Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

De allra flesta fonder slår inte index. Därför är det oftast bättre att chansa på olika aktier. Själv köper jag bara fonder som har aktier som man inte kan spara i själv!

Skickades från m.sweclockers.com

Här kommer ett lästips:
https://rikatillsammans.se/investerar-du-i-aktier-da-ar-du-ho...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det är extremt svårt att slå index genom att köpa enstaka aktier. Det är en sak att göra det någon enstaka gång, slumpen slår ju åt båda hållen, men att varaktigt prestera bättre än index är mycket svårt. Med största sannolikhet så tjänar man som småsparare betydligt bättre på en indexfond än en egenkomponerad aktieportfölj.

Index tyngs ofta aktier som indexfonder tvingas investera i, typ Volvo, Telia, HM, Ericsson. Det har inte varit så lyckat...
Vill man slippa fondavgifter så kan man ta rygg på en indexfond. Dessutom kan man gå på alla aktiestämmor.

Men vill man göda banker som tar ut avgifter utan större prestation, så gör det!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

Index tyngs ofta aktier som indexfonder tvingas investera i, typ Volvo, Telia, HM, Ericsson. Det har inte varit så lyckat...
Vill man slippa fondavgifter så kan man ta rygg på en indexfond. Dessutom kan man gå på alla aktiestämmor.

Men vill man göda banker som tar ut avgifter utan större prestation, så gör det!

Det låter ju smart, men det bygger på att du vet vilka aktier som kommer gå bättre än index och att du vet det bättre än resten av marknaden. Skulle du säga att du gör det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Vill man slippa fondavgifter så kan man ta rygg på en indexfond. Dessutom kan man gå på alla aktiestämmor.

Men vill man göda banker som tar ut avgifter utan större prestation, så gör det!

Ganska kostsamt och omständigt att köpa aktier i tiotals bolag för att ta rygg på en indexfond. Tror nog att det blir du som göder bankerna med courtage.

Sen om man vill gå på en bolagsstämma (vilket mycket få gör) så behöver man bara köpa en aktie i det bolaget så är man välkommen dit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

De allra flesta fonder slår inte index. Därför är det oftast bättre att chansa på olika aktier. Själv köper jag bara fonder som har aktier som man inte kan spara i själv!

Så endast onoterade aktier?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av joakim99:

Så endast onoterade aktier?

Kan även vara aktier som är utom räckhåll för småsparare men som är noterade på publika börser.
Berkshire Hathaway är ett exempel på intressant bolag men då en separat aktie för nuvarande kostar mer än 327k USD så kan det vara svårt att köpa en till portföljen utan att få för skev fördelning och dålig riskspridning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan även vara aktier som är utom räckhåll för småsparare men som är noterade på publika börser.
Berkshire Hathaway är ett exempel på intressant bolag men då en separat aktie för nuvarande kostar mer än 327k USD så kan det vara svårt att köpa en till portföljen utan att få för skev fördelning och dålig riskspridning.

Man kan ju köpa B aktien som är bra mycket billigare. Har själv den, men förstår poängen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dahle86:

Man kan ju köpa B aktien som är bra mycket billigare. Har själv den, men förstår poängen.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, kasst exempel. Finns ju dock andra marknaden som kostar mycket att ha tillgång till.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det låter ju smart, men det bygger på att du vet vilka aktier som kommer gå bättre än index och att du vet det bättre än resten av marknaden. Skulle du säga att du gör det?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har varit med länge och undvek IT-bubblan tack vare att jag var insatt. Väljer man bolag som man förstår och tror på så kan man slå index stort. Jag går även på stämmor. Företag som kommer med bortförklaringar varför det gick dåligt är bara att dumpa är en bra regel att följa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Ganska kostsamt och omständigt att köpa aktier i tiotals bolag för att ta rygg på en indexfond. Tror nog att det blir du som göder bankerna med courtage.

Sen om man vill gå på en bolagsstämma (vilket mycket få gör) så behöver man bara köpa en aktie i det bolaget så är man välkommen dit.

Skickades från m.sweclockers.com

Courtage är en engångskostnad, courtaget har också det blivit rejält prispressat senaste tiden.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Courtage är en engångskostnad, courtaget har också det blivit rejält prispressat senaste tiden.

Om man ska följa ett index så måste man regelbundet omfördela sina investeringar så att det motsvarar hur värdet på bolagen förändras i förhållande till varandra. Dessutom måste allt nytt man sparar fördelas på alla tiotals aktier. Detta är mycket billigare för en indexfond på grund av att de har economy of scale och att de kan använda inkommande pengar till att balansera med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Courtage är en engångskostnad, courtaget har också det blivit rejält prispressat senaste tiden.

Precis. Jag betalar 1kr till högst 99kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Precis. Jag betalar 1kr till högst 99kr.

För bolag på Stockholmsbörsen, antar jag, där det finns indexfonder som Avanza Zero som inte har någon avgift. Och även om courtaget vore 0, så vad är poängen med att lägga ned allt detta arbete på att följa index när det finns indexfonder som gör det åt dig till samma kostnad?

Permalänk
Medlem

Redsense Medical ökar intäkterna sakta men säkert. 4645 kSEK i Q3-19 jämfört med 2286 kSEK i Q3-18 som i sin tur ökade från 353 kSEK i Q3-17. Hög risk men går det bra kan det bli riktigt bra. En årlig tillväxt på 30 % skulle indikera en uppsida till ca 50 kr per aktie år 2025 jämfört med dagens 12 kr. Skulle man uppnå en marknadspenetration på 5 % skulle det indikera en uppsida till över 200 kr per aktie enligt Erik Penser Banks senaste analys.

https://links.penser.se/f/a/reds_20191119.pdf

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Någon mer som svarat på K-fastigheter? Har lagt ett svar på 300 aktier, med lite tur så tjänar man 10% på fredag.

https://rikatillsammans.se/tips-pa-en-kort-spekulation-teckna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Om man ska följa ett index så måste man regelbundet omfördela sina investeringar så att det motsvarar hur värdet på bolagen förändras i förhållande till varandra. Dessutom måste allt nytt man sparar fördelas på alla tiotals aktier. Detta är mycket billigare för en indexfond på grund av att de har economy of scale och att de kan använda inkommande pengar till att balansera med.

Många vill investera sina utdelningar själva, inget konstigt i sig tycker jag. Det är trots allt lite intressant och se sin egna portfölj växa fram. Oavsett om man försöker följa index eller helt går sin egna väg.

Sen tenderar index att inte förändras över en natt, och detta gäller även din egna ihopsnickrade index portfölj. Det finns risk att du kommer gå utanför index övertid möjligtvis, men då ska mycket hända.

Courtagekostnaden är ändå den svagare bortförklaringen till att inte inneha sin egna portfölj, isåfall har jag mer respekt för att man säger att man inte har tid eller kunskap.
Jag menar inte att det är fel att äga indexfonder, jag själv ett flertal fonder, men jag tvivlar också starkt på att många indexfonder sker helt ideellt

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@Baxtex: jag har också gjort det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Någon mer som svarat på K-fastigheter? Har lagt ett svar på 300 aktier, med lite tur så tjänar man 10% på fredag.

https://rikatillsammans.se/tips-pa-en-kort-spekulation-teckna...

Även jag. Vaknade med utskicket igår morgon och efter att ha tittat och funderat en stund blev det 100 aktier. Spännande att se hur det går.

Jag har, om jag tar mig tid, tänkt kolla upp 24 Storage (eller vad de heter, sista svarsdag 3 dec eller något sådant) också men då jag är grön på området följer jag hellre analytikerna istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Även jag. Vaknade med utskicket igår morgon och efter att ha tittat och funderat en stund blev det 100 aktier. Spännande att se hur det går.

Jag har, om jag tar mig tid, tänkt kolla upp 24 Storage (eller vad de heter, sista svarsdag 3 dec eller något sådant) också men då jag är grön på området följer jag hellre analytikerna istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte mycket för gambling eller att ta risker men Jans tidigare rekommendationer har ju alla gått bra så han har ett bra track record. Nu är det ju inte säkert att man ens får tilldelning. Ändå lite segt att göra det vid bf, får köpa på faktura nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Någon mer som svarat på K-fastigheter? Har lagt ett svar på 300 aktier, med lite tur så tjänar man 10% på fredag.

https://rikatillsammans.se/tips-pa-en-kort-spekulation-teckna...

Samma här, brukar inte köra på aktier men jag litar på Jan. Gjorde samma med EQT och det var snabbt intjänade 2000kr. Nu kan man inte jämföra eller lita på aktier men det verkar lovande. Fick bli en post på 100st så ser vi imorgon hur det gick.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Sen tenderar index att inte förändras över en natt, och detta gäller även din egna ihopsnickrade index portfölj. Det finns risk att du kommer gå utanför index övertid möjligtvis, men då ska mycket hända.

Courtagekostnaden är ändå den svagare bortförklaringen till att inte inneha sin egna portfölj, isåfall har jag mer respekt för att man säger att man inte har tid eller kunskap.
Jag menar inte att det är fel att äga indexfonder, jag själv ett flertal fonder, men jag tvivlar också starkt på att många indexfonder sker helt ideellt

Du använder ordet bortförklaring som om det vore någon sorts plikt att köpa aktier.

Poängen var att man inte sparar pengar genom att själv köpa in aktierna själv, även om man inte tycker att ens tid är värd något.

Historiskt har små aktiesparare haft sämre avkastning än index och de tar dessutom större risker eftersom de oftast har få aktier.

Därför är min slutsats att man som småsparare får betydligt bättre avkastning i förhållande till risk genom att hålla sig till billiga indexfonder.

Att man "vill investera sina utdelningar själv" är ingen bra anledning till att köpa aktier. Sådana känslomässiga resonemang är bland det som gör att småsparare tar stora risker till liten avkastning.

Dubbelnegation
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Jag är inte mycket för gambling eller att ta risker men Jans tidigare rekommendationer har ju alla gått bra så han har ett bra track record. Nu är det ju inte säkert att man ens får tilldelning. Ändå lite segt att göra det vid bf, får köpa på faktura nu

Ja precis, nu går det ju inte räkna med samma utfall som senast med EQT men gärna något jag hoppar på. Lite besvärligt när det var mindre än ett dygn att få fram betalmedel (när EQT gällde så skulle de vara på Avanza senast 17:30) men klarade mig med ett par timmar till godo. Blir att försöka hålla runt 10 000kr tillgängligt ifall något sånt här händer snart igen.

Förstår det! Själv har jag bara köpt skor så här långt så är inte i närheten att spräcka budgeten men fortfarande det att få över pengar till rätt konto. Jag hade lite tur då min bank dagtid klarar överföringar på någon timme, som jag förstått kan vissa banker kräva 1-2 dagar vilket blir riktigt tight!

Tyckte jag även såg någon i kommentarerna nämna att det skulle gå att använda Avanzas kredit till och med. Men inget jag kollade närmare på själv.

Hur planerar du, och ni andra, att göra med era? För mig blir det att sälja hälften på morgonen, andra hälften på kvällen enligt tidigare förslag/rekommendationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Någon mer som svarat på K-fastigheter? Har lagt ett svar på 300 aktier, med lite tur så tjänar man 10% på fredag.

https://rikatillsammans.se/tips-pa-en-kort-spekulation-teckna...

Yes, tecknade mig för 400 (två olika depåer), dock inte på grund av den artikeln, utan mer för att jag gillar Erik Selin som är en av huvudägarna, samt att jag tror på bolagets affär. Min plan är att vara långsiktig ägare. Tyvärr tror jag det blir svårt med tilldelning, så planen är som vanligt att köpa in mig över tid

Visa signatur

.. We all have the same amount of time, it's all about our priorities ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ja precis, nu går det ju inte räkna med samma utfall som senast med EQT men gärna något jag hoppar på. Lite besvärligt när det var mindre än ett dygn att få fram betalmedel (när EQT gällde så skulle de vara på Avanza senast 17:30) men klarade mig med ett par timmar till godo. Blir att försöka hålla runt 10 000kr tillgängligt ifall något sånt här händer snart igen.

Förstår det! Själv har jag bara köpt skor så här långt så är inte i närheten att spräcka budgeten men fortfarande det att få över pengar till rätt konto. Jag hade lite tur då min bank dagtid klarar överföringar på någon timme, som jag förstått kan vissa banker kräva 1-2 dagar vilket blir riktigt tight!

Tyckte jag även såg någon i kommentarerna nämna att det skulle gå att använda Avanzas kredit till och med. Men inget jag kollade närmare på själv.

Hur planerar du, och ni andra, att göra med era? För mig blir det att sälja hälften på morgonen, andra hälften på kvällen enligt tidigare förslag/rekommendationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det var tight att få fram medel på så kort tid. Som tur hade mina månadsköp inte gått igenom så jag använde de pengarna istället. Vid EQT så hann jag inte få fram pengar och bestämde mig då för att fixa med kredit men glömde det. Det får bli helgens projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Du använder ordet bortförklaring som om det vore någon sorts plikt att köpa aktier.

Poängen var att man inte sparar pengar genom att själv köpa in aktierna själv, även om man inte tycker att ens tid är värd något.

Historiskt har små aktiesparare haft sämre avkastning än index och de tar dessutom större risker eftersom de oftast har få aktier.

Därför är min slutsats att man som småsparare får betydligt bättre avkastning i förhållande till risk genom att hålla sig till billiga indexfonder.

Att man "vill investera sina utdelningar själv" är ingen bra anledning till att köpa aktier. Sådana känslomässiga resonemang är bland det som gör att småsparare tar stora risker till liten avkastning.

Historiskt har säkert små aktiesparare haft sämre avkastning än index, motsatsen skulle förvåna mig, aktiehandel är otroligt svårt.

Min poäng var att om du har ett intresse för att bygga din egna portfölj så bör du givetvis göra detta, eftersom det är en helt annan känsla att vara sin egna kapten. Jag sa inte att du ska göra det med hela ditt kapital. Eller bli en Michael Burry som endast ligger i korta instrument.

Att du drar slutsatsen att samtliga småsparare är oförmögna att investera sina utdelningar själv får stå för dig. Vilka "känslomässiga" analyser dessa gör vet varken du eller jag, kanske är det på ren magkänsla, kanske är det på fundamental/teknisk analys, vad vet vi.

Visa signatur

=)

Permalänk
Hedersmedlem

Lite impad av skandia som man tydligen kan ringa mitt i natten om man tillfälligt vill öka sin swish-gräns, för att snabbt och enkelt skicka massa pengar till avanza några minuter i midnatt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maarus:

Historiskt har säkert små aktiesparare haft sämre avkastning än index, motsatsen skulle förvåna mig, aktiehandel är otroligt svårt.

Min poäng var att om du har ett intresse för att bygga din egna portfölj så bör du givetvis göra detta, eftersom det är en helt annan känsla att vara sin egna kapten. Jag sa inte att du ska göra det med hela ditt kapital. Eller bli en Michael Burry som endast ligger i korta instrument.

Att du drar slutsatsen att samtliga småsparare är oförmögna att investera sina utdelningar själv får stå för dig. Vilka "känslomässiga" analyser dessa gör vet varken du eller jag, kanske är det på ren magkänsla, kanske är det på fundamental/teknisk analys, vad vet vi.

Börspsykologin är det som tar kål på småspararna. Köper på toppen och säljer på botten. Är ett livslevande exempel på det. Men visst har jag köpt enstaka aktier, helt random har det gått bra. Så fort jag försöker göra en analys, då går det åt skogen. På en av mina depåer har jag Realty Income som delar ut en gång i månaden. Jag vill varken vara bäst eller sämst. Att vara en medelmåtta duger då trenden de senaste årstionden har gått svagt uppåt, givetvis med hack. Det är därför man ska handla indexfonder varje månad.

När Aftonbladet skriver att världen håller på att gå under. Då är det köpläge, ju mer det tar emot. Desto viktigare är det att spara. För att slippa det jobbiga så automatiserar man allt och låter det jobba.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Rikatillsammans är väl de som inte alltför länge sen promotade pyramidspel? Skulle aldrig lyssna på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Lite impad av skandia som man tydligen kan ringa mitt i natten om man tillfälligt vill öka sin swish-gräns, för att snabbt och enkelt skicka massa pengar till avanza några minuter i midnatt.

Grymt, även om det borde gå att göra via webbtjänsten, som på LF.

Skrivet av Cazioz:

@Baxtex: Rikatillsammans är väl de som inte alltför länge sen promotade pyramidspel? Skulle aldrig lyssna på dem.

Ingenting jag hörttalas om iaf. Han skulle skjuta sig lite i foten om han gjorde något sådant medvetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Grymt, även om det borde gå att göra via webbtjänsten, som på LF.

Ingenting jag hörttalas om iaf. Han skulle skjuta sig lite i foten om han gjorde något sådant medvetet.

Han skrev väl väldigt positivt om något slags trädplanteringsprojekt i Afrika har jag för mig, på något sätt skulle det växa pengar på de träden... 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.