Adblock på SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scuttle:

Betalningsviljan på nätet... Patreon och Kickstarter visar väl på raka motsatsen; folk är mer än villiga att betala och stödja sånt dom är intresserade av.

Hur många av dom som idag använder adblocker skulle _inte_ acceptera att betala en mindre summa för att supporta sweclockers?

Mjaaa. Alltså kickstarterprojekt har tillfälliga momentum med hype som driver på finansieringståget. Och initialt skulle det nog finnas intresse även om kontinuerligt redaktionellt innehåll och kickstarters är ganska olika. Frågan är väl vad som händer med betalningsviljan när det inte är en het potatis längre. Kanske skulle det också fungera. Själv tror jag betalningsviljan kan svalna med tiden för en nyhetssite för en viktig andel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Sweclockers erbjuder i dagsläget inget alternativ för dom som inte vill se reklam, vems fel är det?

Att Swec tvingas göra som de gör är användarnas fel, som blockerar.
Att alternativ saknas är givetvis Swec's fel, det är väl också därför som de har en undersökning om detta.
(Den har du väl inte missat?)

Vill? Ingen vill väl se på reklam?
Men det är i den ekonomin och det samhälle vi lever i.

Problemet är inte att du och jag kan betala. Problemet ligger i att de flesta kommer fortsätta blockera, trots alternativ.
Då räcker det inte med att några % betalar.

Men vi vet ju inte säkert hur ett sådant system skulle fungera, förrän Swec inför det.
Innan dess är det spekulationer.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Scuttle:

Betalningsviljan på nätet... Patreon och Kickstarter visar väl på raka motsatsen; folk är mer än villiga att betala och stödja sånt dom är intresserade av.

Hur många av dom som idag använder adblocker skulle _inte_ acceptera att betala en mindre summa för att supporta sweclockers?

Jag menar såklart viljan att betala för innehåll (nyheter, artiklar, reportage osv.) likt vad vi har på SweClockers. Nästan alla medier brottas med samma problem och det är just att det är väldigt svårt att hitta rimliga alternativ till den traditionella annonsfinansieringen, eftersom folk i allmänhet är vana vid gratis innehåll och därför inte är särskilt intresserade av att plötsligt börja betala för något som tidigare varit kostnadsfritt (och kanske fortfarande är det på annat håll). Den som tar fram en allmängiltig lösning på den utmaningen är värd ett nobelpris.

Som om det inte är klurigt nog visar erfarenheterna i branschen att det också är väldigt långt från ord till handling. Många uppger i undersökningar och dylikt att de är beredda att betala för intressant innehåll, men i slutänden är det mycket, mycket färre som väljer att faktiskt plocka fram betalkortet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Folk som argumenterar för betalsajter, det är inte endast Sweclockers som lider av adblockers, större aktörer som Youtube/Google lider med. Inte bara dem, folk som lever på reklamintäkterna med. Är det fel att använda adblockers?

Youtube hindrar din åtkomst till klipp för att spela upp irriterande och orelevant reklam, precis som den döende TV-plattformen. Folk flyr från TV för att de avskyr plattformen för reklam som konstant stoppar åtkomsten till materialet du kollar på för att spela reklam, det är nog inbränt i de flesta av oss som har vuxit upp med TV, jävla reklampauser hela jävla tiden. Youtube använder exakt samma plattform för reklam som folk flyr från, däremot finns adblockers, man kan välja bort det. Och tillräckligt många personer har valt bort den extremt irriterande reklamplattformen genom att installera adblock, vilket har lett till Youtube Red. Men.

Ska man behöva betala 50-100:- per sida per månad man frekvent besöker? Nej det är helt åt skogen, klart att inte en kotte kommer acceptera det. Hur ska sajter överleva? Reklam är det enda svaret.

Varför är nästintill all reklam designad efter de döende plattformarna? Irriterande reklam handlar endast delvis om hur mycket och vilken slags reklam det är. Placeringen är vad som stör folk, reklam mitt i nyhetsflödet? Påminner en allt för mycket om det avskyvärda frekventa reklamavbrotten på TV. Reklam ska dra till sig ens uppmärksamhet och se intressanta ut, inte tvingas i ens ansikte och splittra layouten av innehållet på sidan.

Skulle det gå att blockera endast reklamen i nyhetsflödet skulle jag göra det och lämna resten på, all annan reklam har vid tillfällen dragit min uppmärksamhet och vid ett tillfälle lett till ett köp genom en klickad reklam, reklamen i nyhetsflödet förstör allt. adblockers är allt eller inget. Speciellt då jag vill använda ublock för att ta bort element av sidan jag anser är bloat/jobbigt, som VR tabben. Stänger jag av filtrerna stängs de av för alla sidor.

Reklamen i nyhetsflödet och sweclockers är som... Bethesda släpper Fallout 5 med en episk värld och djup story, underbar grafik och förbättrad grafikmotor som kan köra i vilken FPS som helst utan att förstöra spelet. MEN det har tvingad musacceleration som inte ens går att modda bort... En liten detalj som ruinerar allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Jag skulle kunna piratkopiera all min musik och allt som jag tittar på på netflix, men jag betalar dom tiorna det kostar för att dom erbjuder ett bra, prisvärt alternativ.

Det gör jag också, men du kan inte jämföra Swec med random film/serie.
Filmen eller serien har aldrig varit gratis.

Swec har alltid varit gratis, mot annonsintäkterna.

Ska användarna börja betala för något som är/har varit gratis, är det en helt annan femma, än din Netflix liknelse.

Återigen, problemet är inte den klicken som kommer öppna plånboken.
Utan den mycket större klicken som vare sig öppnar plånbok eller tillåter reklam.

Permalänk
Medlem

@Biberu:

Varför används inte ni bara ? --> https://adblockplus.org/acceptable-ads
90% av samtliga Adblock användare vet inte ens hur man stänger av den och den är på som standard i AB och ABP.

Alltså kommer majoriteten att se reklamen men den "tekniska" delen kan välja bort den..
Slutsatsen är iaf att flera kommer se reklamen och att den troligen blir mycket mindre störande..

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Riktigt dåligt argument.

Epilepsianfall är väll kanske att ta i, i vilket fall på Sweclockers.
Utöver det så står jag för mina punkter, och det är tydligen inte bara jag som stör mig på reklam.

Permalänk
Medlem

Ghostery/firefox blockerar reklamen men kom fortfarande in till testet angående the division, var mest för att jag använder ublock också som jag fick upp den där blåa rutan, kan vara värt att undersöka ifrån sweclockers sida.

I mitt fall handlar det mest om att Sweclockers åkt med i farten iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag har Adblock, men det är avstäng på Swec <3

Är gärna med och betalar en slant varje månad, även om erklamen är där eller inte.
Stör mig faktiskt inte alls. Brukar ju vara relaterat till det jag läser här
Tack för att ni finns Sweclockers

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk

Tycker verkligen inte att sweclockers reklam är något som stör! Ser verkligen gärna all denna reklam då det ibland ger bra tips och tankar Så jag stänger av adblock med nöje!

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Ni får helt enkelt ta efter Aftonbladet: Sweclockers Plus

Tyckte det faktiskt var en bra idé även om det var ett skämt, skulle faktiskt betala för exklusiva artiklar!

Edit: Min stjärna försvann

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Hur tycker du vi ska lösa finansieringen då?

Det är ju förstås svårt för oss att lösa finansieringen, på ett seriöst sätt, utan att veta vilka omkostnader som finns eller vad ni tjänar på annonseringen/användare.

Jag hör nog till dem som konsekvent blockerar samtliga sidor jag besöker på nätet av den enkla anledningen att man är så mätt och för att inte tala om trött på detta ständiga bombarderande med annonser vart man än vänder sig i sitt vardagliga liv. Väl hemma i en människas privata sfär så bör man få vara ifred. Bortsett från datorn har jag nog gått så långt det är möjligt för att slippa reklam i hemmet åtminstone - lapp på brevlådan, ringer upp företag som skickar adresserad reklam (även de jag redan är kund hos) och ber dem plocka bort min adress för framtida utskick, ser inte på reklamfinansierad TV sedan tidigt 2000-tal.
Nu finns det ju, som bekant, sedan en tid tillbaka finns även ett verktyg för att värja sig mot otyget på nätet och då bör det även användas. Innan dess underhöll jag mig med att klicka runt och leta efter diverse "opt-out" från annonsplattformar - på vissa andra sidor där det varit möjligt har jag konsekvent rapporterat annonser att vara kränkande så pass ofta att det en period inte längre visades några annonser för mig (win!).

Missförstå mig rätt, för jag har ingen illusion eller bakomliggande tanke att komma åt innehåll gratis. Jag betalar gärna för mig om det innebär att jag slipper annonser. Då kommer man ju förstås till frågan om hur mycket man är villig att betala? Kan ju i det läget egentligen bara snegla tillbaka på min första mening i detta inlägg i samband med detta. Ni vet rimligtvis hur mycket ni får in via annonseringen och borde således med hjälp av det och lite andra parametrar kunna sätta ett monetärt värde på vad ni gör. Då ni tycks ha försökt få till en slags gyllene medelväg med "acceptabla annonser" men uppenbarligen inte lyckats förmodar jag att ni vill att det ska vara rättvist för en som betalar genom annonser eller en som betalar för en prenumeration. Om det nu är så det ligger till så får väl prislappen antingen hamna på ett lämpligt medelvärde för vad en användare inbringar genom annonsering under en given tid eller så siktar man på en något högre prislapp och slänger in någon form av premiuminnehåll (kanske rimmar lite illa med rättvisetanken dock).
Nu kanske jag avslöjat mig själv om att jag inte läst företagsekonomi?

Det är ju inte bara mediehusen som ser dalande inkomster tack vare nätet. Konkurrensen är enorm och svår att hantera i många branscher då det i nästan alla fall finns någon eller några som är villiga att erbjuda samma innehåll nära på gratis. Det är ju ingen lätt nöt att knäcka men det är trevligt att ni bjuder in till diskussion om saken, fast ni kunde ju kanske gjort det genom en artikel där ni förklarar läget lite grann innan ni börjar testa väggar hux flux - så hade ni kanske sluppit en del onödiga reaktioner från vissa.

Jag har inget emot att väggar sätts upp likt den jag mötte nu ikväll men jag blir lack när de enda alternativen jag har är att visa annonser eller leta upp ett test på en annan sida. Ge mig möjligheten att betala för mig och slippa annonseringen.
Vart väggarna lämpligast bör vara är ju förstås nästa givna fråga. Spontant så just de mer kostsamma sakerna likt kvällens test eller när ni kanske är iväg på en mässa är väl rätt bra exempel. När det gäller artiklarna med ibland upp till en veckas gamla nyheter och som utöver en eller två korta stycken endast innehåller en närapå direktöversättning av ett citat finns det kanske ingen större anledning att bygga väggar kring. Nåja, något som kanske diskuteras fram med hjälp av användarna.

Kommer även fortsättningsvis vara konsekvent med att blockera annonser för jag ser gärna en ändring i allmänhet om hur saker ska finansieras på nätet och då det är svårt på nätet att rösta med plånboken som på den vanliga marknaden blir det tyvärr innehållsskaparnas plånbok man tvingas rösta med.

Sedan finns det förstås lite andra fördelar som bonus med att blockera annonser som att vissa sidor laddas avsevärt snabbare. Hade ju även problem ett tag (längesedan nu) med att webbläsaren (Firefox) kunde krascha när annonser inte lästes in som de skulle. Har även hört att det är positivt säkerhetsmässigt när det gäller skräp som sprids via annonser.

Hoppas att detta var någorlunda konstruktivt än om jag säkerligen lyckats få med en del irrelevant dravel.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

@Biberu: http://i.imgur.com/W4Q9U4w.png
Installerade Ublock samt Ublock origin, Ublock origin whitelistat på Sweclockers, ublock med samtliga filter avstängda och tre custom filter. Påverkar dessa tre filter om/hur resten av annonserna räknas?

! Reklam i nyhetsflöde
www.sweclockers.com###content > .container.outsiderColumn > .fluid > .inner > .insiderColumn > .fluid > .inner > .pushColumn > .fluid > .inner > .mainContent > .inner > .newsList > .adModule-1.adModule.ad:nth-of-type(3)

! Reklam i nyhetsflöde
www.sweclockers.com###content > .container.outsiderColumn > .fluid > .inner > .insiderColumn > .fluid > .inner > .pushColumn > .fluid > .inner > .mainContent > .inner > .newsList > .adModule-1.adModule.ad

! Externa nyhter under nyheter i nyheter
www.sweclockers.com###content > .container.outsiderColumn > .fluid > .inner > .insiderColumn > .fluid > .inner > .pushColumn > .fluid > .inner > div:nth-of-type(3) > .spklw-al59omhp0cqh0k9 > .spklw-in-view.spklw-near-view.spklw-widget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Hur tycker du vi ska lösa finansieringen då?

Har ni funderat på något likt patreon eller dylikt? Slänga upp en donationsknapp?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zicsoen:

Det är ju förstås svårt för oss att lösa finansieringen, på ett seriöst sätt, utan att veta vilka omkostnader som finns eller vad ni tjänar på annonseringen/användare.

Jag hör nog till dem som konsekvent blockerar samtliga sidor jag besöker på nätet av den enkla anledningen att man är så mätt och för att inte tala om trött på detta ständiga bombarderande med annonser vart man än vänder sig i sitt vardagliga liv. Väl hemma i en människas privata sfär så bör man få vara ifred. Bortsett från datorn har jag nog gått så långt det är möjligt för att slippa reklam i hemmet åtminstone - lapp på brevlådan, ringer upp företag som skickar adresserad reklam (även de jag redan är kund hos) och ber dem plocka bort min adress för framtida utskick, ser inte på reklamfinansierad TV sedan tidigt 2000-tal.
Nu finns det ju, som bekant, sedan en tid tillbaka finns även ett verktyg för att värja sig mot otyget på nätet och då bör det även användas. Innan dess underhöll jag mig med att klicka runt och leta efter diverse "opt-out" från annonsplattformar - på vissa andra sidor där det varit möjligt har jag konsekvent rapporterat annonser att vara kränkande så pass ofta att det en period inte längre visades några annonser för mig (win!).

Missförstå mig rätt, för jag har ingen illusion eller bakomliggande tanke att komma åt innehåll gratis. Jag betalar gärna för mig om det innebär att jag slipper annonser. Då kommer man ju förstås till frågan om hur mycket man är villig att betala? Kan ju i det läget egentligen bara snegla tillbaka på min första mening i detta inlägg i samband med detta. Ni vet rimligtvis hur mycket ni får in via annonseringen och borde således med hjälp av det och lite andra parametrar kunna sätta ett monetärt värde på vad ni gör. Då ni tycks ha försökt få till en slags gyllene medelväg med "acceptabla annonser" men uppenbarligen inte lyckats förmodar jag att ni vill att det ska vara rättvist för en som betalar genom annonser eller en som betalar för en prenumeration. Om det nu är så det ligger till så får väl prislappen antingen hamna på ett lämpligt medelvärde för vad en användare inbringar genom annonsering under en given tid eller så siktar man på en något högre prislapp och slänger in någon form av premiuminnehåll (kanske rimmar lite illa med rättvisetanken dock).
Nu kanske jag avslöjat mig själv om att jag inte läst företagsekonomi?

Det är ju inte bara mediehusen som ser dalande inkomster tack vare nätet. Konkurrensen är enorm och svår att hantera i många branscher då det i nästan alla fall finns någon eller några som är villiga att erbjuda samma innehåll nära på gratis. Det är ju ingen lätt nöt att knäcka men det är trevligt att ni bjuder in till diskussion om saken, fast ni kunde ju kanske gjort det genom en artikel där ni förklarar läget lite grann innan ni börjar testa väggar hux flux - så hade ni kanske sluppit en del onödiga reaktioner från vissa.

Jag har inget emot att väggar sätts upp likt den jag mötte nu ikväll men jag blir lack när de enda alternativen jag har är att visa annonser eller leta upp ett test på en annan sida. Ge mig möjligheten att betala för mig och slippa annonseringen.
Vart väggarna lämpligast bör vara är ju förstås nästa givna fråga. Spontant så just de mer kostsamma sakerna likt kvällens test eller när ni kanske är iväg på en mässa är väl rätt bra exempel. När det gäller artiklarna med ibland upp till en veckas gamla nyheter och som utöver en eller två korta stycken endast innehåller en närapå direktöversättning av ett citat finns det kanske ingen större anledning att bygga väggar kring. Nåja, något som kanske diskuteras fram med hjälp av användarna.

Kommer även fortsättningsvis vara konsekvent med att blockera annonser för jag ser gärna en ändring i allmänhet om hur saker ska finansieras på nätet och då det är svårt på nätet att rösta med plånboken som på den vanliga marknaden blir det tyvärr innehållsskaparnas plånbok man tvingas rösta med.

Sedan finns det förstås lite andra fördelar som bonus med att blockera annonser som att vissa sidor laddas avsevärt snabbare. Hade ju även problem ett tag (längesedan nu) med att webbläsaren (Firefox) kunde krascha när annonser inte lästes in som de skulle. Har även hört att det är positivt säkerhetsmässigt när det gäller skräp som sprids via annonser.

Hoppas att detta var någorlunda konstruktivt än om jag säkerligen lyckats få med en del irrelevant dravel.

Jag misstänker att de inte är så sugna på att dela med sig av alltför mycket finansiell information men lite finns publikt.

http://www.allabolag.se/5566720131/bokslut

Nu säger de där siffrorna inte hela sanningen heller med tanke på att de expanderat rätt kraftigt senaste tiden men 2014 betalade de 5,8 miljoner i löner och sedan 2,5 miljoner i sociala avgifter på det. Det med 9 anställda och antagligen ett gäng frilansare också. Nu är de 17 pers listade på Geeks Publishing plus eventuellt frilans och diverse annat folk. De påstår vidare att de har 300 000 läsare för Sweclockers. Ser inga siffror om de andra sidorna i deras material. Så ska alla läsarna solidariskt täcka lönekostnaderna landar vi på typ 30 kr om året enbart för Sweclockers. Säg 50 kr för att täcka upp övriga kostnader som hyra och sociala avgifter med mera. Frågan är bara hur många som kan tänka sig att betala det. Tappar man rakt av hälften så ökar ju priset för resten till 100 kr. Säger då hälften av de att 100 kr är lite för mycket för något de kan få gratis på en annan sida så landar vi på 200 kr per användare. Utgår vi från Andreas siffror på ett par procent som är intresserade av att betala i praktiken så blir det helt plötsligt 100-200 kr i månaden för de som är kvar. Nu är detta extremt grova siffror men ger ändå någon sorts hum om storleksordningen.

Sen kan vi ju se oss om. Göteborgspostens moderbolag Stampen gick back 100 miljoner, Sydsvenskan backade 17 miljoner, DN minus 7 miljoner och SvD minus 76 miljoner. Det är sjukt svårt att få in pengar på saker som är gratis. Förr eller senare kommer vi nog bli tvungna att lära oss att betala för nyheter igen men det kommer ta tid.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Proffsmobbare

Tillhör skaran som tycker det känns väldigt tomt på Sweclockers utan annonser, så det är inget jag tänker lägga mig i.

Däremot att enbart tester och tävlingar är blockerade kan jag inte riktigt förstå kritiken kring. Samtliga nyheter är fortfarande fritt fram att läsa, och tester som någon lagt ner hjärta och själ på att skapa kräver att man kollar på någon reklambit. Det är väl ändå rättvist?

Att reklam har dragit med sig malware historiskt sett är väl inte en lögn, men har leverantören AdTech någonsin varit inblandad i detta? Om inte, hur är det då relevant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThurahT:

Hahaha! Alla ni idioter som klagar på reklamen och att det kommer göra att ni kommer sluta läsa SweClockers artiklar till fördel för andra sajters artiklar som "ändå är bättre"
...

Ni missar antagligen ironin där helt och hållet.

Går ni alla som klagar på soss-bidrag eller? Förväntar er att allt ska va gratis i livet för att någon annan pyntar det åt er? Ni kanske skulle fundera på om ni själva skulle vilja jobba gratis och försöka klara hyra och underhåll på det viset.

Herregud, tillåt SweClockers i adblock och var glada att dom som jobbar där faktiskt vill kunna göra detta seriöst och fortsätta kunna ha möjligheten att skriva artiklar åt er!

Wow, irrationellt och fördomsfullt. Vi tackar för ditt bidrag till lösning. Om jag förstått dig rätt så är din lösning...att vara tacksam?
Vi ska inte vara tacksamma för att någon vill ta betalt för en produkt/tjänst. Du har rätt i att det att SC måste kunna finansiera sin verksamhet och att reklam är ett enkelt sätt att göra detta på. Ingen behöver dock vara tacksam för detta. Tvivlar starkt på att de är intresserade av det.

Sen är det betydligt fler människor än den klick som har socialbidrag av olika skäl i det här landet som hatar reklam. Du kanske älskar reklam, fine by me. Jag kollar i princip bara på SVT pga. att jag inte vill ha "köp vår produkt!" i mitt eget hem. Den känslan borde inte vara så svår att fatta.

Jag, likt flera andra, har inaktiverat adblock på SC för att jag inte heller störs av deras val av reklam och att de (oftast iaf) inte blinkar och har sig. Tycker det oftast är relevant reklam och i proportionerliga mängder. Inte inte alltid dock. Vill minnas att vid premiären av senaste "300"-filmen så var den i form av en fet pop-up. Blockade då SC för en tid.

Det är helt klart problematiskt när reklamen bidrar till finansiering av SC samtidigt som många upplever det som påträngande.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oloffn:

Wow, irrationellt och fördomsfullt. Vi tackar för ditt bidrag till lösning. Om jag förstått dig rätt så är din lösning...att vara tacksam?
Vi ska inte vara tacksamma för att någon vill ta betalt för en produkt/tjänst. Du har rätt i att det att SC måste kunna finansiera sin verksamhet och att reklam är ett enkelt sätt att göra detta på. Ingen behöver dock vara tacksam för detta. Tvivlar starkt på att de är intresserade av det.

Sen är det betydligt fler människor än den klick som har socialbidrag av olika skäl i det här landet som hatar reklam. Du kanske älskar reklam, fine by me. Jag kollar i princip bara på SVT pga. att jag inte vill ha "köp vår produkt!" i mitt eget hem. Den känslan borde inte vara så svår att fatta.

Jag, likt flera andra, har inaktiverat adblock på SC för att jag inte heller störs av deras val av reklam och att de (oftast iaf) inte blinkar och har sig. Tycker det oftast är relevant reklam och i proportionerliga mängder. Inte inte alltid dock. Vill minnas att vid premiären av senaste "300"-filmen så var den i form av en fet pop-up. Blockade då SC för en tid.

Det är helt klart problematiskt när reklamen bidrar till finansiering av SC samtidigt som många upplever det som påträngande.

Ja, om man nu måste tolka mitt inlägg ordagrant så var det irrationellt och fördomsfullt att dra en parallell mellan soss-bidrag och folk som inte vill bidra till en sajt dom använder varje dag. Självklart är det inte 100% applicerbart här, utan ngt jag mest skrev i förbifarten. Det var dumt, jag kunde ha jämfört med ngt annat kanske.. Var inte avsikten att trampa på någons tår.

Det är ju inte som att alla som går på bidrag har ett val att göra annorlunda. Det säger ju sig självt.

Men alla som har adblock har faktiskt ett val att stänga av det på sajter dom uppskattar och använder varje dag om det hjälper sajten och dess innehåll. Speciellt om dom ber om det. Många sajter utan betalväggar har ju antingen donations-möjligheter eller reklam, eller båda. SweClockers har valt reklamen.

Nej, själv så hatar jag reklam. Har inte sett reklam på nätet sedan jag började använda proxomitron på nittiotalet. TV ser jag aldrig på och har inte gjort på 6-7 år nu.

S(ovje)TV på webben är vad jag ser på då jag håller med dig om reklamen har tagit över totalt i etern.

Jag tror inte heller att det finns någon som är tacksam över reklam, (förutom dom som har hittat bra köp här på SweClockers tack vare det) det har jag aldrig skrivit. Men jag är rätt säker på att folk är tacksamma över SweClockers och dess innehåll. Jag vet att jag är det och vill kunna vara det i framtiden med.

Permalänk
Avstängd

Jag har ett adblockprogram på windows-surplattan som gör att jag kan kolla vissa andra sidor med Edge utan att det segar ner med tunga Facebook och reklaminladdningar. Så även snällare Swecklockers blockas just där men nu måste jag använda mobilsidan för att kunna läsa.

Är varken för eller emot men kan nästan lova att fler sidor som tex idg.se/aftonblade.se/mobil.se mm kommer använda detta. I längden kommer det göra att det blir allt svårare att surfa generellt. När adblockhotet är upphävt kommer reklambyråerna att satsa fullt ut och vi ha 30 sekunders laddningstider och mödor med att klicka bort helsidorsblaffor. Enda sättet man kommer stå ut med att surfa är men en kraftig Laptop eller Stationär. Mobil/surfplatte-branchen kommer tappa.

Eller vad tror ni?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Säg 50 kr för att täcka upp övriga kostnader som hyra och sociala avgifter med mera. Frågan är bara hur många som kan tänka sig att betala det.

50 kronor om året är inga pengar. När jag tänker betalning så tänker jag mig summor inte understigande 25 kronor i månaden. Tänk på att du måste lägga till kostnader för införandet av ett betalsystem och sånt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag menar såklart viljan att betala för innehåll (nyheter, artiklar, reportage osv.) likt vad vi har på SweClockers. Nästan alla medier brottas med samma problem och det är just att det är väldigt svårt att hitta rimliga alternativ till den traditionella annonsfinansieringen, eftersom folk i allmänhet är vana vid gratis innehåll och därför inte är särskilt intresserade av att plötsligt börja betala för något som tidigare varit kostnadsfritt (och kanske fortfarande är det på annat håll). Den som tar fram en allmängiltig lösning på den utmaningen är värd ett nobelpris.

Som om det inte är klurigt nog visar erfarenheterna i branschen att det också är väldigt långt från ord till handling. Många uppger i undersökningar och dylikt att de är beredda att betala för intressant innehåll, men i slutänden är det mycket, mycket färre som väljer att faktiskt plocka fram betalkortet.

Här finns det såklart bra alternativ, låt oss medlemmar som betalar för premium få uppleva premium, kanske tillgång till något bättre, eller fler funktioner på forumet?

Jag skulle garanterat köpa 1års premium för säg 199kr, utan att tveka.
kanske en egen forumdel för betalande medlemmar?
Vid tecknade av premium så kanske man får 5st fria annonser tillgodo på kontot?
tävlingar för bara premium användare, skapa utlottningar där premium har möjlighet att få komma och klämma på det senaste på erat kontor?

Det finns så mycket som går att göra.

Jag har mer saker, men ska iväg till jobbet!

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Scuttle:

50 kronor om året är inga pengar. När jag tänker betalning så tänker jag mig summor inte understigande 25 kronor i månaden. Tänk på att du måste lägga till kostnader för införandet av ett betalsystem och sånt med.

Rent rationellt nej men det är tyvärr inte så det fungerar i verkligheten eftersom det finns andra alternativ som erbjuder samma tjänst gratis. Det hade varit en sak som Sweclockers existerat i ett vakuum så att betala 10 kr i månaden var enda alternativet. Nu är så inte fallet utan slänger en sida upp en betalvägg så sticker nästan alla vidare till nästa sida. Sen är det ju ett problem i förlängeningen också om alla sidor ska lägga ner reklam och ersätta med betalväggar. Jag driver ofta runt på ett 20-tal sidor. Dina 25 kr i månaden blir då helt plötsligt 500 kr i månaden.

Så hur man än vänder och vrider på det så handlar det inte om småpengar. Sen är nästa problem att det inte finns system för att hantera den typen av betalningar i stor skala. Ingen kommer vilja hålla ordning på 20 prenumerationer på 20 olika sidor. Ska alla sätta upp egna betalningssystem så kostar det också pengar som du säger.

Reklam är långt ifrån idealt men vad finns det realistiskt för alternativ?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag misstänker att de inte är så sugna på att dela med sig av alltför mycket finansiell information men lite finns publikt.

http://www.allabolag.se/5566720131/bokslut

Nu säger de där siffrorna inte hela sanningen heller med tanke på att de expanderat rätt kraftigt senaste tiden men 2014 betalade de 5,8 miljoner i löner och sedan 2,5 miljoner i sociala avgifter på det. Det med 9 anställda och antagligen ett gäng frilansare också. Nu är de 17 pers listade på Geeks Publishing plus eventuellt frilans och diverse annat folk. De påstår vidare att de har 300 000 läsare för Sweclockers. Ser inga siffror om de andra sidorna i deras material. Så ska alla läsarna solidariskt täcka lönekostnaderna landar vi på typ 30 kr om året enbart för Sweclockers. Säg 50 kr för att täcka upp övriga kostnader som hyra och sociala avgifter med mera. Frågan är bara hur många som kan tänka sig att betala det. Tappar man rakt av hälften så ökar ju priset för resten till 100 kr. Säger då hälften av de att 100 kr är lite för mycket för något de kan få gratis på en annan sida så landar vi på 200 kr per användare. Utgår vi från Andreas siffror på ett par procent som är intresserade av att betala i praktiken så blir det helt plötsligt 100-200 kr i månaden för de som är kvar. Nu är detta extremt grova siffror men ger ändå någon sorts hum om storleksordningen.

Sen kan vi ju se oss om. Göteborgspostens moderbolag Stampen gick back 100 miljoner, Sydsvenskan backade 17 miljoner, DN minus 7 miljoner och SvD minus 76 miljoner. Det är sjukt svårt att få in pengar på saker som är gratis. Förr eller senare kommer vi nog bli tvungna att lära oss att betala för nyheter igen men det kommer ta tid.

Nä, det misstänker jag med att de inte är.

Jag fantiserar ju inte om att det rakt av ska bli en betaltjänst men gärna en möjlighet för de som vill slippa annonser. Jag är egentligen inte helt med på varför det skulle bli dyrare ju färre som hellre betalar än att titta på annonser. De som betalar behöver ju egentligen inte betala mer än de som genererar intäkter via annonserna. Poängen borde ju vara att åtminstone ersätta inkomsten för annonsförlusten för den betalande användaren under en given tid.
Om folk möts av en vägg och väljer överge sidan gör det egentligen ingenting inkomstmässigt om denna ändå inte är beredd att betala med vare sig annonser eller en prenumeration. Enda nackdelen är att besökarantalet sjunker till 299999 (eller lägre beroende på hur många som lämnar). Men vad gör det egentligen? Personen i fråga skulle inte ha "betalat" för sig oavsett.
Visst, antalet besökare kanske påverkar vad annonsörerna är villiga att betala men om nu exempelvis 40% (påhittad siffra) blockerar annonserna borde annonsörernas betalningsvilja redan ligga på "antal besökare minus 40%" (typ).

Nätet är lite spännande när man tänker vidare. Vad betyder egentligen 300000 unika besökare? Att man har en viss summa besökare är det att likställa med att 100% av dessa faktiskt är intresserade? Sannolikt nej, det är lite som hur vissa ser på TV av den enda anledningen att se på TV, vad de ser på spelar ingen roll för dem.
Skulle man översätta det till hur det är i verkliga livet är det ju lite som om en butik skulle räkna fönstershopparna som betalande kunder - de går dock ständigt där och kollar på innehållet men de kommer aldrig köpa något. Någonstans är det ett feltänk från första början i hur det hela är tänkt att fungera och nätet är den moderna tidens dumburk där folk förslösar sin tid på saker de egentligen ger blanka fan i (ursäkta ordvalet).

Ja, som jag nämnde i min förra post är det ju inte bara mediehusen som lider av detta. Även andra branscher tvingas handskas med stora förluster eller egentligen enormt ökad konkurrens pga nätet och de låga kostnaderna det medför sett till hur många man når ut till.
Jag tror också att vi till sist kommer behöva betala för oss eller så får mediehusen starta en intresseorganisation likt Copyswede och avgiftsbelägga routers eller nåt men vi ser ju idag hur populärt det är i vissa kretsar med sådana tilltag.
Förr (ja även idag) prenumererade folk och/eller köpte lösnummer för betydligt högre summor än 100-200kr om året. Det är inte normen på nätet dock. Ja, då borträknat typ Spotify, Netflix, och även spel i viss mån än om prenumerationskostnaden är dold med hjälp av mikrotransaktioner i vissa fall eller sker helt öppet med en prenumeration av modellen World of Warcraft.

Edit: En lösning på sikt kanske är en liknande tjänst likt Spotify fast för textbaserat innehåll på nätet, alltså många under samma paraply.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ja, det är nåt skit med det.
Hojta gärna till om du hittar någon lösning, borde gå att köra Spybot(för att förhindra lite av MS spionage) samtidigt som man får reklam på Swec...

Har typ samma problem. Har tre webbläsare, använder Kaspersky som auto-adblock i IE, ABP, i Firefox samt Adblock i Chrome men även om jag exkluderat www.swecklockers.com i alla tre antireklam-tilläggen så kommer inga annonser fram och den fina blåa rutan kommer fram. Sen kan jag bara tillägga att jag har aldrig och kommer aldrig att klicka på några annonsbanners, vill jag ha nåt så söker jag efter det aktivt efter det. Hur som helst. får läsa tester på andra ställen i stället i fortsättningen. Jag ger upp här.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/40877?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDA4NzciLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9b3JpZ2luYWwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiMmM4ZmFkNGUxMWI3NzFjMGU0MjU3Yjk4OTUwMDA0N2YifQ%3D%3D

Hej Adblock-användare,
SweClockers behöver ditt stöd!

SweClockers besöks av många teknikkunniga läsare och är därför särskilt utsatta för program som blockerar annonser. Tvärtemot vad många tror betalar inte annonsörerna för antalet klick utan för den totala mängden annonsvisningar, där uppemot hälften nu går förlorade på grund av att allt fler installerar Adblock. Denna utveckling är inte långsiktigt hållbar och utgör ett såpass allvarligt bekymmer att det äventyrar SweClockers framtid.

Hur det ska gå till att finansiera innehåll på nätet när en stor del av annonserna blockeras är en fråga som nästan alla medier brottas med. En del förespråkar införandet av betalväggar och abonnemang, där läsaren får öppna plånboken för att ta del av innehållet. Samtidigt går det inte bortse från att erfarenheterna visar att betalningsviljan inte är tillräckligt stor för att detta ska utgöra ett rimligt alternativ.

Vi tror att de allra flesta ändå föredrar att SweClockers fortsätter vara öppet och gratis. Många blockerar reklam i största allmänhet, ofta för att bli av med störande annonser på andra sajter, och tänker inte på att detta samtidigt drabbar SweClockers. Därför utvärderar vi nu olika metoder för att upplysa Adblock-användarna om följderna och förhoppningsvis minska mängden blockerade annonsvisningar innan det går överstyr.

Självklart förstår vi varför vissa installerar Adblock. Vi gör vårt yttersta för att annonserna inte ska upplevas som påträngande eller irriterande. Många annonser innehåller exempelvis förmånliga erbjudanden med låga priser och exklusiva kampanjer för just SweClockers läsare. Vi uppmanar också alla annonsörer att undvika störande animationer och tackar kategoriskt nej till opassande reklam.

Annonser är SweClockers huvudsakliga inkomstkälla och vad som gör det möjligt för oss att erbjuda mängder av artiklar, tester och reportage samt tillhandahålla ett av Sveriges mest välbesökta diskussionsforum – helt utan kostnad. Därför vädjar vi till dig att stänga av Adblock på SweClockers. Det gör skillnad!

Stäng av Adblock på SweClockers

  1. Klicka på Adblock-ikonen i webbläsarens övre högra hörn

  2. En meny visas med alternativet "Använd inte på SweClockers.com" eller "Aktiverat på denna webbplats"

  3. Klicka på menyalternativet för att inaktivera Adblock på sajten (se här)

Har du frågor eller synpunkter om annonserna som visas på SweClockers? Tveka inte att kontakta oss!

Jag använder adblock på sweclockers för att reklamen tar över för mycket. Det är för mycket starka färger som skär sig med resten av siten och för mycket text i olika storlekar i annonserna. Det blir jobbigt att surfa siten..

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Vi lever i en extremt konkurrensutsatt marknad och största anledningen när folk inte vill betala för en tjänst är att de inte tycker att kvaliteten motsvarar priset - varken i form av annonser eller i form av paywall. Tyvärr är det så även för Sweclockers. Det är en trevlig sajt jag gillar att besöka men inget jag inte klarar mig utan då det finns så mycket konkurrens på nätet och med bättre innehåll.

Tyvärr är det enda sättet för Swecklockers att överleva är att göra innehållet så mycket värt för besökarna att de vill betala för innehållet och så ser tydligen inte verkligheten ut just nu.
Diskussion kring olika sätt att betala på blir då en metadiskussion som inte leder till en lösning då grundproblemet inte adresseras – nämligen att innehållet för majoriteten av besökarna inte är värt att betala för.

Vad som istället borde diskuteras är hur man kan göra innehållet så pass värt för besökarna att de är villiga att betala?

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Jag menar såklart viljan att betala för innehåll (nyheter, artiklar, reportage osv.) likt vad vi har på SweClockers. Nästan alla medier brottas med samma problem och det är just att det är väldigt svårt att hitta rimliga alternativ till den traditionella annonsfinansieringen, eftersom folk i allmänhet är vana vid gratis innehåll och därför inte är särskilt intresserade av att plötsligt börja betala för något som tidigare varit kostnadsfritt (och kanske fortfarande är det på annat håll). Den som tar fram en allmängiltig lösning på den utmaningen är värd ett nobelpris.

Som om det inte är klurigt nog visar erfarenheterna i branschen att det också är väldigt långt från ord till handling. Många uppger i undersökningar och dylikt att de är beredda att betala för intressant innehåll, men i slutänden är det mycket, mycket färre som väljer att faktiskt plocka fram betalkortet.

Det här är onekligen en svår nöt att knäcka. Tyvärr har som ni nämner många ur målgruppen vant sig vid gratismodeller, och det är svårt att få dem att gå från gratis till att behöva betala för sig. Just Sweclockers målgrupp är troligen ännu mer knepig än många andra mediers, då det är en företrädelsevis tekniskt kunnig grupp personer som säkert i större utsträckning än vanligt använder sig av adblockers och dyl..

Jag skrev min kandidatuppsats på området om native advertising (för den oinvigde kanske känt som advertorials eller sponsrat innehåll) och problemet känns väl igen från många av de medier jag undersökte. För många (företrädelsevis nyhets-) medier är det här problemet inget nytt. Man får inte in tillräckligt med pengar från annonser för att kunna skapa tillräckligt bra innehåll, för att få läsarna att komma tillbaka; och så är den negativa spiralen igång... Något ni säkert känner igen er i. Alternativet för vissa är native.

Native advertising är en form av sponsrade inlägg, där en mediepartner/annonsör betalar för ett redaktionellt inlägg, som placeras i flödet. Annonsen märks så klart ut tydligt, men reklamen blir inte lika störande/blockerande och uppfattas inte på samma sätt som så kallat "clutter". Kanske är det ett alternativ för er på Sweclockers? Native advertising har fått ett rejält uppsving i mediebranschen just på grund av adblockers och liknande ad-dodging.

Det skulle innebära att arbetet med annonserna, även från er sida, blev lite större och tyngre; men native annonser betalar sig generellt sätt relativt bra. Som exempel kan ni kika på hur den nya (och moderna) nyhetssajten Omni arbetar med nativeannonser på www.omni.se. Scrolla ner i flödet så kommer det snart en "gul" artikel som är sponsrad.

Denna typ av artiklar skulle förutom att skapa inkomstkällor för er på redaktionen även skänka ett relativt stort värde för de som läser ert innehåll. Så länge man skapar bra artiklar med sina samarbetspartners kan det bli skapligt relevant för målgruppen. Sannerligen mer relevant än störande banners i alla fall.

Många av de företag ni rapporterar kring arbetar idag relativt progressivt med sin marknadsföring, och gör redan sponsringar av många tech-shower. Vad skulle hindra dem från att sätta upp en partnerstudio och skriva lite schyssta build guides med sina produkter, eller liknande? Enklare än att få Jannes Bygg att göra det i alla fall!

Jag tror dessutom läsarna på sidan är skapligt vänligt inställda till den typen av digital förändring, jämfört med många andra mediers målgrupper. Det rör sig om unga personer som lätt kommer kunna snappa upp annonseringsmetoden. Värt att bolla tanken?

---- ---- ---- ---- ----

Skrivet av Biberu:

Vill tillägga att informationsväggen vi kör just nu är ett test som syftar till att samla in åsikter om hur våra annonser uppfattas/.../.

Detta är en suverän idé och personligen uppskattar jag en publicist som faktiskt är nyfiken på hur deras reklam/betalmodell fungerar och uppfattas. Bra initiativ!

Skrivet av Biberu:

Man skulle kunna tänka sig att man betalar sig fri från annonserna, men vad ska incitamentet vara när man så lätt kan välja att blockera? Ska dessa användare behöva låsas ute, och vad får det för konsekvenser i övrigt? Hur påverkar en mindre skara deltagare forumet? Hur upptäcker man material man inte kan ta del av? Hur många siter har man medel och vilja nog att betala för varje månad? Hur många av de siter man tar del av har ens den möjligheten?/.../.

Bra fråga. Tyvärr är nog inte målgruppen särskilt betalkraftig eller ens benägen att betala för sig. Utträdeströsklarna är relativt låga och det är enkelt för läsaren att bara söka efter recensioner på google, som någon annan kommentator här nämnt. Det rör sig troligen om personer som är vana vid gratismodeller och som dessutom kanske inte har någon större inkomst. Som du nämner blir det ohållbart för den enskilde individen att betala för varje site man gillar. Jag tror många hade övervägt andra alternativ om en direkt betalning hade blivit ett måste.

Sidan är jättebra, trevlig att läsa, snabb på det senaste och ni är verkligen jätteduktiga i allmänhet. Men handen på hjärtat är det inte Time Magazines djupdykande månadsreportage i Kabul ni producerar (även om jag tänker mig att besök på diverse mässor och fina recensioner och benchmarks tar sin tid!) och det har heller inte samma premium-känsla. Målgruppen formas därefter och det är dem man får förhålla sig till. Nu raljerar jag lite, men 19-åriga grabbar har inte lika mycket pengar på fickan som 45-åriga revisorer.

Hur som: lycka till!

EDIT 1: Det låter som jag försöker sälja något. Det gör jag inte...
EDIT 2: Och jag arbetar inte på Omni eller därtill knutet företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag menar såklart viljan att betala för innehåll (nyheter, artiklar, reportage osv.) likt vad vi har på SweClockers. Nästan alla medier brottas med samma problem och det är just att det är väldigt svårt att hitta rimliga alternativ till den traditionella annonsfinansieringen, eftersom folk i allmänhet är vana vid gratis innehåll och därför inte är särskilt intresserade av att plötsligt börja betala för något som tidigare varit kostnadsfritt (och kanske fortfarande är det på annat håll). Den som tar fram en allmängiltig lösning på den utmaningen är värd ett nobelpris.

Som om det inte är klurigt nog visar erfarenheterna i branschen att det också är väldigt långt från ord till handling. Många uppger i undersökningar och dylikt att de är beredda att betala för intressant innehåll, men i slutänden är det mycket, mycket färre som väljer att faktiskt plocka fram betalkortet.

Tjena va de tog fart i tråden då.

Nu fick jag en sött litet hjärta iaf, men känns lite moraliskt fel då jag fortfarande inte ser reklam..

Men jag röstar fortfarande för en valfri donations-knapp där du kan betala 20kr eller whatever för att slippa se reklam när du är inloggad på ditt konto.

Alternativt tycker jag verkligen ni ska anpassa sidan så ni kan bli vitlistade hos Adblock/Adblock plus, vilket jag gissar är den största delen av reklamblockerare?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Sen är nästa problem att det inte finns system för att hantera den typen av betalningar i stor skala. Ingen kommer vilja hålla ordning på 20 prenumerationer på 20 olika sidor. Ska alla sätta upp egna betalningssystem så kostar det också pengar som du säger.

Reklam är långt ifrån idealt men vad finns det realistiskt för alternativ?

Det var på tal för ett tag sedan, om någon form av prenumerationstjänst som företag kunde ansluta sig till, som hanterade alla sådana ärenden genom en och samma varukorg. Vad hände med den?

Permalänk
Skrivet av ThomaZ84:

Jag skulle garanterat köpa 1års premium för säg 199kr, utan att tveka.

Det rör sig troligen inte om 199kr om året. Kika på Aftonbladets premium-modell, Plus, och jämför. De går, har jag hört, dessutom inte jättebra för premiummodellen.

Jag googlade lite snabbt och fick fram den här källan och det här citatet för att exemplifiera:

"Betal är dyrt, på så många sätt. Det är dyrt för att man tappar trafik, man måste ha speciella tekniska lösningar (och nyss gjorde man en dyr redesign), det krävs personal som väljer ut materialet och svarar för kundservice etc. Men mest av allt är det dyrt för att man lägger krut på att piska en död häst. All den kraft och energi som idag läggs ner på plus - och det är en hel del, jag lovar - kunde man istället lagt på hitta andra intäktsmodeller. Som ger bättre utdelning." http://www.idg.se/2.1085/1.138104/darfor-suger-aftonbladets-b... (Där står det att det kostar 19kr/mån. Nu kostar det 39-89kr mån.)

Som flera andra nämnt är det inte heller hållbart om alla forum du besöker börjar ta xxkr i månaden.

Skrivet av ThomaZ84:

tävlingar för bara premium användare, skapa utlottningar där premium har möjlighet att få komma och klämma på det senaste på erat kontor?

Varje sådan extra-grej kostar pengar att administrera. Pengar som äter upp, alternativt lägger på på, de exempelvis 199kr du betalat, då man får anställa extra personal eller allokera timmar.

Alternativet är att existerande stabb lägger all sin tid på premiuminnehåll, men då kommer sitens värde minska för alla de som är gratisanvändare; troligen så mycket att de väljer alternativa sidor. Då blir annonsintäkterna så låga att din årliga avgift kommer skjuta käpprätt upp i stratosfären.

Som du märker är det mer avancerat och knöggligt än du till en början kanske trott.