Permalänk
Medlem

Fråga om IP.

Tjena,

har suttit länge och tänkt på mina alternativ för att stanna säker på nätet, är alltså en pirat och jag har blivit lite mer försiktig under den senaste tiden, började och läsa och studera olika alternativ att vara anonym t.ex. proxy eller VPN.

För ett par dagar sen var jag och surfa på nätet när jag kom förbi en sida som berättade att min IP började med 82.xxx.xxx.xxx men det stämde inte överrens med det som jag får via ipconfig i cmd alltså 192.xxx.xxx.xxx, nå fick reda på att det handlar om min externa samt interna IP-address.

Nu är frågan den, ser min ISP det som jag laddar ned på min hemma dator om det går via min interna IP eller ser dom allting vad jag gör?

PS en väns storebror hade blivit kontaktad av en advokatbyrå som krävde att han skulle betala summa X, jag har samlat på mig antagligen så mycket att för mig skulle det antagligen bli att åka till finkan för att få det löst.

Gott nytt år från Finland!

/Equb

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

De ser allt det du gör om det inte är krypterat som går ut på din lina. Många sidor, tex google har börjat röra sig mot SSL. Det bästa tipset jag kan ge är att skaffa en router med openvpn stöd antingen som standard eller via custom firmware (tomato,ddrwrt osv..). Då krypteras all trafik från ditt nätverk till VPN operatören och du slipper tänka på om trafiken från din iPod/laptop/whatever krypteras. Gott nytt år!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ISP ser ALLT du gör online. Tro inget annat.

Sen kan man ju betala för tunnlar mm, men allt finns där.

Välj en ISP som värnar om integriteten!!

Gott Nytt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Nu är frågan den, ser min ISP det som jag laddar ned på min hemma dator om det går via min interna IP eller ser dom allting vad jag gör?

Det du gör inom ditt egna nätverk ser de ej.
Men din interna IP används ju bara inom ditt nät, så fort du gör något mot världen så går det på din externa IP (din router/modem/allt i ett låda sköter det här) så ser de allt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dales:

ISP ser ALLT du gör online. Tro inget annat.

Sen kan man ju betala för tunnlar mm, men allt finns där.

Välj en ISP som värnar om integriteten!!

Gott Nytt!!

Så är det verkligen inte - sluta att sprida en massa trams.

ISP:er ser INTE vad du gör online. Det är för dyrt, jobbigt och fullständigt ointressant att hålla på att logga din trafik. Det är dessutom olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Så är det verkligen inte - sluta att sprida en massa trams.

ISP:er ser INTE vad du gör online. Det är för dyrt, jobbigt och fullständigt ointressant att hålla på att logga din trafik. Det är dessutom olagligt.

Det ändrar ju dock inte faktum att de ser allt om de vill.
I Sverige loggar väl alla utom Banhof allt? Eftersom PTS osv går emot EU regler och tycker det ska loggas.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd låst.

@Equilibrium

Sweclockers är inte rätt plats att sitta och skryta om hur mycket piratkopierat material man har. Se §7 i regelverket.

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Mvh
Überklass
Moderator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||