Mitt grafikkort började brinna

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort började brinna

Satt och spelade lite division och helt plötsligt stänger datorn av precis som om nån drog ur kontakten. Blev lite paff och reste mig för att starta datorn. Den startar inte först och jag drar ur sladden en stund för att sedan testa igen då ser jag fontän fyrverkerier och tomtebloss sprak från grafikkortet. Rökdimma och bränd doft i hela rummet. Som tur är började det inte brinna i hela lådan och jag tror de andra komponenterna har klarat sig då den startade efter jag tagit ut grafikkortet. 770 msi twinfrozer.

Permalänk
Medlem

@agitax:

Vad är det du frågar om?

Grafikkortet är ju kört, i värsta fall även sloten för grafikkortet.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Verkar som spänningsomvandlarna rykt på grafikkortet. Kanske p.g.a. för hög spänning från nätagget.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hörde någon som sa något om detta för någon vecka sedan.. men verkar ju väldigt tyst om det på nyhetsfronten.

Citat:

Reports are coming in that Nvidia’s Division graphics drivers are so buggy that they have been known to catch GPUs on fire.

Citat:

The driver at fault (364.47) was only released this week so if you upgraded you might like to roll back to the previous version.

http://fudzilla.com/news/graphics/40169-nvidia-s-division-dri...
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2450200/nvidia-gefor...

Permalänk
Medlem

Vore intressant att veta vilket nätaggregat du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Hörde någon som sa något om detta för någon vecka sedan.. men verkar ju väldigt tyst om det på nyhetsfronten.

http://fudzilla.com/news/graphics/40169-nvidia-s-division-dri...
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2450200/nvidia-gefor...

Oj, hoppsan. Det var inte illa. Hoppas de ersätter alla som råkar ut för det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/PT94H0E.jpg
Här är en bild
Har supernova g2 750w 3 månader gammalt
Uppgraderade till nya nvida drivers för nån dag sedan spelar kanske 2 timmar om dagen
Kan jag ha ett defekt nätagg eller moderkort som orsakat detta

Permalänk

Kul om hela huset brinner ner (låt säga man drar till affären eller får ett akut ärende och har spelet igång) pg.a att idioterna inte kan göra vettiga drivers..

Vet inte hur det är med ersättning, lär ju bli ganska svårt att bevisa vad som hänt tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Vilka drivare gäller detta? Kändes ju livsfarligt nu

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Hörde någon som sa något om detta för någon vecka sedan.. men verkar ju väldigt tyst om det på nyhetsfronten.

http://fudzilla.com/news/graphics/40169-nvidia-s-division-dri...
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2450200/nvidia-gefor...

Skrivet av Grumie:

Oj, hoppsan. Det var inte illa. Hoppas de ersätter alla som råkar ut för det

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Bemushroomed:

Kul om hela huset brinner ner (låt säga man drar till affären eller får ett akut ärende och har spelet igång) pg.a att idioterna inte kan göra vettiga drivers..

Vet inte hur det är med ersättning, lär ju bli ganska svårt att bevisa vad som hänt tyvärr.

Skrivet av rinosaur:

Vilka drivare gäller detta? Kändes ju livsfarligt nu

Den där rubriken känns överdriven. Vid första anblick i alla fall. Nästan skämtsam på något vis.

Jag kan inte heller (efter att endast ha skummat skall tilläggas) hitta någon som rapporterar in att deras GPU börjat brinna. Endast att drivarna borkat deras PC. Nog illa det, men som sagt, inget om något som brunnit upp vad jag kan se. https://forums.geforce.com/default/topic/921332/geforce-drive...

Permalänk
Medlem

Det är inte drivrutinerna som orsakat brand. Det är bara sidorna som säger fel. Felet berodde enbart att drivrutinerna kraschade vid flera skärmar.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Offtpic:
Borde inte dagens och förra generationens hårdvara ha jäkligt bra skydd emot att sånt här ska inträffa? Nu verkar ju TS ha klarat sig bra men om någon låter datorn stå på under natten eller medans man går ut på en promenad och det blir fyrverkeri i burken kan det gå illa, speciellt om den är dammfylld. Bor man i ett höghus längst ner och det tar fjutt så är det många liv som kan bli lidande på grund av att en dator på våning ett började brinna.

Min dator står på 24/7 men fick mig faktiskt en liten tankeställare nu.

Ontopic:
Vad är tråden till för? Ville du varna eller söker du tips på nytt grafikkort?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@agitax: Hm supernova g2.. Får mig direkt att misstänka kablarna även om det inte ser ut som det på bilden. Hade ett supernova g2 1300 med brinnande kablar. Var bara tur att jag var hemma och inte hela huset brann ner.
Vågar knappt ha datorn igång när jag inte är hemma efter den händelsen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

@agitax: Hm supernova g2.. Får mig direkt att misstänka kablarna även om det inte ser ut som det på bilden. Hade ett supernova g2 1300 med brinnande kablar. Var bara tur att jag var hemma och inte hela huset brann ner.
Vågar knappt ha datorn igång när jag inte är hemma efter den händelsen.

Om du kan får du gärna utveckla vilken kabel och var det började brinna i den samt när det här hände.

Permalänk
Medlem

Kablar brinner om de har för hög ström som rusar genom dem (oftast vid kortslutning)

På bilden ser man att massa kondensatorer har brunnit/exploderat antagligen på grund av för hög spänning.

Kanske ett nytt knep av nVidia för att få folk att köpa nya grafikkort

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelof:

Om du kan får du gärna utveckla vilken kabel och var det började brinna i den samt när det här hände.

Kontakten på en strömkabel till en hårddisk. Kommer inte ihåg datum, men ca ett år sen. Skrev ett inlägg och postade bild här på swec när det hände. Du kan rota igenom mina inlägg om du orkar

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

köp ett nytt grafikkort (nää, låter som en rejäl kortis i mina öron)

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av agitax:

fontän fyrverkerier och tomtebloss sprak från grafikkortet

Det här hade nog blivit årets bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Kontakten på en strömkabel till en hårddisk. Kommer inte ihåg datum, men ca ett år sen. Skrev ett inlägg och postade bild här på swec när det hände. Du kan rota igenom mina inlägg om du orkar

Blev nyfiken så tog mig tiden att leta upp inlägget med bilden http://www.sweclockers.com/forum/post/15496144

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Tänkte sticka och köpa ett nytt grafikkort idag. Ska jag vara rädd för samma händer med ett nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@agitax:
Du bör nog åtminstonde ta en väldigt nogran titt på dina kontakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenTuff:

Blev nyfiken så tog mig tiden att leta upp inlägget med bilden http://www.sweclockers.com/forum/post/15496144

Bra jobbat! Letade själv ett tag men hittade det inte så jag gav upp

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

@agitax:
Du bör nog åtminstonde ta en väldigt nogran titt på dina kontakter

Skrivet av Storage Jar:

Bra jobbat! Letade själv ett tag men hittade det inte så jag gav upp

Kontakterna ser felfria ut, men nått man ska mäta kanske?

Permalänk
Medlem

skulle inte vara första gången drivrutiner från gröna laget förstör grafikkort

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Ingen tanke på garanti kvar alls?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rinosaur:

Vilka drivare gäller detta? Kändes ju livsfarligt nu

364.47 är den drivrutin som ryktas bränna kort. Nvidia och vissa sidor påstår att drivrutinen inte bränner kort utan max får datorn att krascha.

Skrivet av Herr Kantarell:

Kablar brinner om de har för hög ström som rusar genom dem (oftast vid kortslutning)

På bilden ser man att massa kondensatorer har brunnit/exploderat antagligen på grund av för hög spänning.

Kanske ett nytt knep av nVidia för att få folk att köpa nya grafikkort

Senaste ryktet är att Nvidia köps upp av Apple.

Skrivet av Bernd_P1:

https://youtu.be/sRo-1VFMcbc

skulle inte vara första gången drivrutiner från gröna laget förstör grafikkort

Då handlade det om beta drivrutiner. Det verkar inte vara felet denna gång utan det verkar mer handla om en kortslutning som fått kablarna att skjuta för mycket ström till grafikkortet som i sin tur tagit skada.

Skrivet av Nighthog:

Ingen tanke på garanti kvar alls?

Det är väl tio år på EVGAS G2 serie om jag inte missminner mig?

*edit* Japp. Tio år. Om man registrerat produkten dvs.

http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=220-G2-0850-XR

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Ingen tanke på garanti kvar alls?

1 år kvar på garanti
Har redan gjort felanmälan, vill inte vänta en vecka. Så köper nytt nu sen får se var ärendet leder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Kontakterna ser felfria ut, men nått man ska mäta kanske?

Kan ju vara en idé om det nu är där felet ligger. Du kan ju byta ut kablarna i alla fall. Följer väl med ett helt gäng kablar till agget.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Skulle ABSOLUT kosta på mig 100-200 spänn o köpa nya nät agg kablar. Innan jag kopplar in det nya grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Jag känner en snubbe som hade en MSI 780 som det börja komma rök i från, 2 exemplar dessutom.