Vilket VR-headset ska jag köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Inga förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inget om just dom spelen men går det att välja om man ska köra med steamvr eller oculus om du högerklickar på spelet i Steam? Testat båda isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vet inget om just dom spelen men går det att välja om man ska köra med steamvr eller oculus om du högerklickar på spelet i Steam? Testat båda isåfall?

Hittar inget sånt, bara när jag startar vr chat, så går det välja steamVR, eller non VR...

Permalänk
Medlem

Finns alla spel i oculus store, som finns i steam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Han har fått hem grejerna, funkar kanon, men vr chat, och Walking Arrow, strular, går inte ladda spelen, är det nåt man behöver uppdatera, eller är det nåt annat, att det ligger på steam? Har godkänt att köra från andra utv i oculusprogrammet…
Tacksam för svar.

Funkar något som ni kör på Steam? (prova tex The Lab)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Verkade va att man skulle kryssa i steamVR i oculusprogrammet…
Finns det nån rekommendation hur länge man kan sitta i VR världen?
Tänkte om man kunde köra med det så inte han sitter i timmatals på helgerna … :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Finns alla spel i oculus store, som finns i steam?

Nej både steam och oculus store har spel som inte finns på andra butiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nej både steam och oculus store har spel som inte finns på andra butiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, tack för svar
Fan vad kul det är, funderar på ett eget, att ha i Vrummet… har en dator ståendes med 970kort borde precis klara oculus? min speldator har ju ett 1080gtx och i7a 8700... men där är nog för liten plats där jag har den, har ett litet hörn där den står...
Finns det många spel man kan spela sittandes? Nån som testat det där pubg liknande spelet?

Edit: iofs har jag en HDMI kabel som räcker till TVn i V-rummet... om man bara köper 3 USB förlägningssladdar på 8m så borde det ju funka...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swennis:

Edit: iofs har jag en HDMI kabel som räcker till TVn i V-rummet... om man bara köper 3 USB förlägningssladdar på 8m så borde det ju funka...

Tveksamt med så långa förlägningssladdar. Bra passiva funkar 1.5-2m extra, aktiva bortåt 3m extra men 8 meter är att ta i.

Skrivet av Swennis:

Fan vad kul det är, funderar på ett eget, att ha i Vrummet… har en dator ståendes med 970kort borde precis klara oculus? min speldator har ju ett 1080gtx och i7a 8700... men där är nog för liten plats där jag har den, har ett litet hörn där den står...
Finns det många spel man kan spela sittandes? Nån som testat det där pubg liknande spelet?

970 funkar men med ett 1080 kan man ju köra supersampling vilket gör stor skillnad i kvalité.

Kan tipsa om reddit.com/r/oculus för övrigt om du inte sett det ännu. Lite mer aktivitet där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon304340:

Tveksamt med så långa förlägningssladdar. Bra passiva funkar 1.5-2m extra, aktiva bortåt 3m extra men 8 meter är att ta i.

970 funkar men med ett 1080 kan man ju köra supersampling vilket gör stor skillnad i kvalité.

Kan tipsa om reddit.com/r/oculus för övrigt om du inte sett det ännu. Lite mer aktivitet där.

Tack för svar
Kanske blir att köpa till ett 1060 kort istället, borde göra stor skillnad mot ett 970?
Grtabben kör det på ett 1060kort, flyter på bra där

Permalänk
Medlem

Nej det är inte stor skillnad alls på 970 och 1060. Kör på 970 du.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För bilspel (simracing) skulle jag välja Oculus Rift. Den har mycket färre sladdar och är därför något enklare att koppla in.

För skjutspel skulle jag välja HTC Vive. Den har överlägsen tracking för större ytor och bättre handkontroller.

Har första generationen av båda. Kan inte säga något om Index eller Rift S.

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera att ni ersätter gummi/tyg remmen på insidan (den som sitter mot ansiktet) mot en i läder. Känns inte lika varmt då.

Permalänk
Medlem

Oculus rift är mest prisvärt.

Permalänk

Är riktigt sugen på att börja köra VR och då framförallt då Digital Combat Simulator samt Arma 3 via PC. Har dock ingen erfarenhet alls själv och vet absolut inte vilken modell man bör satsa på. Väljer mellan Oculus Quest eller HTC Cosmos, men är givetvis öppen för andra modeller om det finns något bättre eller mer funktionellt.

Kom gärna med tips, ideér och förslag. Jag suger åt mig av er kunskap.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Är riktigt sugen på att börja köra VR och då framförallt då Digital Combat Simulator samt Arma 3 via PC. Har dock ingen erfarenhet alls själv och vet absolut inte vilken modell man bör satsa på. Väljer mellan Oculus Quest eller HTC Cosmos, men är givetvis öppen för andra modeller om det finns något bättre eller mer funktionellt.

Kom gärna med tips, ideér och förslag. Jag suger åt mig av er kunskap.

Undvik Cosmos i alla fall.
Rekommendationen i övrigt beror dels lite på din budget och dels om du vill ha externa sensorer (som spårar headset och kontroller) eller om det ska vara inbyggt i headsetet.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Undvik Cosmos i alla fall.
Rekommendationen i övrigt beror dels lite på din budget och dels om du vill ha externa sensorer (som spårar headset och kontroller) eller om det ska vara inbyggt i headsetet.

Jag vill helst ha inbyggda sensorer genom att rummet jag använder för mitt spelande är litet och inte utformat för att stå upp och flaxa med armarna i. Min budget har väl egentligen inga gränser, men jag tycker att 10K borde räcka.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Jag vill helst ha inbyggda sensorer genom att rummet jag använder för mitt spelande är litet och inte utformat för att stå upp och flaxa med armarna i. Min budget har väl egentligen inga gränser, men jag tycker att 10K borde räcka.

Då har du egentligen 3 val: Oculus Rift S, Quest och HP Reverb. Finns för- och nackdelar med varje.

Rift S anses av de flesta vara ganska bekväm att ha på sig. Den har LCD vilket ger en tät subpixelstruktur, på bekostnad av kontrast. Den har 5 kameror att spåra omgivningen med. Du kan inte ställa in avståndet mellan linserna så det kommer vara suddigt om du har smalt eller brett mellan ögonen (idealet är mellan 61.5-65.5mm IPD).

Quest är VR:s Nintendo Switch. När Oculus Link släpps kommer (betatest i november) du kunna växla mellan trådlöst spelande (med enklare grafik) eller vara ansluten till datorn. Anses av de flesta vara obekväm för längre sessioner, i sitt standardutförande. Har OLED för bra kontrast, på bekostnad av pixeltäthet. Har 4 kameror. Kommer få hand/fingerspårning till våren. Går att ställa in IPD. Lägst uppdateringsfrekvens av de tre, men jämförbar med Rift S.

Reverb har högst upplösning av de tre, men kör WMR vilket Microsoft helt verkar ha slutat utveckla. Du får skarpast möjliga bild, men kontrollerna är sopiga och spårar sopigt (2 kameror och sisådär mjukvara). Ska du enbart köra t ex flygsimulatorer går det dock att förbise det sista. Bättre inbyggda hörlurar än Oculus alternativ. Dyrast av de tre.

Vill även tillägga att Oculus support är kanon, medan HP:s verkar sisådär.

Jag vill luta åt att rekommendera Quest för att det är det flexiblaste och roligaste VR-headsetet jag använt. Men ska du primärt köra simulatorer och står ur med eventuell kontakt med HPs support kan Reverb vara värd att spana in. Har du möjlighet att testa innan och enbart ska köra PC-spel kan Rift S också spanas in.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Då har du egentligen 3 val: Oculus Rift S, Quest och HP Reverb. Finns för- och nackdelar med varje.

Rift S anses av de flesta vara ganska bekväm att ha på sig. Den har LCD vilket ger en tät subpixelstruktur, på bekostnad av kontrast. Den har 5 kameror att spåra omgivningen med. Du kan inte ställa in avståndet mellan linserna så det kommer vara suddigt om du har smalt eller brett mellan ögonen (idealet är mellan 61.5-65.5mm IPD).

Quest är VR:s Nintendo Switch. När Oculus Link släpps kommer (betatest i november) du kunna växla mellan trådlöst spelande (med enklare grafik) eller vara ansluten till datorn. Anses av de flesta vara obekväm för längre sessioner, i sitt standardutförande. Har OLED för bra kontrast, på bekostnad av pixeltäthet. Har 4 kameror. Kommer få hand/fingerspårning till våren. Går att ställa in IPD. Lägst uppdateringsfrekvens av de tre, men jämförbar med Rift S.

Reverb har högst upplösning av de tre, men kör WMR vilket Microsoft helt verkar ha slutat utveckla. Du får skarpast möjliga bild, men kontrollerna är sopiga och spårar sopigt (2 kameror och sisådär mjukvara). Ska du enbart köra t ex flygsimulatorer går det dock att förbise det sista. Bättre inbyggda hörlurar än Oculus alternativ. Dyrast av de tre.

Vill även tillägga att Oculus support är kanon, medan HP:s verkar sisådär.

Jag vill luta åt att rekommendera Quest för att det är det flexiblaste och roligaste VR-headsetet jag använt. Men ska du primärt köra simulatorer och står ur med eventuell kontakt med HPs support kan Reverb vara värd att spana in. Har du möjlighet att testa innan och enbart ska köra PC-spel kan Rift S också spanas in.

Tack snälla! Klart och tydligt svar vilket gett mig mer kött på benen. 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Ocolus Rift alla dagar i veckan, mest pga av att bilden upplevs behagligare och specielt ergonomin av headsettet.. det är såå lätt att man knappt tänker på att man har det på sig. HTC känns mer som en hjälp

Permalänk
Medlem

Lite småsugen på att testa VR-världen och skaffa ett VR-headset, även om jag omöjligen vet hur mycket jag kommer använda det (då jag inte testat det förut).
Det som lockar i första hand är 360-videor osv, men VR-gaming lär ju också testas i någon form.

Just nu funderar jag på om jag gå för "VR-light" Oculus Go eller gå på Oculus Quest direkt. Rift S känns också som en möjlighet då jag ändå lär vara i närheten av PC:n (tror jag).

Permalänk
Medlem

@Mieriola: Oculus GO är i princip samma som mobil-vr, alltså mycket dåligt. Quest är bra.

GO har ingen interaktivitet eller rumsspårning, och därmed inga vidare bra upplevelser.
Quest är mycket dyrare men har många upplevelser, bra spårning, skärm och kan även kopplas till en PC.

Köp inte en GO.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Lite småsugen på att testa VR-världen och skaffa ett VR-headset, även om jag omöjligen vet hur mycket jag kommer använda det (då jag inte testat det förut).
Det som lockar i första hand är 360-videor osv, men VR-gaming lär ju också testas i någon form.

Just nu funderar jag på om jag gå för "VR-light" Oculus Go eller gå på Oculus Quest direkt. Rift S känns också som en möjlighet då jag ändå lär vara i närheten av PC:n (tror jag).

Oculus Quest helt klart.
6DOF trådlöst till skillnad från Go som bara är 3DOF (som "mobil VR")
Du kan även köra PCVR trådlöst så Quest vinner över alla andra headset imo.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tack för input, lutar mer och mer åt en Quest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du kan även köra PCVR trådlöst så Quest vinner över alla andra headset imo.

Vive och vive PRO har även de möjlighet till trådlöst men man behöver köpa ett tillbehör för ”endast” 3700kr. Eller om man köper den billigare tp cast men har läst att den är jobbig att använda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Just nu säljer elgiganten den riktiga wireless adaptern för typ 1300. Om du har ett kompatibelt headset så tror jag absolut att det är värt att passa på.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vive och vive PRO har även de möjlighet till trådlöst men man behöver köpa ett tillbehör för ”endast” 3700kr. Eller om man köper den billigare tp cast men har läst att den är jobbig att använda.

Jo jag vet att det funkar till Vive och Pro men att det är dyrt tillbehör.
Helt klart värt att spara till imo eller att köpa en Quest.
Att köra trådlöst gör verkligen mycket för upplevelsen. Störde mig otroligt när jag körde PCVR med sladd efter att ha kört Quest trådlöst från början.

Edit om det stämmer att man kan köpa det för just nu 1300 så är det en nobrainer, köp direkt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

@jOnÄTÄn: Just nu säljer elgiganten den riktiga wireless adaptern för typ 1300. Om du har ett kompatibelt headset så tror jag absolut att det är värt att passa på.

Skrivet av Molotov:

Jo jag vet att det funkar till Vive och Pro men att det är dyrt tillbehör.
Helt klart värt att spara till imo eller att köpa en Quest.
Att köra trådlöst gör verkligen mycket för upplevelsen. Störde mig otroligt när jag körde PCVR med sladd efter att ha kört Quest trådlöst från början.

Edit om det stämmer att man kan köpa det för just nu 1300 så är det en nobrainer, köp direkt

1490kr idag. Jag slog till på en men får se hur det fungerar.
Har amd ryzen så hoppas de har löst kompatibilitets problemen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

1490kr idag. Jag slog till på en men får se hur det fungerar.
Har amd ryzen så hoppas de har löst kompatibilitets problemen.

Härligt, hoppas det fungerar.
Jag lover man vill inte köra med sladd efter man vant sig sladdlöst.
Det är bara glömma bekymmer som snap eller smooth turning, man är fri att vrida hur många varv som helst och att röra sig obehindrat inom sitt spelområde

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

1490kr idag. Jag slog till på en men får se hur det fungerar.
Har amd ryzen så hoppas de har löst kompatibilitets problemen.

Nice. Är så avundsjuk så det är svårt att inte börja gråta. Hoppas verkligen att den kommande HP/valve grejen är en trådlös Reverb. Jag hade varit beredd att betala en oansvarig summa för det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Härligt, hoppas det fungerar.
Jag lover man vill inte köra med sladd efter man vant sig sladdlöst.
Det är bara glömma bekymmer som snap eller smooth turning, man är fri att vrida hur många varv som helst och att röra sig obehindrat inom sitt spelområde

Får skriva en utvärdering om hur det fungerar när jag testat ett tag. (ryzen 5 3600x x370 moderkort)

Skrivet av johanandersson:

Nice. Är så avundsjuk så det är svårt att inte börja gråta. Hoppas verkligen att den kommande HP/valve grejen är en trådlös Reverb. Jag hade varit beredd att betala en oansvarig summa för det.

Tack för tipset i alla fall

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb