Permalänk
Medlem

Nån som har problem med bredbandet idag? Sen ca 7.00 tiden har jag tappat uppkoppling hela tiden. Routern säger den inte får kontakt med dns servern. DDOS attack igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag har nu bytt till annan ISP. Trött på dessa avbrott. När jag ringde till Bahnhof för att avsluta tjänsten säger de att det är stadsnätet som strular, därav mina avbrott. Jag får se om en månad (1 mån uppsägningstid hos Bahnhof) om de har rätt.

Permalänk
Medlem

En dum liten fråga, någon som vet vad det är för streckadresser som uppkommer när jag testar att pinga adresser? Dom flesta jag ser har bara 8 hopp.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

@MrQke: IP-addressen står ju och det är den viktiga. "Name" är bara en reverse-DNS-lookup ditt program gör för att det inte ska bara ska vara en massa ipaddresser, det är inget måste. Du kan luska manuellt men rimligtvis är de addresserna en del av bahnhofs interna nät.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jag sitter med Bahnhof från stadsnätet i Gävle via Zitius och får numera "bara" 97/92 Mbit på min 100/100 samt att de fem IP-adresserna inte lägre räknas som separata 100/100 utan trottlas gemensamt så en lastbalancering mellan de fem kan inte längre bli 500/500 utan stannar på 100/100. Upptäckte att mitt gamla 100/100 abb numera kostar MER än deras 250/100 så jag beställde en uppgradering inatt till ett lägre pris.

vad får du för svarstider?
vilken hastighet är inte problemet i denna diskussion. speciellt inte när det gäller zitius där vi sett upp till 300ms...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Expertgissare

En trevlig nyhet för oss alla med Bahnhof, dom ska nu uppgradera sitt nät. Så vi får hoppas på att det kan lösa alla problem som varit

Såg det via en banner här på Sweclockers men i fall någon missat det

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Fick fiber för ca 3 veckor sedan, har kört Bahnhof och även jag har upplevt problem. Har 100/10 och får ofta bara runt 30. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

En trevlig nyhet för oss alla med Bahnhof, dom ska nu uppgradera sitt nät. Så vi får hoppas på att det kan lösa alla problem som varit

Såg det via en banner här på Sweclockers men i fall någon missat det

"Gammal" nyhet samt att det inte alls är säkert att det löser det problem som finns mellan stadsnät och Bahnhof, vilket denna tråden handlar om.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av griid:

vad får du för svarstider?

Min anslutning går via (mätt över endast 5 minuter):
94.254.20.1 max 65 ms (min gw)
46.59.116.5 max 190 ms (?)
85.24.151.194 max 11 ms (gavle)
46.59.112.163 max 13 ms (stockholm)

...så det verkar vara stadsnätet (gavlegardarna/zitius) som flaskar.

Skall tilläggas att min önskade uppgradering 100->250 förra veckan som kundtjänst sagts (via epost) ha utförts ännu inte slagit igenom - trots påpekande efter fyra dagar via en ny "ticket/ärende".

Permalänk
Medlem

Vet inte om det tagits upp tidigare, jag har öppenfiber från Telia och Bahnhof som leverantör av vårt bredband, och jag upplever inte alls samma problem som ni har med höga svarstider eller låg hastighet.

Har 100/100 och får ut helt ok hastigheter samt svarstider. 96-99 ner och 97-110 upp och svarstider på mellan 5-12ms beroende när på dygnet jag mäter.

Så det verkar vara precis som flera skriver att det verkar vara problem mellan zitius - bahnhof som problemet ligger i.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agerberg:

Vet inte om det tagits upp tidigare, jag har öppenfiber från Telia och Bahnhof som leverantör av vårt bredband, och jag upplever inte alls samma problem som ni har med höga svarstider eller låg hastighet.

Har 100/100 och får ut helt ok hastigheter samt svarstider. 96-99 ner och 97-110 upp och svarstider på mellan 5-12ms beroende när på dygnet jag mäter.

Så det verkar vara precis som flera skriver att det verkar vara problem mellan zitius - bahnhof som problemet ligger i.

Och som jag tidigare har sagt har jag Zitius - Bahnhof och har inga problem alls. Söder om Stockholm. Verkar vara geografisk placerat också.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av Dekkan:

Och som jag tidigare har sagt har jag Zitius - Bahnhof och har inga problem alls. Söder om Stockholm. Verkar vara geografisk placerat också.

Visst är det så. Själv får jag alltid 95/95 och 12ms på bredbandskollens stockholmserver. Klart godkänt med tanke på att jag bor i Göteborg.

Permalänk

Nu är det som sagt sällan uppkopplingen är långsam, men just nu får jag 17/95 på bbk. Ska testa lite senare och se om det blir bättre.

Edit: Beror förmodligen på detta.

https://www.bahnhof.se/kundservice/driftinfo#M5014740

Permalänk
Medlem

Jepp dem har problem i Sverige just nu. Men här i Hässleholm funkar det fin fint.
Gjorde en speedtest mot Telenor i Oslo.

935/896 Mbit.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skrivet av Agerberg:

Vet inte om det tagits upp tidigare, jag har öppenfiber från Telia och Bahnhof som leverantör av vårt bredband, och jag upplever inte alls samma problem som ni har med höga svarstider eller låg hastighet.

Har 100/100 och får ut helt ok hastigheter samt svarstider. 96-99 ner och 97-110 upp och svarstider på mellan 5-12ms beroende när på dygnet jag mäter.

Så det verkar vara precis som flera skriver att det verkar vara problem mellan zitius - bahnhof som problemet ligger i.

Nja, det var problem även med Bahnhof i andra nät under en period.
Jag fick bedrövlig hastighet och mycket dåliga svarstider. Satt på kombinationen öppen fiber och Bahnhof.
Blev dock bättre med Bahnhof efter ett tag men svarstiderna var fortfarande ganska långa. Bytte till Telia och nu funkar det bra och jag har betydligt kortare svarstider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristoteles:

Nja, det var problem även med Bahnhof i andra nät under en period.
Jag fick bedrövlig hastighet och mycket dåliga svarstider. Satt på kombinationen öppen fiber och Bahnhof.
Blev dock bättre med Bahnhof efter ett tag men svarstiderna var fortfarande ganska långa. Bytte till Telia och nu funkar det bra och jag har betydligt kortare svarstider.

Instämmer, Bytte idag från Bahnhof. Min nya leverantör (T3) har betydligt bättre svarstider. I samma fibernät (telia). Jag är för okunnig för att förstå hur det kan gå till, men så är det i alla fall. Jag gissar att Bahnhof har någon typ av överbelastningsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristoteles:

Nja, det var problem även med Bahnhof i andra nät under en period.
Jag fick bedrövlig hastighet och mycket dåliga svarstider. Satt på kombinationen öppen fiber och Bahnhof.
Blev dock bättre med Bahnhof efter ett tag men svarstiderna var fortfarande ganska långa. Bytte till Telia och nu funkar det bra och jag har betydligt kortare svarstider.

Det är fortfarande problem med Bahnhof i andra nät. ITUX - Vellinge 250/100. Jag använde bbk-servern i Stockholm för att de krävde detta vid en felanmälan. Servern i Malmö hade ännu lägre hastighet.

2.5h senare:

Permalänk

har dom fortfarande problem eller kan man skaffa bahnhof utan risk för massa strul?

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Kjellman:

har dom fortfarande problem eller kan man skaffa bahnhof utan risk för massa strul?

Beror på, har du Zitius som komunikationsoperatör så verkar felet vara brett, men som för min del så har jag Telias Öppenfiber, då fungerar Bahnhof klockrent.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XPerion:

Nån som har problem med bredbandet idag? Sen ca 7.00 tiden har jag tappat uppkoppling hela tiden. Routern säger den inte får kontakt med dns servern. DDOS attack igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt Internet har varit nere nu i 2 dagar. Får en IP-adress av deras DHCP-server men kan inte pinga deras DHCP-server, gateway eller DNS. När jag försöker ringa deras support så lägger de bara på så fort jag knappat mig fram. Testade att försöka få tag i deras företagssupport men får samma problem. Någon som har samma problem? Igår när jag ringde var det en automatisk röst som sa "Vi har tekniska problem, återkom senare".

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Kommer inom kort att få fiber och hade tänkt mig att beställa Bahnhof. Bor i Vellinge kommun och får fiber via VESAB.
Är det någon som upplever dessa problem med Bahnhof i Vellinge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Mitt Internet har varit nere nu i 2 dagar. Får en IP-adress av deras DHCP-server men kan inte pinga deras DHCP-server, gateway eller DNS. När jag försöker ringa deras support så lägger de bara på så fort jag knappat mig fram. Testade att försöka få tag i deras företagssupport men får samma problem. Någon som har samma problem? Igår när jag ringde var det en automatisk röst som sa "Vi har tekniska problem, återkom senare".

Bahnhof kanske har problem med kunder som kör Windows 10 som inte tilldelas Ip korrekt efter en windows uppdatering tidigare i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Då va mitt ärende löst iaf. Bahnhof har haft konstant kommunikation med mig och uppdateringar via sms eller att de har ringt upp. Fick även en räkning som kompensation.

Permalänk
Medlem

VPN är väldigt långsamt nu 10 Mbit ner av 250

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Bahnhof kanske har problem med kunder som kör Windows 10 som inte tilldelas Ip korrekt efter en windows uppdatering tidigare i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Brukar man inte ha en router framför sin dator? Eller så pratar du om deras CGN lösning
där det endast finns en switch hos slutkunden?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@moire:

@BrusE:
Han syftade nog på buggen i Win10 som orsakade dhcp-problem. Finns en del trådar här, därav kunde inte vederbörande använda sitt internet. Där inte datorerna kunde få en giltig ipadress från router och dylikt. Därmed inget internet.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@moire:

@BrusE:
Han syftade nog på buggen i Win10 som orsakade dhcp-problem. Finns en del trådar här, därav kunde inte vederbörande använda sitt internet. Där inte datorerna kunde få en giltig ipadress från router och dylikt. Därmed inget internet.

Ok. Tack för att du återkopplade. Kände inte till problemet.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Detta problem verkar ha kommit på riktigt till Umeå under de senaste dagarna. Har egentligen inte haft några problem alls med Bahnhof när väldigt många haft det här i tråden (Har följt med oro).

Dock nu senaste dagarna kan jag knappt göra något på internet. Lagg ungefär varannan minut och pingen tokstiger i spel så antingen blir jag DC eller så laggar jag brutalt mycket (hots och cs har jag lirat).

Har någon fått mer på sista tiden? Samt var inte detta något som de skulle ha fixat till runt julafton eller var det något annat?

Finns det några svar att hitta om man vänder sig till Bahnhof?

Permalänk
Medlem

7 dagar kvar, blir intressant å se vilka som kan få uppgraderingen.

edit, nvm... kostar 6500kr i engångsavgift... fk that.

Permalänk
Medlem

@howsmyscripts:
Är inte det för en nyinstallation?