Backuplösning (offline backup)

Permalänk
Medlem

Backuplösning (offline backup)

Håller ju på att uppgraderar min Synology 1513+ till 8TB diskar (från 4TB).
Och kommer då snart att stöta på problem med min backuplösning som just nu är en HP N54L (1000:- på dustin, tack för den!) med XPenology.
Backuppen har ärvt diskar efterhand jag uppdaterat min "riktiga" NAS, så just nu har den 5x3 TB utan paritet, vilket ju ger nog med lagring för att hantera 5x4TB (med paritet såklart).
Grundskolematten säger dock att även med 5x4TB (utan paritet) i min N54L så kommer utrymmet tillslut inte att räcka till när 5x8TB (igen, med paritet) skall backas upp.

Så till saken.
Jag skulle gärna vilja ha en backup med en viss säkerhet (paritet).
Vilket ju borde kräva (grundskolematte igen) 10 st 4TB (vilket jag redan har) diskar (2st som paritet då).
Så frågan är egentligen förslag på hårdvara som kan hantera 10 diskar utan att kosta för mycket.
Ser även helst att man kan köra Xpenology (eller annan variant på Synologys mjukvara) på den (väldigt smidigt att ha som "backup target").
XPenology (m.m) gör det även extremt smidigt att byta diskar efterhand, det går i princip automatiskt.

Prestanda är egentligen ointressant men att maxa Gbit vid skrivning är såklart ett måste.
Min N54L klarar ungefär 90MB/s vilket inte är idealt, men tillräckligt snabbt för att det inte skall vara ett större problem.

Permalänk
Medlem

Vad får det kosta?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Vad får det kosta?

Så lite som möjligt såklart.
Inge kul att ha dyr hårdvara som inte används mer en ett par timmar i månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så lite som möjligt såklart.
Inge kul att ha dyr hårdvara som inte används mer en ett par timmar i månaden

Om det är så, köp en beggad dator och sätt in SATA kort så att du får plats med rätt mängd diskar.

Jag skulle rekommendera att du kanske lägger en viss data på DVD skivor
https://en.wikipedia.org/wiki/DVD-RAM

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Otroligt nog så snurrar min gamla N54L fortfarande på utan problem! (hos en bekant).
Numera har den en senare Xpenology med flera dockers som gör olika roliga saker.
Den är främst övervakningsserver (motioneye) men den är såklart även backup för många enheter plus att den fungerar som mediaserver och PiHole.
Snurrar numera med 5x4TB WD red som har måååånga timmar på sig.

Snacka om bra investering!

Permalänk
Medlem

jag har 16 tb på mina diskar på win10 servern, men av de har jag bara vissa mappar med bilder o prog som jag backuppar mot en disk. de har funkat i 20 år så jag fortsätter på samma enkla väg. varför göra de svårt liksom ?
till de finns program som funkar att få tag i gratis. puss

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunsas:

jag har 16 tb på mina diskar på win10 servern, men av de har jag bara vissa mappar med bilder o prog som jag backuppar mot en disk. de har funkat i 20 år så jag fortsätter på samma enkla väg. varför göra de svårt liksom ?
till de finns program som funkar att få tag i gratis. puss

Kanske dags att emulera en riktig disk-krasch - dvs ta ut dina nu fungerade diskar ur din dator och låsa in dem och stoppa in motsvarande tomma diskar - och sedan fundera på 'vad gör jag nu - hur mycket kommer jag sakna som det inte finns backup på'

Det är efter en sådan övning man inser vad som är den verkliga värdet och vad som är riktigt jobbigt att försöka lösa efter en fullständig disk-haveri eller korrupt filsystem på nivå ej reparerbar nivå - det är då man kan råka på att en textfil på några Kbyte som ligger på rooten av filsystemet med konfigurationer och aldrig görs backup på, kan vara mer värt än de senaste 2 årens fotografering i bildbanken...