3D skrivare - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Ja kanske. Har du en 3D-modell?

https://www.thingiverse.com/thing:4007984

Antar att det är den. Men om det bara är ett stativ känns det som att man borde kunna göra det mycket lättare/mindre.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Ja kanske. Har du en 3D-modell?

bilderna är tagna från google och hittar inte tillbaka till sidan..
men däremot hittade jag detta alternativ ink 3d modell:
https://www.thingiverse.com/thing:4607597

kan verkligen noll om 3d modeller/printers, men hoppas allting finns med i länken

Edit: ser nu att länken vart hittad, men föredrar faktiskt modellen här i inlägget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrills:

bilderna är tagna från google och hittar inte tillbaka till sidan..
men däremot hittade jag detta alternativ ink 3d modell:
https://www.thingiverse.com/thing:4607597

kan verkligen noll om 3d modeller/printers, men hoppas allting finns med i länken

Edit: ser nu att länken vart hittad, men föredrar faktiskt modellen här i inlägget

Du har PM.

Permalänk
Medlem

Vill tacka Muffen för hjälpen med Pci hållarna!

men nu söker jag någon som skulle kunna skriva ut 2st utav denna (Shroud) i vit färg.
Länk till 3D-Modell: Meshify C shroud

§9 borttaget /Mod
Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja be om råd när det gäller inköp av 3d-skrivare. Min kunskapsnivå är på nivån: har aldrig ens sett en 3D-skrivare irl.

* Kommer max skriva ut saker som är 8x8 cm, om ens det.
* Primärt är det TPU som jag kommer använda den till.
* Vill ha en pålitlig och bra skrivare.
* Helst en liten maskin då jag har ont om utrymme i min teknikhörna.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag skulle vilja be om råd när det gäller inköp av 3d-skrivare. Min kunskapsnivå är på nivån: har aldrig ens sett en 3D-skrivare irl.

* Kommer max skriva ut saker som är 8x8 cm, om ens det.
* Primärt är det TPU som jag kommer använda den till.
* Vill ha en pålitlig och bra skrivare.
* Helst en liten maskin då jag har ont om utrymme i min teknikhörna.

Du behöver nog speca prisnivå också.

TPU mest så väl någon mindre FDM med direkt drive som gäller.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Du behöver nog speca prisnivå också.

TPU mest så väl någon mindre FDM med direkt drive som gäller.

Hmm.. ja. Alltså jag vet verkligen inte vad dessa grejer kostar. Men sub 10tkr helst?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hmm.. ja. Alltså jag vet verkligen inte vad dessa grejer kostar. Men sub 10tkr helst?

En Prusa mk3 känns som ett bra val om du inte kan så mycket och har 10k att bränna

Vill du pilla lite o gillar att skruva så är väl en ender 3 + konverteringskitt till direkt drive en lösning. Blir mycket billigare.

Själv har jag en Sidewinder som jag är mycket nöjd med, men ganska stor o klumpig för endast TPU. Min röst faller på Prusa, lättast att komma igång med. Finns även en Prusa Mini som kanske duger.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hmm.. ja. Alltså jag vet verkligen inte vad dessa grejer kostar. Men sub 10tkr helst?

Kolla in Artillery Genius, kostar ca 2500 kr. Mestadels ihopskruvad från leverans.

Direct drive, touch screen, 22x22x25 cm print volym, silent stepper drivers etc (googla vad det betyder 😜).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrills:

Vill tacka Muffen för hjälpen med Pci hållarna!

men nu söker jag någon som skulle kunna skriva ut 2st utav denna (Shroud) i vit färg.
Länk till 3D-Modell: Meshify C shroud

https://www.techpowerup.com/forums/attachments/011-jpg.140016/

Skicka Pm om du kan hjälpa till och betalar självklart material/frakt

Dold text

Vill bara tacka thompa89 för hjälpen med utskrifterna👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

En Prusa mk3 känns som ett bra val om du inte kan så mycket och har 10k att bränna

Vill du pilla lite o gillar att skruva så är väl en ender 3 + konverteringskitt till direkt drive en lösning. Blir mycket billigare.

Själv har jag en Sidewinder som jag är mycket nöjd med, men ganska stor o klumpig för endast TPU. Min röst faller på Prusa, lättast att komma igång med. Finns även en Prusa Mini som kanske duger.

Tack för förslaget! Ska kolla lite på denna!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Kolla in Artillery Genius, kostar ca 2500 kr. Mestadels ihopskruvad från leverans.

Direct drive, touch screen, 22x22x25 cm print volym, silent stepper drivers etc (googla vad det betyder 😜).

Tack för förslaget! Ska kolla lite på denna! Jag hittade dock den för 4000k på svenska Amazon, är det ett överpris? annars var det jag hittade ett DIY-kit från Banggood.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Tack för förslaget! Ska kolla lite på denna! Jag hittade dock den för 4000k på svenska Amazon, är det ett överpris? annars var det jag hittade ett DIY-kit från Banggood.

Kolla på AliExpress. Det finns säljare som skickar från EU där, men jag kollade precis runt och det verkar vara slut i lager i EU. Pga nuvarande fraktsituation så kanske lagren i EU inte har fyllts på på ett tag.

Den finns bara som DIY-kit, men är mestadels monterad från början.

Permalänk
Medlem

@Jumpcut: Jag har en prusa mini och har printat TPU på den. Följer man instruktionerna så går det men den printar inte snabbt med default inställningarna. Dessutom klarar den inte de allra flexigaste materialen heller. En Prusa Mk3 eller någon annan direct drive printer är nog det bästa som de andra sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Kolla på AliExpress. Det finns säljare som skickar från EU där, men jag kollade precis runt och det verkar vara slut i lager i EU. Pga nuvarande fraktsituation så kanske lagren i EU inte har fyllts på på ett tag.

Den finns bara som DIY-kit, men är mestadels monterad från början.

ok!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

@Jumpcut: Jag har en prusa mini och har printat TPU på den. Följer man instruktionerna så går det men den printar inte snabbt med default inställningarna. Dessutom klarar den inte de allra flexigaste materialen heller. En Prusa Mk3 eller någon annan direct drive printer är nog det bästa som de andra sagt.

ok, tack!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Tack för förslaget! Ska kolla lite på denna! Jag hittade dock den för 4000k på svenska Amazon, är det ett överpris? annars var det jag hittade ett DIY-kit från Banggood.

Om du av någon anledning inte vill köpa Prusa så köp åtminstone från 3DPrima eller någon annan svensk firma så du har något som liknar garanti. Glöm att kineserna bryr sig ett skit efter att dom fått dina pengar.

Och kolla Youtube först och bilda dig en egen uppfattning om vad du vill ha.

https://www.youtube.com/user/ThomasSanladerer
https://www.youtube.com/user/TheMakersMuse
https://www.youtube.com/channel/UCiczXOhGpvoQGhOL16EZiTg
https://www.youtube.com/channel/UCbgBDBrwsikmtoLqtpc59Bw

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Om du av någon anledning inte vill köpa Prusa så köp åtminstone från 3DPrima eller någon annan svensk firma så du har något som liknar garanti. Glöm att kineserna bryr sig ett skit efter att dom fått dina pengar.

Och kolla Youtube först och bilda dig en egen uppfattning om vad du vill ha.

https://www.youtube.com/user/ThomasSanladerer
https://www.youtube.com/user/TheMakersMuse
https://www.youtube.com/channel/UCiczXOhGpvoQGhOL16EZiTg
https://www.youtube.com/channel/UCbgBDBrwsikmtoLqtpc59Bw

Tack!

Edit: Det där var ju kanon! Massor att lära ser jag. Prusa verkar ju väldigt intressant, gillar open source tänket.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Efter en del funderande och kollandes på youtube så fick det bli en Prusa mk3. Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Efter en del funderande och kollandes på youtube så fick det bli en Prusa mk3. Tack för hjälpen alla!

Låter bra! Byggsats?

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Låter bra! Byggsats?

Fick bli en färdig, kände att jag har lite för mycket projekt på gång och vill gärna komma igång snabbt och printa. Det är väl både bra och dåligt. Bra för att då har jag en maskin jag vet funkar. Dåligt för jag lär mig inte min printer och dess komponenter på samma sätt när jag får den färdig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Fick bli en färdig, kände att jag har lite för mycket projekt på gång och vill gärna komma igång snabbt och printa. Det är väl både bra och dåligt. Bra för att då har jag en maskin jag vet funkar. Dåligt för jag lär mig inte min printer och dess komponenter på samma sätt när jag får den färdig.

Var inställd på att det alltid är något som bråkar i början, även med en färdig Prusa. Oftast användarfel form av inställningar. Det fina med Prusa är deras egna slicer med färdiga profiler, du ska alltså inte behöva lista ut lämplig max acceleration osv.

Ett tips om det bråkar är att prova olika avstånd mellan plattan och munstycket, även om det "känns bra". Var inte heller rädd att höja temperaturen lite mer än vad du tror är normalt för materialet du printar. Min skrivare måste köras något varm för att det ska fungera. Hastigheten kan också vara smart att sänka vid problem.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Var inställd på att det alltid är något som bråkar i början, även med en färdig Prusa. Oftast användarfel form av inställningar. Det fina med Prusa är deras egna slicer med färdiga profiler, du ska alltså inte behöva lista ut lämplig max acceleration osv.

Ett tips om det bråkar är att prova olika avstånd mellan plattan och munstycket, även om det "känns bra". Var inte heller rädd att höja temperaturen lite mer än vad du tror är normalt för materialet du printar. Min skrivare måste köras något varm för att det ska fungera. Hastigheten kan också vara smart att sänka vid problem.

Ja, jag har en känsla av att det kommer vara en ordentlig igångkörningsperiod.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Är sugen på att skriva ut en sån här men har ingen egen 3d-skrivare. Någon som kan säga på rak arm vad det ungefär hade kostat att printa om man hade en egen skrivare?

https://www.thingiverse.com/thing:4623428

Det är filerna:
RIGHT_Q2_F8_grip.stl
RIGHT_Q2_F8_top_SANLAKI.stl

Kanske relevant att det ska vara 15% eller 10% infill?

Permalänk

@Saddl3r
Några tior i PLA (finns dyrare plaster men tror inte det skulle behövas för den du vill skriva ut), har inte kollat i slicern, där kan man se där hur mycket plast som går åt.

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Det är filerna:
RIGHT_Q2_F8_grip.stl
RIGHT_Q2_F8_top_SANLAKI.stl

Prusa slicer rapporterar följande för en Prusa mini
58,87 g PLA (15% infill + supports). = 1,47 EUR i materialkostnad.
Tar 7 h och 28 min att skriva ut.

Den faktiska utskriftskostnaden blir högre med slitage, underhåll och sånt, jag brukar räkna med 1,5 ggr materialkostnaden för PLA.

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muffen:

Kolla så att du har ett bra avstånd mellan nozzle och bed för det första lagret, och sen eventuellt rengöra bedden.

Lite sent svar, eller nåt... men..

Har inte gjort så mycket med skrivaren, det "går bara" inte att få den bra, har provat med att lägga på en glasruta, uppgraderat mjukvaran till en med typ 25 mätpunkter programmet gör. Har provat att vida de 4 skruvarna som sitter under plattan åt alla möjliga håll, inget funkar, så utskrifterna blir bara skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Lite sent svar, eller nåt... men..

Har inte gjort så mycket med skrivaren, det "går bara" inte att få den bra, har provat med att lägga på en glasruta, uppgraderat mjukvaran till en med typ 25 mätpunkter programmet gör. Har provat att vida de 4 skruvarna som sitter under plattan åt alla möjliga håll, inget funkar, så utskrifterna blir bara skit.

Jag hittar inte ditt tidigare inlägg. Vilken skrivare har du? Vilka material har du testat?

Permalänk
Inaktiv

Hur ser första lagret ut, har du nån bild? Vad är det du försöker skriva ut

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muffen:

Jag hittar inte ditt tidigare inlägg. Vilken skrivare har du? Vilka material har du testat?

Creality CR-10 Max.
Har provat den PLA som kommer med samt Addnorth E-PLA från kjell & co

Skrivet av anon910:

Hur ser första lagret ut, har du nån bild? Vad är det du försöker skriva ut

Jag har provat att skriva ut en del grejer, allt från inställnings/provutskrift till egen-caddade grejer.
Man ser tydliga ränder för varje lager

Här ligger lite bilder
https://imgur.com/a/nIodGBH