstigt i mitt huvud.
3. Som tidigare nämnt, är det värt allt besvär för en kod?

Permalänk
Medlem

Det står ju knappt att ett spel ska ingå på hemsidan. Ingår det ett spel ska detta stå i köpet (orderbekräftelse) eller i butiken. Du kan inte efteråt kräva att ett spel ska ingå.

Permalänk
Avstängd

@Makaveli1 Dom har telefon support också men då måste man ringa till Tyskland, Jag skriver bättre engelska än vad jag pratar så jag känner mig inte helt trygg med att prata om ett supportärende med en tysk på engelska.

@ferrat jag använde deras webbformulär och valde att skicka det till EVGA Europe

@Roger W Visst 2 dagar är väl kanske inte så mycket men när vi pratade om spel koden svarade dom under helgen och det gick rätt så snabbt för dom att svara, nu hör jag inget från dom och jag har ju inget bevis på att jag har skickat ett nytt support ärende till dom och jag har bara 10 dagar till på mig.

@Brunbeck Om det är så här mycket problem med en spelkod som Nvidia bjuder på, hur mycket problem tror du det blir sen om det blir nått fel på mitt kort?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv

Använd ditt serienummer till kortet och testa regga på deras sajt? Jag fick inte heller någon nyckel från start. http://www.evga.com/articles/01045/paragon-bundle/

Det gjorde jag med mina 980tis som jag köpte på Tradera, men de kanske var från USA. Som andra säger, jag hade inte heller tyckte det varit värt besväret.

Edit: Tänkte på fel spel, det var Bombshell jag tänkte på, hittar inte den länken

Edit 2: Har pratat med en Andreas Wagner flera gånger, väldigt bra att ha o göra med - wandreas@evga.com

Permalänk
Avstängd

@anon193054: Det är registrat men där koden ska stå så står det "For residents of the United States or Canada only." Det var därför jag kontaktade supporten.
Tyckte att det var lite konstigt att om jag köper ett EVGA kort från EVGA så får jag ingen kod men köper jag ett EVGA kort från Komplett så får jag en kod.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Enligt deras rma så har du 30 dagar på dig att returnera kortet och få pengarna tillbaka. Dock så tar dom ut 15% utav kortets värde i restocking fee. Du kommer gå back ca 600-900 beroende på vad du betalade om du anser att det är värt det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför folk ska krångla till det? Varför köper du inte i en svensk butik??? Jag förstår verkligen inte..... Samma sak gäller folk som köper från sidor som greattech.se. VARFÖR???

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Jag förstår inte varför folk ska krångla till det? Varför köper du inte i en svensk butik??? Jag förstår verkligen inte..... Samma sak gäller folk som köper från sidor som greattech.se. VARFÖR???

För att vissa tycker det är värt allt onödigt besvär och eventuellt krångel för att spela lite pengar.

Permalänk
Avstängd

@Tehlamah: Dom kan inte ta några 15% om man utnyttjar ångerrätten inom 14 dagar.

@molliz Därför att jag hört väldigt bra om deras support och garanti, då tänkte jag att det skulle vara smidigast att ha att göra med dom direkt istället för att gå omvägen via en ÅF.
Ack så fel jag hade.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

@Tehlamah: Dom kan inte ta några 15% om man utnyttjar ångerrätten inom 14 dagar.

@molliz Därför att jag hört väldigt bra om deras support och garanti, då tänkte jag att det skulle vara smidigast att ha att göra med dom direkt istället för att gå omvägen via en ÅF.
Ack så fel jag hade.

Köpte du det från deras amerikanska sida så gäller inte samma regler som inom EU.

Deras support är riktigt vettiga, använt mig av diverse komponenter från EVGA genom åren. Det är dock skillnad på berättigad support och övriga ärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

@Tehlamah: Dom kan inte ta några 15% om man utnyttjar ångerrätten inom 14

Om du handlat från en svensk butik ja. Nu har du handlat i Europa där andra lagar och regler gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrShizzle:

Köpte du det från deras amerikanska sida så gäller inte samma regler som inom EU.

Deras support är riktigt vettiga, använt mig av diverse komponenter från EVGA genom åren. Det är dock skillnad på berättigad support och övriga ärenden.

Nej jag köpte från deras EU sida så klart och kortet skickades från Tyskland.

Skrivet av Tehlamah:

Om du handlat från en svensk butik ja. Nu har du handlat i Europa där andra lagar och regler gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte enligt konsument Europa, enligt dom så gäller samma regler i hela EU.
http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/e-handel/E-hand...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Yes mycket bad där. Notera dock att dem fortfarande kan ta ut avgiften då du plockat upp och använt kortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

står det ens på EU sidan att man ska få med en nyckel, det kanske bara gäller för usa eller? annars borde dom väl kunna fixa en key till dig inte ska du behöva returnera det tycker jag.

Permalänk
Medlem

@molliz: För att snålheten bedrar visheten?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

@Brunbeck Om det är så här mycket problem med en spelkod som Nvidia bjuder på, hur mycket problem tror du det blir sen om det blir nått fel på mitt kort?

Om det är något som EVGA är riktigt bra på så är det deras support och frikostighet vid reklamationer.
Det var bland annat därför som jag gick över till EVGA från Gigabyte.

Det låter som att du har lite dåligt tålamod dessutom, kundtjänster eller support kan inte alltid svara direkt.
Sen att du väljer att vara en krånglig kund bara för att du inte fick ett spel till ditt kort känns bara onödigt

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brunbeck:

Om det är något som EVGA är riktigt bra på så är det deras support och frikostighet vid reklamationer.
Det var bland annat därför som jag gick över till EVGA från Gigabyte.

Det låter som att du har lite dåligt tålamod dessutom, kundtjänster eller support kan inte alltid svara direkt.
Sen att du väljer att vara en krånglig kund bara för att du inte fick ett spel till ditt kort känns bara onödigt

Dåligt tålamod? jag fick kortet för 4 dagar sen och allt måste vara klart inom 14 dagar, jag vill inte vänta till sista dagen innan jag går vidare. Därför frågar jag om tips på hur jag ska göra nu.
Krånglig kund? Det är EVGA som är en krånglig säljare, Utnyttjar jag min ångerrätt och sen köper samma kort från komplett.se så får jag koden. Det enda EVGA behöver göra är att ge mig en kod som alla andra får, men av nån anledning så vill dom inte ge den till mig för att jag bor i Europa.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Så du förväntade dig bara att få en kod och klagar sen på EVGA för att du inte fick något som det aldrig var tal om att du skulle få? Skulle också säga att det är en krånglig köpare i det här fallet. Handla bara av en svensk återförsäljare om du vill ta del av deras kampanjer.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Dåligt tålamod? jag fick kortet för 4 dagar sen och allt måste vara klart inom 14 dagar, jag vill inte vänta till sista dagen innan jag går vidare. Därför frågar jag om tips på hur jag ska göra nu.
Krånglig kund? Det är EVGA som är en krånglig säljare, Utnyttjar jag min ångerrätt och sen köper samma kort från komplett.se så får jag koden. Det enda EVGA behöver göra är att ge mig en kod som alla andra får, men av nån anledning så vill dom inte ge den till mig för att jag bor i Europa.

Du kommer dock att få stå för returfrakten, så i vilket fall som helst så kommer du inte tjäna något på att lämna tillbaks kortet enbart PGA du inte fått ett spel som du aldrig varit berättigad till.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Tänk på att du får själv stå för frakten av kortet tillbaka till Tyskland om du nyttjar din ångerrätt, landar nog gissningsvis på ca 400kr~
Om du bara är ute efter att få en Paragon kod så har ju @RobinK erbjudit sin åt dig, om inte annat, ha lite is i magen, 2 arbetsdagar brukar vara ett minimum i att vänta för jag tror knappast de ignorerar dig för en kod de själva inte betalt något för, då erbjudandet kommer från Nvidia och inte EVGA.

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk

Står det att det skall innehålla detta spel någonstans så skall du givetvis ha denna. Annars är det enligt vilseledande marknadsföring.
Dock gjorde jag en sökning på deras forum och hittade denna tråd:
http://forums.evga.com/Are-there-any-hidden-free-game-promos-...

Vilket man ju kan undra om inte deras marketingavdelning är ute och cyklar redan från första början.

Annars är min tolkning att distanslagen enligt EU-lagstiftning gäller (http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/e-handel/E-hand...) då detta inte är en svensk site, eller på svenska, eller särskilt avsedd för svenska konsumenter.

Permalänk

Evga är rätt kassa via mail. Ring dem. De svarar även helger.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Står det att det skall innehålla detta spel någonstans så skall du givetvis ha denna. Annars är det enligt vilseledande marknadsföring.
Dock gjorde jag en sökning på deras forum och hittade denna tråd:
http://forums.evga.com/Are-there-any-hidden-free-game-promos-...

Vilket man ju kan undra om inte deras marketingavdelning är ute och cyklar redan från första början.

Annars är min tolkning att distanslagen enligt EU-lagstiftning gäller (http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/e-handel/E-hand...) då detta inte är en svensk site, eller på svenska, eller särskilt avsedd för svenska konsumenter.

Men du kollar garanterat deras forum i USA. Han handlade från EVGA EU. EVGA supporten skrev dessutom att spelkod gäller för Nordamerika.