ATX dator , ca 11000kr + win10 + Inet montering

Permalänk
Medlem

ATX dator , ca 11000kr + win10 + Inet montering

Hejsan

Jag har haft lite problem med att hitta bra pris för prestanda på den här datorn jag försökt bygga ihop.

Har ni några åsikter om någon del bör bytas ut?

Mina krav
-klara av nya spel bra
-Tyst (anledningen för jag valt just det nätagget och grafikkortet)
-Stabil och hållbar (hålla 5 år minst)
-Alla delar måste köpas från Inet eftersom jag vill ha den färdigmonterad innan den skickas.
-Windows 10

Kundvagn : Länk

+kylare : Länk

Tack på förhand

Mvh Laars

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Hejsan

Jag har haft lite problem med att hitta bra pris för prestanda på den här datorn jag försökt bygga ihop.

Har ni några åsikter om någon del bör bytas ut?

Mina krav
-klara av nya spel bra
-Tyst (anledningen för jag valt just det nätagget och grafikkortet)
-Stabil och hållbar (hålla 5 år minst)
-Alla delar måste köpas från Inet eftersom jag vill ha den färdigmonterad innan den skickas.
-Windows 10

Kundvagn : Länk

+kylare : Länk

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9306063/

Tack på förhand

Mvh Laars

Här är väldigt lik prestanda fast 2600kr billigare så du klarar budgeten på 11k.

Edit 1: + den kylaren som du hade valt (eller den här).

Edit 2: Kanske ska förklara mina förändringar...

- Bytte grafikkortet till en annan tillverkare som presterar i stort sett identiskt med det du valde 600 kr billigare. 2 eller 4 GB på det kortet spelar ingen roll. Asus kortet har minst lika bra och tyst kylare.
- Bytte nätagget till ett lite billigare som fått bra kritik och ett av de mest prisvärda nätaggen idag. Det är dessutom semipassivt vilket är bra för ljudnivån.
- Bytte chassit från Define R5 till R4. 300 kr prisskillnad är för mycket för de mindre fördelarna som R5 har om man har en tight budget tycker jag. Båda har bra ljuddämpning.
- Bytte till den äldre generationen av i5 med tillhörande moderkort och DDR3 ram för att spara 1260 kr mot det du valde. De presterar mycket lika och har man inte planer att uppgradera datorn de närmaste 5 åren är det inte så mycket bättre att ha nyare chipset. Prisskillnaden på Inet är dessutom ganska stor. Handlar man på olika butiker blir prisskillnaden mindre.
- Bytte SSDn till en billigare som ändå verkar ok av vad jag läst.
- Bytte hårddisken till en billigare, som dessutom är 5400rpm och därmed borde gå lite tystare. WD Red är egentligen gjord för server/NAS användning dessutom, inget man måste betala extra för om man inte använder den till det.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9306500/

Det är ju ingen superprestanda så om 5 år lär den nog kännas rätt trist för spelande, men för <11k är det bland det mer prisvärda du hittar på Inet.

Kan du tänka dig att lägga lite mer pengar:

1. Vill du ha bättre spelprestanda idag och inte vill byta grafikkort på 5 år. Lägg på minst 1500 kr på ett starkare grafikkort som håller lite längre.

2. Eller så planerar du för att byta ut GTX 960 med något bättre om några år så datorn hänger med ett tag till, i så fall kan det vara en bra idé att köra på i7 processor redan idag så den hänger med ditt nästa grafikkort utan att behöva bytas ut.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Här är väldigt lik prestanda fast 2600kr billigare så du klarar budgeten på 11k.

Edit 1: + den kylaren som du hade valt (eller den här).

Edit 2: Kanske ska förklara mina förändringar...

- Bytte grafikkortet till en annan tillverkare som presterar i stort sett identiskt med det du valde 600 kr billigare. 2 eller 4 GB på det kortet spelar ingen roll. Asus kortet har minst lika bra och tyst kylare.
- Bytte nätagget till ett lite billigare som fått bra kritik och ett av de mest prisvärda nätaggen idag. Det är dessutom semipassivt vilket är bra för ljudnivån.
- Bytte chassit från Define R5 till R4. 300 kr prisskillnad är för mycket för de mindre fördelarna som R5 har om man har en tight budget tycker jag. Båda har bra ljuddämpning.
- Bytte till den äldre generationen av i5 med tillhörande moderkort och DDR3 ram för att spara 1260 kr mot det du valde. De presterar mycket lika och har man inte planer att uppgradera datorn de närmaste 5 åren är det inte så mycket bättre att ha nyare chipset. Prisskillnaden på Inet är dessutom ganska stor. Handlar man på olika butiker blir prisskillnaden mindre.
- Bytte SSDn till en billigare som ändå verkar ok av vad jag läst.
- Bytte hårddisken till en billigare, som dessutom är 5400rpm och därmed borde gå lite tystare. WD Red är egentligen gjord för server/NAS användning dessutom, inget man måste betala extra för om man inte använder den till det.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9306500/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9306500/

Det är ju ingen superprestanda så om 5 år lär den nog kännas rätt trist för spelande, men för <11k är det bland det mer prisvärda du hittar på Inet.

Kan du tänka dig att lägga lite mer pengar:

1. Vill du ha bättre spelprestanda idag och inte vill byta grafikkort på 5 år. Lägg på minst 1500 kr på ett starkare grafikkort som håller lite längre.

2. Eller så planerar du för att byta ut GTX 960 med något bättre om några år så datorn hänger med ett tag till, i så fall kan det vara en bra idé att köra på i7 processor redan idag så den hänger med ditt nästa grafikkort utan att behöva bytas ut.

Tack för en så bra beskrivning :). Jo det var mer prisvärt men är det inte lättare att uppgradera komponenter med ett 1151 Socket. Jag ska iallafall ändra lite i kundvagnen...

SSD : Intel har 5 års garanti. OCZ har 3 år så jag väljer intel.

HDD : Den byter jag ut. Ty för tipset.

GPU : Ja det är mer prisvärt jag byter ut den.

Chassit : Tyckte R5 verkade mer prisvärt.

Nätagget: Jag har själv ett be quiet! Straight Power 10 och det är verkligen knäpp tyst. Kan verkligen EVGA GQ 650W leva upp till det?

Sen måste jag plugga på skillnaden mellan Intel skylake och den äldre CPU versionen som du rekommenderade.

Kundvagn: Länk

Med i7 Länk

Är över budget men kanske är bra med i7 för framtiden.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Tack för en så bra beskrivning :). Jo det var mer prisvärt men är det inte lättare att uppgradera komponenter med ett 1151 Socket. Jag ska iallafall ändra lite i kundvagnen...

Om du inte tänkt uppgradera inom 5 år spelar det ingen roll, lär vara ny sockel och andra minnen som gäller då oavsett. Prisskillnaden på Inet är så stor att det blir svårt att motivera Skylake. Ta hellre i7 4790K än 6600K om du vill gå upp en tusing.

Skrivet av Laars:

SSD : Intel har 5 års garanti. OCZ har 3 år så jag väljer intel.

Vill du lägga de extra hundralapparna och få 5 års garanti hade jag tagit Samsung 850 EVO istället. Helt enkelt för att den fått väldigt bra kritik, rekommenderas överallt och jag har aldrig hört något dåligt om den. Ett säkert kort som garanterat är en bra SSD helt enkelt. Ingen anledning att ta något annat för samma pris.

Skrivet av Laars:

Nätagget: Jag har själv ett be quiet! Straight Power 10 och det är verkligen knäpp tyst. Kan verkligen EVGA GQ 650W leva upp till det?

Skulle tro att EVGA GQ går tyst den med.

För 1090 kr hade jag definitivt tagit Corsair RM 750x istället för Be quiet agget. Då får du fullt modulärt, semipassivt, högre kvalité, 2 år längre garatitid och 150 extra watt för samma pris. I prisklassen finns inget annat nätagg som är bättre. EVGA G2 750W är lika bra men kostar 59 kr mer just nu, det har dock ytterligare 3 år längre garantitid (hela 10 år!) om du tycker det är värt 59kr.

Skrivet av Laars:

Är över budget men kanske är bra med i7 för framtiden.

Tycker det blir väldigt felprioriterat att köpa en speldator för 13 700 kr med ett GTX 960 om du inte bara tänker ha det som ett tillfälligt kort som du tänkt uppgradera inom ett år.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Att köpa ett GTX 960, dessutom 2GB, till en dator du vill ska hålla 5 år är inte att rekommendera. Försök hitta billigare operativsystem någon annan stans kanske? Tycker du minst borde ha i5:a 4690K eller 6600K väljer du själv, SSD och R9 390/GTX 970 eller kanske R9 380 4GB

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Att köpa ett GTX 960, dessutom 2GB, till en dator du vill ska hålla 5 år är inte att rekommendera. Försök hitta billigare operativsystem någon annan stans kanske? Tycker du minst borde ha i5:a 4690K eller 6600K väljer du själv, SSD och R9 390/GTX 970 eller kanske R9 380 4GB

Han jag ska bygga datorn till vill ha allt klart när han får den, så måste köpa operativsystemet i samband med att Inet bygger ihop den. Men Windows 10 brukar ju ligga på typ 1000kr ändå =P

Okej... nu ska vi se....

Jag gjorde två nya byggen. Gav upp R5an för att sänka priset. Det får bli en i5a. Corsair agget verkade bra med 7 års garanti.

Ett med 4690K
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9308202/aldre-cpu

och ett med 6600K.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9308229/nya-cpu

Skiljer 810kr mellan dom. Båda två värkar ju se ganska bra ut nu? =P

Bara grafikkort kvar nu...

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Skulle nog avvakta tills AMD/NVIDIA släpper sina nya grafikkort, om du vill ha en dator som ska hålla 5 år är det bara glömma ett Geforce 960, det är precis du kan spela de nya spelen som släpps idag med det kortet (medium inställningar)

Permalänk

hade som ovan lagt till nån hundring på ssd.samsungs ssd är riktigt bra.körde själv med en 850 evo tills jag nyligen skaffade mej en M.2:a

https://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-850-series-evo-25...

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Avstängd

Varför köpa ett OS för tusen kronor när man kan köpa det för 100:- via Ebay då och då? jag har gjort det på alla mina datorer och till mina polare...alla funkar fint aktiverat m.m

Kan man lägga pengarna på en 500GB'are SSD istället för en 250GB'are SSD

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Skulle nog avvakta tills AMD/NVIDIA släpper sina nya grafikkort, om du vill ha en dator som ska hålla 5 år är det bara glömma ett Geforce 960, det är precis du kan spela de nya spelen som släpps idag med det kortet (medium inställningar)

Jag ringde Inet och prata med dom. Dom sa att det var okej att använda sitt gamla grafikkort (garantin med 2 år gällde fortfarande om de Inet bygger ihop datorn). Så kan man ju vänta med att köpa grafikkort till AMD/NVIDIA släpper dom nya. Ursäkta om jag är lat här men vet någon när dessa nya kort kommer ut? Jag vill inte vänta 6 månader på att de ska komma ut. Då köper jag nog något nu istället.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Jag ringde Inet och prata med dom. Dom sa att det var okej att använda sitt gamla grafikkort. Så kan man ju vänta med att köpa grafikkort till AMD/NVIDIA släpper dom nya. Ursäkta om jag är lat här men vet någon när dessa nya kort kommer ut? Jag vill inte vänta 6 månader på att de ska komma ut. Då köper jag nog något nu istället.

Det ser ut som att dom kommer komma inom 2-3 månader, i alla fall nu till sommaren

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Det ser ut som att dom kommer komma inom 2-3 månader, i alla fall nu till sommaren

Låter ju lovande måste jag säga. Haha vågar man stoppa i ett 7-9 års gammalt grafikkort i en skylake i5a dator(för att vänta på de nya korten)? . Iofs har jag ju alltid Inets garanti om det skulle krångla. Men det är drygt att hålla på med den processen om det skulle krångla...

Kommer bli i5 6600k kundvagnen.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Låter ju lovande måste jag säga. Haha vågar man stoppa i ett 7-9 års gammalt grafikkort i en skylake i5a dator(för att vänta på de nya korten)? . Iofs har jag ju alltid Inets garanti om det skulle krångla. Men det är drygt att hålla på med den processen om det skulle krångla...

Kommer bli i5 6600k kundvagnen.

Skulle rekommendera dig att ta ett moderkort med Z170 istället för H170 typ: https://www.inet.se/produkt/1900034/gigabyte-z170-gaming-k3#s... eller https://www.inet.se/produkt/1902900/msi-z170a-krait-gaming#sp... för du har valt en K processor och du kan inte överklocka på H chipset! Sen kanske du vill byta hårddisken från 5400RPM till en lite snabbare 7200RPM?

Vad har du för grafikkort? Det kanske inte ens lönar sig att stoppa i det om det inbyggda är bättre..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Jag ringde Inet och prata med dom. Dom sa att det var okej att använda sitt gamla grafikkort (garantin med 2 år gällde fortfarande om de Inet bygger ihop datorn). Så kan man ju vänta med att köpa grafikkort till AMD/NVIDIA släpper dom nya. Ursäkta om jag är lat här men vet någon när dessa nya kort kommer ut? Jag vill inte vänta 6 månader på att de ska komma ut. Då köper jag nog något nu istället.

Är lite knepigt att säga när det kommer då ingen av dem har sagt ett datum, så jag förstår din sits... Radeon 390 ska vara ett prisvärt kort som jag förstår det, bättre än ett 960

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Skulle rekommendera dig att ta ett moderkort med Z170 istället för H170 typ: https://www.inet.se/produkt/1900034/gigabyte-z170-gaming-k3#s... eller https://www.inet.se/produkt/1902900/msi-z170a-krait-gaming#sp... för du har valt en K processor och du kan inte överklocka på H chipset! Sen kanske du vill byta hårddisken från 5400RPM till en lite snabbare 7200RPM?

Vad har du för grafikkort? Det kanske inte ens lönar sig att stoppa i det om det inbyggda är bättre..

Det går att spela skyrim på det. Så det lär ju va bättre då. Han som ska ha datorn kommer inte klocka datorn, men jag gillar Gigabyte Z170 Gaming K3 eftersom den är så pass billig, dock har den inga recensioner vilket gör mig osäker.

Skrivet av Viochee:

Är lite knepigt att säga när det kommer då ingen av dem har sagt ett datum, så jag förstår din sits... Radeon 390 ska vara ett prisvärt kort som jag förstår det, bättre än ett 960

Okej, Gaaaahhh! Drygt att inte få svar, då kan de ju dröjja lika gärna 6 månader.

Jo har kollat på 390. XFX varianten ska ha missljud och då låta högre. Skulle då vara MSI Radeon R9 390 8GB Gaming i så fall.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Det går att spela skyrim på det. Så det lär ju va bättre då. Han som ska ha datorn kommer inte klocka datorn.

Okej Gaaaahhh. Drygt att inte få svar, då kan de ju dröjja lika gärna 6 månader.

Jo har kollat på 390. XFX varianten ska ha missljud och då låta högre. Skulle då vara MSI Radeon R9 390 8GB Gaming i så fall.

Det här är en bra och prisvärd variant av R9 390: https://www.inet.se/produkt/5411495/sapphire-radeon-r9-390-ni...
Vad jag läst är det hyfsat tyst, mycket bättre än XFX varianten. T ex ASUS GTX 970 Strix skulle kanske vara ett ännu tystare alternativ men kostar också mer.

Det finns inte mycket officiellt om den nya generationen grafikkort än, så blir mest spekulationer om pris, prestanda och när de släpps. Nya kort med helt ny teknik kan dessutom vara struliga första månaderna, och kanske blir det svårt att få tag på ett kort även om de skulle släppas rätt snart. Gissningsvis kostar de nya korten en bra bit över 3000kr också? (har ingen aning men gissar på det) Så är du inte beredd att eventuellt vänta upp till 6 månader så skulle jag köpa ett 390/970 idag istället.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Det här är en bra och prisvärd variant av R9 390: https://www.inet.se/produkt/5411495/sapphire-radeon-r9-390-ni...
Vad jag läst är det hyfsat tyst, mycket bättre än XFX varianten. T ex ASUS GTX 970 Strix skulle kanske vara ett ännu tystare alternativ men kostar också mer.

Det finns inte mycket officiellt om den nya generationen grafikkort än, så blir mest spekulationer om pris, prestanda och när de släpps. Nya kort med helt ny teknik kan dessutom vara struliga första månaderna, och kanske blir det svårt att få tag på ett kort även om de skulle släppas rätt snart. Gissningsvis kostar de nya korten en bra bit över 3000kr också? (har ingen aning men gissar på det) Så är du inte beredd att eventuellt vänta upp till 6 månader så skulle jag köpa ett 390/970 idag istället.

Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB Tri-X OC Lite Finns inte i lager.

Ja precis. Det är iallfall dom dyra korten(över 5000kr) som får uppmärksamhet :). Näe nu börjar det närma sig att hitta en bra kundvagn.

Så här ser det ut just nu:

ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC eller MSI Radeon R9 390 8GB Gaming ?

Haha det får bli en billig skärm

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Sapphire 390 Nitro skickas om 1 dag står det, om du orkar vänta så sparar du 400kr mot MSI kortet.

Ser ut som ett bra paket nu tycker jag! Bra balans och kvalitetsprylar. Även om det är över din ursprungliga budget så är det också en mycket kraftigare speldator än din ursprungliga kundvagn.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Sapphire 390 Nitro skickas om 1 dag står det, om du orkar vänta så sparar du 400kr mot MSI kortet.

Ser ut som ett bra paket nu tycker jag! Bra balans och kvalitetsprylar. Även om det är över din ursprungliga budget så är det också en mycket kraftigare speldator än din ursprungliga kundvagn.

Jajemen. Allt det här ska väl fungera bra tillsammans. Väntar svar från Inet att allt ser grönt ut innan jag lägger beställningen. Men annars säger jag tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

Citera så får du svar :)