GTX 1080 eller GTX 1070 SLI?

Permalänk
Testpilot

GTX 1080 eller GTX 1070 SLI?

Som rubriken lyder;

Ska införskaffa ny dator nu till hösten
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9456131/

Det jag undrar dock är om det är värt att skaffa ett single 1080 istället för 2st 1070, spelar just nu i 2560x1080p, men planerar att köpa en Swift eller liknande om jag kommer över en till ett bra pris.

Mål: Spela med så höga settings som möjligt i 60FPS, potentiellt lägre settings i 144FPS längre fram.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Som rubriken lyder;

Ska införskaffa ny dator nu till hösten
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9456131/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9456131/

Det jag undrar dock är om det är värt att skaffa ett single 1080 istället för 2st 1070, spelar just nu i 2560x1080p, men planerar att köpa en Swift eller liknande om jag kommer över en till ett bra pris.

Mål: Spela med så höga settings som möjligt i 60FPS, potentiellt lägre settings i 144FPS längre fram.

Skulle börja med ett 1070 då det råcker för 1080p och sen om du behöver mer längre fram så sälj det och köp 1080ti längre fram.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Som rubriken lyder;

Ska införskaffa ny dator nu till hösten
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9456131/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9456131/

Det jag undrar dock är om det är värt att skaffa ett single 1080 istället för 2st 1070, spelar just nu i 2560x1080p, men planerar att köpa en Swift eller liknande om jag kommer över en till ett bra pris.

Mål: Spela med så höga settings som möjligt i 60FPS, potentiellt lägre settings i 144FPS längre fram.

Har du möjligheten så är det alltid bättre att välja det bättre kortet över två st något sämre. Det finns en hel del småproblem med SLI som uppdagas, och i vissa fall kan det göra spelkänslan mycket sämre än med ett bättre kort även om du får högre FPS.
Är du nöjd med vad 1080 presterar i testerna som lagts ut och du har dom pengarna så gå för det. Själv tycker jag att det är en löjligt hög summa pengar som dom tar för att korten är nya och för att dom kan. Men vill man vara early bird och få den prestandan så har man inte mycket till val just nu.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Markusas:

Skulle börja med ett 1070 då det råcker för 1080p och sen om du behöver mer längre fram så sälj det och köp 1080ti längre fram.

Skrivet av Slarre:

Har du möjligheten så är det alltid bättre att välja det bättre kortet över två st något sämre. Det finns en hel del småproblem med SLI som uppdagas, och i vissa fall kan det göra spelkänslan mycket sämre än med ett bättre kort även om du får högre FPS.
Är du nöjd med vad 1080 presterar i testerna som lagts ut och du har dom pengarna så gå för det. Själv tycker jag att det är en löjligt hög summa pengar som dom tar för att korten är nya och för att dom kan. Men vill man vara early bird och få den prestandan så har man inte mycket till val just nu.

Tackar för input!

Ni har rätt att ett single 1070 kanske räckar, så kan man uppgradera till 1080"Ti" framöver förutsatt att priset inte blir åt fanders!
Tycker ändå 5000kr för Titan X prestanda är helt OK.

Säljstarten gick av idag som jag förstått det, men ser inte att någon återförsäljare i Sverige faktiskt säljer det än... Någon aning när det börjar? Tänkte nämligen handla GPU innan resten av delarna.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tackar för input!

Ni har rätt att ett single 1070 kanske räckar, så kan man uppgradera till 1080"Ti" framöver förutsatt att priset inte blir åt fanders!
Tycker ändå 5000kr för Titan X prestanda är helt OK.

Säljstarten gick av idag som jag förstått det, men ser inte att någon återförsäljare i Sverige faktiskt säljer det än... Någon aning när det börjar? Tänkte nämligen handla GPU innan resten av delarna.

15.00 började det, allt var slut på en gång. Kommer dröja ett litet tag innan mer kommer in nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tackar för input!

Ni har rätt att ett single 1070 kanske räckar, så kan man uppgradera till 1080"Ti" framöver förutsatt att priset inte blir åt fanders!
Tycker ändå 5000kr för Titan X prestanda är helt OK.

Säljstarten gick av idag som jag förstått det, men ser inte att någon återförsäljare i Sverige faktiskt säljer det än... Någon aning när det börjar? Tänkte nämligen handla GPU innan resten av delarna.

Det är det här man betalar för just nu. Att vara först ute med nya korten.
De som inte sitter direkt vid säljstart får förmodligen vänta någon extra vecka med att få i bästa fall. Finns väldigt få kort ute och jag tycker att Nvidias "founder edition"-dumheter enbart är berättigade i att folk ändå betalar för skräpet.

Edit: Iofs så lär 1070 duga med referenskylaren, till skillnad från 1080. Men ändå så kostar den mer i förhållande till andrapartstillverkarnas rekommenderade priser.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Testpilot
Skrivet av rarifag:

15.00 började det, allt var slut på en gång. Kommer dröja ett litet tag innan mer kommer in nu.

Ah jäklar haha, trodde inte det kortet skulle bli så hett efter 970-fiaskot, trodde folk inte var lika sugna på Day-One!

Skrivet av Slarre:

Det är det här man betalar för just nu. Att vara först ute med nya korten.
De som inte sitter direkt vid säljstart får förmodligen vänta någon extra vecka med att få i bästa fall. Finns väldigt få kort ute och jag tycker att Nvidias "founder edition"-dumheter enbart är berättigade i att folk ändå betalar för skräpet.

Edit: Iofs så lär 1070 duga med referenskylaren, till skillnad från 1080. Men ändå så kostar den mer i förhållande till andrapartstillverkarnas rekommenderade priser.

Saken med Founders Edition är ju att Nvidia vill vara med i hela cykeln denna gång, och för att inte konkurrera med sina partners satte de priset högre.
Jag har dock inga problem att vänta på 3.e parterna att släppa sina kort, sedan om de kostar lika mycket som FE eller mindre spelar inte mig någon roll direkt då jag tycker 5000kr för den prestandan är värt det. Bara glad att man inte köpte ett 980Ti för 8lök för ett halvår sedan!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Saken med Founders Edition är ju att Nvidia vill vara med i hela cykeln denna gång, och för att inte konkurrera med sina partners satte de priset högre.

Det har visat sig blivit helt bullshit, i princip alla leverantörer har satt sig på samma prisnivå som deras, annars tror ju folk att founders edition är bättre..

Permalänk
Entusiast

1070 SLI testat här... först här ser man och blir medveten om vilken massiv storleksskillnad det är på FE och MSI's TF-version!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Det har visat sig blivit helt bullshit, i princip alla leverantörer har satt sig på samma prisnivå som deras, annars tror ju folk att founders edition är bättre..

sant, founders kommer nog aldrig vara dyrare än tredjeparts

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu:

Om du vill veta lite mer om hur det ser ut, så säger Webhallen här på Swec detta om 1080:

Citat:

För att ge lite perspektiv:
Vi har ungefär ett tusen kort på beställning just nu.
Första leveransen vi får är 15 kort. Nästa leverans är 3 st. Och då ligger vi ändå bättre till än många av våra konkurrenter vad det gäller hur många kort vi fått.....

Vi vet inte riktigt när det "släpper" så att säga. Förhoppningen från de flesta i branchen är ju månadsskiftet Juni/Juli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ah jäklar haha, trodde inte det kortet skulle bli så hett efter 970-fiaskot, trodde folk inte var lika sugna på Day-One!
Saken med Founders Edition är ju att Nvidia vill vara med i hela cykeln denna gång, och för att inte konkurrera med sina partners satte de priset högre.
Jag har dock inga problem att vänta på 3.e parterna att släppa sina kort, sedan om de kostar lika mycket som FE eller mindre spelar inte mig någon roll direkt då jag tycker 5000kr för den prestandan är värt det. Bara glad att man inte köpte ett 980Ti för 8lök för ett halvår sedan!

Mja, det är i alla fall vad dom själva gick ut med. Säger man det på det viset så låter det ju faktiskt inte helt absurt heller.
Men som sagt så vet dom själv att dom tjänar på att slänga ut korten dyrare den första tiden för att dom kommer att köpas upp. Alla kort är slut och dom tjänar stora pengar på nyhetens behag.
Majoriteten av folket som köper kort så här billigt är fullt medvetna om att dom betalar ett premium som dom inte får tillbaka på begagnatmarknaden, just bara för att få vara först.
Det funkar uppenbarligen att ta betalt extra för referenskylaren, men jag gillar bara inte idén. Hoppas bara att alla kort går ner i pris när det blåst över lite. Prisökningstrenden är inge rolig.

Som försvar har dock X70-serien alltid varit riktigt bra, även överprisad vid launch.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED