Permalänk
Medlem

6700 eller 6700k?

Jag vet ju givetvis att klockning inte går lika bra med en 6700, samt att det är skillnad på klockfrekvenserna. Jag vet att tidigare var det något som de hade plockat bort från de K-märkta något om virtualisering(?).

Grejen är att de ska sitta i arbetsstationer på ett mindre företag som sysslar med mestadels webbutveckling både frontend och backend och de brukar använda virtuella servrar en del. Mycket c#, css, html, css, photoshoppande för grafikerna etc.

Det finns ju även möjlighet att köpa 6-8 kärniga dock tycker jag det verkar vara lite overkill samt de vill ha grejorna uppe på bordet, antar att det är för att städa lättare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Semjonov:
6700K jobbar i 4-4.2GHz och har ingen medföljande CPU Kylare. 3400-3500kr styck + minst 150kr per kylare.
6700 3.4-4GHz och har en kylare. Kostar 3000-3300kr.

Ska du stoppa in en egen kylare. Kör 6700k.
Annars går det komma undan med 6700.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ja, iofs inte tänkt på det där med kylaren. Men det vad väl egentligen inte frågan.

Den stora frågan är om de begränsat 6700k funktionellt vs 6700?

Permalänk

nej

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

@Semjonov

Jämförelse på intels sida

Där ser man lite skillnader mellan processorerna

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mögel:

@Semjonov

Jämförelse på intels sida

Där ser man lite skillnader mellan processorerna

Nämner de inte över huvud taget den upplåsta multiplikatorn eller är jag blind?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Ja, iofs inte tänkt på det där med kylaren. Men det vad väl egentligen inte frågan.

Den stora frågan är om de begränsat 6700k funktionellt vs 6700?

Begränsat 6700k mot 6700? Tvärtom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Nämner de inte över huvud taget den upplåsta multiplikatorn eller är jag blind?

Nepp, hittar inte heller det är sedvanligt något intel inte brukar skylta med då de inte gillar att folk överklockar iirc.

Skrivet av DozeN:

Begränsat 6700k mot 6700? Tvärtom...

Mja, visst är klocken begränsad på i7 6700, men den har ett fåtal andra funktioner som kan vara intressanta för specifika användningsområden. Ett annat exempel är t. ex i7 3770k gentemot i7 3770, där 3770k hade stöd för vt-d men inte 3770k, vilket gjorde 3770 betydligt mer intressant för folk som kör VMs.

För vanligt användande skulle jag köra 6700k alla dagar i veckan dock.

Permalänk
Medlem

Tack till alla som inte gett meningslösa svar, det enda verkar vara support/driver funktioner som det egentligen inte finns användning för i det här fallet.

Det var det där med 3770k/3770 som jag var ute efter att jag visste att dom avsiktligt hade begränsat de upplåste cpu:erna, men nu verkar det ju inte vara något viktigt den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Det finns ju även möjlighet att köpa 6-8 kärniga dock tycker jag det verkar vara lite overkill samt de vill ha grejorna uppe på bordet, antar att det är för att städa lättare.

Nu vet jag inte hur deras specifika situation ser ut. Men det är inte säkert att det är overkill.
En sak är ju när någon ska ha en gamingdator, bättre fps och flyt osv kan ju vara kul och bra osv, men kanske inte så viktigt att det är värt ett antal tusenlappar extra.
Är det en workstation dator på ett företag, om datorn kostar exempelvis 5kkr extra i inköp så behöver det inte höja produktiviteten så jätte mycket för att ändå vara värt det.

Det finns datorhållare (ibland kallats "CPU hållare") sa att man kan montera ett datorchassi under skrivbordet. Så det är fortfarande under skrivbordet, men inte på golvet.
Kanske inte går att få till med största monsterchassina. Har inte så bra koll på de senaste 2011 moderkorten, men vet att det åtminstone funnits micro ATX moderkort för 2011.
Men även något för ett fullstort ATX moderkort borde gå att få till om man inte måste ha fulltowerchassi.

Exempelvis om man inte behöver vPro så kanske en i7 6800K med 6 kärnor för Socket 2011-3 kan vara ett trevligare alternativ än 6700K i sammanhanget.
Om man bara ser till priset på CPU så är inte en 6800K så mycket dyrare än 6700K. Men man får ju räkna på hur mycket skillnaden blir för hela systemet.
Sen har den inte vPro heller.
Finns Xeons som har vPro också. Några av dem är inte så dyra heller, men då verkar det som att man istället får rejält bantade klockfrekvenser.
Ska man ha en snabbare Xeon så är risken att priset drar iväg. Kan fortfarande vara värt det. Men risken är större att man hamnar på en mer avskräckande prislapp.

Permalänk
Medlem

Grejen är att just nu har de väl iaf två datorer med i5-750 eller något sånt som fungerar hyfsat för dom så vet inte om behovet finns för något extremt. Nu blir skillnaden i pris mellan 6/12 och 4/8 blir ju inte så våldsamt stor men dom var sugna på lite mindre datorer, dock tycker väl jag också att man kan ju köpa m-atx och skruva dom under bordet. Oavsett vad dom köper skulle iaf jag satt dom under bordet, för vem vill egentligen ha dom ovanpå?

Permalänk

Ska de köra virtuella servrarna direkt på datorn eller står maskinerna på en helt fristående server?

Annars klarar en I5 6600 uppgiften alldeles utmärkt om det ska bara ska programmeras och surfa på webben. Kan t om räcka med en I3.

Däremot om man jobbar med virtuella burkar kan det vara trevligt med flera kärnor, men det beror nog alldeles på hur många maskiner man ska ha igång. På min WS kör jag utan problem ett par vmware maskiner igång samtidigt som jag spelar, här spelar ju mängden ram in också.

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra