Permalänk
Medlem

Trunk port och VLAN

Hej!

Nu har jag suttit ett par timmar och blir inte riktigt klok.
Jag har en jätte enkel uppsättning (se bild)

En Switch som har flera accessportar som i sin tur har olika VLAN.
En accessport har anslutningar till flera VLAN

Nu vill jag bara hänga på en till switch (sw 2), för att på så sätt flytta PC-D till den. Som jag har förstått så måste jag då konfigurera minst 1 port på varje switch att agera Trunkport för att VLAN-ID ska följa med mellan switcharna.

Men jag fattar inte hur. Just nu lyckats jag bara få ett VLAN (nr 2) kan snacka mellan switcharna men det är bara om jag ställer in att sw 2 har en trunkport, inte sw 1.

Vad ska jag ha för VLAN inställning på trunkporten på resp. switch?

Snälla hjälp!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

En accessport eller en untagged port kan bara ha ett vlan på samma port. En untagged port innebär att dem taggar trafik som kommer in och otaggar trafik som åker ut för att endstationer droppar paket med VLANtagg som oftast. En trunk eller en tagged port behåller taggen på paketen och i utgående riktning men taggar inga paket som redan är taggade. Det du vill göra på portarna/länken mellan switcharna är att sätta dom i "trunkläge", sedan sätta vilka VLAN som är allowed/vilka VLAN som den ska behålla taggen på(tagged). Vet inte vilket märke du har men nativevlanet kan behöva matcha på båda sidor. Taggade portar mellan switchar och otaggade mot noder är generellt alltid rätt. Du kan även tagga paket med nativevlanet i vissa scenarion. Vill du att trafik ska gå mellan vlan måste detta routas. Förstår inte vad du menar med att PC-D är utagged 2 och tagged 3,5. Tänker du att porten mot datorn ska vara trunk? Porten mot datorn kan endast vara med i ett vlan. Vad vill du åstadkomma med att sätta burkarna i olika vlan?

Hjälper gärna till och förklarar hela vägen men behöver förstå hur du tänker först så jag kan anpassa mig efter det.

EDIT: Förtydligade lite slarv!

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Å super tack!

Jag inser att jag har ett litet kunskapsglapp

Hela idén är att dela upp nätverket, så att tex ett det finns ett gästnät och ett vanligt.

Hårdvaran jag har nu är en HP 1810 och en 2520.

ang. PC-D (som egentligen är en Unifi Accesspunkt): i 1810 så har jag ställt in att porten som PC-D sitter i är VLAN 2 Untagged och på VLAN 3 och 5 så står det som Tagged. I accesspunkten har jag gjort tre nätverk. WLAN-1 är otaggat och således blir det ID 2 och sen taggar accesspunkten WLAN-2 med ID 3 och WLAN-3 med ID 5. Har jag gjort något helt galet här med ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tänk på att HP har en annan vokabulär. En trunk är inte samma sak som på en cisco...

Själv har jag 8 switchar hemma som stödjer VLAN. Bland annat för att jag har ett trådlöst nät för barnen som jag vill kunna tidsbegränsa och surfa anonymt med, medan jag har ett annat SSID för oss vuxna.

Det går faktiskt att ha taggade VLAN fram till datorn, men de på jobbet som har det sätter upp det VLANet som ett eget nätverkskort i fråga om konfiguration. Det är i Windows... Vet inte om de installerat något program eller hur de gör det. Själv har jag en egen brandvägg vid min arbetsplats så jag kan konfigurera switchar, brandväggar och APs genom den istället.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: Har helt missat detta. Är det fortfarande aktuellt med hjälp?
HP är ganska annurlunda terminologi jämfört med tex cisco så det kan vara lite förvirrande i vissa fall som ovan skriver.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

@Mr_Lazy: Har helt missat detta. Är det fortfarande aktuellt med hjälp?
HP är ganska annurlunda terminologi jämfört med tex cisco så det kan vara lite förvirrande i vissa fall som ovan skriver.

jo det är fortfarande aktuellt, tyvärr har jag inte haft tid att sitta ner och titta på det ännu. men fyll på med mer information det uppskattas

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.