3D skrivare - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Jag har kollat på det flera gånger, även på offset, har offset på -1,96, då har jag så att jag har ett a4 (80 gram) med lite motstånd när jag rör den. Men det konstiga är att det fäste ju väldigt bra innan, sen blev det helt plötsligt att det inte fäster, utan att man har gjort några ändringar. Men känns som plattan är slätare i mitten. Så en misstanke är att det är som med målarfärg att det ska vara lite ruggig yta för att färgen ska fästa. Men då känns det inte bra om man behöver byta den så ofta, den kostar ändå ca 200 kr.

Känns konstigt om den skulle bli utsliten på så kort tid. Har du kört samma filament hela tiden?

Permalänk
Medlem

Någon som brukar beställa Threaded inserts och kullager som kan rekommendera någon butik? Amazon har ju en uppsjö kina-prylar med tveksam kvalitet, men jag skulle mycket hellre handla från en svensk återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Qvist]:

Känns konstigt om den skulle bli utsliten på så kort tid. Har du kört samma filament hela tiden?

Jag har kört på två olíka, utöver det lilla som följde med skrivaren. Men ingen av dom två andra är slut, så jag växlade tillbaks, men det blev ingen skillnad. Bägge två funkade bra från början, och nu fungerar bägge på samma sätt. Inget av dom är gammalt, den ena öppnade jag efter att jag gjorde slut på det som följde med, den andra öppnade jag kanske 2 veckor senare.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Jag har kört på två olíka, utöver det lilla som följde med skrivaren. Men ingen av dom två andra är slut, så jag växlade tillbaks, men det blev ingen skillnad. Bägge två funkade bra från början, och nu fungerar bägge på samma sätt. Inget av dom är gammalt, den ena öppnade jag efter att jag gjorde slut på det som följde med, den andra öppnade jag kanske 2 veckor senare.

Okej, tänkte att dom kanske ville ha olika temperatur för utskrift men då verkar det ju inte vara det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Någon som brukar beställa Threaded inserts och kullager som kan rekommendera någon butik? Amazon har ju en uppsjö kina-prylar med tveksam kvalitet, men jag skulle mycket hellre handla från en svensk återförsäljare

Köpte ett 20pack kullager på Amazon för ca 2år sedan som jag använt i en printad spolhållare. Känns som det är bra kvalité på dom iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Qvist]:

Okej, tänkte att dom kanske ville ha olika temperatur för utskrift men då verkar det ju inte vara det problemet.

Bägge funkade bra med 200 grader och 60 bädd från början, men har även testat med högre temperaturer upp till 210 och 65 bädd, men det har inte hjälpt.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Jag har blivit förälskad. Måste bara dela med mig, AddNorth HT-PLA Pro Matte Black ger så sjukt snygga utskrifter.
0,4 mm munstycke
0,2 mm lagerhöjd
5 mm brim (för skala)
45 mm/s
Prusa i3 MK 4

Inte en enda zit eller blob, ingen synlig seam. Blir lika snyggt på min Mini med 0,25 mm munstycke 0,15mm lagerhöjd.

Nu letar jag efter den bästa flexen max hårdhet 40D/92A tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Jag har kollat på det flera gånger, även på offset, har offset på -1,96, då har jag så att jag har ett a4 (80 gram) med lite motstånd när jag rör den. Men det konstiga är att det fäste ju väldigt bra innan, sen blev det helt plötsligt att det inte fäster, utan att man har gjort några ändringar. Men känns som plattan är slätare i mitten. Så en misstanke är att det är som med målarfärg att det ska vara lite ruggig yta för att färgen ska fästa. Men då känns det inte bra om man behöver byta den så ofta, den kostar ändå ca 200 kr.

En Prusa har förvisso auto-level, men Z behöver ändå justeras.
Kolla bilderna på https://help.prusa3d.com/article/live-adjust-z_112427 som en extra guide på hur utskriften ska se ut när munstycket ligger på rätt höjd.

Utskriften är förövrigt bara en fyrkant med samma lagerhöjd som man har tänkt att skriva ut. Dvs, så skapar man en fyrkant med höjd 0,2mm och skriver sen ut i samma höjd. Jag tror nog att alla slicers har samma funktion att skapa enkla former.

Kanske kan hjälpa...

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har blivit förälskad. Måste bara dela med mig, AddNorth HT-PLA Pro Matte Black ger så sjukt snygga utskrifter.
0,4 mm munstycke
0,2 mm lagerhöjd
5 mm brim (för skala)
45 mm/s
Prusa i3 MK 4

Inte en enda zit eller blob, ingen synlig seam. Blir lika snyggt på min Mini med 0,25 mm munstycke 0,15mm lagerhöjd.

Nu letar jag efter den bästa flexen max hårdhet 40D/92A tips?
<Uppladdad bildlänk>

Har du testat med grövre noozle och lite tjockare lager?
Har en 2,3kg rulle av samma material liggandes och ska börja skriva ut lite större utskrifter med 0,6 nozzle
Tänkte köra 0,3 lagerhöjd och 0,7 trådbredd.
Hade varit intressant att se innan hur det blir men antar att det återstår att se.
Vilken temp på nozzle och bed kör du?
Tänkte starta med 200 / 60

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Qvist]:

Köpte ett 20pack kullager på Amazon för ca 2år sedan som jag använt i en printad spolhållare. Känns som det är bra kvalité på dom iallafall.

Jag har haft sån varierad erfarenhet av amazon när jag gjort liknande beställningar förut, men jag får väl testa igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nu letar jag efter den bästa flexen max hårdhet 40D/92A tips?

Ninjaflex har jag kört en hel del utan större problem på min Mk3S så det borde väl funka minst lika bra på Mk4. Fiberlogy Fiberflex har jag kört en del också men inte lika mycket. Har inte heller varit några problem.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Har du testat med grövre noozle och lite tjockare lager?
Har en 2,3kg rulle av samma material liggandes och ska börja skriva ut lite större utskrifter med 0,6 nozzle
Tänkte köra 0,3 lagerhöjd och 0,7 trådbredd.
Hade varit intressant att se innan hur det blir men antar att det återstår att se.
Vilken temp på nozzle och bed kör du?
Tänkte starta med 200 / 60

215/60
Tror inte man skall gå lägre, speciellt inte med så högt flow.

Testa att skriva ut en lite kupol tycker jag, bra sätt att se hur bra inställningarna fungerar med synliga lager etc.

EDIT
Har än så länge bara velat ha snygga utskrifter på bekostnad av utskriftstid, när jag kommer det blir det nog en Bambu och en XL. Tycker ingen av dessa printers ger speciellt snygga utskrifter av vad jag sett hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Ninjaflex har jag kört en hel del utan större problem på min Mk3S så det borde väl funka minst lika bra på Mk4. Fiberlogy Fiberflex har jag kört en del också men inte lika mycket. Har inte heller varit några problem.

Fiberology Fiberflex 40D och Filatech FilaFlex40 är de bästa jag testat hittills. Filatech ger lite mer friktion i de utskrivna delarna vilket är en viktig funktion för mig.

Testat en TPE som absolut vägrar fastna på build-platen. Blir som en tvålbit vid utskrift både på ren PEI och PEI med limstift. Även på satin-varianten är det som förgjort.

Permalänk

Fick hem min nya leksak nu i veckan, en Voron Trident 350mm.
Så nu är min fritid den närmsta månaden löst

Min Ender 3 får stå för ASA tryckandet, vilket den inte vill göra tillräckligt fort

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem

Tror det löste sig med fästet ändå. Gjorde en ordentligt rengöring, med diskmedel blandat med vatten, sen använde en kökssvamp med den grövde sidan, efter det IPA, så dom senaste printen har fastnad bra i alla fall.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katten_BoB:

Fick hem min nya leksak nu i veckan, en Voron Trident 350mm.
Så nu är min fritid den närmsta månaden löst
<Uppladdad bildlänk>

Min Ender 3 får stå för ASA tryckandet, vilket den inte vill göra tillräckligt fort
<Uppladdad bildlänk>

Härligt!
Väldigt sugen på likadan printer så du får medela hur det gick sen. Vilket kit köpte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har blivit förälskad. Måste bara dela med mig, AddNorth HT-PLA Pro Matte Black ger så sjukt snygga utskrifter.
0,4 mm munstycke
0,2 mm lagerhöjd
5 mm brim (för skala)
45 mm/s
Prusa i3 MK 4

Inte en enda zit eller blob, ingen synlig seam. Blir lika snyggt på min Mini med 0,25 mm munstycke 0,15mm lagerhöjd.

Nu letar jag efter den bästa flexen max hårdhet 40D/92A tips?
<Uppladdad bildlänk>

Add north har så jävla bra material När jag hade 3D skrivare var de ända märket jag använde.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Skrivet av Jompa79:

Härligt!
Väldigt sugen på likadan printer så du får medela hur det gick sen. Vilket kit köpte du?

Det vart ett Copymaster 3D kit, köpte den på 3D Prima.
Jag tänkte köra den stock ett litet tag och sedan uppgradera vissa saker, t.ex bättre steppermotorer/GT2 belts. Så man ser vad skillnaden gör...

Ska också ta och byta ut V6 hot-enden som följde med, har en V6:a på min Ender 3, helt ok hotend bara lite tråkig...

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag har en X1C och även en P1P.

Har du dessa i en lägenhet? Nyfiken på ljudnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har blivit förälskad. Måste bara dela med mig, AddNorth HT-PLA Pro Matte Black ger så sjukt snygga utskrifter.
0,4 mm munstycke
0,2 mm lagerhöjd
5 mm brim (för skala)
45 mm/s
Prusa i3 MK 4

Inte en enda zit eller blob, ingen synlig seam. Blir lika snyggt på min Mini med 0,25 mm munstycke 0,15mm lagerhöjd.

Nu letar jag efter den bästa flexen max hårdhet 40D/92A tips?
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Adnerhill:

Add north har så jävla bra material När jag hade 3D skrivare var de ända märket jag använde.

Får också såndär superkvalitet ...med Clas Ohlsons PETG

Som vanligt gör sig dock blanka ytor inte lika bra på foto som matta.

0.4 mm nozzel
0.15 mm lagerhöjd
45 mm/s i perimeters
Prusa i3 Mk3S

Filamentet har hängt helt öppet i skrivarens hållare, utsatt för luftfuktighet, ett par månader innan utskrift.

Hur är Mk4 förresten? Nöjd änsålänge?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen 3D-skrivare, men i takt med att jag leker med retro-grejor allt mer börjar jag fundera på saken.

Hur som, behöver en monteringsbracket/något för en micro sd-card-extender till min Pistorm i min Amiga500, typ den här:
https://www.printables.com/model/250146-microsd-extender-pane...

Innehåller länken all information som krävs för att skriva ut en sådan mojäng? Hur blir hållbarheten, måste det vara speciell typ av "plast" eller funkar "vad som helst"?

Är som sagt helt okunnig på 3D-skrivare, min spontana lösning skulle annars bli en träbit och en tillböjd metallbit...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Har tyvärr ingen 3D-skrivare, men i takt med att jag leker med retro-grejor allt mer börjar jag fundera på saken.

Hur som, behöver en monteringsbracket/något för en micro sd-card-extender till min Pistorm i min Amiga500, typ den här:
https://www.printables.com/model/250146-microsd-extender-pane...

Innehåller länken all information som krävs för att skriva ut en sådan mojäng? Hur blir hållbarheten, måste det vara speciell typ av "plast" eller funkar "vad som helst"?

Är som sagt helt okunnig på 3D-skrivare, min spontana lösning skulle annars bli en träbit och en tillböjd metallbit...

https://media.printables.com/media/prints/250146/images/2248517_15aedd3c-fc57-4596-b35c-8be100ecc702/thumbs/inside/1600x1200/jpg/pxl_20220729_000658001.webp

Länken är vad som behövs för att skriva ut den där delen. Jag tror PETG duger bra. Vill du ha en utskriven?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Inte ens Bambu Labs X1C är idiotsäker... Mycket Cringe eller hånskratt, du väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katten_BoB:

Fick hem min nya leksak nu i veckan, en Voron Trident 350mm.
Så nu är min fritid den närmsta månaden löst

Min Ender 3 får stå för ASA tryckandet, vilket den inte vill göra tillräckligt fort

Gott!

Håller på med en 2.4 nu. Har precis börjat med kabeldragningen. Att vänta på att gamla skrivaren ska få ur sig delar är den tråkigaste biten...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Länken är vad som behövs för att skriva ut den där delen. Jag tror PETG duger bra. Vill du ha en utskriven?

Det vore extremt schysst! Se PM.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Någon som lekt med fingerproteser?

En släkting har råkat ut för en olycka, tänkte kolla om det finns någon bra stans att börja leta

Denna såg lovande ut:
http://dangercreations.com/prosthetics/downloads/

Permalänk
Medlem

Pågående projekt... bygger om min Voron Trident lite. Nya aluprofiler i hörnen så den blir 100mm högre för att få mer utrymme över skrivarhuvudet. Nya printade delar i CF ASA, pinmod, ramala idlers, cpap part cooling, rapdio uhf, 7.9" bred skärm, BTT Manta 5p med CM4, nya paneler runt om i texturerad abs för bak+botten, mattsvart akryl till sidor och top, gråtonad polykarbonat till dörren som kommer byggas av 2020 profiler. etc.

Rendering (som inte stämmer till 100% längre men ändå)

Egendesignade hörndelar och fäste för skärmen

Här kan man se hur den såg ut innan ombyggnaden började
https://vorondb.com/printer/Dreident

Och här är min Voron v2 350
https://vorondb.com/printer/Purron

Håller även på att printa ut delarna för att bygga en Pandoras Box...
https://github.com/MasturMynd/Pandoras_Box

Livestream from v2:an kan ses här: https://www.twitch.tv/panzarkatten

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Någon som lekt med fingerproteser?

En släkting har råkat ut för en olycka, tänkte kolla om det finns någon bra stans att börja leta

Denna såg lovande ut:
http://dangercreations.com/prosthetics/downloads/

Nerdforge har en video om det vad jag vet

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nerdforge har en video om det vad jag vet

Tack!

Det var samma finger som jag länkade ovan!

Permalänk
Medlem

Det som fascinerade mig mest med den videon var att jag fram tills dess missat helt att hon saknade ett finger trots att jag sett alla deras videos sen en tid tillbaka.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se