Gaming entusiaster som kör linux. Hur gör ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

https://forum.level1techs.com/t/a-little-teaser-of-what-is-to...

Snart kan vi köra Windows 10 vm med gpu passthrough fast på samma skärm som hosten ;=) Det vill säga, du får Windows i ett window

Ser lovande ut. Kommer definitivt pröva det när det kommit ut och mognat lite.

Permalänk
Medlem

Min lösning: https://www.microsoft.com/en-us/store/p/ubuntu/9nblggh4msv6

Jag brukade köra allt mellan Mandrake, openSUSE och Ubuntu flera år på ett eller annat sätt. Nu har jag i 1-2 år använt mig av LSFW (Linux Subsystem for Windows) och alla mina behov har (äntligen) tillfredsställts.

Permalänk
Medlem

Varianten med 2 fysiska datorer löser du enkelt med en sån här:
https://new.webhallen.com/se/product/258324-ATEN-US224-manuel...

Du behöver inte switcha bilden på skärm(arna), moderna skärmar brukar fatta vilken input som det finns bild på och byta, så länge du har fler än 1 fysiska inputs på skärmen dvs. Jag kör denna setup mellan min jobb-pc (docka) och hem-pc och det har funkat klockrent.

Kanske inte är optimalt i det här fallet, men det är en variant

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Varianten med 2 fysiska datorer löser du enkelt med en sån här:
https://new.webhallen.com/se/product/258324-ATEN-US224-manuel...

Du behöver inte switcha bilden på skärm(arna), moderna skärmar brukar fatta vilken input som det finns bild på och byta, så länge du har fler än 1 fysiska inputs på skärmen dvs. Jag kör denna setup mellan min jobb-pc (docka) och hem-pc och det har funkat klockrent.

Kanske inte är optimalt i det här fallet, men det är en variant

Sådan jag kör på min dator fast jag har en USB I/O braket med 2 portar i en ledig PCI plats kopplade till kontakterna på moderkortet.
har en sådan.
https://www.dustinhome.se/product/5010058080/adapter

Mitt X79 moderkort använder dom externa USB portarna för ett av dom 2 intel USB 2.0 chipen i X79 styrkretsen, dom interna är 3 av 4 i alla fall anslutna till andra integrerade USB 2.0 chipet så Linux är tilldelat det med USB portarna på baksidan av moderkortet medans windows använder det som har USB kontakterna på moderkortet inuti datorn.

Sedan kör jag en USB kabel från PCI I/O USB adaptern till skärmens USB hub för 4st USB portar, headset, 360 kontroller, usb stickor etc sedan går den andra porten till USB switch/hubben du länkade till sedan går även hubbens andra kabel till baksidan av moderkortet för Linux.
Detta tillåter båda operativsystemen att dela upp till 4st Pekdon,tangentbord eller annat.

Skärmen har 4 ingångar så kan ha 4 system anslutna, 3st för tillfället.

Har tidigare också haft 2st system men det var dyrt och Windows systemet användes inte mycket, detta blev billigare, inte gratis så klart men ett grafikkort till, extra chassifläkt för kylning, USB hub och så.

Permalänk

Min stordator har windows och den dator jag faktiskt använder är en NUC med linux mint på.
Nu spelar jag inte så mycket längre och de spel jag köper fungerar på linux, min naiva tanke här är att genom att stödja spelutveckling på linux så blir det fler spel jag kan spela, men det är mest en teori som inte nödvändigtvis är förankrad i verkligheten

En lösning om man har två datorer (det har väl alla här ) är att köra sin normala linuxmaskin och vid behov starta windowsburken. Förutsatt att man har bra (eller i alla fall hyggligt) nätverk, samt att spelet man vill spela är på steam, så kan man streama spelet lokalt. Det går alltså via steam-installationerna på de bägge maskinerna.
Jag tycker det fungerar rätt bra men har inte kört det så mycket själv eftersom burkarna bokstavligen är precis bredvid varandra. Men det kanske kan vara en lösning värt att kolla närmre på för vissa

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Min stordator har windows och den dator jag faktiskt använder är en NUC med linux mint på.
Nu spelar jag inte så mycket längre och de spel jag köper fungerar på linux, min naiva tanke här är att genom att stödja spelutveckling på linux så blir det fler spel jag kan spela, men det är mest en teori som inte nödvändigtvis är förankrad i verkligheten

En lösning om man har två datorer (det har väl alla här ) är att köra sin normala linuxmaskin och vid behov starta windowsburken. Förutsatt att man har bra (eller i alla fall hyggligt) nätverk, samt att spelet man vill spela är på steam, så kan man streama spelet lokalt. Det går alltså via steam-installationerna på de bägge maskinerna.
Jag tycker det fungerar rätt bra men har inte kört det så mycket själv eftersom burkarna bokstavligen är precis bredvid varandra. Men det kanske kan vara en lösning värt att kolla närmre på för vissa

Har funderat på att lägga in någon dist på NUC'en till TV'n då windows ibland kan kännas lite segt.
Finns det någon speciell dist som lämpar sig bättre än andra till vardagsrummet? Mint ska vara ganska resurssnålt om jag förstått rätt.
Steam streaming är något jag ofta använder till NUC'en idag.

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

Det har fram tills nyligen varit en VM med Windows 7, men sedan PCIe-anslutningen för mitt andra grafikkort gick sönder i mitt stora system (Server i signaturen) har det varit enbart Debian på den burken.

På den andra burken (Mjölnir i signaturen) som fick ta över för spel kör jag just nu med två diskar, en gammal trött 80GB för Windows 10 och en 2TB för Debian. Gillar verkligen inte vad de har gjort med 10 men behövde någon lösning för SolidEdge till plugget fram till att jag har fått igång gamla skrället med VM igen.

Kör man Steam för det mesta är det bara att tuta och köra i Linux, för övriga titlar lyckas PlayOnLinux rätt hyffsat men de medföljande installationsprofilerna är ofta löjligt utdaterade. Kör du manuell installation med senaste wine-staging fungerar de flesta spel utan extra påhitt numera.

Naturligvis finns det undantag som spel med BattlEye där det finns noll chans att det funkar tills någon lyckats hitta vad den egentligen behöver, men eftersom bara två stora spel i dagsläget är drabbade (PUBG och PS2) finns det inte många med intresset och kunskaperna att arbeta på det. Senast jag kollade var det någon som hade lyckats gräva fram en forumtråd där fuskare hade dokumenterat hur BattlEye fungerade, men informationen räckte bara för att fuska snarare än att få implementationen att fungera i WINE.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Sen csmt kom till wine har jag tagit bort min windows-installation. Än så länge har jag inte sprungit på något spel som inte fungerar tillfredsställande i wine eller native.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Sjukt nice tråd måste jag ändå tilläga! Sjukt mycket nice info här.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Håller mig numer till det som faktiskt är gjort för plattformen. Det är ändå många gånger mer än vad jag vare sig har råd eller tid för som finns.

Startade tom ett nytt Steam bara för att slippa se allt gammalt som antagligen aldrig kommer funka vettigt.

Visst kan det vara trist någon gång vid en viss titel som saknas men då får den tills vidare vara till förmån för annat. Att köra det på Windows hade ändå inte varit ett kul alternativ eftersom jag bara blir irriterad varje gång jag tvingas använda det av någon anledning. Och det ger ju ingen spelro direkt ändå.

Tycker också det är finns en viss vikt rent marknadspolitiskt att inte hänge sig åt kompromissa när en inte är nöjd med hur det ser med konkurrensen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

https://forum.level1techs.com/t/a-little-teaser-of-what-is-to...

Snart kan vi köra Windows 10 vm med gpu passthrough fast på samma skärm som hosten ;=) Det vill säga, du får Windows i ett window

För den intresserade har gnif ett repo för detta här. Dock ingen kod ännu.

Permalänk
Medlem

Detta kan vara världens bästa sida!

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

smått offtopic men skulle recommendera flera här prova på arch baserade distron (eller rent arch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hylve:

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=rx-vega-l...

Verkar intressant!

EDIT: Att nya Radeon RX Vega skeppas med bra (enligt skribenten) Open-Source drivrutiner från lansering dvs.

Det var lite pilligt att få in dem från dag ett men de funkar riktigt bra för att vara så "unga". Ser optimeringar med varje uppdatering. Sitter med ett Vega56.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av zap117:

smått offtopic men skulle recommendera flera här prova på arch baserade distron (eller rent arch)

Kör själv Antergos. Eller som jag kallar det "lazy mans Arch"
Var *buntu-snubbe i väldigt många år. Fattar inte varför jag inte bytte tidigare.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgro:

Min lösning: https://www.microsoft.com/en-us/store/p/ubuntu/9nblggh4msv6

Jag brukade köra allt mellan Mandrake, openSUSE och Ubuntu flera år på ett eller annat sätt. Nu har jag i 1-2 år använt mig av LSFW (Linux Subsystem for Windows) och alla mina behov har (äntligen) tillfredsställts.

Har nu installerat LSFW och lekt runt lite. Det mesta verkar fungera bra. Kan dock inte öppna några program grafiskt/GUI. Står att den saknar gtk så jag antar att inga program alls kan öppnas. Vet du om det är något mer som inte funkar på LSFW?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Startade tom ett nytt Steam bara för att slippa se allt gammalt som antagligen aldrig kommer funka vettigt.

man kan ju sortera efter spel som bara fungerar till Linux så slipper man se alla andra lite sent nu kanske.

on topic så säger jag likadant. det finns på tok för många spel för att jag någonsin ska ha tid till att spela dem. även till linux!

men det fungerar väldigt bra att spela. folk bör ej rädas att använda linux.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Har testat allt möjligt över åren, men jag vart less på allt fipplande att få igång spel i linux med hyffsad prestanda, så jag dual bootar nu, gäller bara att komma ihåg att inte surfa i windows helst så man slipper malware och toolbars och sånt. Skulle ha en usb switch hellst, så jag kan använda bärbara som knappt drar nån ström alls med linux att surfa och sånt på och ha windows datorn i viloläge tills jag behöver spela.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

@Kvasten: Såg nyligen denna på Level1 techs youtube kanal. Stöder 1440p 144Hz.
https://store.level1techs.com/products/kvm-switch-dual-monito...

Permalänk

Vill tacka alla som delar med sig! Har länge funderat på att lämna Windows på iallafall 2 av maskinerna, men det är framförallt gaming som håller mig tillbaka!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Har nu installerat LSFW och lekt runt lite. Det mesta verkar fungera bra. Kan dock inte öppna några program grafiskt/GUI. Står att den saknar gtk så jag antar att inga program alls kan öppnas. Vet du om det är något mer som inte funkar på LSFW?

Udev är inte implementerat, vet inte exakt vad det innebär men program som är beroende av det lär spotta ut lite error. Råkade läsa det i en bloggpost från någon Microsoft kille. Men grafiska program är väl inte helt igång. Vet inte hur x11 forwarding fungerar dock, kanske går att få till?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd

Det känns lite som att det borde bli tre olika trådar av detta, dels de som vill köra med Windows som host, dels de som vill kunna spela spel på Linux native eller de som kan tänka sig köra Winblows i Linux.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Kört Linux och Windows parallellt i många år, handlar om användarens tänkt göra under de olika operativsystemen.

De flesta lösningar har nämnts i någon form, personligen kör jag atm wmware i grunden med Windows och ett dedikerat grafikkort (spel och lite annat) och gentoo för övriga alldagliga saker som surfa, koda etc etc.

Oftast är det ju pga spel som folk tenderar att välja Windows, wine funkar klockrent med tex Blizzards spel då de har stöd för både opengl och DirectX, finns lite lister på vad som funkar bra med emulator och inte, sedan har vi ju steam som nämnts 😊

Skall dock tillägga att Nvidias drivrutiner absolut inte alltid är bäst för Linux. ATI har nästan alltid haft en bättre inställning mot open source än Nvidia, även om noviser upplever det lättare att installera och nyttja Nvidia kort under Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

man kan ju sortera efter spel som bara fungerar till Linux så slipper man se alla andra lite sent nu kanske.

on topic så säger jag likadant. det finns på tok för många spel för att jag någonsin ska ha tid till att spela dem. även till linux!

men det fungerar väldigt bra att spela. folk bör ej rädas att använda linux.

Jo, vet inte om det gick då bara. Visst gick det att sortera det i favoriter eller dölja istället då också, men.

Nytt ID var en grej till ska erkännas, även det verkar i motsats till då gå att ändra numera. Men, men igen..

Japp, en jämförelsevis väldigt harmonisk upplevelse hittills.

Skrivet av hookme:

Skall dock tillägga att Nvidias drivrutiner absolut inte alltid är bäst för Linux. ATI har nästan alltid haft en bättre inställning mot open source än Nvidia, även om noviser upplever det lättare att installera och nyttja Nvidia kort under Linux.

Det varierar nog lite över tid, titlar och individuella kort.

Men visst, Nvidia är en bit före när det gäller stängda rutiner. Om AMD är öppnare så får de alternativa fördelar där istället.

Bäst är ju Intel. Även om den nyttan är lite tveksam just för just spelande tyvärr.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Angående drivrutiner för grafikkort i Linux.
AMD - Kör med den öppna, senaste Linuxkärnan och senaste Mesa.
Nvidia - Proprietära som distributionen tillhandahåller, installera inte ifrån Nvidias hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Angående drivrutiner för grafikkort i Linux.
Nvidia - Proprietära som distributionen tillhandahåller, installera inte ifrån Nvidias hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant, hur kommer det sig?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Skrivet av Piinmu:

Har funderat på att lägga in någon dist på NUC'en till TV'n då windows ibland kan kännas lite segt.
Finns det någon speciell dist som lämpar sig bättre än andra till vardagsrummet? Mint ska vara ganska resurssnålt om jag förstått rätt.
Steam streaming är något jag ofta använder till NUC'en idag.

Jag är ingen direkt expert på distros, men jag har testat en del olika varianter under åren.
Mint funkade bäst på nucken, jag tror att det är ett bra alternativ över lag.
De har mindre experimentell/färsk kod än vad ubuntu har, men är å andra sidan stabilare, vilket jag prioriterar.
Jag vet att det finns renodlade "vardagsrums-distros" men kan dessvärre inte så mycket om dessa.
Vad är det du är ute efter?

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Jo, vet inte om det gick då bara. Visst gick det att sortera det i favoriter eller dölja istället då också, men.

Nytt ID var en grej till ska erkännas, även det verkar i motsats till då gå att ändra numera. Men, men igen..

Japp, en jämförelsevis väldigt harmonisk upplevelse hittills.

Det varierar nog lite över tid, titlar och individuella kort.

Men visst, Nvidia är en bit före när det gäller stängda rutiner. Om AMD är öppnare så får de alternativa fördelar där istället.

Bäst är ju Intel. Även om den nyttan är lite tveksam just för just spelande tyvärr.

Testade faktiskt en av de första versionerna av kvm där man man kunde köra pass through med Intel kort på en nuc, för att köra hardened gateway i botten och virtualisera en session med kodi som en en separat instans för att komma åt media accelerationen, funkade klockrent 😁

Använder dock mestadels gentoo där man lätt kan använda lxc som som container men var en lärorikt litet projekt i alla fall 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hookme:

[...]
Oftast är det ju pga spel som folk tenderar att välja Windows, wine funkar klockrent med tex Blizzards spel då de har stöd för både opengl och DirectX, finns lite lister på vad som funkar bra med emulator och inte, sedan har vi ju steam som nämnts 😊
[...]
Skickades från m.sweclockers.com

Wine Is Not an Emulator

Skrivet av SilentHarmonic:

Intressant, hur kommer det sig?

Linux-distar kan skilja sig väldig mycket från varandra, bland annat har det varit lite olika filosofier om hur man ska dela upp programbibliotek mellan 32 och 64 bitar. Några körde med /usr/lib/ för 32 och /usr/lib64/ för 64 medan några andra körde med /usr/lib32/ för 32, /usr/lib64/ för 64 och /usr/lib/ som en symlänk till en av dem beroende på om processorn var 32 eller 64. Det fanns andra varianter också, men så länge man körde samma konvention genom hela systemet fungerade de lika bra.

In klampar NVIDIAs installationsprogram som naturligtvis vet bäst själv var allt ska ligga och dumpar alla bibliotek i /usr/lib/. Du har nu blandat 32 och 64 i /usr/lib där enda skillnaden är namnet på filen, och din pakethanterare har ingen aning om varför det är konflikter mellan vad som finns på disken och listan över filer för Mesa. Resultatet blir förhoppningsvis fungerande OpenGL fram till att Mesa uppdateras och skriver över NVIDIAs bibliotek, om drivaren ens är kompatibel med så pass ny version av Xorg som du kör.

Så det är varför man alltid ska installera saker från pakethanteraren istället för att använda ett fristående installationsprogram. Vid det här laget har NVIDIA säkert fixat just den biten jag nämnde ovan, det var trots allt ett bra tag sedan som jag köpte grafikkort från dem, men samma princip gäller idag; ingen vet bättre hur din Linux-dist fungerar än de som skapade och underhåller den!

Öppna drivare i "mainline" (alltså är inkluderade i officiella Linux-trädet) hjälper ett ytterligare steg på vägen då de av ren nödvändighet alltid är kompatibla med senaste versionen av kerneln och utom i undantagsfall är kompatibla med senaste Xorg/Wayland (Wayland är tänkt att ersätta Xorg). Faktum är att Wayland inte är riktigt kompatibel med NVIDIAs proprietära drivrutin, eftersom stödet inte går att lägga till utan att jobba på NVIDIA, och deras egen lösning (ha sönder Wayland tillräckligt för att passa in i hur de tycker att den ska fungera) inte är allmänt accepterad.

Tumregeln är alltså att om du vill ha en trevlig upplevelse med Linux utan att göra något extra ska du ha ett grafikkort från ATI/AMD, vill du ändå ha ett grafikkort från NVIDIA måste du installera drivaren från pakethanteraren och invänta stöd för nya roliga saker. Intel har länge varit ett ganska stabilt val om du inte har tänkt att spela, men även de hamnar på efterkälken ibland med hårdvarustöd, precis som med AMD Vega för tillfället (stöd för just den kommer med Linux 4.15 som just nu är i sin tredje "release candidate"). Intel har desutom fortfarande inte officiellt stöd för Gallium3D, även om de verkar hänga med ganska bra för övrigt med hårdvaruaccelererad videouppspelning och PRIME (det senare används för att rita grafiken med en GPU och visa den på skärm med en annan GPU med minimala prestandaförluster).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djhg2000:

Wine Is Not an Emulator

Linux-distar kan skilja sig väldig mycket från varandra, bland annat har det varit lite olika filosofier om hur man ska dela upp programbibliotek mellan 32 och 64 bitar. Några körde med /usr/lib/ för 32 och /usr/lib64/ för 64 medan några andra körde med /usr/lib32/ för 32, /usr/lib64/ för 64 och /usr/lib/ som en symlänk till en av dem beroende på om processorn var 32 eller 64. Det fanns andra varianter också, men så länge man körde samma konvention genom hela systemet fungerade de lika bra.

In klampar NVIDIAs installationsprogram som naturligtvis vet bäst själv var allt ska ligga och dumpar alla bibliotek i /usr/lib/. Du har nu blandat 32 och 64 i /usr/lib där enda skillnaden är namnet på filen, och din pakethanterare har ingen aning om varför det är konflikter mellan vad som finns på disken och listan över filer för Mesa. Resultatet blir förhoppningsvis fungerande OpenGL fram till att Mesa uppdateras och skriver över NVIDIAs bibliotek, om drivaren ens är kompatibel med så pass ny version av Xorg som du kör.

Så det är varför man alltid ska installera saker från pakethanteraren istället för att använda ett fristående installationsprogram. Vid det här laget har NVIDIA säkert fixat just den biten jag nämnde ovan, det var trots allt ett bra tag sedan som jag köpte grafikkort från dem, men samma princip gäller idag; ingen vet bättre hur din Linux-dist fungerar än de som skapade och underhåller den!

Öppna drivare i "mainline" (alltså är inkluderade i officiella Linux-trädet) hjälper ett ytterligare steg på vägen då de av ren nödvändighet alltid är kompatibla med senaste versionen av kerneln och utom i undantagsfall är kompatibla med senaste Xorg/Wayland (Wayland är tänkt att ersätta Xorg). Faktum är att Wayland inte är riktigt kompatibel med NVIDIAs proprietära drivrutin, eftersom stödet inte går att lägga till utan att jobba på NVIDIA, och deras egen lösning (ha sönder Wayland tillräckligt för att passa in i hur de tycker att den ska fungera) inte är allmänt accepterad.

Tumregeln är alltså att om du vill ha en trevlig upplevelse med Linux utan att göra något extra ska du ha ett grafikkort från ATI/AMD, vill du ändå ha ett grafikkort från NVIDIA måste du installera drivaren från pakethanteraren och invänta stöd för nya roliga saker. Intel har länge varit ett ganska stabilt val om du inte har tänkt att spela, men även de hamnar på efterkälken ibland med hårdvarustöd, precis som med AMD Vega för tillfället (stöd för just den kommer med Linux 4.15 som just nu är i sin tredje "release candidate"). Intel har desutom fortfarande inte officiellt stöd för Gallium3D, även om de verkar hänga med ganska bra för övrigt med hårdvaruaccelererad videouppspelning och PRIME (det senare används för att rita grafiken med en GPU och visa den på skärm med en annan GPU med minimala prestandaförluster).

Ok, måste bara hugga in här; det stämmer inte alls. Nvidias installationsskript lägger saker i både /usr/lib (/usr/lib32) och /usr/lib64. Jag har då aldrig stött på att NVIDIA lagt in både 32 och 64 i /usr/lib sedan 10 års tillbaka. NVIDIAs drivrutiner fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2