Permalänk
Medlem

Hur bra är AMDs bästa CPU?

Jag har alltid vart Team #Intel men jag är väldigt sugen att joina Team #AMD när Zen lanseras. Nu undrar jag hur bra den bäst nuvarande desktop high end user (ej server) CPUn står sig mot i7 6700K eller i7 5820K? Jag vet att AMD ligger efter, men hur långt efter? Ursäkta jag har ingen koll på AMD cpus alls.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Stay #Intel

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper178:

Jag vet inte, jag är less på deras bullshit increments. Så jag hoppas AMD får till något bra med Zen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Jag har alltid vart Team #Intel men jag är väldigt sugen att joina Team #AMD när Zen lanseras. Nu undrar jag hur bra den bäst nuvarande desktop high end user (ej server) CPUn står sig mot i7 6700K eller i7 5820K? Jag vet att AMD ligger efter, men hur långt efter? Ursäkta jag har ingen koll på AMD cpus alls.

Typ i7 2600k är väll den som är bäst att jämföra.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis kommer Zen ligga ungefär som din nuvarande i prestanda. I dagsläget är Intels vassaste i3:or oftast bättre än AMD:s 8350. Sen har de också 9590 men den drar väldigt mycket ström.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Gissningsvis kommer Zen ligga ungefär som din nuvarande i prestanda. I dagsläget är Intels vassaste i3:or oftast bättre än AMD:s 8350. Sen har de också 9590 men den drar väldigt mycket ström.

AMD pratar om en 40% prestanda ökning jämfört med sin nuvarande bästa cpu. (är det 8350 som är bäst?)

Det låter ju lovande om en 8350 motsvarar 2600 som fortfarande är en gångbar CPU.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

AMD pratar om en 40% prestanda ökning jämfört med sin nuvarande bästa cpu. (är det 8350 som är bäst?)

Det låter ju lovande om en 8350 motsvarar 2600 som fortfarande är en gångbar CPU.

FX-8350 kommer bara komma upp i i7 2600k prestanda i multitrådade applikationer, i7 2600k slår fortfarande FX-8350 i singeltrådade applikationer.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som att du försöker räkna ut hur bra Zen kommer vara. Problemet med detta är att de saker de ber'ättar är väldigt vinklade. 40% bättre / energi kan ju betyda att den inte kommer vara bättre alls utan helt enkelt bara energieffekivare. Tror du helt enkelt får vänta på Zen och se hur den ställer sig mot dåvarande Intel i testerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

AMD pratar om en 40% prestanda ökning jämfört med sin nuvarande bästa cpu. (är det 8350 som är bäst?)

Det låter ju lovande om en 8350 motsvarar 2600 som fortfarande är en gångbar CPU.

Snarare att det tyder på att Zens IPC kommer att nå Sandy/Ivy. Till och med Nehalem har bättre IPC än 8350.
http://www.sweclockers.com/test/19191-intel-core-i7-5960x-i7-...
Vid samma frekvens ser det ännu sämre ut: http://www.sweclockers.com/test/19191-intel-core-i7-5960x-i7-...
I flertrådsprestanda är 8350 rätt bra.

8320/8350/8370/9370/9590 har bästa flertrådsprestanda, men någon av FM2+ CPU:erna har lite bättre enkeltrådsprestanda så det är väl den de jämför med.

Men man vet ju inget ännu, ZEN kan lyckas eller floppa.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Hur bra AMD presterar i jämförelse med Intel är ju lätt att se i exempelvis det här testet där flera modeller ingår. http://m.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och-i...

Angående om man ska välja AMD eller Intel beror ju på vad man har för budget och ändamål, både nu och sen när nästa generation släppts. Det råder väldigt mycket fanboyism dock, varför ens prata om team det ena eller team det andra?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paontuus:

FX-8350 kommer bara komma upp i i7 2600k prestanda i multitrådade applikationer, i7 2600k slår fortfarande FX-8350 i singeltrådade applikationer.

Precis, i7 2600K är en hel del bätre än FX 8350 just för spel men för videoredigering och sådant så är de faktiskt ganska lika och det trots FX 8350's låga prislapp medan 2600K från början kostade cirka 3000kr.

Med det sagt är ett köp av en FX 8350 eller dess överklockade variant i 5GHz (FX 9590) ett riktigt dåligt val över lag år 2016 då det är en så uråldrad plattform jämfört med till exempel Skylake.
Den enda anledningen till att köpa FX 8350 är om man har lite med pengar och råkar vara riktigt intresserad av att göra allting förutom att spela på en dator

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Snarare att det tyder på att Zens IPC kommer att nå Sandy/Ivy. Till och med Nehalem har bättre IPC än 8350.
http://www.sweclockers.com/test/19191-intel-core-i7-5960x-i7-...
Vid samma frekvens ser det ännu sämre ut: http://www.sweclockers.com/test/19191-intel-core-i7-5960x-i7-...
I flertrådsprestanda är 8350 rätt bra.

8320/8350/8370/9370/9590 har bästa flertrådsprestanda, men någon av FM2+ CPU:erna har lite bättre enkeltrådsprestanda så det är väl den de jämför med.

Men man vet ju inget ännu, ZEN kan lyckas eller floppa.

Sandy/Ivy IPC * 6/8cores = 4930k/5930k prestanda för en rimlig peng.

Kommande titlar med DirectX12 kommer ju skala betydligt bättre med flertalet kärnor. Detta bådar gott för AMD Zen.

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

I dagsläget är Intels vassaste i3:or oftast bättre än AMD:s 8350.

Tycker det är fel att skriva så här då det beror helt på applikation. Som du skriver menar du typ spel som drar nytta av endast någon få tråd?
Då slår Intels i3:or i7 5960x också.

Det är ingen bra jämförelse att säga så.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Just nu är det ingen idé att uppgradera som många säger. Men jag är liksom dig väldigt intresserad av deras nya cpuer, och hoppas att det blir något att ha, för då hamnar min 4770K i htpcn

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonbj:

Sandy/Ivy IPC * 6/8cores = 4930k/5930k prestanda för en rimlig peng.

Kommande titlar med DirectX12 kommer ju skala betydligt bättre med flertalet kärnor. Detta bådar gott för AMD Zen.

Hur vet du att det kommer att vara en rimlig peng?
Om AMD på riktigt börjar konkurrera så kommer nog Intel att sänka priserna för att konkurrera, de tjänar ju ändå mera på servrar.
5930k är Haswell. Så 3930k/4930k?

I AotS tjänade i3-4330 lika mycket på Dx12 som 8350. 4790k tjänade ännu mera. Vi får se hur det går, jag har dock mycket svårt att tro att AMD skulle gå om Intel efter att ha legat hopplöst långt bakom i prestandasegmentet i flera år.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Tycker det är fel att skriva så här då det beror helt på applikation. Som du skriver menar du typ spel som drar nytta av endast någon få tråd?
Då slår Intels i3:or i7 5960x också.

Det är ingen bra jämförelse att säga så.

"Endast någon få tråd"? Enligt denna sammanvägning av flertalet benchmarks är i3-6320 64 % snabbare singeltrådat, och FX-8350 36% snabbare flertrådat. Med det resultaten tycker jag att man lugnt kan säga att i3:an kommer att prestera bäst överlag, då det är mycket få tillämpningar som använder många kärnor ens i närheten av så effektivt som dessa benchmarks.

http://www.cpu-world.com/Compare/361/AMD_FX-Series_FX-8350_vs...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Som sagt, hoppas Zen blir bra. Bulldozer floppade ju, men nu har dom förhoppningsvis lärt sig.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

"Endast någon få tråd"? Enligt denna sammanvägning av flertalet benchmarks är i3-6320 64 % snabbare singeltrådat, och FX-8350 36% snabbare flertrådat. Med det resultaten tycker jag att man lugnt kan säga att i3:an kommer att prestera bäst överlag, då det är mycket få tillämpningar som använder många kärnor ens i närheten av så effektivt som dessa benchmarks.

http://www.cpu-world.com/Compare/361/AMD_FX-Series_FX-8350_vs...

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det är väldigt vanligt att man förbiser just det att man kanske har uppe fler saker samtidigt.
En i3 hade strypts väldigt fort med allt jag har uppe samtidigt. Normal användare med en skärm kan jag dock hålla med om det stämmer som du säger.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

AMD pratar om en 40% prestanda ökning jämfört med sin nuvarande bästa cpu. (är det 8350 som är bäst?)

Det låter ju lovande om en 8350 motsvarar 2600 som fortfarande är en gångbar CPU.

Skrivet av Chrisism8:

Jag tycker det låter som att du försöker räkna ut hur bra Zen kommer vara. Problemet med detta är att de saker de ber'ättar är väldigt vinklade. 40% bättre / energi kan ju betyda att den inte kommer vara bättre alls utan helt enkelt bara energieffekivare. Tror du helt enkelt får vänta på Zen och se hur den ställer sig mot dåvarande Intel i testerna

Vill påpeka att det framkommit att det specifikt rör sig om 40% bättre IPC gentemot "nuvarande generation processorer". Framgår dock inte om det gäller FX-serien (Piledriver) eller APU:erna (Excavator). Eller kanske rentav första generationen Bulldozer.

http://www.sweclockers.com/nyhet/21735-amd-gor-processor-med-...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Mycket spekulerade vi får vänta bulldozer var en flopp dom lovar mer än va den klara av jag sitter med AMD och Intel båda fungerar bra i spel.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

AMD:s nuvarande bästa processor beror givetvis på vilka kriterier man har.

Här är min subjektiva lista över AMD-processorerna
Maximal processorkraft: FX-9590/FX-8370 (en nyare revision av samma chip som drar något mindre ström, men riktigt överklockade så är de båda två riktigt törstiga)
Bästa singeltrådsprestanda: A10-7870K. Överklockas lätt upp till 4,6Ghz. Nyare arkitektur så det motsvarar över 5Ghz hos motsvarande 4-kärniga FX-processor.
Effektivaste: FX-8800P. Finns dock tyvärr endast i laptops, men kommer snart släppas som Bristol Ridge.

Eventuellt borde AM1-chippen kunna kvala in som effektivaste, men jag har aldrig haft möjlighet att testa dem och har ingen direkt uppfattning om dem.

Permalänk

Sen är det ju också intressant att se pris kontra prestanda.
Vet inte hur de dyrare AMD prollarna står sig nu men tidigare fick du ofta mycket för pengarna i de lägre segmenten

Permalänk
Medlem

blir till och stödja AMD i år! Polaris + Zen

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Till alla som har frågetecken, Zen ska vara 40% bättre än Excavator IPC vis.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Zen lär ha IPC i trakterna runt Sandy Bridge. Lär duga bra för de flesta men ett steg upp till Skylake och kommande Kaby Lake.

Detta i paket med 6-8 kärnor och SMT är nog mumma. Rejält med kraft. Håller tummarna!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

När kan man få mer info om zen tror du?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT