Vilket VR-headset ska jag köpa?

Permalänk

finns det ngn som äger eller har testat detta https://www.youtube.com/watch?v=am7CBDGQ0oU

Permalänk
Permalänk

Någon som sett oculus rift sommarerbjudande på deras hemsida

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vill man lira room scale är det vive som gäller, rea eller inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Vill man lira room scale är det vive som gäller, rea eller inte

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer inte. Rift har också roomscale, och den är jävligt bra.

Permalänk
Avstängd

@Borked Varför måste då de flesta använda snap turn?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

@Borked Varför måste då de flesta använda snap turn?

Vad är snap turn?

Permalänk
Avstängd

spelaren roterar visst antal grader genom att man trycker på joysticken, detta för att många har blindspots i sin room scale på Rift, min bror kör med fyra kameror har ändå blindspots

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Stämmer inte. Rift har också roomscale, och den är jävligt bra.

Rifts room-scale är bra, inte jävligt bra...

Du behöver 3 kameror/sensorer för att få Vive-liknande kvalitet på trackingen, men helst fyra. Och med fyra blir det bökigt (USB-kablarna) och kan enligt Oculus strula tekniskt.

Permalänk
Medlem

Aha!

Efter alla reviews jag sett och läst idag så är det nästan exakt lika bra, och touch controllers till riften är bättre.

.. till halva priset ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Aha!

Efter alla reviews jag sett och läst idag så är det nästan exakt lika bra, och touch controllers till riften är bättre.

.. till halva priset ..

Att sätta upp 3 sensorer med riften som kopplas via usb till datorn gör det ohållbart i längden, sladdar kors och tvärs samt förlängningssladdar. Ser inte klokt ut imo. Ser inte jättebra ut med Viven heller men väldigt mycket bättre och mer diskret eftersom sensorerna inte behöver kopplas till datorn.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Att sätta upp 3 sensorer med riften som kopplas via usb till datorn gör det ohållbart i längden, sladdar kors och tvärs samt förlängningssladdar. Ser inte klokt ut imo. Ser inte jättebra ut med Viven heller men väldigt mycket bättre och mer diskret eftersom sensorerna inte behöver kopplas till datorn.

Äsch. Mina sladdar äf dragna under en tjock matta, märkdf i te av dom öht. Och riftens roomscale funkar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Äsch. Mina sladdar äf dragna under en tjock matta, märkdf i te av dom öht. Och riftens roomscale funkar alldeles utmärkt.

Riftens roomscale är det inget fel på alls med tre sensorer :), håller med.
Dock känns det som en efter konstruktion helt klart.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Vill man lira room scale är det vive som gäller, rea eller inte

Skickades från m.sweclockers.com

Det pratas alltid om room scale när det gäller Vive vs. Rift men jag har aldrig riktigt förstått vitsen med det. Å andra sidan har jag noll koll på VR över huvud taget och har aldrig ens testat det så jag skulle uppskatta om någon kunde förklara varför alla anser det vara så viktigt. Är det obligatoriskt på något sätt?

Jag kan köpa att det säkert blir en häftig wow-upplevelse när man kan gå omkring fritt och veva i luften men i de flesta titlar borde det väl vara mycket smidigare och bekvämare att bara stå/sitta still och spela och vad jag förstår är det snarare Riften som har övertaget i den kategorin? Room scale känns mest som en gimmick som man borde tröttna rätt fort på och det verkar även dras med en hel del problem men vad vet jag.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Aha!

Efter alla reviews jag sett och läst idag så är det nästan exakt lika bra, och touch controllers till riften är bättre.

Hmmm... överallt jag läst, inklusive här på sweclockers, fungerar Vive bättre. Men ja, touch är bättre för vissa spel, såvida man inte som jag gillar skjutaspel, då Vive snarare ska vara bättre.
Dealbreaker för mig är dock hur room-scale fungerar.

Skrivet av ågren:

Det pratas alltid om room scale när det gäller Vive vs. Rift men jag har aldrig riktigt förstått vitsen med det. Å andra sidan har jag noll koll på VR över huvud taget och har aldrig ens testat det så jag skulle uppskatta om någon kunde förklara varför alla anser det vara så viktigt. Är det obligatoriskt på något sätt?

Jag kan köpa att det säkert blir en häftig wow-upplevelse när man kan gå omkring fritt och veva i luften men i de flesta titlar borde det väl vara mycket smidigare och bekvämare att bara stå/sitta still och spela och vad jag förstår är det snarare Riften som har övertaget i den kategorin? Room scale känns mest som en gimmick som man borde tröttna rätt fort på och det verkar även dras med en hel del problem men vad vet jag.

Det var inte förrän jag testade room-scale som jag fastnade för VR. Jag får inte samma inlevelse med andra typer av VR.
Problem med room-scale? Skulle väl vara det uppenbara då - brist på utrymme.
Och som du förstår anser jag inte room-scale vara en gimmick, kommer just nu från en session med Serious Sam: Second Encounter VR och Superhot VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Problem med room-scale? Skulle väl vara det uppenbara då - brist på utrymme.

Ja, dels krävs det rätt skapliga ytor att röra sig på men det verkar även vara en hel del problem med trackingen om man läser den här tråden och recensioner på nätet. Vissa påstår sig få likvärdig täckning med Rift + 3-4 sensorer som med Vive (Viven verkar dock fungera bättre i sitt standardutförande) men även då tycks det förekomma en del problem med sensorerna. Vad jag förstår kan man inte heller komplettera med fler lighthousesensorer men det kanske har ändrats på senare tid.

Hur mycket plats har ni att spela på? Jag såg en jämförelse där HTC krävde störst utrymme och rekommenderade en yta på 1kvm men jag tycker att det låter helt orealistiskt. Är det ens möjligt att använda room scale på en så pass liten yta? Det räcker ju med att man står still och sträcker ut armarna så har man redan passerat den gränsen om man utgår från 1x1 m som det ser ut på bilderna.

Edit: Enligt den här länken krävs minst 3kvm vilket låter rimligare.

Mycket beror nog på vad man har att röra sig med och hur man konfigurerar sitt system men room scale verkar överlag vara rätt bökigt och mer problemfyllt än 'stationärt' spelande. Men jag har som sagt aldrig testat någon form av VR över huvud taget så man kanske borde prova sig fram innan man drar förhastade slutsatser. Jag misstänker dock att room scale upplevs som häftigare men att det, åtminstone i mitt fall, inte är realistiskt eller värt besvären i långa loppet.

Många verkar f.ö. rekommendera att man monterar sensorerna i taket för att dels spara plats men även underlätta i och med att man då kan ha dem permanent monterade vilket låter som en rätt smart idé. Både Vive och Rift har rätt diskreta sensorer och det största problemet är nog i så fall att få till en snygg kabeldragning med tanke på att Riften tycks kräva USB-anslutning till alla sensorer. Vita kabelkanaler kanske döljer det hela rätt väl.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd

@ågren Gott om utrymme är viktigt annars kan det gå som för min lagkamrat här när man kastar granaten

https://youtu.be/HVYXu8weYY4?t=1775

Visa signatur
Permalänk

för detta priset är riften bättre på alla sätt tkr jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

spelaren roterar visst antal grader genom att man trycker på joysticken, detta för att många har blindspots i sin room scale på Rift, min bror kör med fyra kameror har ändå blindspots

Haha, vilket påhitt. Snap-turn implementeras för att många blir illamående av "smooth turning" med joystick och för att man snurrar in sig i kablar och blir trött av att hela tiden vända sig när man ska svänga.

Har din bror blinda fläckar när han kör fyra sensorer har han placerat sensorerna helt galet eller på ett sätt som skapar USB-problem. Jag får knappt några blinda fläckar när jag lirar med två sensorer (i stort sett bara nere vid golvet), och inga alls när jag kopplar in den tredje.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Från början med originalpris var Vive överlägsen på många sätt men nu med oculus touch och det sjukt låga priset finner jag ingen mening med att köpa vive. Själv har jag vive och den är mycket bra, men mitt rum tillåter endast minsta roomscale konfigurationens och Viven är inte riktigt lika kul pga detta.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Avstängd

@Jonny Myran: Med Vive är det bara tuta och köra utan att finlir med placering av basstationerna. Och enbart två stycken utan USB. Sorry går inte försvara Rifts tracking som en bra lösning jämfört Vive. Synd för annars är Riften ett bättre headset. Dock kommer Knuckles sopa gatan med Touch

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

@Jonny Myran: Med Vive är det bara tuta och köra utan att finlir med placering av basstationerna. Och enbart två stycken utan USB. Sorry går inte försvara Rifts tracking som en bra lösning jämfört Vive. Synd för annars är Riften ett bättre headset. Dock kommer Knuckles sopa gatan med Touch

Trist att din bror verkar ha problem med sin setup. Jag kör 3 riftsensorer och har en yta på ca 3x2.3m och upplever väldigt nära noll problem med trackingen så, tja, känner verkligen inte igen mig i din beskrivning...

Also, varför ens göra en fanboi-grej av det hela. Touch vs knuckles. Visst, knuckles blir väl det nya svarta när det väl kommer med all utveckling går ju framåt så rätt vad det ät kommer riften med nya kontroller.

Kan vi inte bara glädjas åt att vi har väldigt skojiga leksaker och ge tusan i att mäta kuk?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd

haha, jag är så långt från Fanboy man kan komma, jag har 3 vives och 2 rift, och jag tycker riftheadsetet är mycket bättre än Vive. DOck jobbigt att använda Riften i jobbet då Headstrappen inte är gjort för att bara hålla upp headsetet vid huvudet för att testa något snabbt.

Men att tycka att Riftens tracking ens är i närheten lika praktisk eller ger samma precision i tracking det är att vara fanboy

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Hur mycket plats har ni att spela på? Jag såg en jämförelse där HTC krävde störst utrymme och rekommenderade en yta på 1kvm men jag tycker att det låter helt orealistiskt. Är det ens möjligt att använda room scale på en så pass liten yta? Det räcker ju med att man står still och sträcker ut armarna så har man redan passerat den gränsen om man utgår från 1x1 m som det ser ut på bilderna.

Jag har ca. 2.5 x 2.2 m. Inga trackingproblem här, men du kanske menar Oculus? Skulle dock gärna haft större utrymme, typ som ett större garage för två bilar.

För mig är room-scale lätt värt "böket" (sätta upp lighthouses på väggen var inte svårt, sedan in med kontakten i vägguttaget och det är klart).

Testade Virtuality 1999 - stor besvikelse efter all hype.
Testade Oculus DK1 2013 - stor besvikelse efter all hype.
Testade Oculus DK2 2014 - stor besvikelse efter all hype.
Testade HTC Vive 2016 - stor besvikelse efter all hype.

Testade room-scale med HTC Vive 2016 - Wow! Blev helt såld! Vive kostade mig typ 9 400 kr, men jag skulle lätt lagt 50 000.

Men självklart ska du testa innan köp.

Permalänk
Medlem

Försökte övertyga en jobbarkompis att skaffa Oculus nu när det är så billigt. Han vägrade. Han skulle ha Vive.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av duked:

Köpte Wicked3d Eyescream 1997 - Stört impad
Testade VR 1999 - Stört impad.
Köpte eMagin Z800 2005 - Stört impad.
Köpte Sony HMZ-T1 2012 Stört impad.
Köpte Oculus DK1 2013 - Stört impad.
Köpte Oculus DK2 2014 - Stört impad.
Köpte Oculus CV1 2016 Stört impad.
Köpte Vive 2016 Stört impad.

Kan bara bli bättre

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

haha, jag är så långt från Fanboy man kan komma, jag har 3 vives och 2 rift, och jag tycker riftheadsetet är mycket bättre än Vive. DOck jobbigt att använda Riften i jobbet då Headstrappen inte är gjort för att bara hålla upp headsetet vid huvudet för att testa något snabbt.

Men att tycka att Riftens tracking ens är i närheten lika praktisk eller ger samma precision i tracking det är att vara fanboy

Nu har jag bara nåra timmars erfarenhet med Vive, men ett hyfsat stort antal timmar i min Rift...
Jag kan inte se hur trackingen kan vara påtagligt bättre på Vive:n, eller åtminstone inte se att det ger någon större vinst utöver vad Riften tillhandahåller på den fronten.
Visst, Riften är bökigare med att kamerorna kräver USB osv, samt de har tajtare fov så man bör ha tre av dem, men roomscale i lagom stora rum funkar helt enkelt.
Så länge man har möjlighet hemma att få till kamerorna, så vore det ju dumt att inte överväga Riften, med tanke på prisskillnaden! Dessutom föredrar ju många Rift-headsetet och Touch kontrollrarna också.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Testa Rift

Hej,

Finns det någon som har en oculus Rift man kan komma över och Testa i några min? Är ju sjuk rea nu sommaren och det kliar i fingrarna rejält dock blir det ju som att köpa grisen i säcken då jag inte provat det utom under DK1 fasen. Har varit runt till Elgiganten, inet,Webhallen, Media markt i Stockholm Ingen har möjlighet att demonstrera Oculus Rift, Vilket för mig känns helt sjukt. Bosatt i Solna. Dem har möjlighet att demonstrera Vive vilket jag även tänkte jämföra med men känns inte rätt till det priset speciellt inte nu när rift+touch är halva priset.

Hör av er om det finns nån vänlig själ som kan dema oculus för mig.

Permalänk
Medlem

Det kliar i köpfingrarna för Oculus just nu, trots att jag tidigare har lutat mot Vive om jag skulle köpa något av systemen.
Men 4000-5000 kr i skillnad är inte småpengar. Dessutom när Vives oftast nämnda fördel är room scale, vilket Riften verkar kunna hantera helt ok nu med en extra sensor?

Måste läsa på lite innan jag tar något beslut. Tänkte höra om något vet hur länge Oculus kör detta sommarevenemang? Hittar inget självklart slut på deras sida, ser bara någon kommentar som nämner 6 veckor.

Och, ni med glasögon som redan har Rift eller Vive sedan innan; hur gör ni? Finns det plats inne i headsetet för glasögon, använder ni linser, eller kör helt utan?

Tack!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Det kliar i köpfingrarna för Oculus just nu, trots att jag tidigare har lutat mot Vive om jag skulle köpa något av systemen.
Men 4000-5000 kr i skillnad är inte småpengar. Dessutom när Vives oftast nämnda fördel är room scale, vilket Riften verkar kunna hantera helt ok nu med en extra sensor?

Måste läsa på lite innan jag gör något beslut. Tänkte höra om något vet hur länge Oculus kör detta sommarevenemang? Hittar inget självklart slut på deras sida, ser bara någon kommentar som nämner 6 veckor.

Och, ni med glasögon som redan har Rift eller Vive sedan innan; hur gör ni? Finns det plats inne i headsetet för glasögon, använder ni linser, eller kör helt utan?

Tack!

Ja, den största skillnaden mellan systemen har tidigare varit att det endast är HTC Vive som haft stöd för 360 room scale men det fungerar nu även med Oculus Rift och de flesta säger sig få bra resultat så länge man köper till en tredje sensor (€69) utöver de två som ingår. Är man inte intresserad av att kunna gå omkring ska de två medföljande sensorerna räcka gott och väl. Värt att notera är att Rift, till skillnad från Vive, kräver att varje sensor kopplas till datorn via USB men det går ju att lösa ganska enkelt med lite diskreta kabelkanaler.

Det har ryktats om att kampanjen ska pågå i sex veckor men det är obekräftade uppgifter och med tanke på åtgången skulle jag inte tveka, det är ju som sagt en ganska ordentlig besparing och det dröjer troligtvis länge innan de når denna prisnivå igen.

Ang. glasögon så ska Vive vara bättre anpassad för spelare med glasögon men det beror naturligtvis på vad du har för bågar t.ex. Vissa påstår sig även kunna spela utan glasögon med Rift/Vive men även där beror det så klart på faktorer som vad man har för typ av synfel, vilken styrka osv. och du bör nog testa dig fram.

Citat:

Hur kan jag bära mitt Oculus Rift-headset med glasögon?

Kontrollera att bågarnas bredd och höjd passar inom följande storlekar innan du bär ditt Oculus Rift-headset med glasögon.
Bredd: 142 mm eller kortare
Höjd: 50 mm eller kortare

https://support.oculus.com/help/oculus/1756184747952053

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz