Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Absolut men det är inte alla som har den möjligheten. Tror vi glömmer lätt att utbildning är gratis här medans i USA kostar det flera hundra tusen.

Utbildning är inte gratis.

Permalänk

Jag behöver seriöst hjälp med deklarationen. Jag har ett hundratal affärer där jag både köpt och sålt aktier. Men jag har ingen aning om hur man beräknar omkostnadsbelopp. Skatteverket har inte underlättat ett skit och deras exempel är rent ut sagt skitdåliga.

Tydligen har Skatteverket alla mina affärer där jag sålt men allt annat saknar de. För att beräkna omkostnadsbelopp så kan man inte ens skriva inköpspris med decimaler. Hur i helvete tänker Skatteverket där?

Är inte på humör jag får ursäkta mig till er alla!

Permalänk
Medlem

@Dinkefing: kontakta din bank, så hjälper de säkert till.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

@Klappa: kontakta din bank, så hjälper de säkert till.

Det är inte inom min bank tyvärr. Det är väl baksidan när man använder gratis tjänster.

Permalänk
Medlem

Angående utbildning, USA mm.
Om det skiter sig i USAs ekonomi, så märks det i hela världen.
Tänk på bostadskrisen 2008. Ursprung USA - påverkan - hela världen.

Gällande USAs ekonomi: högsta arbetslösheten på snart 20 år och ökar. Oljemarknaden har extrema utmaningar. Konkurser på gång. Räntan har sänkts och banker kommer gå först med förlorade intäkter pga minskad ränta, och sedan kan även banker kollapsa om deras låntagare (tex överbelånade skifferoljebolagen) konkar.

Just resonemanget ovan gör att jag inte vågar köpa in mig på marknaden just nu. Skulle vara surt att köpa när det är som mest volatilt och förlora 50% av innehavet det första man gör, och sedan väntar 10 år på en återhämtning....

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är inte inom min bank tyvärr. Det är väl baksidan när man använder gratis tjänster.

Kika på genomsnittsmetoden.
Omkostnadsbelopp är inköpspris plus courtage.
You can do it.

I framtiden, byt till ISK

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@Dinkefing: Har de ingen tjänst för deklaration? Vet tex Avanza hade (kanske fortfarande har) att man kunde betala 100 kr för att få allt ifyllt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Fattar inte riktigt vad som händer på börsen dock, hade verkligen inte väntat mig en sådan snabb återhämtning, vi har ju fortfarande skyddsåtgärder och nedstängda ekonomier... Kanske borde börja sälja av delar av innehaven igen

Börsen försöker vara flera månader framåt i tiden. Just nu tror den att centralbankerna kommer rädda företagen oavsett vad. Börjar något bolag falla, framförallt i något större land, så kan det nog bli extremt nervöst igen.

Faller tex SAS som det pratas mycket om just nu, så blir det nog nervöst värre på svenska börsen då företag utanför storstäderna får det jobbigt att bedriva företag, för tror inga är så intresserade att länka ihop tex Norrland med resten av världen. Oavsett vad politikerna tror, så är det inte så enkelt att ta tåget Kiruna - Spanien, och tid är pengar vilket de inte begriper heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Börsen försöker vara flera månader framåt i tiden. Just nu tror den att centralbankerna kommer rädda företagen oavsett vad. Börjar något bolag falla, framförallt i något större land, så kan det nog bli extremt nervöst igen.

Faller tex SAS som det pratas mycket om just nu, så blir det nog nervöst värre på svenska börsen då företag utanför storstäderna får det jobbigt att bedriva företag, för tror inga är så intresserade att länka ihop tex Norrland med resten av världen. Oavsett vad politikerna tror, så är det inte så enkelt att ta tåget Kiruna - Spanien, och tid är pengar vilket de inte begriper heller.

Ja, och för att utveckla lite:
USA har erbjudit att ge Boeing pengar mot att staten skulle bli delägare i företaget.
BA tackade då nej.
Det blir liksom en fråga - är det villkorslösa pengar eller ej? Vissa kanske inte vill få hjälp av staterna eller centralbankerna för den hjälpen är som heroin. Trevligt första gången och jävligt för evigt annars.

Nu har man även läst att Norwegians dotterbolag konkar.... Tror inte att det är så lugnt som man kan tro när man ser en snabb återhämtning.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag behöver seriöst hjälp med deklarationen. Jag har ett hundratal affärer där jag både köpt och sålt aktier. Men jag har ingen aning om hur man beräknar omkostnadsbelopp. Skatteverket har inte underlättat ett skit och deras exempel är rent ut sagt skitdåliga.

Tydligen har Skatteverket alla mina affärer där jag sålt men allt annat saknar de. För att beräkna omkostnadsbelopp så kan man inte ens skriva inköpspris med decimaler. Hur i helvete tänker Skatteverket där?

Är inte på humör jag får ursäkta mig till er alla!

Omkostnadsbeloppet är per affär, inte per aktie. Köper du 1000 aktier för 25 kr/st och courtage 25 kr är omkostnadsbeloppet 25025 kr.

Det bästa du kan göra nu är att söka anstånd med deklarationen och leta upp någon som kan hjälpa dig men du måste lämna in ansökan innan 4 maj. Om du gör det digitalt får du direkt anstånd till 1 juni. Du kan tex skylla på sjukdom.

https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/sva...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@Dinkefing: Nordnet och Avanza har exempelvis alla dina affärer som du köpt och sålt i ett excel ark som går att ladda ner. Det + kombination av hur mkt du gått med vinst bör ju räcka? Med vänlig hälsning/ Kristian

Permalänk
Skrivet av bobish:

@Klappa: Nordnet och Avanza har exempelvis alla dina affärer som du köpt och sålt i ett excel ark som går att ladda ner. Det + kombination av hur mkt du gått med vinst bör ju räcka? Med vänlig hälsning/ Kristian

Jag har inte gått med vinst om jag inte sålt aktierna och det har jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har inte gått med vinst om jag inte sålt aktierna och det har jag inte.

Det viktigaste är vad du har för typ av konto först o främst.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dinkefing:

Jag har inte gått med vinst om jag inte sålt aktierna och det har jag inte.

Har du inte sålt aktierna så har du ju ingen vinst/förlust heller. Då har du inget att deklarera.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tydligen har Skatteverket alla mina affärer där jag sålt men allt annat saknar de.

Skrivet av Dinkefing:

Jag har inte gått med vinst om jag inte sålt aktierna och det har jag inte.

Bestäm dig, har du sålt eller har du inte sålt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Utbildning är inte gratis.

Du vet vad jag menar.

Permalänk
Skrivet av Megamannens:

Bestäm dig, har du sålt eller har du inte sålt?

Jag har bara sålt de jag gått med förlust förutom ett par stycken där jag gått med vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har bara sålt de jag gått med förlust förutom ett par stycken där jag gått med vinst.

Extremt rörigt. Första frågan är, var gär du affärerna? Andra blir, vad för support ger de? Som tidigare sagts så brukar mäklare, mot eventuellt kostnad, kunna fylla i allt åt dig (nåja, du får en excellista eller motsvarande och behöver bara föra över). Tror detta är vad du bör satsa på om du inte förstår Skatteverkets guider vilka är relatativt enkla att följa.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Extremt rörigt. Första frågan är, var gär du affärerna? Andra blir, vad för support ger de? Som tidigare sagts så brukar mäklare, mot eventuellt kostnad, kunna fylla i allt åt dig (nåja, du får en excellista eller motsvarande och behöver bara föra över). Tror detta är vad du bör satsa på om du inte förstår Skatteverkets guider vilka är relatativt enkla att följa.

Enkla att följa? De är otroligt röriga. Vad är omkostnad för något egentligen? Har man köpt aktien många gånger så blir det total rörigt och även när företag gjort splittar vilket rör till det ännu mer.

Om de är så lätta får du gärna förklara för mig vad det är för något än du kommer och säger att jag är dum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Enkla att följa? De är otroligt röriga. Vad är omkostnad för något egentligen? Har man köpt aktien många gånger så blir det total rörigt. Om de är så lätta får du gärna förklara för mig vad det är för något.

Varför har du börjat handla med aktier om du inte vet vad det innebär?

Om du vill ha det lätt för dig så bör du välja ISK-konto.

Permalänk
Avstängd

Ja den som hade resurser att lägga på hög, han har det nog inte roligt om han ser den försvinna.

Är precis på väg ut i arbetslivet och hade tänkt satsa på arbetsredskap i bästa möjliga mån. Inledningsvis generator och belysning för inomhusfotogrammetri, och kanske en bättre drönare eller GNSS för att mäta in knytpunkter till punktmolnsmodellerna.

Om jag nu av någon orsak skulle ha en halv miljon på kontot bara så där så skulle förstås en totalstation vara riktigt schysst att äga.
Hittar man arbeten att utföra så blir avkastningen flera magnituder högre än någon indexfond.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Enkla att följa? De är otroligt röriga. Vad är omkostnad för något egentligen? Har man köpt aktien många gånger så blir det total rörigt och även när företag gjort splittar vilket rör till det ännu mer.

Om de är så lätta får du gärna förklara för mig vad det är för något än du kommer och säger att jag är dum.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/deklar...

Där står det hur du skall räkna, du kan ju garanterat få ut en lista på dina transaktioner från mäklaren så då är det bara att räkna.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/deklar...

Där står det hur du skall räkna, du kan ju garanterat få ut en lista på dina transaktioner från mäklaren så då är det bara att räkna.

Den enda lista jag kan få ut är på excel och pdf och de är otroligt dåliga. Excel är massa röriga poster huller om buller och massa annat konstiga tecken och pdferna är bara per aktiehandel och inte någon tydlig sammanställd sådan för det måste man betala dem för att få en färdig en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Ja den som hade resurser att lägga på hög, han har det nog inte roligt om han ser den försvinna.

Är precis på väg ut i arbetslivet och hade tänkt satsa på arbetsredskap i bästa möjliga mån. Inledningsvis generator och belysning för inomhusfotogrammetri, och kanske en bättre drönare eller GNSS för att mäta in knytpunkter till punktmolnsmodellerna.

Om jag nu av någon orsak skulle ha en halv miljon på kontot bara så där så skulle förstås en totalstation vara riktigt schysst att äga.
Hittar man arbeten att utföra så blir avkastningen flera magnituder högre än någon indexfond.

Problemet är ju om du har arbete att utföra och vill använda pengarna du tjänar till framtida konsumtion istället för att köpa något direkt. Det är inte så roligt att se pengarna minska i värde på sparkontot.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dinkefing:

Enkla att följa? De är otroligt röriga. Vad är omkostnad för något egentligen? Har man köpt aktien många gånger så blir det total rörigt och även när företag gjort splittar vilket rör till det ännu mer.

Om de är så lätta får du gärna förklara för mig vad det är för något än du kommer och säger att jag är dum.

Det hela är väldigt enkelt,
Om du har köpt 10st aktie A så är omkostnaden helt enkelt hur mycket du betalat för dessa 10st aktier.

När du sen sålde dessa 10st aktier så fick du ut pengar. Skillnaden mellan dessa två belopp är den vinst/förlust som påverkar din skatt.

Har det skett en split däremellan så får du såklart ta hänsyn till den. Men värre än så är det inte.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Problemet är ju om du har arbete att utföra och vill använda pengarna du tjänar till framtida konsumtion istället för att köpa något direkt. Det är inte så roligt att se pengarna minska i värde på sparkontot.

Ja det är klart att man ska kunna handla i nutid också. Det är ju ändå en ganska vital del av livsprojektet.
Men det jag menar är att det riskerar att bli osunt om man samlar de materiella resurserna alldeles för mycket, eftersom de äts upp av tiden i sig.

Självklart är jag inte på något sätt bättre för att jag skulle vilja ha mer resurser till att kunna arbeta som människa, men det känns givande.
För det är bättre att bli i frid med tiden, än att ha det som tiden ändå tar.

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Det hela är väldigt enkelt,
Om du har köpt 10st aktie A så är omkostnaden helt enkelt hur mycket du betalat för dessa 10st aktier.

När du sen sålde dessa 10st aktier så fick du ut pengar. Skillnaden mellan dessa två belopp är den vinst/förlust som påverkar din skatt.

Har det skett en split däremellan så får du såklart ta hänsyn till den. Men värre än så är det inte.

Men det är ju inte så det har gått till. Jag har köpt i flera omgångar olika mycket, olika tider och i ett av fallen har företaget gjort en split.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men det är ju inte så det har gått till. Jag har köpt i flera omgångar olika mycket, olika tider och i ett av fallen har företaget gjort en split.

Om du inte klarar att deklarera dina aktieaffärer själv så får du lägga ut det arbetet till någon.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Om du inte klarar att deklarera dina aktieaffärer själv så får du lägga ut det arbetet till någon.

Och här trodde man skulle få hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Och här trodde man skulle få hjälp.

Du har ju fått hjälp?

Ex om någon vill bygga en dator så kan du få beskrivet hur du ska gå till väga (vilket du fått i tråden och på skatteverket) men vi kan troligen inte göra själva byggnationen åt dig, det får du göra själv alt låta inet bygga åt dig (finns förvisso en tråd där folk erbjuder sig bygga folks datorer men men)

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/deklar...

I övrigt råder jag dig vara mer konkret med vad du vill ha hjälp med än ”hjälp det är för mycket arbete”.

Ge exempel på vad du har problem med