Alternativ till Piratkopiering? - Film & Serier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Netflix och liknande slås ofta upp som självklara piratutrotare, men jag har aldrig förstått hur en så begränsad tjänst som kräver konstant uppkoppling och erbjuder högst medioker videokvalitet kan jämföras med en fil man har på sin egen dator och kan spela på precis vilken enhet man vill, precis när man vill, på precis vilket sätt man vill.

För att de flesta har internet och inte bryr sig speciellt mycket om video/ljud kvalitet?

I mina ögon är dessa tjänsters största nackdel utbudet, det är så förbannat dåligt. Den nya Ghostbusters filmen som gick på bio i somras, kom upp på torrent sidor förra veckan i BD format. Filmen släpps sedan den 11 Okt på DVD&BD. Sedan kan vi räkna med 1-3 år innan den hittar ut på streaming tjänsterna, om den ens dyker upp överhuvudtaget. Jag har fiber, så att dra ner 20gb bd film tar ca 5 min. Att köpa filmen på skiva skulle jag aldrig få för mig.
Och då är detta ändå en stor blockbuster film, det finns väldigt många "mindre" filmer som aldrig hittar ut till någon strömmningstjänst.
Detta innebär ju i praktiken att tillhandahållarna av dessa tjänster kan styra precis vad folk ska titta på. Vad hindrar Marvel från att promota sin senaste film, du ser den för det finns inget annat, och vips sitter du där på bion 3 månader senare och ser nästa Marvel film.

Nej jag vet vad jag ska se på ikväll iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

För att de flesta har internet och inte bryr sig speciellt mycket om video/ljud kvalitet?

I mina ögon är dessa tjänsters största nackdel utbudet, det är så förbannat dåligt. Den nya Ghostbusters filmen som gick på bio i somras, kom upp på torrent sidor förra veckan i BD format. Filmen släpps sedan den 11 Okt på DVD&BD. Sedan kan vi räkna med 1-3 år innan den hittar ut på streaming tjänsterna, om den ens dyker upp överhuvudtaget. Jag har fiber, så att dra ner 20gb bd film tar ca 5 min. Att köpa filmen på skiva skulle jag aldrig få för mig.
Och då är detta ändå en stor blockbuster film, det finns väldigt många "mindre" filmer som aldrig hittar ut till någon strömmningstjänst.
Detta innebär ju i praktiken att tillhandahållarna av dessa tjänster kan styra precis vad folk ska titta på. Vad hindrar Marvel från att promota sin senaste film, du ser den för det finns inget annat, och vips sitter du där på bion 3 månader senare och ser nästa Marvel film.

Nej jag vet vad jag ska se på ikväll iaf...

Kommer på itunes samtidigt som på skiva.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kommer på itunes samtidigt som på skiva.

Fast då är de låsta där tills Apple stänger ner sina servrar. Sen vet jag inte hur det är idag, men man blir väl tvungen att spela upp dem på Itunes och apple kombatibla enheter, alltså blir man tvungen att köpa iphone, Apple tv med mera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

För att de flesta har internet och inte bryr sig speciellt mycket om video/ljud kvalitet?

I mina ögon är dessa tjänsters största nackdel utbudet, det är så förbannat dåligt. Den nya Ghostbusters filmen som gick på bio i somras, kom upp på torrent sidor förra veckan i BD format. Filmen släpps sedan den 11 Okt på DVD&BD. Sedan kan vi räkna med 1-3 år innan den hittar ut på streaming tjänsterna, om den ens dyker upp överhuvudtaget. Jag har fiber, så att dra ner 20gb bd film tar ca 5 min. Att köpa filmen på skiva skulle jag aldrig få för mig.
Och då är detta ändå en stor blockbuster film, det finns väldigt många "mindre" filmer som aldrig hittar ut till någon strömmningstjänst.
Detta innebär ju i praktiken att tillhandahållarna av dessa tjänster kan styra precis vad folk ska titta på. Vad hindrar Marvel från att promota sin senaste film, du ser den för det finns inget annat, och vips sitter du där på bion 3 månader senare och ser nästa Marvel film.

Nej jag vet vad jag ska se på ikväll iaf...

Jag håller nästan med allt du säger.

Men att de vill ha en fördröjning mellan varje steg är inte konstigt. Det kostar mycket att se en film på bio, men motiven till att ändå göra detta är många.
* Bioupplevelsen, vilket visa föredrar, andra som jag ser mer detta som något negativt.
* Man får se filmen långt innan, vilken är min enda orsak till varför jag går å bio.

Detsamma gäller köpa filmer/hyra dem dyrt för nästan 40kr/film. Orsaken till att göra detta är:
* Ofta bättre bildkvalité än de andra streamtjänsterna, är detta värt 40kr/filmen om man redan har streamtjänsten?
* Man får se filmen tidigare, vilket är min orsak till varför jag gör det.

Så att de dröjer något år innan filmen kommer ut på streamtjänsterna kan jag ha förståelse för, men när väl filmerna har funnits ett tag så finns de ändå ej med och det stör jag mig på. Visst riktiga storfilmer kan dra in mängder av pengar långt efter, men för lite mer B-filmer som den senaste Ghostbusters som du nämnde, så kommer det inte precis vara så många som köper den om några år och det är tv/streamtjänster som kan dra in pengar. Och ändå kommer många såna filmer ej med.

Jag prenumererar på netflex och anser den har de bästa filmerna för mig i sverige. Förutom dåligt utbud så är det nog ett fel på mig.
För Snuten i Hollywood filmerna skulle komma till tjänsten och jag väntade ivrigt, nu kom filmerna, men gissa om jag orkar se dem igen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

För att de flesta har internet och inte bryr sig speciellt mycket om video/ljud kvalitet?

Ni som klagar på Netflix kvalitet, ni är medvetna om att Netflix är begränsat till 720p om man inte kör det i den "inbyggda" webbläsaren i sitt OS va? Alltså Edge på Windows 10 eller Safari på OSX exempelvis, alternativt i någon form av Netflix-app. Använder du Firefox eller Chrome (förutom i ChromeOS när det gäller Chrome) så är inte kvaliteten så bra. Annars så är den väldigt bra i mina ögon, inte riktigt i BR-kvalitet men vanligtvis bättre än HD-kanaler och definitivt minst lika bra som en rippad BR i MKV H264, efter den inledande buffringen i alla fall.

Citat:

I mina ögon är dessa tjänsters största nackdel utbudet, det är så förbannat dåligt. Den nya Ghostbusters filmen som gick på bio i somras, kom upp på torrent sidor förra veckan i BD format. Filmen släpps sedan den 11 Okt på DVD&BD. Sedan kan vi räkna med 1-3 år innan den hittar ut på streaming tjänsterna, om den ens dyker upp överhuvudtaget. Jag har fiber, så att dra ner 20gb bd film tar ca 5 min. Att köpa filmen på skiva skulle jag aldrig få för mig.
Och då är detta ändå en stor blockbuster film, det finns väldigt många "mindre" filmer som aldrig hittar ut till någon strömmningstjänst.
Detta innebär ju i praktiken att tillhandahållarna av dessa tjänster kan styra precis vad folk ska titta på. Vad hindrar Marvel från att promota sin senaste film, du ser den för det finns inget annat, och vips sitter du där på bion 3 månader senare och ser nästa Marvel film.

Nej jag vet vad jag ska se på ikväll iaf...

Jo det är verkligen det stora problemet med streamingtjänsterna: Utbudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag håller nästan med allt du säger.

Men att de vill ha en fördröjning mellan varje steg är inte konstigt. Det kostar mycket att se en film på bio, men motiven till att ändå göra detta är många.
* Bioupplevelsen, vilket visa föredrar, andra som jag ser mer detta som något negativt.
* Man får se filmen långt innan, vilken är min enda orsak till varför jag går å bio.

Detsamma gäller köpa filmer/hyra dem dyrt för nästan 40kr/film. Orsaken till att göra detta är:
* Ofta bättre bildkvalité än de andra streamtjänsterna, är detta värt 40kr/filmen om man redan har streamtjänsten?
* Man får se filmen tidigare, vilket är min orsak till varför jag gör det.

Så att de dröjer något år innan filmen kommer ut på streamtjänsterna kan jag ha förståelse för, men när väl filmerna har funnits ett tag så finns de ändå ej med och det stör jag mig på. Visst riktiga storfilmer kan dra in mängder av pengar långt efter, men för lite mer B-filmer som den senaste Ghostbusters som du nämnde, så kommer det inte precis vara så många som köper den om några år och det är tv/streamtjänster som kan dra in pengar. Och ändå kommer många såna filmer ej med.

Jag prenumererar på netflex och anser den har de bästa filmerna för mig i sverige. Förutom dåligt utbud så är det nog ett fel på mig.
För Snuten i Hollywood filmerna skulle komma till tjänsten och jag väntade ivrigt, nu kom filmerna, men gissa om jag orkar se dem igen?

*Håller med här, jag ser inget positivt med bio, de flesta av Sveriges biografer är ganska dåliga, dyrt godis/snacks, det visas reklam i en kvart då filmen redan ska ha börjat, jobbig publik. Den enda anledning är för att se filmen lite tidigare och ibland kan det bli ett kul event, t ex Star Wars premiären i julas.
Jag har dock ett undantag till detta, bor ca 5 mil från Bromölla och den biografen där är inte att leka med. Ingen reklam, 2 meters benutrymme, spektakulärt bra ljud. Men det är ändå 1h lång resa för att se en film. 1h tillbaka också, knappt värt det.

Jag förstår att det tar tid och man vill ju såklart sälja så mycket man kan av filmen redan innan. Men det faktum att filmerna faktiskt dyker på streamingtjänsterna borde ju gynna folket bakom under en lång tid. För tidigare när en film kom, drog de in mycket på bio och sedan en del på försäljning och sedan glömdes den bort. Möjligtvis visades den på tv efter några år. Med streamingtjänsterna exponeras ju gamla filmer vilket i slutändan kommer generera mer cash. (Detta är bara mina teorier, har ingen fakta på detta )

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ni som klagar på Netflix kvalitet, ni är medvetna om att Netflix är begränsat till 720p om man inte kör det i den "inbyggda" webbläsaren i sitt OS va?

Bör tilläggas att grundabonnemanget för Netflix inte erbjuder HD alls. Då måste man upp i 99:-/mån.
Har själv nyligen sagt upp mitt Netflix-abonnemang pga deras prishöjning för trogna kunder (som hade de gamla abonnemangen som inkluderade HD m.m.).

https://www.netflix.com/getstarted?locale=en-SE

Det avgörande för mig var dock inte priset, utan att de spärrade möjligheten att använda VPN för att ta del av utbudet ifrån andra länder (eller när man själv är på resande fot). Kunde exempelvis tidigare titta på tysk Netflix under min semester i Japan, något som inte längre är möjligt idag. Det svenska utbudet är katastrof.

Idag använder jag mig av Viaplay istället och är glatt överraskad av deras tjänst. Möjligheten att se filmer offline är ett stort plus! Även här är utbudet relativt dåligt, så jag lär inte fortsätta med tjänsten efter gratismånaden.

Permalänk
Medlem

Hade hellre kört på enbart streaming men det funkar inte för mig än.

Jag ser film enbart på BD eftersom jag har höga krav på bild och surroundljud och vill ha bra subtitles. Pirat har för varierande kvalitet för att jag ska orka i längden. En del håller kvalitet, en del är kasst. När det väl blir av att se en film i hemmabion så vill jag inte märka efter en stund att subtitles börjar glida ur synk, ljudet är re encoded till lägre bitrate i 5.1 osv. På BD är det alltid bra. Iaf efter trailers och bilden "aja baja inte piratkopiera"...

Permalänk
Avstängd

Jag har varit på den "svarta" sidan men mer eller mindre lagt ner det när häxjägarna försöker med allt, även också att de bästa sidorna som jag hade tillgång till har lagts ner.
Kan väl också säga att filmtittanden minskat avsevärt sen detta skedde men då jag också flyttade till hus och skaffade mig Viasat och fick viaplay på köpet. Tror att under detta år jag haft tjänsten har jag tittat 5 gånger. Är ingen seriefantast som kan ligga i soffan och plöja säsong efter säsong. Filmerna som finns är tyvärr inte några nya och för att dryga ut utbudet så lägger man samma film i 5 olika kategorier. Ex, en svensk komedi ligger förstås bland svenska filmer, komedier, mest sedda, tipsade och säkert drama också bara för att.
Ett känga till filmskaparna är också att senaste året är det inte många filmer som fångat mitt intresse då det antingen är en uppföljare typ transformers 8 eller en nystart av en tidigare serie typ transformers - The beginning eller en remake av en gammal film typ transformers 1 mega flash remake super.
Tyvärr så satsar Hollywood på för enkla koncept nu och vill gör allt så enkelt och billigt som möjligt. Samtidigt hör man om skådisarnas jättelöner på 160 miljoner för 15 minuter eller att alla dataanimeringar kostade faktiskt 300 miljoner att göra.
Att se en film på bio för barnfamiljen och lite popcorn och läsk landar på runt 600 kr tycker jag är lite mycket. Finns billigare nöjen i så fall som ger mer.

Tror tyvärr att bolagens chans nu är att satsa på serier som många tycks vara beredda att titta på. Biofilmerna kommer ta död på sig själva om inget radikalt sker.

Skulle gärna se en typ Spotify lösning för film men då ska det också vara NYA filmer som kommer direkt vid premiär. Varför ska vi hemmatittare annars få vänta ett halvår när det i musikens värld kommer samma dag som släppet sker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Bör tilläggas att grundabonnemanget för Netflix inte erbjuder HD alls. Då måste man upp i 99:-/mån.
Har själv nyligen sagt upp mitt Netflix-abonnemang pga deras prishöjning för trogna kunder (som hade de gamla abonnemangen som inkluderade HD m.m.).

https://www.netflix.com/getstarted?locale=en-SE

Det avgörande för mig var dock inte priset, utan att de spärrade möjligheten att använda VPN för att ta del av utbudet ifrån andra länder (eller när man själv är på resande fot). Kunde exempelvis tidigare titta på tysk Netflix under min semester i Japan, något som inte längre är möjligt idag. Det svenska utbudet är katastrof.

Idag använder jag mig av Viaplay istället och är glatt överraskad av deras tjänst. Möjligheten att se filmer offline är ett stort plus! Även här är utbudet relativt dåligt, så jag lär inte fortsätta med tjänsten efter gratismånaden.

Jo, nedslaget på VPN var inte roligt på något sätt. Dock producerar Netflix allt mer egna saker och de är ju åtkomliga oavsett region liksom. The Getdown eller Narcos exempelvis. Har du en VPN så rekommenderar jag annars Hulu, grymt utbud och snabbt åtkomligt, dock mestadels tv-serier och inte så mycket film men en del guldkorn som det mesta (allt?) från Criterion collection om man gillar sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast då är de låsta där tills Apple stänger ner sina servrar. Sen vet jag inte hur det är idag, men man blir väl tvungen att spela upp dem på Itunes och apple kombatibla enheter, alltså blir man tvungen att köpa iphone, Apple tv med mera.

Sant, det är ett problem med (nästan) all digital distribution.
Vågar nog påstå att itunes är det bästa lagliga alternativet iaf.
Det räcker med en ATV3 (om man inte har en HTPC med windows eller OS X) och de är inte så dyra. Fysiska skivor kräver ju också inköp av kompatibel hårdvara.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo självklart, men om man inte lyssnar på en massa ny musik utan mest samma, och det kanske är musik som man redan äger i andra format, så blir det ganska dyrt att betala 99 per månad i all evighet för att bara få smidigheten i tjänsten liksom.

Tittar jag på mina topp-playlists så ser det ut så, det är i princip bara musik jag redan äger, och så har det vart sedan jag skaffade Spotify för drygt fem år sedan alltså har jag i princip betalt ~6000 för att slippa rippa mina CD- och vinylskivor samt överföring till mobila enheter, eller ur en annan synvinkel så har jag betalt 6000 för att få lyssna på musik jag redan betalt för tidigare, och ska jag fortsätta lyssna på dessa playlists så kommer jag få fortsätta betala. Hade jag lagt de pengarna på skivor, eller kanske album i Itunes, så hade jag fått en väldig massa musik för pengarna liksom, och hade jag köpt musiken begagnat så hade jag fått ännu väldigt mycket mer.

Sen är det förstås smidigt att bara kunna lyssna på vilken låt man vill närsomhelst och så, men Youtube funkar rätt bra till det också med i många fall bättre utbud och så (i alla fall av lite äldre musik) utan att det kostar en krona, eller för den delen Spotifys gratis-nivå, 8track, LastFM, Tidido eller liknande.

Sen lär jag väl inte säga upp Spotify i första taget i alla fall, jag har en del delade playlists som skulle vara svåra att få över till någon annan tjänst om jag inte får alla som bidrar till dem att också byta över exempelvis och gränssnittet är bra. Men de hade gärna fått förbättra ljudkvaliteten och en billigare nivå för oss som inte lyssnar på nya saker hela tiden hade inte varit fel. Å andra sidan fick jag precis tre månader Play Music gratis med min nya telefon så jag får väl ge det en chans och se om det funkar, dess funktionalitet för ens egna filer verkar vara bättre än Spotifys i alla fall och det är ju ett plus.

Spotify har ju även alternativet för 59kr i månaden eller gratis (som jag kör), använder den för sällan att det är värt att betala för. Netflix är mer något jag violl ha och använder ofta (dock utbudet är bedrövligt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Spotify har ju även alternativet för 59kr i månaden eller gratis (som jag kör), använder den för sällan att det är värt att betala för. Netflix är mer något jag violl ha och använder ofta (dock utbudet är bedrövligt).

59 har jag inte sett och ser inte heller nu, vad innefattar det abonnemanget (är det det som bara gäller på dator?)? Däremot funderar jag på att gå ihop med några och köra på familjestreamingen. Inte så mycket för att spara pengar men så att tjejens musik blir separerad från min. Vill inte ha rekommendationer om en massa depprock och liknande.

Jag funderar också allvarligt på att säga upp det istället. Jag har köpt ett par bra lurar nu och en bil med bra ljud så bristerna i Spotifys kvalitet har plötsligt börjat märkas en del. Dock känns det lite ovärt att plocka ner vinylspelaren och förstärkaren från vinden, koppla samman detta med datorn och börja rippa. Har inte heller någon optisk enhet inkopplad i någon dator längre så CD-rippning är inte heller så lätt gjort. Och det är dyrt att köpa musik i lossless-format tyvärr.

Permalänk
Medlem

En perfekt film/streamingtjänst för mig skulle även tillhandahålla så man kan spela upp matrialet i egen videospelare med streamen. Eller ladda ner filen. Kanske kan dom skapa ett krypterat tillägg man kan använda för att förhindra att man kan använda filen utan att man är medlem.

Dagens snabba grafikkort gör jue det det där extra i bildkvalité när man använder en kompetent videouppspelare som MPC plus MADVR med NNEDI3 scaler osv. Även MADVR Smooth motion är trevlig om man inte kan matcha frekvenserna. Tycker den behåller filmkänslan men mjukar ut judder. SD matrial får ett stort lyft av bra skalning har jag märkt.

Permalänk
Medlem

Jag kollar knappt på film men l musik lyssnar jag på. Då använder jag Youtube med xposed så man kan ha det i bakgrunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

En perfekt film/streamingtjänst för mig skulle även tillhandahålla så man kan spela upp matrialet i egen videospelare med streamen. Eller ladda ner filen. Kanske kan dom skapa ett krypterat tillägg man kan använda för att förhindra att man kan använda filen utan att man är medlem.

Dagens snabba grafikkort gör jue det det där extra i bildkvalité när man använder en kompetent videouppspelare som MPC plus MADVR med NNEDI3 scaler osv. Även MADVR Smooth motion är trevlig om man inte kan matcha frekvenserna. Tycker den behåller filmkänslan men mjukar ut judder. SD matrial får ett stort lyft av bra skalning har jag märkt.

This.

Det spelar ju ingen roll att lagligt nedladdat material blir lättare att sprida för precis allt finns ju uppe på torrent sidor ändå oavsett. Den enda nackdelen(för leverantörerna) är väl spridning mellan person till person blir enklare.
T ex säg att jag via HBO Nordic dragit ner GoT och sedan kopierar över den till min kompis som inte har HBO Nordic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

59 har jag inte sett och ser inte heller nu, vad innefattar det abonnemanget (är det det som bara gäller på dator?)? Däremot funderar jag på att gå ihop med några och köra på familjestreamingen. Inte så mycket för att spara pengar men så att tjejens musik blir separerad från min. Vill inte ha rekommendationer om en massa depprock och liknande.

Jag funderar också allvarligt på att säga upp det istället. Jag har köpt ett par bra lurar nu och en bil med bra ljud så bristerna i Spotifys kvalitet har plötsligt börjat märkas en del. Dock känns det lite ovärt att plocka ner vinylspelaren och förstärkaren från vinden, koppla samman detta med datorn och börja rippa. Har inte heller någon optisk enhet inkopplad i någon dator längre så CD-rippning är inte heller så lätt gjort. Och det är dyrt att köpa musik i lossless-format tyvärr.

Var 50kr tydligen och är tyvärr borta http://fragbite.se/forum/ovrigt/ovriga-tradar/thread/1223706/... , men Spotify har ju tidigare öppnat upp villkoren (där man ska kunna lyssna på musik även i mobilen med gratis alternativet).

Finns andra leverantörer än Spotify med bättre kvalité, kommer dock inte ihåg alla dessa sidor som det pratas om dock.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vad det gäller Spotify så får artister/bolag stora pengar från det i Sverige, streaminginkomsterna är i nivå med skivförsäljningen innan den dök. 80-90% av pengarna vad det gäller digitala kanaler lär komma därifrån, alltså Spotify. Digital nedladdning har aldrig varit stort i Sverige. iTunes lär ha minskat sin försäljning sen strömmande tjänster blev riktigt utbredda. Video/film har aldrig varit i samma situation som musikbranschen var, det är fortfarande ganska god försäljning av DVD/Blu-ray.

Det finns ju digital nedladdning av film, men det som finns idag är iTunes och ett köp där kostar mer än att köpa filmen på blu-ray. Då får man en DRM-skyddad film som man måste ha iTunes eller en Applepryl för att spela upp. Musik har man iaf möjligheten att köpa utan kopieringsskydd. Det är mycket flexiblare.

Köpte nyligen några filmer i butik faktiskt, då hamnade jag på 115 kr för fyra filmer. Filmer jag gott och väl kan samla på. Vad det gäller de svenska strömningstjänsterna, så tvivlar jag på att jag kommer fortsätta köra både Netflix och Viaplay. Sett lite på Viaplay sista tiden, både film och serier men tror inte riktigt de kommer få in tillräckligt för att det ska vara värt att fortsätta betala månad efter månad. Butiken jag var inne och köpte film på har för den delen större utbud av film eller iaf lite mer spridning på vad de har än strömningstjänsterna har. Så tyvärr kan det inte riktigt ta över. Notera för övrigt att den som vill titta på Kiefer Sutherland kan se Designated Survivor på svenska Netflix, de verkar ligga ca en vecka efter ABC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Var 50kr tydligen och är tyvärr borta http://fragbite.se/forum/ovrigt/ovriga-tradar/thread/1223706/... , men Spotify har ju tidigare öppnat upp villkoren (där man ska kunna lyssna på musik även i mobilen med gratis alternativet).

Finns andra leverantörer än Spotify med bättre kvalité, kommer dock inte ihåg alla dessa sidor som det pratas om dock.

Jo jag har kollat lite på sådana men de är dyra och har väldigt begränsat utbud tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör idag endast Netflix för serier och filmer hyr jag 3 för 150 kr / vecka. Fungerar hyfsat men det finns en del serier som saknas. Totala summan hamnar väl runt 700 kr / mån så ca 8500 kr / år. Det är hyrfilmerna som kostar klart mest men ser inte häller något alternativ tyvärr.

Om man bara ska använda strömningstjänsterna till serier, vilka har då bäst utbud? Viaplay? HBO Nordica? Hulu(+VPN)?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det är irriterande att vi har så dåligt streamingutbud. Är väldigt sugen på hulu men hatar krångel. Vill lixom betala och sen kolla utan strul. Går runt systemet genom att köpa presentkort och köra vpn:er osv. Fejka adresser eller vad man behöver göra känns inge vidare men man blir väl tvungen :/

Känns så dumt när man vill betala men inte får ! Här ta mina pengar, nehe inte det..

Nån som kör hulu just nu får gärna beskriva hur man enklast gör och vad som funakr just nu. Vet att vissa metoder inte går längre ? (om man nu får skriva sånt på forumet).

Vill allså köra alternativet utan reklam på både dator och mobila enheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myllerman:

Det är irriterande att vi har så dåligt streamingutbud. Är väldigt sugen på hulu men hatar krångel. Vill lixom betala och sen kolla utan strul. Går runt systemet genom att köpa presentkort och köra vpn:er osv. Fejka adresser eller vad man behöver göra känns inge vidare men man blir väl tvungen :/

Känns så dumt när man vill betala men inte får ! Här ta mina pengar, nehe inte det..

Nån som kör hulu just nu får gärna beskriva hur man enklast gör och vad som funakr just nu. Vet att vissa metoder inte går längre ? (om man nu får skriva sånt på forumet).

Vill allså köra alternativet utan reklam på både dator och mobila enheter.

Unblock-us.com har funkat bra för mig i flera år nu. Skaffade det för Netflix från början men det funkar inte längre tyvärr, men Hulu är ju mer intressant än Netflix även om man jämför med det amerikanska utbudet. Och man får ju också access till kanalernas egna streamingtjänster för det som inte finns på Hulu. Exempelvis finns inte Big Bang Theory där men på cbs.com kan man se de senaste avsnitten (dock med reklam). Sen har jag hört att Hulu inte tillåter utländska kort längre men det har inte jag märkt av utan det funkar utan problem med mitt svenska bankkort.

Men det är inte så komplicerat att testa, unblock-us har ju en gratis testperiod på sju dagar och då kan du ju komma åt Hulu och testa om du kan skaffa deras premiumvariant med ditt kort, och också se mer vad utbudet är och så. Hulu har en gratis testperiod för premium på 30 dagar har jag för mig, men det krävs ju ett kort så om de blockar utländska kort så lär man väl märka det då ändå.

Uppsättningen av unblock-us är inte komplicerad heller och instruktionerna är bra. Det handlar helt enkelt om att lägga in deras DNS och sen logga in på siten typ. Sen finns det säkert andra tjänster som gör samma sak lika bra, men eftersom det har funkat bra för mig, och inte kostar särskilt mycket, så har jag inte testat någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Unblock-us.com har funkat bra för mig i flera år nu. Skaffade det för Netflix från början men det funkar inte längre tyvärr, men Hulu är ju mer intressant än Netflix även om man jämför med det amerikanska utbudet. Och man får ju också access till kanalernas egna streamingtjänster för det som inte finns på Hulu. Exempelvis finns inte Big Bang Theory där men på cbs.com kan man se de senaste avsnitten (dock med reklam). Sen har jag hört att Hulu inte tillåter utländska kort längre men det har inte jag märkt av utan det funkar utan problem med mitt svenska bankkort.

Men det är inte så komplicerat att testa, unblock-us har ju en gratis testperiod på sju dagar och då kan du ju komma åt Hulu och testa om du kan skaffa deras premiumvariant med ditt kort, och också se mer vad utbudet är och så. Hulu har en gratis testperiod för premium på 30 dagar har jag för mig, men det krävs ju ett kort så om de blockar utländska kort så lär man väl märka det då ändå.

Uppsättningen av unblock-us är inte komplicerad heller och instruktionerna är bra. Det handlar helt enkelt om att lägga in deras DNS och sen logga in på siten typ. Sen finns det säkert andra tjänster som gör samma sak lika bra, men eftersom det har funkat bra för mig, och inte kostar särskilt mycket, så har jag inte testat någon annan.

Tackar, ska kika på det sen

Permalänk
Medlem

@snajk:

unblock.us funkade fint men hulu vägrade mitt visa kort (upplåst för utlandsköp via internetbanken). Stod bara "cant process" typ. Paypal gick inte heller då bara US registrerade accepteras...

Inte lätt att vara laglydig !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myllerman:

@snajk:

unblock.us funkade fint men hulu vägrade mitt visa kort (upplåst för utlandsköp via internetbanken). Stod bara "cant process" typ. Paypal gick inte heller då bara US registrerade accepteras...

Inte lätt att vara laglydig !

Nej, det var ju skit. Jag funderar på om pre-paid kort hade funkat. Typ köpa ett visa förladdat med 50 dollar på Amazon eller så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, det var ju skit. Jag funderar på om pre-paid kort hade funkat. Typ köpa ett visa förladdat med 50 dollar på Amazon eller så.

Skickades från m.sweclockers.com

Mm, ger inte upp riktigt än. Ska söka runt lite mer på google. Måste vara fler som har samma problem.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är ute i fel forumdel men hittar ingen bättre så vi gör ett försök.

Morfar behöver piggas upp efter några dystra besked och vad fungerar bättre än Rolling Stones?

Jag är på jakt efter en digital kopia med Rolling Stones - Havana Moon. Det är DVD/Bluray jag är ute efter, inte CD:n.

Jag har sökt mina vanliga kanaler, vet inte riktigt om man får diskutera de här på sweclockers, men hittar ingenting. Har även försökt kolla på olika butiker om det finns att ladda ner, även det utan framgång.

Så vore tacksam om något vet en sida där den finns att få tag på, gratis eller ej spelar ingen roll. Huvudsaken är att den går att ladda ner, streaming eller fysiska kopior går alltså inte.

Edit: Om någon vet en mer passande tråd får ni självklart peta mig i rätt riktning.

Permalänk
Avstängd

Gjorde ett ärligt försökt för något år sedan efter jag vann 6 månader tid på Netflix men de blev inget av det ändå.. Netflix, HBO, Viaplay osv det blir för mycket att hålla reda på "Vart finns den serien? Juste det är HBO som har den då hoppar vi in i den appen istället" så det blev till att gå tillbaks till Sonarr + sabnzbd fungerar klockrent... hmm får väl göra ett nytt försök med streaming om något år om de blivit bättre då.