OpenVPN på Windows - Hjälp jag har tappat bort mig.

Permalänk

OpenVPN på Windows - Hjälp jag har tappat bort mig.

Hej Hej! För 2 år sen konfigurerade jag OpenVPN så att den betedde sig som jag ville.
Det tog ett bra tag att lista ut.

Den startar nu tillsammans med Windows, och kör en fil som heter Default.OVPN som kopplar upp sig mot en server, ser till att sätta en bra DNS server i stället för min ISPs etc.

Problemet är att nu har jag varit och meckat med det här och det funkar inte som det ska längre, vid reboot.

Jag måste ha någon form av Master config file någonstans - men vet inte var!
Jag ser att jag tex har login detaljerna för tjänsten i en liten fil som bara innehåller det, inget annat.
Men jag kan inte hitta någon config file. Det är en Service som startar med Windows, men när jag tittar på service konfigureringen så ser jag inte de detaljerade instruktionerna som jag minns att jag skrev.

Problemet som uppstått är att OpenVPN försöker starta alla VPN connections som ligger i Config directory. Det måste ha blivit något fel mina inställningar. Problemet är att jag inte kan hitta dem nu.
Var kan jag ha gjort de här insätllningarna, allts säga till Open VPN att läsa username och lösenordet från en fil som heter auth.txt att välja Default.ovpn och allt annat som jag ställt in.....?

Jag inser att jag kan sitta och läsa i manualen i två timmar och förmodligen hitta det själv, men jag är inte på humör.... hoppas någon vet!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mandarinka:

Hej Hej! För 2 år sen konfigurerade jag OpenVPN så att den betedde sig som jag ville.
Det tog ett bra tag att lista ut.

Den startar nu tillsammans med Windows, och kör en fil som heter Default.OVPN som kopplar upp sig mot en server, ser till att sätta en bra DNS server i stället för min ISPs etc.

Problemet är att nu har jag varit och meckat med det här och det funkar inte som det ska längre, vid reboot.

Jag måste ha någon form av Master config file någonstans - men vet inte var!
Jag ser att jag tex har login detaljerna för tjänsten i en liten fil som bara innehåller det, inget annat.
Men jag kan inte hitta någon config file. Det är en Service som startar med Windows, men när jag tittar på service konfigureringen så ser jag inte de detaljerade instruktionerna som jag minns att jag skrev.

Problemet som uppstått är att OpenVPN försöker starta alla VPN connections som ligger i Config directory. Det måste ha blivit något fel mina inställningar. Problemet är att jag inte kan hitta dem nu.
Var kan jag ha gjort de här insätllningarna, allts säga till Open VPN att läsa username och lösenordet från en fil som heter auth.txt att välja Default.ovpn och allt annat som jag ställt in.....?

Jag inser att jag kan sitta och läsa i manualen i två timmar och förmodligen hitta det själv, men jag är inte på humör.... hoppas någon vet!

Man brukar kunna ladda ner en zip fil ifrån sin VPN leverantör som innehåller alla filer man behöver. Men jag ger ett något annorlunda tips: Pröva Viscosity som är en VPN Klient. Du startar upp det, klickar på Plus -> Import -> Import from file och importerar .conf filen ifrån din leverantör.

Jag använder OVPN.se och det enda jag behöver redigera anslutningen med är egentligen en kryssruta där jag anger att alla trafik ska igenom VPN och att det ska automatiskt ansluta när Viscosity startas. Det kan också finslipas med DNS, och om man ska använda IPv4 eller / och IPv6 men för att komma igång så kan man köra på enklast möjliga.

Du kanske kan pröva det programmet, det är väldigt smidigt. Användarnamn och lösen anger man när man ansluter.

https://sparklabs.com/

Permalänk

Tack för tipset! Jag minns att jag kollade upp Viscosity när jag undersökte OpenVPN men allt var så krångligt att det slutade med att jag valde en annan metod.

Jag hittade det - jag hade lagt en Shortcut i Startup foldern och till den hade jag lagt till några start-kommandon. Nämligen "C:\Program Files\OpenVPN\bin\openvpn-gui.exe" --connect DefaultVPN.ovpn

Sen om man kollar DefaultVPN.ovpn så ligger resten i det skriptet.

Frågan är bara varför den kör igång med vartenda skript i foldern i stället för den som jag preciserat.
Dessutom har jag servicen igång också fastän det är GUI varianten jag har lagt i Startup foldern. Gudars vad man kan förvirra sig själv.