Tips på uppgradering av 5 år gamma burk sökes

Permalänk
Medlem

Tips på uppgradering av 5 år gamma burk sökes

Hej allihopa!

Har en dator som införskaffades för ca 5 år sen, dock har den stått nerpackad senaste 3 åren pga att jag helt enkelt inte haft tid att spela nånting, livet har kommit emellan typ...
Men nu börjar barnen bli större och jag känner att jag nog hade haft lite tid över till att komma igång lite smått med gaming igen

Problemet är att de här senaste 3-4 åren så har jag släppt mitt intresse för gaming/spel/datorer till 100% så jag har ingen koll direkt på alla nya versioner av processorer, moderkort, minnen och grafikkort.
Har tittat runt på olika sidor nu nån vecka men jag kan inte riktigt komma underfund med exakt var jag ska börja uppgradera?
Datorn kommer användas nästan uteslutande till att spela/kolla film o serier/lyssna på musik, inga tunga 3D program eller videoredigering eller dylikt.

Skärm kommer jag att inhandla i mellandagarna är det tänkt, inte bestämt mig vilken men det lutar åt nån 24-27" TN skärm med låg respons och 144hz (vet inte om jag kommer ha nytta av just det, men det verkar vara det som gäller idag) och jag kommer förmodligen inte lira nåt i högre upplösning än 1920x1080

Spel jag skulle vilja kunna lira i hyfsad grafik med bra fps är:

Battlefield 4
Black ops 3
CS:Go
(kan tänkas att lite GTA V och Just Cause 3 smygs in ibland också:)

Kommer att lira i stort sett uteslutande multiplayer och till 90% olika sorters FPS-spel

prylarna i min nuvarande dator är:

moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R ATX, LGA1366
CPU: i7 950, 3.06GHz Quad, 8mb, LGA1366
RAM: 6gb DDR3 1600mhz
GPU: 2 st Gigabyte GTX460 OC 1gb kopplade SLi
nätdel: Corsair HX 750W
hdd: WD 1tb sata

jag inser att jag kommer behöva byta ut det mesta i datorn, men då min budget inte tillåter att jag byter ut allt på en gång så får jag ta det i intervaller, då kommer ju frågan: var börjar jag?
ska jag byta moderkort/cpu/minnen först och köra vidare med mina grafikkort ett tag och se om det funkar (minns att jag körde MW3 och BF3 med gott resultat då för 3 år sen)
Eller ska jag byta ut mina grafikkort mot ett riktigt bra först och främst?
HDD ska bytas till SSD, men det är en ganska liten kostnad så det kommer att komma närsom, så det behöver ni inte tänka över!

tacksam för svar

MVH//Fulgano

några stavfel som fixades till
Permalänk
Medlem

SSD + ett nytt grafikkort kommer att göra underverk.
250Gb Samsung EVO och ett GTX 960 hamnar på strax över 3000:-
Två uppgraderingar som verkligen kommer att märkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

SSD + ett nytt grafikkort kommer att göra underverk.
250Gb Samsung EVO och ett GTX 960 hamnar på strax över 3000:-
Två uppgraderingar som verkligen kommer att märkas.

Har funderat på ett GTX970 faktiskt, även om jag har begränsad budget så väntar jag hellre 1-2 månader o köper nåt bättre än köper nåt billigare (sämre?)

men är det inte risk att min gamla cpu flaskhalsar lite?

Är det värt att byta RAM till 2x8gb för mig?

Skickades från m.sweclockers.com

stavar som en kratta idag
Permalänk

Jag tror att ett 970 kan vara en bra uppgradering, det brukar vara bra valuta för pengarna. Vad gäller processorn så vet jag inte, den borde inte flaska så mycket (har dock ingen riktig koll på äldre hårdvara), men om du skulle märka att den tappar lite så kan du ju testa att klocka den. Hur mycket beror ju på vilken processorkylare du har, om du kör på intel standard (Aka dammsugarmotor imo ) så kommer du nog inte så långt, men det finns bra och billiga tornkylare som hyper 212 evo eller argon ar01 (tror den sistnämnda är från Silverstone) vilket borde ge lite mer spelrum för höjda frekvenser. Det finns tester på båda dessa här på swec.

Ungefär hur mycket ligger din budget på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The only difference between fooling around and science is writing it down. - Adam Savage, Mythbusters

Nuvarande dator: AMD Ryzen 5 5600x, Asus ROG Strix B550-I Gaming, Corsair Vengeance LPX 32 GB CL18@3600 MHz, WD Black SN850 1TB, EVGA GTX 980Ti SC@Stock, Corsair SF750 750W, Loque Ghost S1 MK3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowbro's Bro:

Jag tror att ett 970 kan vara en bra uppgradering, det brukar vara bra valuta för pengarna. Vad gäller processorn så vet jag inte, den borde inte flaska så mycket (har dock ingen riktig koll på äldre hårdvara), men om du skulle märka att den tappar lite så kan du ju testa att klocka den. Hur mycket beror ju på vilken processorkylare du har, om du kör på intel standard (Aka dammsugarmotor imo ) så kommer du nog inte så långt, men det finns bra och billiga tornkylare som hyper 212 evo eller argon ar01 (tror den sistnämnda är från Silverstone) vilket borde ge lite mer spelrum för höjda frekvenser. Det finns tester på båda dessa här på swec.

Ungefär hur mycket ligger din budget på?

Skickades från m.sweclockers.com

På processorn idag sitter stockkylaren som jag fick med när jag köpte den, men kan absolut tänka mig att byta ut den!
Överklockning har jag väldigt lite erfarenhet av, men det är ju där det är så fint att va medlem på ett bra forum, då kan ni hjälpa mig!

Initiala budgeten ligger väl på 4-5k max.. men jag är som sagt väl medveten om att det mesta behöver bytas så småningom

Permalänk
Skrivet av Fulgano:

På processorn idag sitter stockkylaren som jag fick med när jag köpte den, men kan absolut tänka mig att byta ut den!
Överklockning har jag väldigt lite erfarenhet av, men det är ju där det är så fint att va medlem på ett bra forum, då kan ni hjälpa mig!

Initiala budgeten ligger väl på 4-5k max.. men jag är som sagt väl medveten om att det mesta behöver bytas så småningom

Då tror jag att ett 970 tillsammans med lite överklockning nog kan ge datorn lite kräm, åtminstone ett tag till. Tornkylarna jag nämnde ligger båda på ett par hundralappar, och ett 970 kan du få tag på för en bit över 3000 tror jag, finns nog billigare att få begagnade här på swec. Det med en ssd borde ge hyfsat flyt.

Om det inte skulle räcka trots överklockning går det nog att få tag på en hyfsad processor med moderkort begagnat, även det här på forumet.

Jag ber om ursäkt för ett lite ostrukturerat inlägg, men jag hoppas du hängde med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The only difference between fooling around and science is writing it down. - Adam Savage, Mythbusters

Nuvarande dator: AMD Ryzen 5 5600x, Asus ROG Strix B550-I Gaming, Corsair Vengeance LPX 32 GB CL18@3600 MHz, WD Black SN850 1TB, EVGA GTX 980Ti SC@Stock, Corsair SF750 750W, Loque Ghost S1 MK3

Permalänk
Medlem

Hur är dina minnen uppdelade nu? 2st 2Gb och 2st 1Gb eller har du en 4Gb och en 2Gb?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Hur är dina minnen uppdelade nu? 2st 2Gb och 2st 1Gb eller har du en 4Gb och en 2Gb?

Bra fråga! Minns faktiskt inte, ska kolla det när jag kommer hem från jobb om nån timme! Jag återkommer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så här långt tolkar jag svaren här inne som att börja med GPU och SSD är en bra start och sen ta moderkort/cpu efterhand (och minnen)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Hur är dina minnen uppdelade nu? 2st 2Gb och 2st 1Gb eller har du en 4Gb och en 2Gb?

Jag har 3st 2gb minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ok. Då kan du kolla vad det är för hastighet och spänning förmodligen 1.65v eller 1.5 och köpa en sticka som är samma hastighet eller snabbare på mhz och cas så har du dinna 8gb.
jag klockade min 750 en hel del men minns inte till vad. Tror du förutom 2gb minne till skulle sattsa på ett kraftgt grafikkort och sedan då du har råd byta mb samt cpu och åtminstone så länge behöver 16bg återanvända dinna minnen till den plattformen. Förutsatt att du då går på t.ex haswell och inte skylake eller kabylake som kommer nästa år. I så fall behöver du nya minnen i alla fall.

Edit:
För att överklocka cpu behöver du en ny cpu kylare. Om du skaffar det tänk då på att den inte får vara för stor om du kör med 3 eller kanske snart 4st minnestickor. Den går säkert att återanvända då du upgraderar cpu + mb senare. Och som alla har sagt en SSD för OS samt några spel. Det gör undervärk. tyckte inte det i början då jag gick ifrån minna 10k rpm raptordiskar i raid 0 till minna första ssd men idag. Man vill inte gå tillbaks.

Edit:
Jag tänkte fel. Du ska gå på helst 6gb mer minne. 3x2Gb för maximal prestanda till 12GB ram. Du förlorar prestanda med 4x2GB även om det inte är så mycket då minnena om du satt dem rätt i moderkortet kommer gå i dualchannel. Du borde nu köra trippelchanel och med tre minnen till göra det fortfarande även om du behöver ändra commandrate till 2t för stabilitet med så många minnes stickor.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

ok. Då kan du kolla vad det är för hastighet och spänning förmodligen 1.65v eller 1.5 och köpa en sticka som är samma hastighet eller snabbare på mhz och cas så har du dinna 8gb.
jag klockade min 750 en hel del men minns inte till vad. Tror du förutom 2gb minne till skulle sattsa på ett kraftgt grafikkort och sedan då du har råd byta mb samt cpu och åtminstone så länge behöver 16bg återanvända dinna minnen till den plattformen. Förutsatt att du då går på t.ex haswell och inte skylake eller kabylake som kommer nästa år. I så fall behöver du nya minnen i alla fall.

Edit:
För att överklocka cpu behöver du en ny cpu kylare. Om du skaffar det tänk då på att den inte får vara för stor om du kör med 3 eller kanske snart 4st minnestickor. Den går säkert att återanvända då du upgraderar cpu + mb senare. Och som alla har sagt en SSD för OS samt några spel. Det gör undervärk. tyckte inte det i början då jag gick ifrån minna 10k rpm raptordiskar i raid 0 till minna första ssd men idag. Man vill inte gå tillbaks.

Edit:
Jag tänkte fel. Du ska gå på helst 6gb mer minne. 3x2Gb för maximal prestanda till 12GB ram. Du förlorar prestanda med 4x2GB även om det inte är så mycket då minnena om du satt dem rätt i moderkortet kommer gå i dualchannel. Du borde nu köra trippelchanel och med tre minnen till göra det fortfarande även om du behöver ändra commandrate till 2t för stabilitet med så många minnes stickor.

Jag hängde inte med riktigt på allt du skrev.. men det tar vi den dagen det väl blir aktuellt med inköp och klockning. Men vad är det jag ska tänka på med nya minnen mer än att de ska va samma storlek och hastighet? "Commandrate till 2t" förstod jag inte heller.. hehe (har haft hjälp med att sätta ihopa och installera mina datorer av en polare som håller på med sånt, men han bor långt ifrån mig idag o behöver lära mig göra sånt här själv nu)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Minnena sitter idag i plats 2, 4, 6

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Minnena fungerar i per eller tre och tre. Köper du ett minne till går du över från att tre och tre till två och två. Då ska minnet i plats 6 eller om det är plats 2 flyttas så det jobbar med det nya minnet. Vill du bibehålla minnena 3 och tre så ska du ha tre stycken nya som då sitter i 1 2 5. T.ex 3st 2gb till så du får 12 sommanlagt, eller 3st 4gb så du får 18gb sammanlagt. Intel säger att standard spänning för minnena idag ska vara 1.5v men att de klarar upp till 1.65 utan att processorn tar skada. Dina nuvarande är säkert 1.65v då jag tror att det var det vanligaste då din dator byggdes. Det kan man oftast se i programet cpu-z under SPD fliken. CMD (commandrate) är ett värde som har med hur lång tid som datorn ska vänta innan den läser från minnes bussen. (väldigt förenklat) Nu har du en minnes bank upptagen den använder då plats 2, 4 samt 6. Om du börjar använda en andra bank som om du köper tre stycken minnen till kommer normalt sätt inte en väntetid på 1 räcka för att garantera att minnena har hunnit gå igenom alla minnes adresser och skickat ut det på minnesbussen, därav kan det vara vättigt att ställa om den till 2 istället redan innan. De flästa moderkort för det automatiskt och har det redan på 2 även om man bara använder en av minnesbankarna. Så om du har 1 i commandrate och det tar längre tid än så kommer datorn läsa av det som är på bussen då få information som är felaktig. Den korekta har inte kommit än. Vilket brukar leda till allehanda trevliga fel. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Minnena fungerar i per eller tre och tre. Köper du ett minne till går du över från att tre och tre till två och två. Då ska minnet i plats 6 eller om det är plats 2 flyttas så det jobbar med det nya minnet. Vill du bibehålla minnena 3 och tre så ska du ha tre stycken nya som då sitter i 1 2 5. T.ex 3st 2gb till så du får 12 sommanlagt, eller 3st 4gb så du får 18gb sammanlagt. Intel säger att standard spänning för minnena idag ska vara 1.5v men att de klarar upp till 1.65 utan att processorn tar skada. Dina nuvarande är säkert 1.65v då jag tror att det var det vanligaste då din dator byggdes. Det kan man oftast se i programet cpu-z under SPD fliken. CMD (commandrate) är ett värde som har med hur lång tid som datorn ska vänta innan den läser från minnes bussen. (väldigt förenklat) Nu har du en minnes bank upptagen den använder då plats 2, 4 samt 6. Om du börjar använda en andra bank som om du köper tre stycken minnen till kommer normalt sätt inte en väntetid på 1 räcka för att garantera att minnena har hunnit gå igenom alla minnes adresser och skickat ut det på minnesbussen, därav kan det vara vättigt att ställa om den till 2 istället redan innan. De flästa moderkort för det automatiskt och har det redan på 2 även om man bara använder en av minnesbankarna. Så om du har 1 i commandrate och det tar längre tid än så kommer datorn läsa av det som är på bussen då få information som är felaktig. Den korekta har inte kommit än. Vilket brukar leda till allehanda trevliga fel. =(

Grymt bra svar! Tack!

Dock undrar mest över nu är om det är värt att dra i 3x2gb DDR3 minnen nu när jag har planer framöver att uppgradera mobo+cpu och då förmodligen kommer byta till DDR4?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

Grymt bra svar! Tack!

Dock undrar mest över nu är om det är värt att dra i 3x2gb DDR3 minnen nu när jag har planer framöver att uppgradera mobo+cpu och då förmodligen kommer byta till DDR4?

Skickades från m.sweclockers.com

Mer minne förlänger ju livslängden på dina gamla grejer.
Är du inte intresserad av att ha kvar dina gamla grejer så behöver du ju inte uppgradera dom alls.
Men en i7 950 är ju knappast oanvändbar idag och kan leva vidare i många år till om du plockar i skapligt med minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Minnena fungerar i per eller tre och tre. Köper du ett minne till går du över från att tre och tre till två och två. Då ska minnet i plats 6 eller om det är plats 2 flyttas så det jobbar med det nya minnet. Vill du bibehålla minnena 3 och tre så ska du ha tre stycken nya som då sitter i 1 2 5. T.ex 3st 2gb till så du får 12 sommanlagt, eller 3st 4gb så du får 18gb sammanlagt. Intel säger att standard spänning för minnena idag ska vara 1.5v men att de klarar upp till 1.65 utan att processorn tar skada. Dina nuvarande är säkert 1.65v då jag tror att det var det vanligaste då din dator byggdes. Det kan man oftast se i programet cpu-z under SPD fliken. CMD (commandrate) är ett värde som har med hur lång tid som datorn ska vänta innan den läser från minnes bussen. (väldigt förenklat) Nu har du en minnes bank upptagen den använder då plats 2, 4 samt 6. Om du börjar använda en andra bank som om du köper tre stycken minnen till kommer normalt sätt inte en väntetid på 1 räcka för att garantera att minnena har hunnit gå igenom alla minnes adresser och skickat ut det på minnesbussen, därav kan det vara vättigt att ställa om den till 2 istället redan innan. De flästa moderkort för det automatiskt och har det redan på 2 även om man bara använder en av minnesbankarna. Så om du har 1 i commandrate och det tar längre tid än så kommer datorn läsa av det som är på bussen då få information som är felaktig. Den korekta har inte kommit än. Vilket brukar leda till allehanda trevliga fel. =(

Sent svar jag vet, men nu börjar uppgraderingar att närma sig. Det jag tänkte mest på var att är det enklare (och bättre kanske) att fortsätta köra på 3 minnesplatser.. och kanske byta ut de jag har till 3x4gb istället.. ändå dubbelt mot vad jag har idag!
F.ö. så har jag nu bestämt mig för en 24" 1920x1080 skärm och att jag ska byta mina grafikkort och köra ett GTX970 istället.. och förmodligen en 500gb Samsung SSD

har en win 7 OEM licens som i datorn är uppgraderad till win 10, kan man installera den på en ny disk eller hur funkar såna här OEM licenser? Är den knuten till moderkortet eller disken? Läst lite olika

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

Sent svar jag vet, men nu börjar uppgraderingar att närma sig. Det jag tänkte mest på var att är det enklare (och bättre kanske) att fortsätta köra på 3 minnesplatser.. och kanske byta ut de jag har till 3x4gb istället.. ändå dubbelt mot vad jag har idag!
F.ö. så har jag nu bestämt mig för en 24" 1920x1080 skärm och att jag ska byta mina grafikkort och köra ett GTX970 istället.. och förmodligen en 500gb Samsung SSD

har en win 7 OEM licens som i datorn är uppgraderad till win 10, kan man installera den på en ny disk eller hur funkar såna här OEM licenser? Är den knuten till moderkortet eller disken? Läst lite olika

Skickades från m.sweclockers.com

Har inget bra svar dessvärre. Jag var övertygat att efter uppgraderingen så är det moderkortet om är låst till licensen, och att vågar inte säja att det gäller, utan att ha mer kött på benen.

3x4 på minnena borde vara lättare att få stabilt om du klarar dig på 12,

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Har inget bra svar dessvärre. Jag var övertygat att efter uppgraderingen så är det moderkortet om är låst till licensen, och att vågar inte säja att det gäller, utan att ha mer kött på benen.

3x4 på minnena borde vara lättare att få stabilt om du klarar dig på 12,

Ja jag borde klara mig med 12gb, iallafall tills jag uppgraderar cpu/mobo!

Ja ok, men om det skulle vara så får jag väl köpa en ny win10 licens den dagen jag byter moderkortet.. trist utgift men det får gå.. men om jag bara köper till en SSD till min nuvarande uppsättning och installerar win7 på den istället och uppgraderar den till win10 så ska det funka utan problem? (Så länge jag inte byter mobo)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Har inget bra svar dessvärre. Jag var övertygat att efter uppgraderingen så är det moderkortet om är låst till licensen, och att vågar inte säja att det gäller, utan att ha mer kött på benen.

3x4 på minnena borde vara lättare att få stabilt om du klarar dig på 12,

http://www.inet.se/produkt/5315055/corsair-4gb-1x4gb-ddr3-cl9...

Typ 3st såna här?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Försöker få fram det. Men är inte bra på licens djungeln. Blir nog inte idag.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Försöker få fram det. Men är inte bra på licens djungeln. Blir nog inte idag.

Det är lugnt, blir inte nån av de närmsta dagarna jag byter direkt

Men tror du de minnena jag länkade hade funkat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja minnena kanske eller inte funkar. De borde fungera. 1.65v är inte problem på din plattform men man brukar aldrig rekommendera 3st singelminnen.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s256582127&o=produkt_pr...
Sök på 3x4GB finns ett gäng då. Brorsan hade problem med sin 920 då han köpte den då 1 av de tre minne var defekt, han fick ett nytt kill men då man vill ha något på en gång och det krånglar kan man bli sur och vill besviken. Lite som kolla på en film man väntat på och så visar det sig att det blev strömavbrott undertiden det var som mest spännande.

Nu kollade jag inte så jätte noga men inet
http://www.inet.se/produkt/5315062/corsair-12gb-3x4gb-ddr3-cl...

https://www.dustinhome.se/product/5010543808/vengeance?ssel=f...

De har så många kvar så om du skulle få ett defekt så borde de kunna skicka ett nytt kitt på en gång, samtidigt som det tar problemet med deras återförsäljare.
under en hundring för att minnes leverantören säger att minnena är testade att de ska funka med varandra skulle jag säja är bättre än de du länkade.

Inte värden snabbaste minnen men inte häller de dåligaste, jag är CAS nörd så jag anser 8C men hitta det till vättigt pris nu. =(
Men köp inga cas 10, minns inte hur din minneskontroller funkar men tror det jag max kan rekomendera är 1866 på cas 8 för den minneskontrollen. I din situation så känns det som att 12GB med förlist i lite, lite prestanda är värt det till ett vättigt pris. Och sedan upgradera senara. Inte i år då.

Kiten ska vara testade och den ena hade 6st kit och den andra 4 då jag kollade. Så om det är något strul så borde du kunna få nya omgående till skillnad från om du köper från en av de mindre säljarna.

Edit:
På Inet står det att de har två i lager men att deras leverantör säger att de kan leverera 6st. Det stämer om ingen annan beställer.

På dustin står det skickas omgående 4 kvar. (kitts då inte minnen) men står inte hur de har sinna lager, och leverantörer, jag kan inte deras.

Om du känner dig oroligt vilket du inte borde behöva vara så slå en pling till dem. Inet 031 65 27 00. Dustin 08-553 44 000
De två som är stora och hade ok pris på prisjakt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ja minnena kanske eller inte funkar. De borde fungera. 1.65v är inte problem på din plattform men man brukar aldrig rekommendera 3st singelminnen.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s256582127&o=produkt_pr...
Sök på 3x4GB finns ett gäng då. Brorsan hade problem med sin 920 då han köpte den då 1 av de tre minne var defekt, han fick ett nytt kill men då man vill ha något på en gång och det krånglar kan man bli sur och vill besviken. Lite som kolla på en film man väntat på och så visar det sig att det blev strömavbrott undertiden det var som mest spännande.

Nu kollade jag inte så jätte noga men inet
http://www.inet.se/produkt/5315062/corsair-12gb-3x4gb-ddr3-cl...

https://www.dustinhome.se/product/5010543808/vengeance?ssel=f...

De har så många kvar så om du skulle få ett defekt så borde de kunna skicka ett nytt kitt på en gång, samtidigt som det tar problemet med deras återförsäljare.
under en hundring för att minnes leverantören säger att minnena är testade att de ska funka med varandra skulle jag säja är bättre än de du länkade.

Inte värden snabbaste minnen men inte häller de dåligaste, jag är CAS nörd så jag anser 8C men hitta det till vättigt pris nu. =(
Men köp inga cas 10, minns inte hur din minneskontroller funkar men tror det jag max kan rekomendera är 1866 på cas 8 för den minneskontrollen. I din situation så känns det som att 12GB med förlist i lite, lite prestanda är värt det till ett vättigt pris. Och sedan upgradera senara. Inte i år då.

Kiten ska vara testade och den ena hade 6st kit och den andra 4 då jag kollade. Så om det är något strul så borde du kunna få nya omgående till skillnad från om du köper från en av de mindre säljarna.

Edit:
På Inet står det att de har två i lager men att deras leverantör säger att de kan leverera 6st. Det stämer om ingen annan beställer.

På dustin står det skickas omgående 4 kvar. (kitts då inte minnen) men står inte hur de har sinna lager, och leverantörer, jag kan inte deras.

Om du känner dig oroligt vilket du inte borde behöva vara så slå en pling till dem. Inet 031 65 27 00. Dustin 08-553 44 000
De två som är stora och hade ok pris på prisjakt.

Ok tack för all hjälp! Har både Inet, netonnet och webhallen butiker 10-15 min körväg härifrån så kör nog in istället så kan de testa dem i butik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ett alternativ till GTX 970 kan ju också vara ett R9 390 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3400452

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekula_91:

Ett alternativ till GTX 970 kan ju också vara ett R9 390 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3400452

Tanken har slagit mig efter att ha läst recensioner/tester och även diskussionerna här på forumet, dock har jag kört Nvidia så länge så det känns tryggt och hemtamt att köpa ännu ett.. har absolut 0 erfarenhet av AMD kort!

Skickades från m.sweclockers.com