Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hur är deras websida?
Har väl inte hänt något de senaste 15 åren på Nordea?
Sist jag handlade aktier på nordea var i och för sig några år sedan, kanske har hänt en del sedan dess.

Jag tycker Avanza är oslagbart gällande snabbhet och enkelt publicerat på sidan. Bra helhet och bra överskådning av innehavet.
Vad har Nordea för courtage?

Dom håller på med en ny sida. Den är bättre än det de hade tidigare men skulle säga Avanzas är bättre.
De har min 1kr, 0,06%, max 99kr.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

@griid: nu svarade @Dahle86 vilket var tur för jag har ingen aning alls, jag har enbart kollat på courtaget och har en del insikt i hur Nordea jobbar vilket jag tycker verkar lovande. Avanza har en otroligt bra app och hemsida så det är ett svårt val, å andra sidan är 0,19% otroligt stor skillnad i courtage om man vill sälja ett större innehav.

Permalänk
Medlem

Med tanke på ESG trenden på Oslo Börs så hoppade jag på tåget på Aker's utskilda divisioner.
Aker Offshore Wind Holding och Aker Carbon Capture. Är väl ordentligt högrisk men har rusat rejält sen introduceringen igår.
Tänkte jag skulle sitta på dessa i minst 10 år och se vad som händer, tror det antingen mångdubblas eller går i konk. Blir spännande och det känns väl lite bra i "moralbanken" att satsa på grönt vilket verkar vara trendigt om dagen.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kan någon förklara/motivera varför jag ska flytta över mitt sparande till Avanza.
Jag kör på Swedbank nu då jag har dom som bank. Och för mig känns det säkrare då det känns som att pengarna är mina och dom syns på mitt bankkonto i samma app.
Men det är säkert ett löjligt tankesätt.

Du får bättre koll på hur det går för dina pengar på Avanza. På Swedbank/sparbankerna ser man bara nuläget typ. Aktier är bättre på Avanza både kostnader och tekniskt.

Jag började på Sparbanken som du men vill inte flytta. Har några enstaka på Avanza som inte finns på Sparbanken, bland annat tin ny teknik och Avanza zero

Permalänk
Medlem

@Hazelberg:
@Ibymafayhas:

Tack! Ska ta mig en funderare vad som kan behövas sparas för att klara av ett förlorat jobb och eventuella utgifter sen åker nog resten in på fonder, känns ju dumt som sagt o ha pengar liggandes bara som inte växer!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kan någon förklara/motivera varför jag ska flytta över mitt sparande till Avanza.
Jag kör på Swedbank nu då jag har dom som bank. Och för mig känns det säkrare då det känns som att pengarna är mina och dom syns på mitt bankkonto i samma app.
Men det är säkert ett löjligt tankesätt.

Jag använder Avanza snarare än Länsförsäkringar (som jag har allt annat hos) av de simpla anledningen att Avanzas app och hemsida är så mycket bättre. När jag började för några år sedan var givetvis också courtagen mycket bättre på Avanza, men jag har inte riktigt kollat det på rätt länge nu och jag tror många andra banker sänkt sina priser.

Det är dock givetvis en bra poäng att det blir lite jobbigare att inte ha allt på ett ställe, men om man har mer eller mindre allt på e.g. Avanza så känns det inte som det gör så stor skillnad. Bortsätt den allra första aktien jag köpte (has kvar av nostalgiskäl) samt ett månadssparande av fonder (för att bli guldkund) har jag allt på Avanza nu, så om jag ska kolla mina innehav så finns allt där (nästan).

Har dock funderat att gå över åtminstone delvis till Savr, vilket inte blivit av på ett bra tag just för att jag inte vet om jag orkar ha det uppsplittat.

Skrivet av Sisyfos:

Om vi säger såhär; Dina värdepapper/pengar är lika säkra i juridisk mening på både Swedbank/Avanza. Lösa pengar på ett ISK omfattas av insättningsgaranti upp till 950 000 SEK och värdepapper hålls skilda från bankens övriga tillgångar vid en konkurs för samtliga banker.

Mer finns att läsa här.

Vidare kan det ju av just den anledningen var säkrare att sprida sina pengar på flera banker, om man har mer än någon miljon.

Skrivet av CusmaR:

Känns inte som aktier är något för mig då jag inte har intresset att följa massa bolag och se vad de håller på med hela tiden, utan fonder är nog vägen att gå.

Har länge haft ett sparkonto på banken där alla mina sparpengar är utan ränta, man har tanken "kan va bra o ha om något händer", men nu har de legat där väldigt länge och aldrig någonsin blivit använda, iaf inte majoriteten av dem. Visst tas det lite om man ska köpa en ny soffa eller annat lite dyrare objekt men det är ju inte förödande och sparas oftast upp igen inom några månader.

Men hur mycket av sitt sparade kapital ska man lägga på fonder?
Hur ska man tänka, dagen man behöver mer pengar kanske fonderna har gått svindåligt?

Fonder är klart det bättre kortet om man inte vill lägga en massa tid, sen kan man ju ha en mindre summa som man leker med några få aktier.

Kan i övrigt stämma in med ungefär vad andra svarat; ha en buffert för att klara dagliga men också oförutsedda kostnader på 2-3 månadslöner. Utöka också bufferten om du sparar till ett kommande köp som du ska göra innom några år, typ om du vet att du ska köpa en dyr tv om ett år, och redan har 15 av de ~20 tusen du tänkt lägga, eller vet att du måste renovera köket nästa år. Utöver det, investera allt resterande som du inte öronmärkt till något speciellt och inte tror du kommer använda de närmsta åren i fonder.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Är ungefär samma courtage på Swedbank och Avanza, där det i vissa fall är billigare på Swedbank än Avanza och vice versa. Swedbank har fördelen med t.ex. gratis courtage om man har mindre än 100k i sparande, Amerikanska aktier inkluderat. Avanzas motsvarighet gäller endast upp till 50k men inte Amerikanska aktier.

Beror alltså lite på hur man vill göra. Avanzas app är grym och inget förhindrar dig från att använda den bara för att kika på kurserna utan att ha något sparande då det går att lägga bevakningslistor.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Har alltid undrat hur personer som har en större förmögenhet investerar i fonder. T.ex. någon som har 4 miljoner kronor investerade i diverse fonder med exempelvis en lön på 60 000 kr vilket inte är helt onormalt om man är +55 år gammal. För en sådan person är det inte värt att månadsspara i fonder, om jag förstått det hela rätt. Anta att personen kan lägga undan 8000 kr/månad att investera i fonder, är inte det beloppet försvinnande litet jämfört med om fonden med 4 miljoner investerat går upp 5% under en månad? Vid en normal ökning på +5% så har man alltså en avkastning på 200 000 kronor. Det totala investerade kapitalet har vuxit med 208 000 kronor om man kastar in sitt månadssparande.

Eller vad tror ni? Hur gör personer som har 3-5 miljoner investerade i fonder och en normalhög lön på mellan säg 40 000 - 80 000 kr/månad? Som jag förstår det så låter man avkastningen vara själva månadssparandet/investeringen. Frågan är alltså: vid hur stort kapital är det inte längre lönt att månadsspara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Har alltid undrat hur personer som har en större förmögenhet investerar i fonder. T.ex. någon som har 4 miljoner kronor investerade i diverse fonder med exempelvis en lön på 60 000 kr vilket inte är helt onormalt om man är +55 år gammal. För en sådan person är det inte värt att månadsspara i fonder, om jag förstått det hela rätt. Anta att personen kan lägga undan 8000 kr/månad att investera i fonder, är inte det beloppet försvinnande litet jämfört med om fonden med 4 miljoner investerat går upp 5% under en månad? Vid en normal ökning på +5% så har man alltså en avkastning på 200 000 kronor. Det totala investerade kapitalet har vuxit med 208 000 kronor om man kastar in sitt månadssparande.

Eller vad tror ni? Hur gör personer som har 3-5 miljoner investerade i fonder och en normalhög lön på mellan säg 40 000 - 80 000 kr/månad? Som jag förstår det så låter man avkastningen vara själva månadssparandet/investeringen. Frågan är alltså: vid hur stort kapital är det inte längre lönt att månadsspara?

Varför skulle det inte vara lönt att månadsspara? Var ska jag annars lägga pengarna? På ett bankkonto med ~1% avkastning per år? Så länge jag tror på en starkare avkastning med fonder väljer jag snarare det alternativet. Speciellt så länge jag har en förvärvsinkomst som jag inte bränner fullt ut.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

@Alotiat:Vad ska du göra annars med pengarna är väl motfrågan? Sen är det alltid lönt att fortsätta spara om du har råd och inte behöver pengarna nu istället för att låta dom ligga och jäsa på ett 0% ränta sparkonto.

Ränta på ränta effekten är inte att förglömma.

Permalänk
Mattecoach

@Alotiat: Beror ju på hur man definierar "inte lönt".

Säg att man kan månadsspara 10k / mån och har pengarna på börsen i 20 år. Det är klart att det blir en stor summa pengar, oavsett om man har pengar på börsen sen tidigare eller inte.
Det som betyder något är ju om man har något som man tycker är viktigare att lägga pengarna på. Man kanske inte sparar för att konsumera, utan t.ex. för att barn eller barnbarn ska få kaptitalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Har alltid undrat hur personer som har en större förmögenhet investerar i fonder. T.ex. någon som har 4 miljoner kronor investerade i diverse fonder med exempelvis en lön på 60 000 kr vilket inte är helt onormalt om man är +55 år gammal. För en sådan person är det inte värt att månadsspara i fonder, om jag förstått det hela rätt. Anta att personen kan lägga undan 8000 kr/månad att investera i fonder, är inte det beloppet försvinnande litet jämfört med om fonden med 4 miljoner investerat går upp 5% under en månad? Vid en normal ökning på +5% så har man alltså en avkastning på 200 000 kronor. Det totala investerade kapitalet har vuxit med 208 000 kronor om man kastar in sitt månadssparande.

Eller vad tror ni? Hur gör personer som har 3-5 miljoner investerade i fonder och en normalhög lön på mellan säg 40 000 - 80 000 kr/månad? Som jag förstår det så låter man avkastningen vara själva månadssparandet/investeringen. Frågan är alltså: vid hur stort kapital är det inte längre lönt att månadsspara?

Det beror på..

Ekonomi handlar om att göra val (välja bort saker). Det kan mycket väl vara så att man anser att man har tillräckliht mkt pengar sparade och då istället åker på en resa eller dylikt för de pengarna man annars hade sparat.

Detta är ju särskilt sant när man kommit upp i åldern och redan har sin pension säkrad i och med sin sparade förmögenhet.

För övrigt. Med en lön på 60 000 så låter 8 000 som väldigt lågt sparande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Anta att personen kan lägga undan 8000 kr/månad att investera i fonder, är inte det beloppet försvinnande litet jämfört med om fonden med 4 miljoner investerat går upp 5% under en månad? Vid en normal ökning på +5% så har man alltså en avkastning på 200 000 kronor. Det totala investerade kapitalet har vuxit med 208 000 kronor om man kastar in sitt månadssparande.

Frågan är alltså: vid hur stort kapital är det inte längre lönt att månadsspara?

Det kan vara lönt att månadsspara för att kompensera för de månaderna som dina fonder går ner 5%. Det är inte helt lätt att träffa rätt i sitt fondval och bara välja fonder som går upp.

Permalänk
Skrivet av griid:

Hur är deras websida?
Har väl inte hänt något de senaste 15 åren på Nordea?
Sist jag handlade aktier på nordea var i och för sig några år sedan, kanske har hänt en del sedan dess.

Jag tycker Avanza är oslagbart gällande snabbhet och enkelt publicerat på sidan. Bra helhet och bra överskådning av innehavet.
Vad har Nordea för courtage?

Har väl inte hänt något med Avanzas courtage på de senaste 15 åren. Nordea däremot sänkte sina courtage för något år sedan så de är billigare än Avanza.

Skulle jag starta nytt aktiesparande idag skulle jag valt Nordea på grund av deras lägre courtage. Finns ingen som helst anledning att göda knösar på Avanza som inte ens vill vara billigare än en storbank med riktiga kontor.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Om man är 55+ som i det ursprungliga scenariot så kan det vara lönt att hålla sig undan börsen pga ens ålder och istället lägga pengarna på ett säkrare ställe. Det hade nog jag gjort ifall jag redan hade x antal miljoner på börsen.

Eller tja... om jag hade fyra miljoner på börsen och var 55+ så hade jag slutat jobbet så snabbt det bara går. Efter att ha jobbat ca tio år på akutsjukhus vill jag till och med påstå att det är dumt att inte gå i ”pension”.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alotiat:

Har alltid undrat hur personer som har en större förmögenhet investerar i fonder. T.ex. någon som har 4 miljoner kronor investerade i diverse fonder med exempelvis en lön på 60 000 kr vilket inte är helt onormalt om man är +55 år gammal. För en sådan person är det inte värt att månadsspara i fonder, om jag förstått det hela rätt. Anta att personen kan lägga undan 8000 kr/månad att investera i fonder, är inte det beloppet försvinnande litet jämfört med om fonden med 4 miljoner investerat går upp 5% under en månad? Vid en normal ökning på +5% så har man alltså en avkastning på 200 000 kronor. Det totala investerade kapitalet har vuxit med 208 000 kronor om man kastar in sitt månadssparande.

Eller vad tror ni? Hur gör personer som har 3-5 miljoner investerade i fonder och en normalhög lön på mellan säg 40 000 - 80 000 kr/månad? Som jag förstår det så låter man avkastningen vara själva månadssparandet/investeringen. Frågan är alltså: vid hur stort kapital är det inte längre lönt att månadsspara?

Ja du. Det beror väl på vad man vill uppnå.

För att göra det hela tydligt så kan vi sätta de 8000 i månaden på ett separat fondkonto.
Om man sparar dessa pengar också så har man med 5% avkastning sparat ihop en miljon till på 10 år på det nya fondkontot.
Alltså utöver det man redan har på sitt andra fondkonto. Det är trots allt en märkbar ökning.
För de kommande 20-30 åren som man sedan är pensionär kan den extra miljonen också generera avkastning sedan vilket ger ännu mer slantar ;).

Frågan är väl vad man vill göra sen och hur man vill ha det just nu.

Siktar man på att behålla en inkomst på 60.000 i månaden efter pension så kan det vara läge att fylla ladorna mer medan man kan.

Ja sedan är ju frågan hur ens utgifter ser ut. Har man generellt sett 8000 över per månad så måste man ju inte skruva upp utgifterna bara för att heller. Har man 60.000 i inkomst så är det väl inte helt ovanligt att det finns utrymme kvar att spara.

Känner man däremot att man vill leva i nuet också och att sparandet är stort nog redan så kan man väl passa på att leva just nu medan man har hälsan i behålll och allt det där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trunk:

Om man är 55+ som i det ursprungliga scenariot så kan det vara lönt att hålla sig undan börsen pga ens ålder och istället lägga pengarna på ett säkrare ställe. Det hade nog jag gjort ifall jag redan hade x antal miljoner på börsen.

Eller tja... om jag hade fyra miljoner på börsen och var 55+ så hade jag slutat jobbet så snabbt det bara går. Efter att ha jobbat ca tio år på akutsjukhus vill jag till och med påstå att det är dumt att inte gå i ”pension”.

Jag vet inte...
Jag tänker att om man är 55 så har man kanske 20-40 år kvar. Det är trots allt väldigt lång tid. Jag vet att det är vanligt att man säger att man ska trappa ner riskerna när pension närmar sig. Och i grunden finns det en bra tanke där. I know. Men mjaa. Jag tänker nog lite annorlunda ändå. För man plockar ju inte ut alla pensionspengar den dagen man går i pension.

Jag tänker snararare att den delen av pensionen man tänkt casha ut de närmsta 5 åren kan man sätta som lägre risk. Men det kan ju vara en mindre del av kapitalet. En större del kan ha väldigt många år till på sig att växa och då kan det faktiskt vara bättre att fortsätta ha högre risk för bättre avkastning över tid.

Jag tänker likt dig med att gå i pension om man nu kan det däremot ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte...
Jag tänker att om man är 55 så har man kanske 20-40 år kvar. Det är trots allt väldigt lång tid. Jag vet att det är vanligt att man säger att man ska trappa ner riskerna när pension närmar sig. Och i grunden finns det en bra tanke där. I know. Men mjaa. Jag tänker nog lite annorlunda ändå. För man plockar ju inte ut alla pensionspengar den dagen man går i pension.

Jag tänker snararare att den delen av pensionen man tänkt casha ut de närmsta 5 åren kan man sätta som lägre risk. Men det kan ju vara en mindre del av kapitalet. En större del kan ha väldigt många år till på sig att växa och då kan det faktiskt vara bättre att fortsätta ha högre risk för bättre avkastning över tid.

Jag tänker likt dig med att gå i pension om man nu kan det däremot ;).

Precis, man får väl applicera samma risk-reward-tänk som man gör med investeringar i övrigt. Har du en viss summa pengar som precis är tillräckligt för att man ska kunna ta ut Xkr i månaden för att kunna få samma summa under pensionen som när man jobbade tills man är 85år eller något, och man också DEFINITIVT inte vill få mindre bör man ju säkra allt direkt.

Men om man kan klara sig på några tusen mindre, speciellt de sista åren, eller bara har bra marginal till vad man tror sig behöva, kan man ju väga det mot att sannolikt kunna lyxa till det lite mer (eller ge ett större arv) om man behåller en del i fonder.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Har alltid undrat hur personer som har en större förmögenhet investerar i fonder. T.ex. någon som har 4 miljoner kronor investerade i diverse fonder med exempelvis en lön på 60 000 kr vilket inte är helt onormalt om man är +55 år gammal. För en sådan person är det inte värt att månadsspara i fonder, om jag förstått det hela rätt. Anta att personen kan lägga undan 8000 kr/månad att investera i fonder, är inte det beloppet försvinnande litet jämfört med om fonden med 4 miljoner investerat går upp 5% under en månad? Vid en normal ökning på +5% så har man alltså en avkastning på 200 000 kronor. Det totala investerade kapitalet har vuxit med 208 000 kronor om man kastar in sitt månadssparande.

Eller vad tror ni? Hur gör personer som har 3-5 miljoner investerade i fonder och en normalhög lön på mellan säg 40 000 - 80 000 kr/månad? Som jag förstår det så låter man avkastningen vara själva månadssparandet/investeringen. Frågan är alltså: vid hur stort kapital är det inte längre lönt att månadsspara?

4mil i kapital
8% årlig avkastning
8000kr månadssparande
10 137 666 efter 10 år

inget månadssparande = 8 635 701

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alotiat:

Har alltid undrat hur personer som har en större förmögenhet investerar i fonder. T.ex. någon som har 4 miljoner kronor investerade i diverse fonder med exempelvis en lön på 60 000 kr vilket inte är helt onormalt om man är +55 år gammal. För en sådan person är det inte värt att månadsspara i fonder, om jag förstått det hela rätt. Anta att personen kan lägga undan 8000 kr/månad att investera i fonder, är inte det beloppet försvinnande litet jämfört med om fonden med 4 miljoner investerat går upp 5% under en månad? Vid en normal ökning på +5% så har man alltså en avkastning på 200 000 kronor. Det totala investerade kapitalet har vuxit med 208 000 kronor om man kastar in sitt månadssparande.

Eller vad tror ni? Hur gör personer som har 3-5 miljoner investerade i fonder och en normalhög lön på mellan säg 40 000 - 80 000 kr/månad? Som jag förstår det så låter man avkastningen vara själva månadssparandet/investeringen. Frågan är alltså: vid hur stort kapital är det inte längre lönt att månadsspara?

Var skulle du få 5% avkastning per månad? Det skulle bli över 50% per år, det är inte en normal ökning alls. Prova 5% per år och räkna igen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

4mil i kapital
8% årlig avkastning
8000kr månadssparande
10 137 666 efter 10 år

inget månadssparande = 8 635 701

Tack för ett tydligt exempel. Det var lite det jag var ute efter, att se hur skillnaden blir gentemot index på säg 8%-10% per år. Så det blir alltså en skillnad på 1,5 miljoner kronor med totalbelopp på ca. 10 miljoner. Jag tror jag överskattade hur mycket 4 miljoner ger i avkastning exklusive 8000 kr månadssparande. Trodde att 8000 kr/månad skulle vara en fis i rymden gentemot vad 4 miljoner genererar efter säg 10 år på indexfond.

Ni som kommenterar om hur lönt det är: Jag formulerade mig lite klumpigt. Det jag menade var ifall 4 miljoner skulle ha så stark snöbollseffekt eller ränta-på-ränta effekt att 8000kr/månad skulle vara en droppe i havet. Men man måste nog ha 50 - 100 miljoner för att 8k/mån inte ska kännas. Har ingen lust att räkna på hur den kurvan ser ut. Med lönt syftade jag alltså på den relativa skillnaden mellan avkastningen och månadssparandet. Likt exemplet från @sTEAK-_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Har alltid undrat hur personer som har en större förmögenhet investerar i fonder. T.ex. någon som har 4 miljoner kronor investerade i diverse fonder med exempelvis en lön på 60 000 kr vilket inte är helt onormalt om man är +55 år gammal. För en sådan person är det inte värt att månadsspara i fonder, om jag förstått det hela rätt. Anta att personen kan lägga undan 8000 kr/månad att investera i fonder, är inte det beloppet försvinnande litet jämfört med om fonden med 4 miljoner investerat går upp 5% under en månad? Vid en normal ökning på +5% så har man alltså en avkastning på 200 000 kronor. Det totala investerade kapitalet har vuxit med 208 000 kronor om man kastar in sitt månadssparande.

Eller vad tror ni? Hur gör personer som har 3-5 miljoner investerade i fonder och en normalhög lön på mellan säg 40 000 - 80 000 kr/månad? Som jag förstår det så låter man avkastningen vara själva månadssparandet/investeringen. Frågan är alltså: vid hur stort kapital är det inte längre lönt att månadsspara?

Tips: Dra hem Avanzapoddens sparsnurra och lek med siffrorna så blir det tydligt.

Permalänk
Medlem

Här har ni lite lördagsunderhållning:
https://twitter.com/FullTiltTrading/status/129966916242863308...
(Behöver väl inte varna för sånt här direkt, vem som helst förstår väl att det är en scam/pyramidspel)

Hon som försöker sprida skräpet:
https://twitter.com/EllinorOmaira
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/spara/a/qLw8rL/efter-a-...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd: det var ju en snubbe här i tråden som försökte sprida något liknande med arbitragehandel. Av uppenbara skäl utskrattad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av D-ryd:

Här har ni lite lördagsunderhållning:
https://twitter.com/FullTiltTrading/status/129966916242863308...
(Behöver väl inte varna för sånt här direkt, vem som helst förstår väl att det är en scam/pyramidspel)

Hon som försöker sprida skräpet:
https://twitter.com/EllinorOmaira
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/spara/a/qLw8rL/efter-a-...

https://twitter.com/EllinorOmaira/status/1298603808415797248?...

Den där var ju rätt talande.. påminner om pokerproffsen på flashback som i tråden bredvid diskuterar var man köper havregryn billigast.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Blitt mer fonder på sistone.

Sen...såklart XOM, https://seekingalpha.com/article/4371377-exxons-path-back-to-...

Har ej verifierat, men nån del sanning har det, och om över 50% så kanske köpa lite mer XOM:

Citat:

"Chemical combustion has NEVER (let me repeat that) NEVER been more efficient then electro magnetic energy conversion."

Electricity for EV's is made by chemical combustion of natural gas.

XOM is the largest producer of natural gas in the US.

Sen MO såklart.

Finns "Wolf Report" på Swec?
Kolla bilden, lär skrämma en del jänkare : ) Skrämmer sannerligen mig. Men MO har inte bara Marlboro, annars vore de inte så skoj att köpa.

https://seekingalpha.com/article/4369885-altria-upside-remain...

Köpte nåra MSFT, V och MA just före och just efter marsdippen, ska bli intressant att se vad blir med dom.

Samt Merlin! Haha, "A European Reit??" .

Wolf? Swec?

Edit. Men jag släppte GEO nyligen, kändes lite oetiskt/instabilt

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag har ett ISK-konto och investerar i aktier och tog i veckan hem en vinst på 245 000 sek.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Jag har ett ISK-konto och investerar i aktier och tog i veckan hem en vinst på 245 000 sek.

Ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Jag har ett ISK-konto och investerar i aktier och tog i veckan hem en vinst på 245 000 sek.

Grattis, men hur är det intressant för oss?
Du skulle kunna göra det mer intressant genom att berätta vad du investerat i.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd

En fråga om Börssnack. Jag är inte med på denna sida men brukar ändå vara där inne och läsa då och då. Tidigare har de haft en fin info högst upp i där OMX, Olja, Dollar, Euro och Guld stått och även en liten rulle med senaste nyheterna. Senaste veckan har den försvunnit från mig både i dator och på telefon och frågan är om det går att få tillbaka utan att vara inloggad eller är det någon som försvunnit för alla.

Jag gillade den lilla rutan då den var snabbt informativ om ett par viktiga punkter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10