Alternativ till Piratkopiering? - Film & Serier

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Där ser man! Jag provade med 5-10 olika filmer så utbudet för strömmad film är tydligen sämre än jag trodde (det var kända titlar som Sagan om Ringen, Apocalypse Now och Into the Wild).

Tyvärr är det lite så, brukar sitta och söka på lite olika filmer, eller t.o.m. olika skådespelare på Netflix utan framgång. Det kan vara så att en stor skådespelare har noll filmer på tjänsten vid stunden eller att inga av de filmerna som kom senaste 5 åren finns där. För filmälskare är det lite hopplöst, för Svenssons finns det nog en hel del men tjänsten är svår att använda för att "hitta" grejerna. Netflix har ändå bara 1900 "filmer". Det är hopplöst lite, och väldigt lite av dessa är vanliga spelfilmer. Utbudet behöver vara 10-20 gånger större för att ens komma upp i det man kan/kunde hyra på dvd/bd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Webrip innebär bara att transcoding har använts. Det går att utläsa i ruleset. Ingen spelar av någon skärm, utan allt tas direkt från källan inkl undertexter.

Dessa rippar brukar benämnas WEB-DL, men WEBRip omfattar både nedladdade och cappade källor. Är det en orörd nedladdning (av strömmen/filen) kallas det bara WEB.

Permalänk
Medlem

Google Play har relativt stort utbud på nyare filmer, kostar 49kr att hyra en film i HD tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Dessa rippar brukar benämnas WEB-DL, men WEBRip omfattar både nedladdade och cappade källor. Är det en orörd nedladdning (av strömmen/filen) kallas det bara WEB.

WEB-DL är P2P. Ingår inte i rulset, och därmed kan betyda vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

WEB-DL är P2P. Ingår inte i rulset, och därmed kan betyda vad som helst.

Självklart, men WEBRip innebär både nedladdade och cappade källor enligt reglerna, i förhållande till grejer fångade från strömningsboxar så blir dessa WEBRip när de har fångats med hårdvara. Allt går inte att fånga utan capture av skärm/videoutgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, det har med säkerhet att göra. Netflix UHD-tjänst kräver HDCP2.2, något som inte stöds så väl på PC än. Läste något om att Kaby Lake eller senare skulle få stöd för Netflix tjänst. Men vi får väl se.

Netflix har en app på 8.1/10 så att webbläsaren inte stödjer HDCP eller liknande har ingen betydelse. HEVC (i hårdvara) har vi haft sedan Maxwell 2:a generationen. Skylake har en hybridvariant, och Kaby Lake har fixed-function/hårdvara. AMD har i hårdvaran sedan Polaris. En store-app kan såklart använda HEVC och HDCP om den så vill. Kanske att Microsoft behöver komma med någon uppdatering för att de ska få säker HDCP2.2 "anslutning" hela vägen. (HEVC i sig är inga problem däremot, det är en vanlig MF-avkodare.) I praktiken att PC inte säker nog, ja. Något t.ex. Nvidia Shield TV är däremot, som ju kör Netflix app för Android TV.

Samma grafikkort som du säger har HEVC stöd har väl även stöd för HDCP 2.2 och stöd i UWP appar på windows 10 verkar också finnas https://msdn.microsoft.com/en-us/windows/uwp/audio-video-came... Så varför skulle det vara mer korrekt att säga att det beror på HDCP och inte HEVC eller en kombination av de båda (eller någon ekonomisk fråga etc) om du inte sitter på någon information som baseras på annat än antaganden? Kan ju även vara så att netflix kör hevc main10 vilket hw stödet för är ännu sämre tex. Eller att netflix får en pengapåse av varje tillverkare för att leverera tjänsten och vill behålla den exklusiv.

Säger inte att du har fel, var bara intresserad då det lät som du visste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Samma grafikkort som du säger har HEVC stöd har väl även stöd för HDCP 2.2 och stöd i UWP appar på windows 10 verkar också finnas https://msdn.microsoft.com/en-us/windows/uwp/audio-video-came...

Ja, men kanske inte i 8.1. I 10an behöver det inte varit problemfritt heller, du måste ju ha ordentliga drivrutiner och en skärm som kan visa HDCP2.2-innehåll också. Hur som helst det är något som går att lösa när vi talar UWP-app (något Netflix-appen ännu inte är, den kör väl äldre variant av ramverket?). Sen vet jag inte riktigt vad Netflix kör för DRM-lösning, men med tanke på vart Netflix UHD fungerar lär det inte vara Microsofts. Antar att appen i sig måste anses säker nog också. Man kan tycka att tidiga tester bör ha skett på PC, men icke. Detta trotts att Maxwell kom för drygt två år sedan. Alla dessa krav på DRM och skydd är däremot ganska lönlöst.

Eftersom HDCP2.2 är knäckt så är strömningsboxar källan till t.ex. Netflix UHD-rippar.

Ganska säker att de kör 8-bit 4:2:0. Med Xbox One S kan du däremot strömma i HDR, som ju bör vara 10-bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, men kanske inte i 8.1. I 10an behöver det inte varit problemfritt heller, du måste ju ha ordentliga drivrutiner och en skärm som kan visa HDCP2.2-innehåll också. Hur som helst det är något som går att lösa när vi talar UWP-app (något Netflix-appen ännu inte är, den kör väl äldre variant av ramverket?). Sen vet jag inte riktigt vad Netflix kör för DRM-lösning, men med tanke på vart Netflix UHD fungerar lär det inte vara Microsofts. Antar att appen i sig måste anses säker nog också. Man kan tycka att tidiga tester bör ha skett på PC, men icke. Detta trotts att Maxwell kom för drygt två år sedan. Alla dessa krav på DRM och skydd är däremot ganska lönlöst.

Eftersom HDCP2.2 är knäckt så är strömningsboxar källan till t.ex. Netflix UHD-rippar.

Ganska säker att de kör 8-bit 4:2:0. Med Xbox One S kan du däremot strömma i HDR, som ju bör vara 10-bit.

Jo nog är den en UWP-app alltid https://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/12/16/netfli...

Tycker mycket av det du skriver om problematiken går att applicera lika lätt på HEVC-avkodning som HDCP men men, jag tror iaf att det bygger på att det är för mycket jobb för en för liten kundgrupp som sitter på kompatibel hårdvara på PC (detta gäller ju dock både HDCP och HEVC och som sagt kör de main10 så är den ännu mindre), anledningen till de andra apparna är för att tillverkarna betalar bra för den utvecklingen.

Skrivet av Petterk:

Ganska säker att de kör 8-bit 4:2:0. Med Xbox One S kan du däremot strömma i HDR, som ju bör vara 10-bit.

Varför säker på det? De flesta Broadcasters, UHD-Bluray, Amazon Prime kör Main10 så varför skulle inte netflix också köra det? Det är main10 som är vanligast och det som branschen pushar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jo nog är den en UWP-app alltid https://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/12/16/netfli...

Tycker mycket av det du skriver om problematiken går att applicera lika lätt på HEVC-avkodning som HDCP men men, jag tror iaf att det bygger på att det är för mycket jobb för en för liten kundgrupp som sitter på kompatibel hårdvara på PC (detta gäller ju dock både HDCP och HEVC och som sagt kör de main10 så är den ännu mindre), anledningen till de andra apparna är för att tillverkarna betalar bra för den utvecklingen.

Går vi tillbaka till 2014 så hade inte PlayReady stöd för HDCP2.2. Däremot såldes det en hel del andra generationens Maxwell, och det fanns ingen STB som klarade Netflix UHD. Alltså det fanns en hel del klienter (kanske fler än TVs med inbyggd app?) med grafikkort som skulle klarat det fint långt innan Nvidia Shield TV eller Xbox One S kom ut. Men de valde att inte testa på PC, och det är nog delvis pga säkerheten.

Alltså är det två appar sedan december, en ny UWP-app för W10 och en gammal WinRT/Store-app för 8.1. Båda skulle kunna köra HEVC, men båda skulle nog inte kunna köra HDCP2.2. Netflix strömmar garanterat 8-bit 4:2:0, och enda enheten jag känner till som bör klara 10-bit med netflix är Xbox One S. Main10 går fint på Pascal och Polaris för övrigt. Alltså bör de gå att använda till Netflix UHD i HDR bara mjukvaran ramlar på plats. Men det är kanske inte så enkelt där att det bara är att köra PlayReady. Vi vet inte heller om grafikdrivrutinerna är på plats för att stödja HDCP2.2-innehåll eftersom ingen kör något innehåll på PC som kräver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Netflix strömmar garanterat 8-bit 4:2:0, och enda enheten jag känner till som bör klara 10-bit med netflix är Xbox One S.

Uppdaterade mitt tidigaire inlägg...

"Varför säker på det? De flesta Broadcasters, UHD-Bluray, Amazon Prime kör Main10 så varför skulle inte netflix också köra det? Det är main10 som är vanligast och det som branschen pushar för."

I princip alla enheter med HEVC support jag varit kontakt med senaste året har haft main10 support (hw-encoders, stb:er, smart-tv:s etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Varför säker på det? De flesta Broadcasters, UHD-Bluray, Amazon Prime kör Main10 så varför skulle inte netflix också köra det? Det är main10 som är vanligast och det som branschen pushar för.

Typ Rokus kan man välja om man ska köra 8-bit eller 10-bit på med Netflix iaf. Deras HDR är definitivt 10-bit, och många av deras appar/tidiga apparater lär inte klara av det. De har inga problem att koda till båda om det är så. Vad det gäller PC så har ju vissa andra generationens Maxwell Main10-stöd i vilket fall som helst, som alla GM206-gpuer. Broadwell och Skylake kan i princip köra Main10 via hybrid-avkodaren. Pascal och Polaris har inga problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Typ Rokus kan man välja om man ska köra 8-bit eller 10-bit på med Netflix iaf. Deras HDR är definitivt 10-bit, och många av deras appar/tidiga apparater lär inte klara av det.

Ja HDR är definitivt 10-bit då alla standarder bygger på det, men tänkte du att de kör bägge eftersom du kan byta i rokus (vilket antagligen bara är en inställning för dekodern)? För funkar inte HDR:n bara som en metadata? Kräver ju inte olika "filer" Det hade ju vart dumt att ha en ren 8bit version och en 10bit, tar onödigt utrymme och komprimeringstid, samt att 10bit erbjuder bättre komprimering Main10 är som sagt det nästan alla andra använder och det som kommer vara standard (oavsett HDR eller inte). Jag skulle iaf chansa på att även neflix kör det.

Skrivet av Petterk:

Går vi tillbaka till 2014 så hade inte PlayReady stöd för HDCP2.2. Däremot såldes det en hel del andra generationens Maxwell, och det fanns ingen STB som klarade Netflix UHD. Alltså det fanns en hel del klienter (kanske fler än TVs med inbyggd app?) med grafikkort som skulle klarat det fint långt innan Nvidia Shield TV eller Xbox One S kom ut. Men de valde att inte testa på PC, och det är nog delvis pga säkerheten.

Det kom ju först och främst som något integrerat i TV-apparater, och kan lova att detta gjordes i samarbete med tv-tillverkare (jobbar i branschen), tv-branschen har nog pushat UHD biten mer än vad netflix har gjort så inte så konstigt att de inte tog det till PC bara för att det släpptes några grafikkort som klara HEVC utan till de som hade väldigt stora plånböcker och som var måna om att få material till deras nya teknik, det finns helt enkelt inget större intresse för att få det till den plattformen även om det säkert är önskat av en del konsumenter, men dessa vill nog inte stå för prislappen för utvecklingen, speciellt inte för några år sedan när detta på ett sätt var banbrytande teknik.

Aja nu börjar vi segla iväg lite väl OT och sent är det också, trevlig kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Den söker dock endast igenom siter där man kan hyra filmerna. De flesta streamingtjänster med abonnemang kräver att man registrerar sig för att komma åt utbudet så jag tror tyvärr inte att det finns något som passar dina önskemål även om det onekligen hade varit smidigt.

http://playpilot.com/ verkar vara den som funkar bäst av de jag hittat hittils. Man kan registrera sig och lägga till vilka tjänster man betalar för och söka där. samt lägga till filmer i sin lista. inte helt illa.

Är faktiskt förvånad över hur många serier som faktiskt finns på SVT-play. De har verkligen skärpt till sig lite.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

Anledningen till att det inte finns är för för att filmbolagen vill tjäna sånna sjuka pengar och skådespelarna vill ha astronomiska löner. Musikartisterna drar in det mesta på turneringar nu för tiden antar jag. Och en liten del via streaming.

Det de inte inser är att till slut kommer de bli tvungna i alla fall. Kan inte bara ta bort en produkt (oavsett om den är laglig eller inte) och inte ersätta den med någonting. Då skiter folk till slut i att kolla på film helt istället. Att gå på bio är en sak, det är en upplevelse. Men tror tiden då folk samlade på DVD-skivor är över, bara entusiaster som gör det idag.

Det är ju fan så sjukt dåligt, sökte på netflix efter star wars. Finns inte en enda star wars film ? VA i hela friden.

Jag tror pengarna skådisar och liknande vill ha är en väldigt liten del av problemet. Snarare handlar det om att avtalen ofta har med exklusivitetsklausuler och att streamingen inte innebär tillräckligt stora intäkter för att skippa dem. Om en TV-kanal köper in en serie eller en film så innebär det också i princip alltid att de har exklusiv rätt att streama den i regionen och då kan inte Netflix eller liknande få rätt att också göra det. Musik har ytterst sällan sådana exklusivitetsklausuler då de tjänar mer på att låta alla tjänsterna streama innehållet. Netflix betalar inte lika mycket som TV4 eller så betalar för exklusiviteten helt enkelt och därför får TV4 exklusiva rättigheter att streama serier och filmer som de köper in för att visa på TV.

I USA är det lite annorlunda för där har man ingen lokal distributör normalt sett utan Netflix et al skriver avtal direkt med TV-kanalen som äger serien eller filmbolaget som äger filmen och för de så är det ju bara mer vinster liksom, medan här konkurrerar Netflix med TV-kanalerna om att få streama och då vinner oftast kanalerna för de betalar mer. Dock sker det förändringar där också, kanalerna märker att Netflix, Hulu och liknande faktiskt börjar skära in i deras vinster från vanligt TV-tittande så de är inte lika villiga att släppa innehåll lika snabbt till de tjänsterna och så. Fortfarande är situationen långt bättre än här dock.

Jag kör en tjänst för att få amerikanskt utbud på streamingtjänster (unblock-us.com) och det har gjort att jag laddar ner bra mycket mindre än tidigare. Hulu täcker typ 80% av mitt behov av TV-serier exempelvis. Tyvärr har Netflix blivit mycket bättre på att blockera sådana här tjänster så nu är jag tillbaka till det svenska utbudet där, vilket gör att prenumerationen på Netflix känns mycket mer omotiverad. Men Hulu och de amerikanska kanalernas egna streamingtjänster är lätt värt de typ 35kr unblock us kostar. Sen betalar jag för Hulu Premium och ännu mer för att slippa reklam, men ändå blir det mindre än TV-licensen liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

på Netflix (och i januari nya Star Trek: Discovery)

Va? Ska dom släppa hela säsongen på Netflix på en gång där med eller?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Det finns ingen tjänst som täcker in ens en bråkdel av det man skulle vilja se. Till exempel den amerikanska kanalen syfy har ingen av sina serier på någon tjänst som finns tillgänglig i Sverige. Filmer är ännu värre...

@Daz: eller så köper du en chromecast och strömmar alla tjänster du nämnde för ca 300:-

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror pengarna skådisar och liknande vill ha är en väldigt liten del av problemet. Snarare handlar det om att avtalen ofta har med exklusivitetsklausuler och att streamingen inte innebär tillräckligt stora intäkter för att skippa dem. Om en TV-kanal köper in en serie eller en film så innebär det också i princip alltid att de har exklusiv rätt att streama den i regionen och då kan inte Netflix eller liknande få rätt att också göra det. Musik har ytterst sällan sådana exklusivitetsklausuler då de tjänar mer på att låta alla tjänsterna streama innehållet. Netflix betalar inte lika mycket som TV4 eller så betalar för exklusiviteten helt enkelt och därför får TV4 exklusiva rättigheter att streama serier och filmer som de köper in för att visa på TV.

I USA är det lite annorlunda för där har man ingen lokal distributör normalt sett utan Netflix et al skriver avtal direkt med TV-kanalen som äger serien eller filmbolaget som äger filmen och för de så är det ju bara mer vinster liksom, medan här konkurrerar Netflix med TV-kanalerna om att få streama och då vinner oftast kanalerna för de betalar mer. Dock sker det förändringar där också, kanalerna märker att Netflix, Hulu och liknande faktiskt börjar skära in i deras vinster från vanligt TV-tittande så de är inte lika villiga att släppa innehåll lika snabbt till de tjänsterna och så. Fortfarande är situationen långt bättre än här dock.

Jag kör en tjänst för att få amerikanskt utbud på streamingtjänster (unblock-us.com) och det har gjort att jag laddar ner bra mycket mindre än tidigare. Hulu täcker typ 80% av mitt behov av TV-serier exempelvis. Tyvärr har Netflix blivit mycket bättre på att blockera sådana här tjänster så nu är jag tillbaka till det svenska utbudet där, vilket gör att prenumerationen på Netflix känns mycket mer omotiverad. Men Hulu och de amerikanska kanalernas egna streamingtjänster är lätt värt de typ 35kr unblock us kostar. Sen betalar jag för Hulu Premium och ännu mer för att slippa reklam, men ändå blir det mindre än TV-licensen liksom.

Känns lite meckigt att hålla på med vpn, då blir det ännu osmidigare jämfört med olagliga alternativ. Svårt att se jämförelsen med att betala tv-avgiften dock, det måste man ju göra i alla fall. Jag är dock den där typen alla hatar här på swec som faktiskt tycker tvavgiften är en bra grej och gillar svt och sr.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@devhdc:

Ja Netflix brukar släppa hela säsonger på en och samma gång, men med Star Trek: Discovery vet jag inte. Som jag förstår det är Netflix med på nåt hörn och producerar. Står dock att det kommer i januari och antagligen i december så släpps hela biblioteket med Star Trek-serier på Netflix.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

Synd att Hulu börjar blockera internationella visa/mastercard.. :\ Går att köpa present kort, men ej på amazon längre, de blockerar leverans på dem till email utomlands ifrån. :}

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

@devhdc:

Ja Netflix brukar släppa hela säsonger på en och samma gång, men med Star Trek: Discovery vet jag inte. Som jag förstår det är Netflix med på nåt hörn och producerar. Står dock att det kommer i januari och antagligen i december så släpps hela biblioteket med Star Trek-serier på Netflix.

Ursäkta för OT .. Men läste lite grann om det, och det verkar som att Netflix sänder episoderna en gång i veckan, 24 timmar efter dom haft premiär på CBS, fyi.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Lysande tråd, tack så mycket.

Tror att det är många som ställer sig liknande frågor.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag hyr filmer på Google Play.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

@devhdc:

Ah, tackar. Ja för min del går det bra så, annars tittar jag ihjäl mig..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Viaplay införde faktiskt offline-läge för ungefär ett år sedan och det är faktiskt nice. Hade Mr Robot offline på min Nexus 9 när jag var i Albanien i somras.

Skrivet av ågren:

Både Netflix och Viaplay erbjuder offlinelagring nu för tiden och säkert flera andra tjänster också.

Var mer än vad jag visste. Tack för tippset. Antar däremot att det bara fungerar på respektives tjänst telefon applikation och inte på t.ex. datorn? (Om man bortser från virtualiserings tekniker givetvis.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Var mer än vad jag visste. Tack för tippset. Antar däremot att det bara fungerar på respektives tjänst telefon applikation och inte på t.ex. datorn? (Om man bortser från virtualiserings tekniker givetvis.)

Det är bara ett rykte att Netflix ska få det. Viaplay kan du bara köra offline på mobila prylar med Android och iOS. Säkert bättre än inget. Tyvärr är det många tjänster som faktiskt fungerar bättre på en surfplatta eller telefon än en dator. HBO Nordic ställer sig till den kategorin, deras flashbaserade lösning för PCs är hemsk, medan mobilapparna både ska vara lättdrivna och innehålla funktioner som hemsidan inte klarar.

Att köra emulerat eller virtualiserat hjälper nog inte här, då dessa appar är beroende av DRM som inte fungerar när man kör det så. Det gäller rootade enheter också för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Att köra emulerat eller virtualiserat hjälper nog inte här, då dessa appar är beroende av DRM som inte fungerar när man kör det så. Det gäller rootade enheter också för den delen.

Som vanligt då alltså. Det är inte funktionaliteten på hårdvaran som är problemet, utan kravet på inlåsning från rättighetsinnehavarna, som ställer till det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker på något sätt det känns lite idiotiskt att använda VPN för att komma åt utbudet i ett annat land. Det är ju inte långt ifrån metoden att använda VPN och sen tanka torrents i lugn och ro. Inte helt olagligt, kanske, men det finns en likhet ändå tycker jag.

Hela grejen med dessa tjänster är att de ska vara smidigare än att tanke, som spotify tex, jag skulle aldrig i mit liv orka sitta och göra spellistar med MP3 och föra över till olika enheter osv som man gjorde för 10-15år sen.

Så är egentligen även fallet med torrents för film och serier, det är egentligen en sämre tjänst än netflix och liknande. Du kan bara tanka poppulära filmer oftast, för gammalt som ingen vill se seedas inte alltid, du kan få virus, du måste själv hantera och lagra allt data, du måste själv ha koll på vad som har bra och dålig kvalitet och hur man spelar upp de olika formaten. Och så den lilla haken att det är olagligt också. MEN, utbudet är helt oslagbart.

Skulle det bara komma en tjänst som samlar antingen flera olika tjänster i samma app samt tillåter offline-tittande med ett OK bibliotek och en rimlig summa pengar skulle de konkurrera ut torrents ganska snabbt.

Tänk er tex netflix, + 2 andra tjänster + 2 hyrfilmer (som är mer nyare och exklusiva) i ett abonnemang per månad för 5-800kr och ett bredare bibliotek. Jag är lätt på.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Man kan börja Privatkopiera istället med vänner och bekanta. Det betalar man för änndå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tänk er tex netflix, + 2 andra tjänster + 2 hyrfilmer (som är mer nyare och exklusiva) i ett abonnemang per månad för 5-800kr och ett bredare bibliotek. Jag är lätt på.

Tycker det låter som en dyr tjänst. Själv gillade jag att ha film-kanalerna för länge sedan, när man inte var gammal och minns att det fanns en hel del okej filmer och serier de visade säg sent 90-tal eller så, och dessa kostade kanske 150-200 kr max vid den tiden.

HBO Nordics tjänst kostade t.ex. lika mycket med kanalen i TV-paketet som utan när de fortfarande sände kanalen här vill jag minnas. Det finns en anledning till prisbilden.

Själv tycker jag de ersätter "premium-kanaler" eller TV-kanaler ganska bra. Visst skulle man vilja att de är mycket bättre på film, men ärligt talat så kan det gå lång tid mellan jag ser en film. Att betala säg 500 kr i månaden och se 5-10 filmer om året är ju inte värt. Många av dessa filmer går att få för 20-50 kr på blu-ray om man inte ser dem när de är purfärska. Kolla topplistorna för film efter år – det är inte så många bra filmer som kommer ut över ett år. Hur många bra och sevärda filmer kom ut 2015 t.ex.? Förutom typ Star Wars: The Force Awakens (som jag såg på lokala bion, och alltså betalade typ 120 kr för att se) så kanske 5-10 andra filmer med >6 i betyg hos imdb som var värda att se. Jag utsätter mig inte för vilken skräp som helst, under 6 i betyg hos imdb gör det förmodligen bara jobbigt att se Utan TV och strömningstjänsterna och för den delen utan bio kanske jag skulle behöva köpa 15 filmer om året, och hur mycket kostar det? Förmodligen inte så mycket.

Alla svenska tjänsters utbud av serier för 6000 kr om året skulle aldrig vara värt det för min del. Ser en hel del bara på SVT och Netflix, även om svenska Netflix kanske mest används för att kolla på Netflix egna serier för min del. MTG och Discovery sänder/strömmar ju en del innehåll på nätet också om man klarar av reklamen. Det är ganska naturligt att typ Cmore och HBO Nordic blir som en TV-kanal utan reklam när de lanserar webbtjänster. HBO Nordic skulle jag kunna tänka mig att man betalar för när en serie man följer håller på och sändas, men vid uppehåll, nej inte för min del.

Skulle kunna tänka mig att betala upp till 200 kr/mån för 1-2 tjänster om utbudet är bra, här ska man tänka på att jag förmodligen betalar för Spotify Premium också och allt annat i samhället som vill ha pengar.

Man kan inte hålla på och prenumerera på allt (eller betala massor små mikrobetalningar) som riktningen börjat gå mot och som är målet för affärsinnehavarna, nu för tiden kan jag t.ex. inte läsa alla artiklarna i lokaltidningarna längre eftersom många av dem är bakom betalvägg, och även fast de ägs av samma koncern så finns det inget smidigt sätt att ens prenumerera på webbupplagan av de tre olika lokaltidningarna.

200 kr/mån är ju 2400 kr om året, säg att 1 miljon andra också betalar för det i lilla Sverige, då är det 2.4 miljarder i omsättning. För ett par miljarder bör de kunna köpa in tusentals nya filmer och tv-avsnitt varje år (och behålla de gamla) men nej, de vill inte riktigt ha pengarna. Strukturen kring rättigheterna gör mer att det liknar en TV-kanal än en premiumtjänst för film.

Jag väntar nog på att EU-kommissionen ska ta bort handelshindren för video-/strömningstjänsterna. Det är inte rimligt att motsvarigheten till NCB/STIM/IFPI ska ha pengar för musikrättigheterna i varje enskilt land eller att vi har regionala oligopol med film/tv-rättigheterna som delar upp marknaden när vi har en gemensam marknad i EU där andra varor inte begränsas på samma sätt. En Ebok har inga regionsbegränsningar t.ex. och en fysisk DVD eller BD-skiva har heller inga landsgränser, är den utgiven i ett EU-land får samma skiva säljas i alla EU-länder. Med rörlig bild (och dess innehållande ljud) över nätet så ska det istället begränsas till ett enskilt land av flera olika aktörer och organisationer. Varför en nättjänst (för video) ska vara mer begränsad i geografiskt omfång än en TV-kanal kan man fråga sig, men det är det i dagsläget.

Nog med gnäll idag. Eftersom det som efterfrågas inte finns och inte kommer finnas inom den närmsta tiden, blir det lite av en filosofisk fråga. Samtidigt så använder redan de lagliga tjänsterna den mesta av bandbredden på nätet.

Alternativet till strömningstjänsterna som finns eller dess nuvarande utbud snarare är ju tyvärr skivor och hyrvideobutiker, om man inte vill begå brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Man kan börja privatkopiera istället med vänner och bekanta. Det betalar man för ändå.

Köper tyvärr inga musik-skivor eller ljudböcker på CD. Kopieringsskyddat media får inte kopieras eftersom man inte får kringgå skydden enligt URL. Alltså Copyswede betalar inte ut privatkopieringsersättning för att ni rippar filmer på DVD och Blu-ray. Det eftersom de inte omfattas av privatkopieringen till att börja med.

Spela in TV-kanaler skulle omfattas, men det är inget jag gör för stunden. Avgifterna går till sådant folk inte sysslar med längre.