Permalänk
Medlem

Jag har upphört med mitt månads-investerande då jag möjligen kommer att köpa en bostadsrätt nästa år så investerandet är numera ett sparande på ränte konto.
Lysa portföljen har jag viktat om från 100% aktiefonder till 20/80 aktiefonder/räntefonder och kommer troligen att ta ut pengarna i och med nästa månad.
Jag har även lagt en säljorder på alla fonder jag har hos Avanza och kommer att lägga pengarna på ett konto med ränta.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jag har upphört med mitt månads-investerande då jag möjligen kommer att köpa en bostadsrätt nästa år så investerandet är numera ett sparande på ränte konto.
Lysa portföljen har jag viktat om från 100% aktiefonder till 20/80 aktiefonder/räntefonder och kommer troligen att ta ut pengarna i och med nästa månad.
Jag har även lagt en säljorder på alla fonder jag har hos Avanza och kommer att lägga pengarna på ett konto med ränta.

Får jag fråga hur länge du hade pengarna hos Lysa och vad utgången var? Jag har lagt in en liten summa på Lysa med 90/10 fördelning med planer att låta dem ligga där 10-15 år + månadsspar där. Men nu vill jag investera 2x till av samma summa men vet ej om jag ska köra på Lysa med annan fördelning eller om jag ska köra på Avanza med egna fonder för att hålla ner avgiftskostnaden.

Du kör nu 20/80 för att du snabbt ska kunna casha ut utan större risk? Eller?

/M

Permalänk
Medlem

@Slapinator: Jag lade in en större klumpsumma i mitten av februari 2019 och ökningen har varit 10,98% fram till 2019-07-08.
Jag hade först 100% Aktiefonder men ändrade till en 90/10 portfölj och hade det så i kanske en månad men viktade om sedan till 100% aktier igen... Under tiden så har jag även investerat månadsvis men jag gjorde även några uttag... Svårt att låta pengarna bara ligga och jobba. ^^

Skälet till varför jag nu viktar om till en 20/80 portfölj är för att jag kommer kanske att använda pengarna om ett år som kontantinsats för en bostad och räntefonder är mer stabila än aktiefonder. Det kan ju komma en börskrasch och man kan eventuellt få vänta i 10 år eller mer för att värdet ska återhämta sig.
Målet är att slå inflationen på 2% och behålla pengavärdet.

Jag ska läsa på lite ifall jag fortsätter att ha det såhär och ifall jag ska fortsätta månadsspara hos Lysa eller ifall jag bara ska lägga pengarna på hög på ett konto. Ifall jag har lite investerat så har jag ju inte missat för mycket av en eventuell uppgång och ifall jag inte har för mycket investerat så drabbas jag inte så mycket av en eventuell nedgång.

Jag är som sagt lite osäker ifall jag kommer att använda pengarna men det lutar åt det hållet så jag vill inte att värdet ska kollapsa.

PS: Mina aktier som jag har hos Avanza kommer jag inte att röra utan de får vara.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

@mistahh: hur mycket måste det öka för att man ska slå inflationen + skatter? Själv har jag svårt att motivera varför man inte bara har det på ett sparkonto om man tänkt använda pengarna inom 3 år.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

@mistahh: hur mycket måste det öka för att man ska slå inflationen + skatter? Själv har jag svårt att motivera varför man inte bara har det på ett sparkonto om man tänkt använda pengarna inom 3 år.

Om du sätter in 100kkr med en årlig avkastning på 7% så efter 3 år har du 120kkr efter skatt (isk).
Hur mycket har du på ett sparkonto? Typ 100,7kkr så skillnaden är 19,3kkr på 3 år

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@stenharl: Det blir: Inflation ca 2% och skatt på ISK 0,453%, totalt så måste värdeökningen överstiga 2,453%.

En annan sak är att svenska kronan har tappat i värde gentemot andra valutor internationellt sett, så de pengarna man har på ett konto tappar ytterligare i värde men det kan behållas ifall man har pengarna investerade i räntefonder i andra valutor samt aktier.
Pengarna ska dock användas i Sverige så det sista där är kanske inget man behöver tänka på utan det är lika bra att sätta de på ett fasträntekonto som exempelvis Sparkonto+ Collector hos Avanza med 0,75% ränta.

Jag avvaktar tills nästa lön landar på lönekontot och ser vad jag gör sen.
Vad skulle ni Sweclockare göra??
Det är alltså bostadsköp "kanske" som gäller nästa år.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stenharl:

@mistahh: hur mycket måste det öka för att man ska slå inflationen + skatter? Själv har jag svårt att motivera varför man inte bara har det på ett sparkonto om man tänkt använda pengarna inom 3 år.

Det är mycket vettigt att ha pengar man ska använda inom 3 år på ett sparkonto ja. Men faktum är ju att pengarna eroderas ganska kraftigt på ett sparkonto och det får man acceptera.

Inflationsmålet ligger ju på cirka 2%. På t.e.x Nordax sparkonto som jag har min buffert i är räntan 0,95%, men sedan får man ju ha i åtanke att "kapitalvinsten" man gör på sparkontot ska beskattas med 30%... . Så de pengarna man har i sparkonton dör med över 1% takt per år i dagens läge.

Skrivet av mistahh:

@stenharl: Det blir: Inflation ca 2% och skatt på ISK 0,453%, totalt så måste värdeökningen överstiga 2,453%.

En annan sak är att svenska kronan har tappat i värde gentemot andra valutor internationellt sett, så de pengarna man har på ett konto tappar ytterligare i värde men det kan behållas ifall man har pengarna investerade i räntefonder i andra valutor samt aktier.
Pengarna ska dock användas i Sverige så det sista där är kanske inget man behöver tänka på utan det är lika bra att sätta de på ett fasträntekonto som exempelvis Sparkonto+ Collector hos Avanza med 0,75% ränta.

Jag avvaktar tills nästa lön landar på lönekontot och ser vad jag gör sen.
Vad skulle ni Sweclockare göra??
Det är alltså bostadsköp "kanske" som gäller nästa år.

Om du har så mycket som bara en liten tanke på att köpa bostad för pengarna nästa år tycker jag definitivt du ska använda ett sparkonto. Det är lätt att bli riskbenägen och hoppfull med tanke på hur börsen har gått de senaste åren men pengarna på börsen kan halveras så gott som över en natt. Det ska man kallt räkna med.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Om du sätter in 100kkr med en årlig avkastning på 7% så efter 3 år har du 120kkr efter skatt (isk).
Hur mycket har du på ett sparkonto? Typ 100,7kkr så skillnaden är 19,3kkr på 3 år

Hur många räntefonder har 7% avkastning? Kan du länka några till mig, då detta vore intressant.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Hur många räntefonder har 7% avkastning? Kan du länka några till mig, då detta vore intressant.

Jag nämnde inget om varesig räntefonder eller räntor. Men genomsnittlig avkastning i indexfonder är 7%

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Hur många räntefonder har 7% avkastning? Kan du länka några till mig, då detta vore intressant.

Man brukar säga att har man pengarna på börsen så är denna procent den årliga avkastning sett till historiken år för år genom tiderna.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag nämnde inget om varesig räntefonder eller räntor. Men genomsnittlig avkastning i indexfonder är 7%

Över tid är det så, men om ngn behöver pengar sinom tre är frågan förstås hur stor risk den är beredd att ta. Eller annorlunda uttryckt: hur jobbigt är det om avkastningen över tre år är -20 procent?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag nämnde inget om varesig räntefonder eller räntor. Men genomsnittlig avkastning i indexfonder är 7%

Nä, men personen jag frågade sade att han skulle flytta till räntefonder. Och eftersom han kanske skulle använda dessa inom ett år, så föreslog jag sparkonto istället.

Därav blev jag nyfiken då du i ditt exempel nämnde 7%. Handlar det om aktiefonder så är detta såklart en realistisk siffra.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar ni för sida att börja handla bitcoin på? Jag vill köpa riktiga bitcoin, inte XRT.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Vad rekommenderar ni för sida att börja handla bitcoin på? Jag vill köpa riktiga bitcoin, inte XRT.

Safello?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Vad rekommenderar ni för sida att börja handla bitcoin på? Jag vill köpa riktiga bitcoin, inte XRT.

localbitcoins.com

/M

Permalänk

Jag ville börja med aktier i januari började med lite i amd och sedan körde jag all in på AMD när de låg på 34USD (så kankse lite nybörjar dumhet där ) men är helt nybörjare och vill gÄrna lära mig. Har någon tips om vart jag kan lära mig om aktier då jag får mer och mer intresse av det

Permalänk
Medlem

@erikeriok1: Läs "The Intelligent Investor". Mycket bra bok om du vill lära dig aktiemarknaden. Önskar att jag hade läst den när jag började investera

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Investerar 100% i UCITS-fonder och ligger ungefär så här idag utöver buffert, börserna har gått väldigt bra senaste åren så jag funderar på att vikta över lite mer mot healthcare/råvaror framöver. 50/50 skulle kännas rätt gött och ha framöver. Köper inga aktier eller liknande alls längre, måste rapportera samtliga affärer och får inte sälja med vinst inom 30 dagar etc. så jag tröttnade.

12.5% DNB Healthcare
25% Handelsbanken Råvarufond
10% LF Fastighetsfond
10% LF Europa indexnära
10% LF USA indexnära
20% LF Global Indexnära
12.5% Spiltan Globalfond investmentbolag

Permalänk
Medlem

@Kakann: Vad ligger din totala avgift på?
Kollade lite snabbt på 2-3st av dem & de tycks fan inte vara billiga att ha. Vad är utgången för iår om jag får fråga?

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

@Kakann: Vad ligger din totala avgift på?
Kollade lite snabbt på 2-3st av dem & de tycks fan inte vara billiga att ha. Vad är utgången för iår om jag får fråga?

/M

Var helt likvid för bara någon månad sen då vi har köpt hus ganska nyligen och lägenheten tog lång tid att få såld samt att vi har gjort en hel del renoveringar som man aldrig vet vad det kostar så har bara haft dessa i en dryg månad. Tips på råvaru-/healthcarefonder? Tycker avgifterna överlag är helt OK ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Köper inga aktier eller liknande alls längre, måste rapportera samtliga affärer och får inte sälja med vinst inom 30 dagar etc. så jag tröttnade.

Why?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jobbar med placeringsrådgivning så arbetsgivaren har bedömt att vi kan få insiderinformation och då får man inte sälja med vinst inom 30 dagar och måste rapportera varje enskild affär etc. UCITS-fonder är lugnt dock, så det blir absolut enklast.

Permalänk
Medlem

Inte den typ av investering som de flesta pratar om här, men vad tror ni om bostadsmarknaden? Har möjlighet att köpa bostad nu, men har samtidigt inte speciellt bråttom och skulle kunna göra det även om ett par år. Har det senaste hört många säga att det finns varningstecken som tyder på lågkonjunktur och börskrasch, men sådant finns det väl å andra sidan alltid folk som säger...

Vet inte riktigt vad jag är ute efter, men skulle uppskatta om någon har några rekommendationer. Köpa eller vänta?

Permalänk
Medlem

Ca 75/25 (fonder/ aktier) på ISK. Fonderna är övervägande index- hedge och blandfonder i en ganska blandad portfölj, inga räntefonder. Siktar på att långsiktigt sänka avgifterna genom att gå över mer mot billigare fonder framöver. Aktierna är i stora och stabila bolag.
Det känns lite vanskligt att ligga på så förhållandevis hög risk, men räntefonder känns som ett rätt värdelöst alternativ, möjligen att man kan täcka inflationen med en bra räntefond om alternativet är att ligga likvid. Min målsättning är att det i princip är ett pensionssparande, och det är troligen närmare 40 år kvar dit.
Jag är tyvärr dålig på att månadsspara strukturerat genom t ex autogiro och autoköp utan för över när det blir mycket över på lönekontot. Det bör jag ändra på då det tyvärr tenderar i att jag inte sparar riktigt så mycket som jag "kan" utan konsumerar enligt mig ibland onödigt mycket, t ex något nytt objektiv till kameran, cykelkläder eller så jag kanske egentligen inte behövde just då.

Jag skulle behöva lite tips på disciplinära åtgärder (kanske stående överföring till Avanza och autoköp funkar?) och på lågriskalternativ till räntefonder.

Mvh

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hazelberg:

Inte den typ av investering som de flesta pratar om här, men vad tror ni om bostadsmarknaden? Har möjlighet att köpa bostad nu, men har samtidigt inte speciellt bråttom och skulle kunna göra det även om ett par år. Har det senaste hört många säga att det finns varningstecken som tyder på lågkonjunktur och börskrasch, men sådant finns det väl å andra sidan alltid folk som säger...

Vet inte riktigt vad jag är ute efter, men skulle uppskatta om någon har några rekommendationer. Köpa eller vänta?

Jag skulle rekommendera dig att lyssna/titta på "RikaTillsammans" färska och hyfsat nyktra diskussion (skulle jag vilja påstå) med en erfaren mäklare om bostadsmarknaden, bara för att snurra igång hjärnkontoret lite.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Ca 75/25 (fonder/ aktier) på ISK. Fonderna är övervägande index- hedge och blandfonder i en ganska blandad portfölj, inga räntefonder. Siktar på att långsiktigt sänka avgifterna genom att gå över mer mot billigare fonder framöver. Aktierna är i stora och stabila bolag.
Det känns lite vanskligt att ligga på så förhållandevis hög risk, men räntefonder känns som ett rätt värdelöst alternativ, möjligen att man kan täcka inflationen med en bra räntefond om alternativet är att ligga likvid. Min målsättning är att det i princip är ett pensionssparande, och det är troligen närmare 40 år kvar dit.
Jag är tyvärr dålig på att månadsspara strukturerat genom t ex autogiro och autoköp utan för över när det blir mycket över på lönekontot. Det bör jag ändra på då det tyvärr tenderar i att jag inte sparar riktigt så mycket som jag "kan" utan konsumerar enligt mig ibland onödigt mycket, t ex något nytt objektiv till kameran, cykelkläder eller så jag kanske egentligen inte behövde just då.

Jag skulle behöva lite tips på disciplinära åtgärder (kanske stående överföring till Avanza och autoköp funkar?) och på lågriskalternativ till räntefonder.

Mvh

jag kör autogiro till avanza sen har jag egenplockat månadssparande för dem pengarna i ca 12 olika fonder.
Sen köper jag lite manuellt utöver i både fonder och aktier då & då.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Ca 75/25 (fonder/ aktier) på ISK. Fonderna är övervägande index- hedge och blandfonder i en ganska blandad portfölj, inga räntefonder. Siktar på att långsiktigt sänka avgifterna genom att gå över mer mot billigare fonder framöver. Aktierna är i stora och stabila bolag.
Det känns lite vanskligt att ligga på så förhållandevis hög risk, men räntefonder känns som ett rätt värdelöst alternativ, möjligen att man kan täcka inflationen med en bra räntefond om alternativet är att ligga likvid. Min målsättning är att det i princip är ett pensionssparande, och det är troligen närmare 40 år kvar dit.
Jag är tyvärr dålig på att månadsspara strukturerat genom t ex autogiro och autoköp utan för över när det blir mycket över på lönekontot. Det bör jag ändra på då det tyvärr tenderar i att jag inte sparar riktigt så mycket som jag "kan" utan konsumerar enligt mig ibland onödigt mycket, t ex något nytt objektiv till kameran, cykelkläder eller så jag kanske egentligen inte behövde just då.

Jag skulle behöva lite tips på disciplinära åtgärder (kanske stående överföring till Avanza och autoköp funkar?) och på lågriskalternativ till räntefonder.

Mvh

Med 40 års sparhorisont ska du ligga 100% i aktier, du har möjlighet att ta hög risk. Du kan föra över en del till räntefonder eller sparkonto då det närmar sig pensionen.
Om du inte har planer på att leva på utdelningen.

Räkna ut dina utgifter kontra inkomster, Tink gör det enkelt för dig. Kolla hur mycket onödigt skräp du köper som du egentligen hade kunnat vara utan.
Räkna ut en rimlig sparkvot du kan hålla, jag hade satt minst 10% av lönen netto.

Sätt över den summan på stående överföring till Avana den 25e (eller dagen du får lön) till Avanza.
Pengar kvar vid månadens slut ska också över dit.
Om du vill kan du redan där välja vilka fonder som ska köpas, vill du göra det helt automatiskt om du är ointresserad så hade jag valt Lysa eller Avanza Auto (5 eller 6).

Sen ska du givetvis ha en kontantbuffert du känner dig trygg med, denna ska täcka oväntade kostnader (bil går sönder, kyl/frys etc). Jag brukar ta mina månadsutgifter * 2. Men jag äger ingen bil, så jag skulle inte ha någon större utgift hemförsäkringen inte skulle täcka.
Tar du pengar från bufferten så fyller du på den i första hand, så att du håller din bekväma nivå.

Nu nämnde du att det var pension. Du kan givetvis dela upp ditt sparande, du kanske har planer på att köpa bostad om 5-10 år. Du får helt enkelt se över dina prioriteringar och räkna ut hur mycket du behöver spara för att nå, med en rimligt räknad avkastning.

Sen kan du ha semesterkassa också där du sparar till en resa eller dylikt. Säg att du vill åka till Spanien om 1 år, du behövet xx kr, så då får du tänka på hur mycket du behöver lägga undan varje månad för det. Detta bör du dock ha på ett vanligt sparkonto.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har minskat min aktieandel nu i vår och ökat ränteandelen. Jag tror inte börsen når så mycket högre och jag gissar på att den snarare kommer att minska de kommande åren. Min nuvarande fördelning ser ungefär ut som följande:

  • 20% aktiemarknaden (60% Sverige, 20% global, 20% emerging)

  • 65% räntebärande

  • 15% krypto (Bitcoin, etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Jag är tyvärr dålig på att månadsspara strukturerat genom t ex autogiro och autoköp utan för över när det blir mycket över på lönekontot. Det bör jag ändra på då det tyvärr tenderar i att jag inte sparar riktigt så mycket som jag "kan" utan konsumerar enligt mig ibland onödigt mycket, t ex något nytt objektiv till kameran, cykelkläder eller så jag kanske egentligen inte behövde just då.

Jag skulle behöva lite tips på disciplinära åtgärder (kanske stående överföring till Avanza och autoköp funkar?) och på lågriskalternativ till räntefonder.

Mvh

Som tidigare sagts, sätt in pengarna du vill spara varje månad direkt när lönen kommer och köp aktier/fonder så "låser" du pengarna från onödiga köp.

En annan sak som hjälper mig att hålla koll på onödiga konsumtionsköp är att jag har ett eget sparande för sådana köp. Där för jag precis som med fondsparandet över pengar varje månad och de är dessa pengar och inga andra som får användas vid större lyxkonsumtion.
Detta tycker jag ger två stora fördelar:
1. Man blir mer avvaktande med sina impulsköp. Dels för att man måste vänta tills tillräckligt mycket pengar finns på kontot men också för att man vet att köper man något dyrt ena månaden så får man troligen avstå att köpa något nästa månad.
2. Man kan ha gott samvete för det man köpt. Eftersom pengarna är till för konsumtion behöver man inte känna att man tar dem från något annat i budgeten.

Pengar som finns kvar i slutet av månaden kan sen fördelas mellan konsumtion och investeringskontot för att ytterligare öka motivationen att hålla sig inom budget.

Permalänk
Medlem

Om det blir ett börsras, lågkonjuktur och än än mer fallande krona tjänar man då på att betala av befintliga lån om inte annat så är det iaf garanterad avkastning att amortera ner lån. Men i allmänhet om man tror att allt är på väg utför med börsen och inte vill ligga likvid i större summor som är avsatt för ett målsparande dvs pengar man kan komma att behöva inom kort. (som en kontantinsats för husköp exempelvis) som är i svenska kronan hur placerar man då dessa pengar som lekman i andra valutor som ett vanligt sparkonto som enkelt sedan kan användas vid behov?

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”