Kan man köra med 2 ljudkort till en dator?

Permalänk
Medlem

Kan man köra med 2 ljudkort till en dator?

Ja konstig fråga kanske.
Men jag kör idag ett externt ljudkort med fantommatning till min mick.
Blir för dyrt att byta ut allt, men vill ha in mitt konsolljud i datorn.

Så frågan är går det att köra 2 ljudkort där man tar ljud ut från ett kort och ljud in på ett kort? Eller blir det någon form av konflikt?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nej det ska funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Nej det ska funka

Spelar det nån roll om båda korten är USB kort?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Inga problem, USB-headset har ju egna usb-ljudkort och du kan ha flera inkopplade du får ju bara välja input och output du vill använda i ditt OS

Jag har ljudkort inbyggt i datorn, ljudkort i webcam'en (för mic), ljudkort i HTC vive, samt ljudkort i USB headset och har kört allt samtidigt

Permalänk
Medlem

Fungerar fint

Tror jag säkert har 4 ljudkort i min burk

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Inga problem, USB-headset har ju egna usb-ljudkort och du kan ha flera inkopplade du får ju bara välja input och output du vill använda i ditt OS

Jag har ljudkort inbyggt i datorn, ljudkort i webcam'en (för mic), ljudkort i HTC vive, samt ljudkort i USB headset och har kört allt samtidigt

Skrivet av fermia:

Fungerar fint

Tror jag säkert har 4 ljudkort i min burk

Perfekt!
Då blir det ett ljudkort till då.
Tack för svar

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

De flesta idag har faktiskt 2 ljudkort. Ena i moderkortet och andra i grafikkortet (HDMI).
Det går dock utmärkt att utöka med fler.

Enda man kan få problem med är att flera ljudkort kan inte vara "standard ut" för ljud, lite som skrivare. Du kan ha en standard skrivare, men måste manuellt välja andra om du har fler. Lite så är det med ljudkort, där du måste i varje program välja vilken ljudkälla den ska använda.

Men reder du bara ut det så ska det gå fint.
Tänk på att en del billiga USB ljudkort kan få störningar pga dålig jordning eller spänningsvariationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De flesta idag har faktiskt 2 ljudkort. Ena i moderkortet och andra i grafikkortet (HDMI).
Det går dock utmärkt att utöka med fler.

Enda man kan få problem med är att flera ljudkort kan inte vara "standard ut" för ljud, lite som skrivare. Du kan ha en standard skrivare, men måste manuellt välja andra om du har fler. Lite så är det med ljudkort, där du måste i varje program välja vilken ljudkälla den ska använda.

Men reder du bara ut det så ska det gå fint.
Tänk på att en del billiga USB ljudkort kan få störningar pga dålig jordning eller spänningsvariationer.

Det låter bra.
Tänkte ha ett där ljud kommer in från PS4 till datorn (så jag kan ha det ljudet i lurarna samtidigt som jag lyssnar på musik från datorn) och sen det andra tänkte jag bara ha till mikrofonen. Antar att det inte behöver vara standard ut då.
Har ett Yamaha idag och tänkte köpa ett Sound Blaster X-Fi så jag hoppas att ingen av dom stör

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emtek:

Det låter bra.
Tänkte ha ett där ljud kommer in från PS4 till datorn (så jag kan ha det ljudet i lurarna samtidigt som jag lyssnar på musik från datorn) och sen det andra tänkte jag bara ha till mikrofonen. Antar att det inte behöver vara standard ut då.
Har ett Yamaha idag och tänkte köpa ett Sound Blaster X-Fi så jag hoppas att ingen av dom stör

Men det behöver du kanske inte ha flera ljudkort till utan bara nån mjukvara som låter dig välja rätt. PS4an ska du ansluta till line in vilket inte är det samma som mikrofoningången.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Det låter bra.
Tänkte ha ett där ljud kommer in från PS4 till datorn (så jag kan ha det ljudet i lurarna samtidigt som jag lyssnar på musik från datorn) och sen det andra tänkte jag bara ha till mikrofonen. Antar att det inte behöver vara standard ut då.
Har ett Yamaha idag och tänkte köpa ett Sound Blaster X-Fi så jag hoppas att ingen av dom stör

Som @mrqaffe säger, för att bara ha ljud från tex en PS4 in, och "lyssna" på det, är enkelt. Behövs inget extra ljudkort för det. Ljudkort av vettig typ har Högtalare + Hörlurar + Line-In + Microfon-In. Alla ska kunna köras separat idag...

Koppla in PS4an i line-in ingången på det ljudkort du har idag.
Högerklicka sedan på högtalar-ikonen vid klockan, välj inmatningsenheter.

I rutan som kom upp, på den line-in ingång som har PS4an (troligen den enda Line-In som är aktiv), högerklicka och välj egenskaper.

I nya rutan gå till fliken "lyssna" och sen bocka i "lyssna på den här enheten". Här kan du även välja var den ska spela upp ljudet, tex dina hörlurar. Volymen kan du justera på PS4an eller i "nivåer" fliken i det sista fönstret. När du är nöjd så tryck "Ok" på alla rutor så är det klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det behöver du kanske inte ha flera ljudkort till utan bara nån mjukvara som låter dig välja rätt. PS4an ska du ansluta till line in vilket inte är det samma som mikrofoningången.

Skrivet av Paddanx:

Som @mrqaffe säger, för att bara ha ljud från tex en PS4 in, och "lyssna" på det, är enkelt. Behövs inget extra ljudkort för det. Ljudkort av vettig typ har Högtalare + Hörlurar + Line-In + Microfon-In. Alla ska kunna köras separat idag...

Koppla in PS4an i line-in ingången på det ljudkort du har idag.
Högerklicka sedan på högtalar-ikonen vid klockan, välj inmatningsenheter.

I rutan som kom upp, på den line-in ingång som har PS4an (troligen den enda Line-In som är aktiv), högerklicka och välj egenskaper.

I nya rutan gå till fliken "lyssna" och sen bocka i "lyssna på den här enheten". Här kan du även välja var den ska spela upp ljudet, tex dina hörlurar. Volymen kan du justera på PS4an eller i "nivåer" fliken i det sista fönstret. När du är nöjd så tryck "Ok" på alla rutor så är det klart.

Fast PS4 har väl bara optisk utgång? Eller missar jag något här?
Line-in (röd och vit) har jag på mitt ljudkort det vet jag

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emtek:

Fast PS4 har väl bara optisk utgång? Eller missar jag något här?
Line-in (röd och vit) har jag på mitt ljudkort det vet jag

Jag trodde du ordnat analog utgång eftersom det är ovanligt med ljudkort med digitalingång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag trodde du ordnat analog utgång eftersom det är ovanligt med ljudkort med digitalingång.

Nej det är därför jag behöver ett kort till
https://www.komplett.se/product/805251/datorutrustning/ljudko...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Fast PS4 har väl bara optisk utgång? Eller missar jag något här?
Line-in (röd och vit) har jag på mitt ljudkort det vet jag

Skrivet av Emtek:

Ahh. Då är det jag som missat något. Jag trodde den hade en analog utgång också... my bad.
Då är det någon optisk lösning som gäller, jepp.

Kan dock säga att jag är allergiskt mot allt som heter Creative. De har bra hårdvara, men deras mjukvara har varit skit sedan 1900-frösihjäl och den har inte blivit bättre. Det är min åsikt dock, baserad på att jag inte haft ett enda Creative ljudkort, någonsin, som fungerat 100%, på 25+ år.