Permalänk
Medlem

Problem med DP -> DVI-D-adapter

Har köpt en sån här aktiv Dell Bizlink-adapter för att kunna köra 2560x1440@96Hz med ena av mina QX2710.
Dock får jag mycket flimmer och vad som enklast kallas "signalfel" när jag kopplar in skärmen med adaptern och ställer upp frekvensen til 90Hz. På 60Hz funkar det, men det jag är ju inte riktigt nöjd där..

Någon som använt denna typ av adaptrar som kan uttala sig om vad som kan vara problemet?

Permalänk
Medlem

Det står dp till dvi men inte att den ska klara tvärt om. Det står inte heller att den ska klara över 60hz vad jag kan se (jag ser dock att folk kört i 144 men inte på vilket sätt)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Det finns inga DP till DVI-omvandlare (du har förresten fel ordning i rubriken) som klarar den bandbredden. Om inte ditt grafikkort har en DL-DVI-utgång till vardera skärm kommer du inte få ut full upplösning eller uppdateringsfrekvens.

Tillägg: Adaptern du länkar till fixar gissningsvis max 270 MHz pixelklocka på likt Apples dito med samma specifikationer. För att driva 2560x1440@96 Hz krävs uppemot 400 MHz pixelklocka. Läs Thomas artiklar om gränssnittsproblematiken här:
http://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-del...
http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det står dp till dvi men inte att den ska klara tvärt om. Det står inte heller att den ska klara över 60hz vad jag kan se (jag ser dock att folk kört i 144 men inte på vilket sätt)

Skrivet av LemonIllusion:

Det finns inga DP till DVI-omvandlare (du har förresten fel ordning i rubriken) som klarar den bandbredden. Om inte ditt grafikkort har en DL-DVI-utgång till vardera skärm kommer du inte få ut full upplösning eller uppdateringsfrekvens.

Tillägg: Adaptern du länkar till fixar gissningsvis max 270 MHz pixelklocka på likt Apples dito med samma specifikationer. För att driva 2560x1440@96 Hz krävs uppemot 400 MHz pixelklocka. Läs Thomas artiklar om gränssnittsproblematiken här:
http://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-del...
http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

Ja min skärm har ju endast DVI-D och jag kopplar till DP på grafikkortet för förtydligande.
Var ju några i recensionerna som uttryckte att adaptern funkar i 2560x1440 med 96Hz, vilket gör mig lite kluven.

Tänkte prova att köpa en kabel av högre kvalitet för att testa om det är gränsfall med adaptern då jag inte har någon vettig märkeskabel just nu (har Deltaco). Annars tar jag gärna emot råd för hur man ska göra med framtida grafikkort som saknar DVI-D om man vill köra i mer än 60Hz...?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tommy:

Annars tar jag gärna emot råd för hur man ska göra med framtida grafikkort som saknar DVI-D om man vill köra i mer än 60Hz...?

Man är rekt. Just därför bör man i dagsläget undvika skärmar som kräver DVI Dual Link. (Notera att "‑D" i DVI‑D inte betyder Dual Link; det betyder Digital. Det finns även DVI‑D Single Link.)

Jag har också en Koreaskärm och fasar lite smått inför den dag jag inte längre kan använda den [fullt ut]. Men DP är så totalt överlägset DVI att Koreaskärmarna helt enkelt får offras på utvecklingens altare.

Ser fram emot @Laxpuddings bidrag till tråden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ja min skärm har ju endast DVI-D och jag kopplar till DP på grafikkortet för förtydligande.
Var ju några i recensionerna som uttryckte att adaptern funkar i 2560x1440 med 96Hz, vilket gör mig lite kluven.

Tänkte prova att köpa en kabel av högre kvalitet för att testa om det är gränsfall med adaptern då jag inte har någon vettig märkeskabel just nu (har Deltaco).

Det låter osannolikt att omvandlaren skulle klara att överklockas med nästan 50%, men testa du en annan kabel om du har en liggandes. Annars får du skruva ner överklockningen tills du hittar något som är stabilt och inte droppar bildrutor.

Citat:

Annars tar jag gärna emot råd för hur man ska göra med framtida grafikkort som saknar DVI-DDL-DVI om man vill köra i mer än 60Hz...?

@Alling sammanfattade det rätt bra. Man är helt enkelt körd om inte någon ny omvandlare börjar tillverkas (vilken nog skulle kosta som en ny skärm).

Thomas har en hel sida om din situation i en av artiklarna jag länkade, vilket var en av anledningarna till att du skulle läsa dem.
http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det låter osannolikt att omvandlaren skulle klara att överklockas med nästan 50%, men testa du en annan kabel om du har en liggandes. Annars får du skruva ner överklockningen tills du hittar något som är stabilt och inte droppar bildrutor.

@Alling sammanfattade det rätt bra. Man är helt enkelt körd om inte någon ny omvandlare börjar tillverkas (vilken nog skulle kosta som en ny skärm).

Thomas har en hel sida om din situation i en av artiklarna jag länkade, vilket var en av anledningarna till att du skulle läsa dem.
http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

Hmm, drygt är ju bara förnamnet. Tack för länken i alla fall, bävade för att öppna den då Thomas förklaringar brukar vara nästan lite i överkant med tekniska detaljer, men det där var mycket informativt.

Får väl hoppas att det kanske dyker upp någon adapter med högre prestanda, annars blir det antagligen att köpa en ny skärm med DP-stöd som man kan köra i hög frekvens och ha koreaskärmarna som 60Hz-skärmar på sidorna. Dålig timing av mig helt enkelt, borde köpt dessa skärmar för typ 3 år sen eller mer..